Spring naar bijdragen
Forum Verslavingdebaas
Roberto

Woensdag 18 maart 2020

Aanbevolen berichten

3 minuten geleden zei Roberto:

Gisteren tegen etenstijd ben ik voor de derde keer op de fiets gestapt in de hoop dat het dan wat rustiger zou zijn.
Maar nee hoor, het bleek peuteruitlaattijd te zijn.
Al zigzaggend ben ik door gefietst, ....

Heb je nog veel peuters kunnen omkegelen? :P;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Kohtje:

Ik hoop dat jullie dat niet erg vinden.

Goedemorgen,

Fijn juist dat je er bent! 

@Penny:heart:

Redelijk geslapen. Koorts zakt ook wat meer. En niet alleen door paracetamol. Voor mij positief. Doe nog 1 beddagje. Wel er wat meer uit. Nu heb ik het wel gehad met dat liggen in bed.

Iemand brengt straks een grote pan groentesoep. Heel erg lief. Wat meer trek om te eten. Wat ook echt moet(weerstand)

Fijn dat dit forum er is, altijd maar ook zeker nu.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het verbaast mij toch hoe nog steeds een groot deel van de mensen daadwerkelijk denkt dat de grootste zorg "het wel of niet krijgen van corona" is. 

Inderdaad is die kans heel klein, en lijkt die kans ook over een half jaar, een jaar, als deze hectiek achter de rug is, nog te bestaan. 

Het verbaast mij dat de koppen schreeuwen dat china "wint van het virus" en dat overgenomen wordt. De lockdown van china is heftiger dan waar ook, en duurt al 2 maanden. Pas zodra het daar weer open gaat kan je iets zeggen over de maatregelen, en de kans is groot dat er dan een 2e uitbraak komt. 

De gevolgen van de "ontwrichting", wereldwijd, dat is waar ik zorgen over heb, en eigenlijk begint dat nu pas. Of: begint dat nu al. 

Grondstoffen die niet geproduceerd worden of ergens in een container in een haven staan. Maar ook, de broer van een collega die met zijn 6500 aan vaste lasten en nul omzet binnen 2 maanden al door zijn reserves is: gewoon nu (!) geen geld heeft voor brood. De mensen waar ik werkte die naar een nieuwbouwhuis zouden en nu domweg in een vacuum zitten met 2 kinderen. Met dubbele lasten en geen inkomen. De bouw ligt stil, zijn praktijk is dicht. Mijn dochter die geen opvang kan vinden en moet kiezen tussen onbetaald verlof of ontslag. Ruim 80 collegas die met ingang van morgen geen werk meer hebben en (gelukkig) de ww ingaan. Heel direct en heel dichtbij, nu al. 

Wat @Fruitvlieg2019 eerder al zei: economisch gaat hier heel veel schuiven en kantelen, en alleen de meest creatieve flexibele komt erdoor. Een ervaring rijker. Met andere zekerheden waarschijnlijk dan geld of bezit of gezondheid. 

Of het erg is of niet is volgens mij geen relevante vraag: het is. En daarbinnen gebeuren en hele mooie maar ook hele moeilijke en nare dingen. Net als eerder, hooguit anders. 

Wat de oorzaak is, of misschien zelfs de oplossing, ook niet: daarop heb ik geen invloed. Sterker nog, het is vele malen complexer dan ik kan overzien, en voor mij persoonlijk maakt t niet uit. Nu. Vandaag: dit is de nieiwe situatie waarbinnen ik leef. Dus ook daar hou ik me totaal niet mee bezig en dat lijkt ook echt te zijn, geen "vlucht" 

Ja, ik ben bang, of, ongerust. Maar angst is functioneel. Helpt je dat te doen wat je kan doen. Meer kan niet, meer hoeft niet. 

