Spring naar bijdragen
Forum Verslavingdebaas
Roberto

Vrijdag 14 februari 2020

Aanbevolen berichten

23 uur geleden zei Bor:

Droogdrinken is terugkeren naar oude gedachtenpatronen en oude gedragingen. Dus dat je niet sober doet en denkt terwijl er niet gedronken wordt al lijkt het wel zo.
Hervalsyndroom wordt het ook wel genoemd.

Ik zie nu pas deze aanvulling in je bericht. Je hoeft echt niet te reageren als je dat liever niet doet maar ik kan me er nog steeds niets bij voorstellen en met Google kom ik zo gauw ook niet verder.  Wil je misschien een voorbeeld van zo'n gedachte of gedraging geven? Ik kan alleen bedenken dat je heel veel cola gaat drinken en dan de flessen verstopt, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Yana

Droog dronken

Van Wikipedia, de gratis encyclopedie

Droog dronken is een informele uitdrukking die een alcoholist beschrijft die niet langer drinkt maar dezelfde gedragspatronen onderhoudt als een alcoholist. [1] Het doel van groepen zoals Narcotics Anonymous (NA) en Alcoholics Anonymous (AA) is niet alleen om hun leden te helpen stoppen met het misbruiken van drugs en alcohol. In deze programma's wordt erkend dat verslaving meer systemisch is dan een "slechte gewoonte" en fundamenteel wordt veroorzaakt door egocentrisme. Langdurig lidmaatschap van Anonieme Alcoholisten is gebleken om pathologisch narcisme te hervormen , en degenen die nuchter zijn maar kenmerken behouden die verslaafd zijn, staan bij AA bekend als droge dronkaards. [2] [3]De term wordt door Anonieme Alcoholisten gebruikt in verband met gevoelens van woede, depressie en wrok. [4]

Een droge dronkenschap kan worden omschreven als een persoon die afziet van alcohol of drugs, maar nog steeds alle onopgeloste emotionele en psychische problemen heeft die de verslaving in het begin mogelijk hebben aangewakkerd. Deze onopgeloste problemen blijven hun psyche vasthouden en daarom gedragen ze zich als 'droge dronkaards'. [5] In de meeste gevallen is alcoholafhankelijkheid een belangrijke factor in het leven van alcoholisten en het accepteren van nuchterheid heeft zijn eigen uitdagingen en begrip voor hun persoonlijkheid. Ondanks het verlaten van alcohol en zichzelf de-verslavend zijn, zijn de meeste van hun persoonlijkheden een belichaming van hun dronkaard zelf. [5]

De droge dronken wordt afgebeeld met gevoelens van diepe depressie en frustratie en met het besluiteloze gevoel van een drankje dat ze hebben opgegeven. Verschillende alcoholisten drinken ongeveer 10-20 jaar voordat ze nuchter blijven en wennen aan de persoonlijkheid en karaktereigenschappen die worden belichaamd door hun dronkaard zelf. In deze fase van droog dronken worden de verslaafden geconfronteerd met rusteloosheid, frustratie, woede, ongeduld en verlangen. De symptomen van droge dronkenschap zijn onregelmatig en worden minder intens naarmate de periode van soberheid toeneemt. De meeste symptomen van droge dronkenschap kunnen worden opgemerkt in de beginfase van soberheid. [3]

bewerkt door Bor

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om een voorbeeld te geven over hoe dat in de praktijk bij mij gaat is dat ik niet weet wat ik mezelf aan moet, tegenstrijdige gedachten heb. alsof ik uit 2 besta. Je kunt het vergelijken met touwtrekken.

Aan de ene kant trekt de alcie de touw, aan de andere kant de nuchtere. Punt is dat de alcoholische een voorsprong heeft en de andere heel erg alert moet blijven trekken om zich niet over de streep te laten trekken naar terug het het bekende wat me zo veilig deed voelen. Maar m"n verstand spreekt het gevoel tegen. Het is behalve vermoeiend erg verwarrend waardoor ik bozig, gefrustreerd en af en toe heel impulsief dingen ga doen of zeggen die ik niet ben maar ook niet meer weet welke ik wél ben.

