Spring naar bijdragen

Marietje stopt!


Marietjestopt

Aanbevolen berichten

Ik zal mij even voorstellen, wel zo netjes, ik lees al een tijdje mee. Vooral voor motivatie en tips.

Ben midden 40, 2 heerlijke pubers en een lieve man. Ik drink al heel lang (15 jaar?) bijna dagelijks een fles wijn. Uiteindelijk begon mijn eigen gedrag mij te irriteren. En ik raakte stukjes van de avond kwijt. Duf hoofd de volgende ochtend, slecht slapen, weinig energie etc.

Via Facebook kwam ik het boek "Nou nog eentje dan" van Mariëtte Wijne tegen. Dat gelezen. Ook de docu "What the health" op Netflix gekeken en uitleg van Els Noorderlander op You Tube.

Dat kwam allemaal in een kort tijdsbestek voorbij via diverse social media en internet. Soort van op mijn pad, alle puzzelstukjes vielen samen, hier moest ik iets mee. En toen was het klaar, de knop moest om. Het is alles of niets altijd voor mij. Dus vanaf afgelopen zaterdag 11 april is het niets. En gisteren niets en vandaag ook niet. En morgen ook geen druppel, maar dat is morgen.

Gisteravond wel behoorlijke hoofdpijn maar vanochtend lekker fris opgestaan. En dat wil ik morgen weer en de dag erna ook. En daarna en daarna etc. Bevalt mij prima.

En ondertussen lees en tik ik graag mee hier. Voor support, motivatie en tips :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank jullie wel allemaal. Voel me erg welkom hier, fijn.

Vanavond gelukkig geen hoofdpijn. Wel veel water gedronken, dat helpt, bedankt voor de tip!

@GewoonDoen ja die andere hobby had ik inderdaad gelezen. Die heb ik nu sinds vandaag, jullie lastig vallen op dit forum :lol::D:P 

@knakker haha, maar even geen aandelen in wijn kopen nu.

@Myle thnks, ik voel me ook erg positief. En dat gevoel wil ik graag zo lang mogelijk vasthouden, zeker in deze tijd. Negativiteit kost energie, haalt mijn weerstand naar beneden en die wil ik graag hoog houden nu. Jij ook weer goed bezig! Top!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo stond ik er ook voor een jaar of drie geleden. Zelfde hoeveelheid, zelfde leefttijd, zelfde gezinssamenstelling. En.. alles of niets. Dat ook. Nu al die tijd niets. En het is zeer de moeite waard. 

Goed dat je hier bent gekomen. Het forum biedt de mogelijkheid om naast het niet meer drinken op zich, om te leren gaan met de nieuwe wereld. Inzichten, oefenmomenten, maar ook steun.

Welkom. Houd vol en ontdek een nieuwe wereld! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Lika dank je wel. En alle anderen ook. 

Ik vind het zo mooi dat er zoveel herkenning is. De reden waarom is natuurlijk helemaal niet zo mooi, maar had altijd het idee dat ik de enige was die zo met alcohol omging. Alles of niets. En dan lees ik hier alle ervaringen. En dan ben ik toch niet zo'n raar geval :unsure:

Vandaag dag 5 en het gaat goed. Voel me sterk en positief. Ook al zijn het rare tijden. Ikzelf kom wel meer tot rust nu, werk gaat door maar is voor mij nu thuis en verspreid over meerdere dagen en dan minder uren per dag. Hierdoor heb ik in de ochtend tijd voor een half uurtje sporten en een moment van meditatie daarna. Dat geeft me zo'n goed gevoel dat ik dat de hele dag met mij meeneem.
Enige wat een leertraject is, is dat werk en privé nu compleet door elkaar heen lopen. Dat heb ik altijd proberen te vermijden. Werk doe ik op kantoor, thuis gaat de knop om naar privé. Dat gaat nu niet en moet ik loslaten. Is een uitdaging -_-

Ben ook blij met het dagdraadje/-pact. Voelde mezelf eerst een indringer in een groep goede vrienden, maar dat was totaal misplaatst. Fijn hoe iedereen elkaar aanmoedigt en begaan is met elkaar.