Ja, ik heb ook vertrouwen. In de flexibiliteit van mezelf, mijn gelieven, maar ook veel andere mensen. Verlies gaat er komen, maar van verlies word je niet slechter en niet fundamenteel ongelukkiger. En, begrijp me goed, dan bedoel ik ecjt niet dat verlies leuk is, of mooi. Zelfs niet "goed". 

"vol vertrouwen bezorgd" noem ik het. Maar dat vertrouwen zit in weten dat "we" ook dit aankunnen, niet in dat "dit wel voorbijgaat zonder slachtoffers" of dat t wel meezal vallen. 

En af en toe slaat het even om. In golven, zoals eerder geschreven werd. Dan is de angst even die niet functionele variant die je paniek zou kunnen noemen: verlammend. 

Er zijn zo veel parallellen met mijn pad de afgelopen jaren dat ik nu bijna nóg dankbaarder ben voor mijn drinken en t stoppen daarmee. Ik hoef eigenlijk niets te veranderen in mijn wereldbeeld, levenshouding, waardenstelsel.... er verandert ook weinig in...  

Wel bemerk ik een opvallende toename van het aantal keren dat ik ook daadwerkelijk  uitspreek dat ik iemand lief vind. Ik heb erg veel behoefte aan gewone intimiteit... Het tonen van mijn genegenheid. 

Het is groot. Het is ook klein...

bewerkt door Jopie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kom net terug van mijn ochtendrondje fit & fun.
Zo druk als het afgelopen dagen was, zo rustig was het nu.
Behalve een verdwaald Italiaans stel was er bijna niemand op mijn fitness eilandje.
Ook geen wandelende mensen en spelende kinderen onderweg.
Slechts een enkele jogger.
Ik heb twee kinderen gezien die wel buiten mochten spelen.
Voor de veiligheid in een kooi in de achtertuin.

Fitness-trampoline-uitsnede.jpg

bewerkt door Roberto

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Jopie:

economisch gaat hier heel veel schuiven en kantelen, en alleen de meest creatieve flexibele komt erdoor. Een ervaring rijker. Met andere zekerheden waarschijnlijk dan geld of bezit of gezondheid. 

Of het erg is of niet is volgens mij geen relevante vraag: het is. En daarbinnen gebeuren en hele mooie maar ook hele moeilijke en nare dingen. Net als eerder, hooguit anders. 

Er gebeuren mooie dingen en het is ook anders dan andere recessies omdat het hier iedereen treft. Rijk, arm, moslim, katholiek jong en oud. Bij vorige recessies was er altijd een botsing tussen mensen die de recessie veroorzaakt hadden en de slachtoffers. Dat bracht een breuk in de samenleving en maakte kloven alleen maar groter. Nu is dat veel minder en van daaruit denk ik dat er goede dingen uitkomen. Misschien is het wishfull thinking maar in 1x word de schoonmaker en verzorgende even belangrijk als de directeur en manager. Iedereen is nodig en vooral nuttig op dit moment onafhankelijk van je inkomen en juist dat laatste is denk ik belangrijk omdat inkomen de laatste jaren bijna bepaalde wie je was en de maatschappij steeds verder uit elkaar groeide. Nu speelt inkomen geen rol want er is een gezamelijke onzichtbare "vijand" die iedereen kan treffen.

bewerkt door Fruitvlieg2019

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mij een beetje een rare gewaarwording '  net telefonisch contact  gehad met behandelaar ' goed  gesprek gehad  dat wel 

Dubbel gevoel  is dat ik eigenlijk het gevoel heb doe maar gewoon normaal gezien alle omstandigheden rondom corona ' maar  tegelijk zit ik in een proces van herstel en voel ik mij egoïstisch dat ik mijn gevoel rondom alles wat hierbij  vrijkomt niet kan uitschakelen ( nog niet besproken  maar kwam na gesprek  op ' maar staat wel als puntje voor volgende week )    oa heb ik een advies bedrijfsarts  dat ik aankomende 4 weken mijn werkuren niet mag uitbreiden ' maar  in rooster sta ik al wel gepland en ik werk in de zorg ..... hard nodig.. met lood heb ik net bericht gestuurd naar lg  hoe we dit kunnen ondervangen in deze periode want dat betekend als ik  niet werk volgens advies de dienst  moet opgevuld terwijl en al  maatregelen zijn   hoe extra uren opgevangen kunnen worden ..    zo moeilijk   dit.  Hopelijk   kan mijn werkgever positief meedenken zonder mij te vergeten .