Ik wil met rust gelaten worden in deze toestand. Heb geen zin in mensen en ook geen dieren, welk levend wezen dan ook, ik wil alleen zijn. Heb ook geen zin in nieuws van buitenaf. Kan me slecht inleven in situatie"s of in de ander. Heb geen arbeidsvitaminen om ook maar iets te ondernemen. En wie mij niet laat; krijgt ruzie met mij.
En dit is dus egoïstistich junkgedrag. Mijn sorry"s die ik dan uitroep omdat ik weer eens impulsief wat gezegd of gedaan heb..weet ik dan niet eens of die ik wel echt meen..of wie dat zegt, die ene aan het touwgetrek of de andere.

Dansen met duivel is het. En 8 van de 10x wint hij.

Devils Dance- Metallica:musicnote:

bewerkt door Bor

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klinkt ruk @Bor ik zie die twee daar touwtrekken (en in gedachten trek ik even keihard mee aan de nuchtere kant...).

Heb je al eens iets ontdekt dat de nuchtere kant sterker maakt?

Ik las vanmorgen iets en moest aan je denken. Don't say to God: "I have a great problem", say to the problem: "I have a great God".

:heart:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Yana:

Ja ééns, ooit. En ik me zelfverzekerd en zeer goed voelde en het nuchter wilde houden totdat daarop een club wederom inbreuk deed door me te vertellen ik niet goed genoeg ben en alsnog weghaalde waar ik het vooral voor deed. Dit heb ik nooit terug kunnen winnen en ik heb dezelfde Moed om door te zetten nooit meer weten terug te vinden. Het is me afgenomen en m"n eigenwaarde ligt hierdoor te laag. Voor mezelf?..Neuh...laat maar. Ik krabbel wel wat door dan met vallen en opstaan. Naar gelang wat in mijn vermogen ligt en naar gelang ik aankan.

Zoiets.

15 minuten geleden zei Yana:

Don't say to God: "I have a great problem", say to the problem: "I have a great God".

Die is mooi. Dank!:rose:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben net gevlucht (de makkelijke manier) naar bed met tranen in mijn ogen (voelde me in ene enorm slachtoffer) en word net wakker.

En wilde zeggen dat ik mezelf net even toegesproken heb. Ik heb twee dingen waarvoor ik wil vluchten.

Mijn man en mijn rug,lopen,(ziekte)

De makkelijke manier is zeggen dat ik wil scheiden. 

En voor mijn ziekte lekker naar bed, kruik en rust.

Maar ik kan ook vechten voor mijn huwelijk en dingen gaan doen samen om het weer leuk te krijgen.

En ik kan mijn rug trainen om weer sterk te worden. En ik denk toch echt dat ik voor beide gevallen voor het tweede moet gaan. 

De makkelijke manier is opgeven, de moeilijke manier is er voor gaan, eraan werken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Bor:

Ik heb dezelfde Moed om door te zetten nooit meer weten terug te vinden. Het is me afgenomen en m"n eigenwaarde ligt hierdoor te laag. Voor mezelf?..Neuh...laat maar. Ik krabbel wel wat door dan met vallen en opstaan. Naar gelang wat in mijn vermogen ligt en naar gelang ik aankan.

Je moed is afgenomen? Asjeblief zeg! 

Stoppen kan je net zo goed als een ander maar daar heb je geen zin in. Das toch zo klaar als een klontje.

Tot dan zitten we met je droogdrinken. 

Gezellig

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

GD soms geven rugklachten
een gebrek aan ruggesteun weer.:rose:

enne scheiden de gemakkelijke weg? echnie
of je nu in of na je relatie je rug moet rechten
en verder gaan op je pad, er is denk ik geen gemakkelijke weg
er is jouw weg
(en zoals ik jou lees zal dat nooit een echt makkelijke zijn♥)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Yana:

Klinkt ruk @Bor ik zie die twee daar touwtrekken (en in gedachten trek ik even keihard mee aan de nuchtere kant...).

Ik las vanmorgen iets en moest aan je denken. Don't say to God: "I have a great problem", say to the problem: "I have a great God".

:heart:

Wauw @Yana, dit is denk ik de mooiste spreuk die ik ooit hoorde, dank!

@Bor en @GewoonDoen, heel veel sterkte. Ik weet zo geen dingen om te zeggen wat jullie kan helpen, behalve hier te blijven delen. Ivm gedeelde smart en zo. Kus voor jullie.:heart:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei fleurtje:

Je moed is afgenomen? Asjeblief zeg! 