Zo, moest dat even kwijt :D  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De momenten dat je getriggerd wordt. Bekende triggers zijn "HALT": hungry, angry, lonely, tired. Maar ook bv als het terrasjesweer is. Als je jezelf analyseert waarom je eigenlijk dronk, dan kan je op een gegeven moment begrijpen en voorspellen wanneer je het moeilijk krijgt (craving). En hopelijk iets doen aan de echte reden van je alcoholmisbruik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vond juist de eerste dagen en weken erg moeilijk. Ik was vooral een gewoontedrinker geloof ik en dat er dan om vier uur geen fles open ging dat gaf me zo'n enorm gevoel van leegte en gemis. Alsof ik rondjes om mijn as draaide om te zoeken waar het nou was zonder een idee te hebben wat 'het' nou eigenlijk was. Als ik dan 's avonds in bed lag was ik wel blij en had ik de eerste tijd zo'n heerlijk geluksgevoel in mijn borstkas.

In de loop van de tijd is dat gemis verdwenen (tenzij soms bij stress of vermoeidheid) en dat geluksgevoel is ook minder/anders geworden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@bumperjim dank je wel voor je uitleg. Voor mij was een biertje of wijntje altijd een beloning. Onder het mom van "hard gewerkt, drukke dag, nu even zitten en relaxen". Of lange wandeling gemaakt, nu lekker een beloning op het terras. En wat daar dan achter zit.... Vooral omgaan met de stress soms op het werk vind ik lastig. Ben gauw geneigd Ja te zeggen ipv mijn grenzen af te bakenen. En dat doe ik ook niet met andere dingen, een hele fles wijn ipv 1 glas, een pak koekjes ipv 1 of 2, handje chips ipv hele zak etc. Misschien heeft het daarmee te maken? Het is wel iets om over na te denken. Nogmaals dank, ook voor dat inzicht, waarom toch altijd alles ipv 1?

@Yana dat lijkt me wel een rot gevoel, dat gemis en leegte. En herken dat gelukkig niet. Heb dan wel om 16u  last van craving maar dat is nu nog te stillen door een kop thee of iets te eten. Heb de afgelopen week op die momenten heel veel snoep tomaatjes, komkommer, fruit etc gegeten. En limo of thee of een 0.0 biertje. 

@Sensitief dankjewel! En wat goed! 100 dagen en dan nu stug doorgaan, top!! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja ken ik die beloning. Dat betekent dus dat je niet alleen niet moet gaan drinken op zo'n moment, je zou ook een andere beloning voor jezelf moeten verzinnen. Hoeft niet iets te drinken te zijn, iets heel anders, een ander ritueel. Iets gezonds natuurlijk :P dat je je daarop gaat richten ipv te gaan zitten kniezen met het gevoel dat je nou je beloning niet hebt. 

Desnoods neem je een 0,0 dat doe ik tegenwoordig vaak na het tuinieren. Heb ik wel tot maanden na het stoppen niet gedronken want dat zat voor mij veel te dicht bij het "echte" maar tegenwoordig (moet ie wel goed koud zijn) vind ik het net zo'n fijne beloning en je blijft er fris bij natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb die 0.0 veel gedronken als vervanging van. Pas na een paar maanden lukte dat zonder. 

Afleiding zoeken helpt ook. Het is nu vrijdagmiddag 17:00 uur, de ultieme tijd om het weekend in te luiden met een drankje. Dat doen we maar niet. Ik ga koken. Net een liter thee op. Vroeg eten en dan nog even een wandelingetje maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net wel om 17u een 0.0 op in het zonnetje om het weekend in te luiden met manlief. Hij een wijntje. En dat gaat prima. Ben nu verschillende 0.0 aan het uitproberen. En na 2 van die ben ik er ook wel vol van, zat van klinkt wat raar :P

Maar dat maakt niet uit, dan is het tijd om te koken en is het meest lastige uurtje van de dag ook direct voorbij.