bewerkt door Lieke7777

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

en delen is helen (thnx Rudy)
ik heb er af en toe buikpijn van
niet voor mezelf denk ik
maar de verantwoordelijkheid voor anderen
het hier van me af schrijven
helpt de boel op een rij krijgen
en al of niet handelen
want ik voel me zoo nietig
kan weinig overzien, voel me vaak stevig
maar ook vaker wankel, ieder niesje/snottertje
wat ik normaliter elke seizoenswisseling heb
geeft me nu een bewustwordingsprikkel; kan het nog
maatje met wie ik fiets is van zichzelf afstandelijk
nu kroop hij bijna op schoot op ons appel-pauze-bankje
ik ben uit mijn comfortzone
hij is ontregeld en waarschijnlijk angstig
en geniet van kinderliedjes onderweg, van Abba, Metallica
terwijl ik de bloeiende bloesems zie, de narcissen R. , Plassen
maar ook me verbaas; wel 100 passanten, misschien 8 die terug groetten
normaal juist in de polder openheid en vriendelijkheid alom
wat zal er veel angst heersen nu
gelukkig zijn er wel best veel mensen die nog de natuur opzoeken

bewerkt door lady jane

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goedemiddag! Even zeuren hoor, als dat mag. Ik werk veel op dit moment. School valt uit, dus extra dag om te werken. Voor mij is dit een enorme leerschool, hoe moeilijk ook. Omgaan met mensen die er helemaal niets van begrijpen. Bozig, verdrietig, waarom komt mijn dochter niet meer? Is ze mij vergeten? Ik zou toch opgehaald worden? Ga zo maar door. De meesten snappen het niet. Wie het wel begrijpt, is onrustig. De saamhorigheid onder de collega's is groot. Velen draaien extra diensten. We letten op elkaar, soms een klein gebaar, even iemand op een stoel zetten met een kop thee. Op dit moment werk ik elke dag, zoals het nu lijkt, vrijdag een dag vrij. Maar het kan zomaar veranderen. In ieder geval geen tijd om ook maar te denken aan alcohol. Elk nadeel heeft zijn voordeel. Ik loop nog in mijn pyjama, zo douchen en weer naar het werk. Sterkte voor iedereen die het nodig heeft!  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier net telefoon gehad. Huisband kan morgen alweer gaan werken, zijn beiden erg blij met dit nieuws. Het is geen renovatie ( dus geen klantenwerk) maar nieuwbouw ( nog niet bewoond) dus dat kan wel. Wat fijn zeg..we zagen de bui al hangen. Weken bij elkaar op de lip zitten..

En hij was al pas net weer begonnen na 3 weken WW. Het heen en weer van wel werken, dan weer niet, dan weer wel en dan weer niet en nu dus weer wel maakt mij erg onrustig ook omdat we nooit weten voor hoelang het duurt...maar nu dus weer wel.

Blij mee:)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooi om te lezen allemaal

Hier vanmorgen "vrij eventjes" bewust met dit mooie weer de fiets gepakt  en....extra gekeken na de nieuwe  blaadjes...

de vogels horen fluiten etc,. Deed me goed ...vooral ook proberen positief te blijven ....straks lekker koken en...

een taart bakken om iedereen te verwennen

en ook ik ...behoefte om hier iets te schrijven ..en hopen dat in Nederland de neuzen dezelde kant

op blijven staan 

bewerkt door Elma
Privacy

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

*ping*

Oven afgelopen, lasagne klaar. Had ik ineens zo een zin in. En dat kan dus ook nog steeds gewoon...gelukkig.:)

Smakelijke lunch gewenst voor wie ook nog moet.

bewerkt door Bor
Zinsopbouw

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Naast de onrust en de onzekerheid, het nietig en nutteloos voelen, is er gelukkig ook ruimte voor mooie dingen.