Stoppen kan je net zo goed als een ander maar daar heb je geen zin in. Das toch zo klaar als een klontje.

Tot dan zitten we met je droogdrinken. 

Gezellig

Praat voor jezelf, ..Wees eens zo assertief voor jezelf in rl. Maar zelfs dan durf je dat niet.

bewerkt door Bor
Geen ban waard

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@GewoonDoen :rose::heart:

Ik ga ook maar naar bed. Ondanks de onrust. Paracetamol en slapen hoop ik. Ik wens je lekker koese, een goede nachtrust. Misschien ziet het er morgen wat anders uit allemaal.

Het waait hier erg hard. Ik fantaseer graag altijd en nu fantaseer ik dat de wind m'n dingen mee waait naar nergens.

Welterusten:moon:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even op adem komen, mijn hond is kwijt. En ja, voor mij nogal een ding. Het waait hier erg en de dame is doof. Hoe vind je zo een hond, wish me luck! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Bor:

Praat voor jezelf, ..Wees eens zo assertief voor jezelf in rl. Maar zelfs dan durf je dat niet.

Ach meid toch.

Ik mag dan niet zo assertief zijn als jij blijkbaar bent maar ik loop hier niet van mijn drankprobleem al tien jaar een spel te maken.  Jij hebt geluk dat hier telkens nieuwe mensen komen die niet beter weten. Als ik stop dan stop ik. Geen eindeloos geleuter.

Dus kweek jij eens wat ballen of bespaar me je droogdrinken.

Btw..ik haal nooit iets weg uit schrik voor een ban. Een ban zou jou misschien wel goed doen. Wie weet wat t doet voor je sociale vaardigheden. Ik zou jou nog wel eens op de werkvloer in een team willen zien presteren. 

bewerkt door fleurtje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Penny:

Even op adem komen, mijn hond is kwijt. En ja, voor mij nogal een ding. Het waait hier erg en de dame is doof. Hoe vind je zo een hond, wish me luck! 

Euhm..

Bij gebrek aan advies..good luck! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Penny:

Relax, de hond vindt jou wel. Istie al terug?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei fleurtje:

Ach meid toch.

Ik mag dan niet zo assertief zijn als jij blijkbaar bent maar ik loop hier niet van mijn drankprobleem al tien jaar een spel te maken.  Jij hebt geluk dat hier telkens nieuwe mensen komen die niet beter weten. Als ik stop dan stop ik. Geen eindeloos geleuter.

Dus kweek jij eens wat ballen of bespaar me je droogdrinken.

Btw..ik haal nooit iets weg uit schrik voor een ban. Een ban zou jou misschien wel goed doen. Wie weet wat t doet voor je sociale vaardigheden. Ik zou jou nog wel eens op de werkvloer in een team willen zien presteren. 

Dames... tijd om buiten te voetballen :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat dat wikipedia stuk betreft, ik lees woorden maar t dringt niet door, het lijkt wel google translate vanuit het engels. Ik dacht dat droogdrinken fantaseren over alcohol was, in gedachten drinken of zo. Ik zou die toestand die het artikel probeert te beschrijven geen drinken of dronkenschap noemen, heeft m.i. niks met dronken te maken, alleen met een gebrek aan overtuiging en gebrek aan inzicht in de achterliggende problemen van iemands (ex) alcoholmisbruik. 

bewerkt door bumperjim

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik het vertaal naar hoe ik het begrijp, is droogdrinken het volgende:

Niet willen accepteren dat je je leven moet aanpassen als je de alcohol weg haalt. Het stoppen met drinken is een psychologisch proces; je merkt dat je nu te dealen hebt met emoties, en ook de gevoelens van anderen kunnen duidelijker worden. Alles wat je uitstelt of wegrelativeert komt duidelijker naar voren.

Dit alles kun je nu niet meer wegstoppen met drank. Je moet het leven aan, met de emoties en uitdagingen die daar bij horen. Alcoholisten zijn egoïsten: die willen of kunnen dat allemaal niet. 

Als je succesvol gestopt wilt blijven met alcohol, betekent dit een aanpassing in je denken en doen. Doe je dat niet, dan blijf je het gevoel houden dat je iets is afgenomen. Met alle boosheid en frustratie die daar bij hoort. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...