Morgen een week AV :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed zo Marietjestopt! Ik heb net ook mijn welkom gepost en ik begin morgen aan mijn leven verder zonder alcohol! Ik wil zo graag want ik ben er net als jij al zo lang klaar mee; die fles per dag was een must en gewoonte geworden en ik mis mijn levenslust .. het gaat vast heel pittig en emotioneel zwaar worden maar ik hoop hier veel steun te vinden! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Pats ik las je draadje, welkom! Vandaag is dag 12 en ik merk dat ik er weinig moeite mee heb. Wel ben ik rond 16u water, koffie en thee echt vreselijk zat. Dan MOET er iets anders in, dus dan maar een 0.0 biertje of een tonic oid. Dat helpt. Na een uur is dat gevoel ook weer gezakt en is water weer welkom :D

Jij hebt het over het missen van levenslust, dat is wel een mooi woord. Ik had dat ook en nu is die levenslust weer langzaam aan het terugkomen. Zin om de dag te beginnen, mijn werk af te maken ipv steeds dingen uitstellen. Moest nog wat dingetjes ophangen in de tuin, dat is ook gedaan. Vanochtend ging de wekker om 7u en ik ben er direct uitgegaan ipv tig keer op snooze drukken. Daarna gelijk 5 km hardgelopen. Allemaal zonder veel moeite. En mijn slaap is al een stuk verbeterd, ik slaap veel dieper en word uitgeruster wakker. En dat in zo'n korte tijd. 

Vrijdag wordt wel een "dingetje". Dan komt mijn moeder eten. Dat is altijd een moment van een fles wijn opentrekken en lekker even bijkletsen. Helemaal nu, want ze is hier 6 weken niet geweest. Aan de ene kant zie ik er als een blok tegenop, aan de andere kant denk ik: dit gaat mij gewoon lukken! Dus ik sluit, zoals iedere dag, braaf aan bij het dagpact :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn dat je in vrij korte tijd al toch al voordelen gevonden zijn , hopelijk wordt deze voordelen lijst steeds langer voor je ! 

ik heb ook een periode ginger beer gedronken is ook ijskoud erg lekker is helaas ook niet bij elke super te verkrijgen.

Zelf blijf ik nog steeds de cola waarderen zonder de vodca , thee koffie is niet aan mij besteed.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei Marietjestopt:

@Pats ik las je draadje, welkom! Vandaag is dag 12 en ik merk dat ik er weinig moeite mee heb. Wel ben ik rond 16u water, koffie en thee echt vreselijk zat. Dan MOET er iets anders in, dus dan maar een 0.0 biertje of een tonic oid. Dat helpt. Na een uur is dat gevoel ook weer gezakt en is water weer welkom :D

Jij hebt het over het missen van levenslust, dat is wel een mooi woord. Ik had dat ook en nu is die levenslust weer langzaam aan het terugkomen. Zin om de dag te beginnen, mijn werk af te maken ipv steeds dingen uitstellen. Moest nog wat dingetjes ophangen in de tuin, dat is ook gedaan. Vanochtend ging de wekker om 7u en ik ben er direct uitgegaan ipv tig keer op snooze drukken. Daarna gelijk 5 km hardgelopen. Allemaal zonder veel moeite. En mijn slaap is al een stuk verbeterd, ik slaap veel dieper en word uitgeruster wakker. En dat in zo'n korte tijd. 

Vrijdag wordt wel een "dingetje". Dan komt mijn moeder eten. Dat is altijd een moment van een fles wijn opentrekken en lekker even bijkletsen. Helemaal nu, want ze is hier 6 weken niet geweest. Aan de ene kant zie ik er als een blok tegenop, aan de andere kant denk ik: dit gaat mij gewoon lukken! Dus ik sluit, zoals iedere dag, braaf aan bij het dagpact :)

Hoi Marietjestopt, fijn dat je zo goed gaat en zo lekker fit bent en vol goede moed zit! Je klinkt zoals ik me ook wil voelen. Ik begin nu net maar ik ga er ook voor. Dit forum voelt als een goede stok achter de deur. Vandaag mijn vrije dag, mooi weer, ik ga een flinke wandeling maken en plantjes halen voor in de tuin. Weekend voor de deur is helemaal altijd wijn, al jaren, maar nu denk ik wel ik moet wat anders. Ik vind bitter lemon ook erg lekker dus haal dat. Weet je welke ook lekker zijn? Die kleine aperetivo flesjes van de Lidl en dan Spa rood erbij en ijsblokjes. (Crodino, maar dan eigen merk lidl) 

fijne dag allemaal en succes 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

28 minuten geleden zei Pats:

Je klinkt zoals ik me ook wil voelen

Altijd goed om een doel te hebben. Goed om te plannen wat je gaat drinken ook.

Marietje kun je dat met je moeder bespreken, dat jij geen alcohol drinkt? Misschien wil ze wel gezellig met je een kop thee drinken, of een lekker alternatief zomerdrankje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...