Ik heb het geluk dat ik een vaste baan heb. Om mij heen zieken (nee geen Corona)) ZZP'ers en een eigenaar van een restaurant, die nog maar net gestart was en zijn zaakjes nog niet op orde. Of hij een goede regeling kan maken is onzeker en ondertussen gaan de hoge lasten door en heb je de verantwoordelijkheid voor je personeel.

Ook ik werk thuis. Elke dag maak ik een flinke wandeling, alleen of met een vriend(in). Het is zoeken naar een nieuwe structuur.

Vanmorgen hoorde ik over een jeneverstokerij die overging op het stoken van alcohol voor ontsmetting. Een coupeuse van trouwjurken die mondkapjes gaat naaien voor ziekenhuizen. De eerste dagen had ik de hele dag de tv aan. Nu kijk ik naar First Dates of Netflix. Of luister naar de radio.

De vogeltjes klinken een stuk luider zonder de vliegtuigen en het autoverkeer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh ja ik las hier over iemand die het nu juist makkelijker vond om niet te drinken. Heb ik ook. Een soort verantwoordelijkheidsgevoel, om gezond te leven. Sterk zijn om anderen te kunnen helpen of zoiets.

In de wijk-app worden continu diensten aangeboden (boodschappen doen, paracetamol over, of wc-papier) maar geen enkele hulpvrager meldt zich.  :lol:

Smakelijk Bor, ik heb net een eitje gebakken. Nu koffie en weer aan de slag.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Jopie Als je de som maakt hoe je tot groepsimmuniteit kan komen, dwz 50% vd bevolking krijgt Covid-19, daarbij aantekenend dat 5% van die gevallen leidt tot intensive care, en het aantal ic bedden is beperkt, neem aan 1 week op de ic per patiënt, dan heb je (heb ik voor Frankrijk berekend) ongeveer 2 jaar nodig als je dat netjes zonder heel veel doden (geweigerd op de ic vanwege plaatsgebrek) wil doen. Aannemende dat je dat zo mooi regelmatig kan "sturen" wat natuurlijk een illusie is.

Kan je het hele land 2 jaar stil leggen?

Kan je tienduizenden, honderdduizenden doden accepteren?

Het antwoord is 2x nee, maar bestaat er wel een tussenweg tussen beide extremen? Ik geloof er niks van.

Dus dan maar rustig doorleven, gelukkig kan ik telewerken, gelukkig woon ik in een landelijke omgeving zodat ik direkt uit huis de natuur in kan, gelukkig heb ik een goede gezondheid. Veel sterkte aan allen die minder geluk hebben.

bewerkt door bumperjim

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik was net even naar m'n dealer om m'n drugs op te halen (=HEMA en koffiebonen), maar wát een rust in de binnenstad. Overal open winkels met
verveeld over de toonbank hangend personeel. Zelfs bij de HEMA, waar ze hier sinds nog niet zo lang zelfscankassa's hebben kwamen twee meisjes
op me af of ze alsjeblieft mochten 'helpen' met scannen... 'Ga je gang',  zei ik. 'Ik doe wel een paar stappen achteruit ivm met afstand houden'.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou ik vind het debat op tv ook maar lastig. Mijn gedachten en mening(en) schieten alle kanten op.

Waarom kijk en luister ik daar eigenlijk ook naar.. geen idee, raar wel..doe ik anders ook nooit. Ik laat het maar weer over aan hun waar het hoort, ik duik m'n muziek maar ff in, veel beter voor mij..

bewerkt door Bor

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voel me natuurlijk al dagenlang niet lekker en dacht: ik zal even de koorts opmeten.

Heb dus verhoging. Het zal waarschijnlijk een flinke kou zijn, maar ik heb hier dus al ruim een week last van.

Waarschijnlijk heb ik al dagenlang koorts gehad, voordat ik het gemeten had :face-icon-small-shocked:

Nu dus echt verplicht thuis. Gelukkig wel wat boodschappen kunnen doen en heb paracetamol.

Voelt allemaal nog zo raar en eng..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dut klaar, zo lopen. Lang. 

Grappig, zon debat kijk ik dus bewust niet. Is (bijna per definitie) een middel om te profileren, geen informatiebron. Maakt me hooguit onnodig onrustig. 

Ook zoiets: nationale regeringen zijn uit de tijd. Landsgrenzen ook. Althans, in de mate waarin dat was en kon. Ze zijn niet zo belangrijk. Ook daar verschuiving en kanteling. Ook dat wordt nu prachtig duidelijk

@bumperjim ik weet niet goed waarom je me tagt. Heb niet t idee dat je iets benoemt (of weerlegt?) waar ik over schreef of zelfs dacht, of t zou moeten zijn dat ik wat jij schrijft als ongeveer feit beschouw (min of plus een paar maanden, maar in ieder geval te lang om alleen maar met adem in door te komen) .. .. .. Is inderdaad simpel basisschoolrekenen, van exponentieel naar lineair. Maar misschien mis ik iets? 

Ik hoor t graag. Schrijf mijn overtuiging ongetwijfeld overtuigend op, maar ben me zeer bewust van de snelheid waarin die ook verandert, meegroeit, beinvloed wordt. Gelukkig maar, trouwens.. 

bewerkt door Jopie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Jopie:

Grappig, zon debat kijk ik dus bewust niet. Is (bijna per definitie) een middel om te profileren, geen informatiebron. Maakt me hooguit onnodig onrustig. 

Dat schreef ik dus ook. Ik kijk dat dus ook nooit. Maar het stond er toevallig voor ( op stil geluid, husband had tv aangelaten) en toen ik het geluid erop deed bleef ik luisteren wat me onrust gaf, had ik kunnen weten. Vandaar dus de muziek ingedoken.

Zulke dingen gebeuren dus bijvoorbeeld als je niet meer alleen in je eigen space bent. Dat is wat ik er o.a. mee bedoelde te zeggen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gelukkig heb ik de tuin

Heerlijk, gespit en geploegd.

In de natuur, frisse lucht en verstand op nul

Dat is ook een manier van ( over) leven toch !?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pfff ben kapot... Zoveel mensen ziek of wachten op test uitslag, qua patiënten valt het allemaal nog mee, maar de halve staf zit thuis dus ik werk alsnog voor drie. Morgen dagje vrij even bijtanken vanavond. Boek thee bank... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fijn Yana, lekker  naar huis nu. 

Ties, fijne avond en morgen lekker beetje bijkomen dan. 

Hier een ietwat zere rug (nou... ietwat... :wacko:): het hele grasveld geverticuteerd.. pffff. 
Dus ook moe en voldaan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zit vanaf 17:00 nar het debat te kijken waar Rutte vragen beantwoord van de kamer. Ik zie een man die doet waarvan hij absoluut geloofd wat het beste is en niet alleen voor zichzelf maar voor iedereen. Het was even geen politiek debat omdat er veel persoonlijke emotie doorheen komt. Alleen de FVD probeert er weer een relletje van te maken en scherp te zijn maar zelfs Wilders was mild.

Even vielen Asscher en Rutte uit hun rol en begonnen ze over hun persoonlijke ervaringen. Niemand kent volgens mij de oplossing maar ik heb wel het idee dat iedereen aan mee werkt om het op te lossen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...