Spring naar bijdragen

Maandag 10 februari 2020


nancy

Aanbevolen berichten

@takeiteasy, bars etc kom ik ook al jaren niet. Bij een etentje met vrienden of op een verjaardag vind ik het juist stoer om een ice tea te bestellen. Daar ligt mijn trigger dus niet. Met een binge wordt je dus niet dronken zoals ik begrijp uit je verhaal? Wat is een binge eigenlijk? @Roberto pacts doe ik niet aan. (Mijn huwelijk daargelaten) Ik nam het besluit te stoppen, dus ik stopte. Craving etc heb ik ook geen last van. Ik wil ook niet terugvallen, maar “gewoon” drinken. Zoals ik schreef in bovenstaande berichten. En zoals ik hier wel eens las, zijn er tevreden gelegenheids drinkers onder ons.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Penny:

Raar he @Grumpie? We gaan zo goed en dan toch.... Ik voor mij zou ik graag “gewoon” kunnen drinken. Zo zijn er natuurlijk veel meer. Dit is de eerste keer dat ik gestopt ben, dat gaat prima. Misschien kan ik dus nu ook “gewoon” met drank omgaan? Waarom zou ik dat willen, het is zo eng! Mezelf bv 2 glazen toestaan wil ik ook niet, dat vind ik nl ook niet “gewoon” drinken. Ik zou graag een glas willen aannemen of zelf pakken, omdat het kan. Zonder erbij na te denken. Maar niet meer van de ochtend tot de avond doordrinken. Ik ga maar bedden verschonen, even andere gedachtes.

Tips/advies is zeer welkom.

Ik ben er dus 1 die die stap genomen heeft zoals waarschijnlijk bekend, maar "gewoon drinken" is er niet bij hè. Jezelf bv 2 glazen toestaan, dat wil je niet schrijf je, maar zo moet het wel (of 1 glas slechts :D ) anders zit je direkt weer op absurde hoeveelheden. Zonder erbij na te denken schrijf je, nee je moet er wel bij nadenken. Als je niet wilt nadenken dan drink je ofwel helemaal niks, of je tankt je helemaal vol net als vroeger.

Ik wil geen reclame maken voor wat ik doe. Ik wil ook niet claimen dat het helemaal fout is want anders hakkut nie gedaan hè. Ik wil alleen maar waarschuwen dat "gewoon zonder nadenken" dan ga je voor gaas. Je moet je heel erg bewust zijn wat je doet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alleen het idee al , dan zou ik er wéér continu mee bezig zijn. 

Ik stond ooit 8 maanden droog en toen dacht ik het ook weer te kunnen. Niet dus, binnen zeer korte tijd al. Toch weer gestopt met behulp van de Jellinek, nu 5 jaar en 5 maanden. Ik wil het gedoe niet meer. Gewoon niet. Me echt vrij voelen van het spul. Ik wil er niet meer continu mee bezig zijn. Blijkbaar geldt dat nog niet voor jou Penny, en voor jou Grumpie. Mijn advies: bij twijfel niet inhalen. Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei nancy:

er is een groot verschil tussen je depressief  voelen of depressief zijn.  ;)

Dit is zo waar en kan ik nog weleens verwarren. Zit in een dip, gister wilde ik expres de refusal overslaan, niet slikken. Partner had het door, die kent mij van haver tot gort. Ik had een heel plan, 1 dag niet innemen en dan vandaag het depri gevoel verdoven met een paar biertjes. Slaat nergens op. Hij had de pillen in mijn strip geteld en zag dat ik het niet had ingenomen. Voelde mij net een klein kind, toen heb ik het in zijn bijzijn ingenomen. Klinkt heel vernederend maar nu ben ik er blij om natuurlijk.

Gisteren wilde ik hierdoor nog van hem afgaan, zo kwaad was ik haha. Lach er wel om maar kon wel janken.

Ben er nog lang niet/nooit dat is wel duidelijk.

Heb levenslang maar ben wel droog nu.Nuchter kan ik de depri gevoelens aan, onder invloed versterk ik ze en verzuip erin

En voel mij idd depri maar ben niet depressief. Dank je wel @nancy voor je bijdrage en sterkte zelf!

Fijne avond allen en sterkte voor degenen die het kunnen gebruiken :rose:

Zonder dit forum had ik het sowieso niet gered tot nu toe, denk ik, weet ik wel zeker. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De trigger is een man die een oogje op mij heeft en van alles uit de kast haalt om met mij af te spreken. Hij is heel dominant en veel charisma. Hou daar van en ook weer niet. Maar ben monogaam en al jaren met dezelfde man. Wil ik ook zo houden. 

Die man zei mij dat ik best af en toe van hem mag drinken, dat is mijn trigger. Hij zei na alles wat je mee hebt gemaakt, mag dat best. Hij speelt op mijn gevoel in, alleen uit eigen belang natuurlijk. Voel mij zo rot dat ik niet gewoon NEE kan zeggen tegen hem, maar is lief en aardig. Voelde mij gister daar zo rot door.  Ik zei aanvankelijk NEE maar hij zegt dat het vriendschappelijk is en ook zijn intentie. Baal van mezelf dat ik hem niet kan afhouden. Echt dan ben je in de 40 en kan dat niet. Waardeloos voel ik mij daardoor maar goed. Ga niet toe geven. Hij weet mij te bespelen, is een grote innemer zelf, kan nooit vriendschappelijk zijn denk ik. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Penny ik raad je aan echt hier te vragen wie wel matig/normaal(?) kan drinken en dat oprecht doet.
Je lijkt jezelf iets wijs te willen maken en houdt je vast aan een illusie ben ik bang. Ik kon het niet!

https://www.youtube.com/watch?v=pqjRCj5DIRs

ik kan met mijn laptop geen goede aanklikbare links meer plaatsen, maar dit filmpje is van Els Noorlander en duurt 30 minuten.
30 minuten die je misschien een illusie ontnemen, maar je hopelijk behoeden voor heel veel verloren jaren.Wat drankafhankelijkheid betreft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Smaragd lastig hoor, zou hem idd maar verwijderen uit je whatsapp. Klinkt als een destructief persoon waar je niet blij van zal worden uiteindelijk. @Ties en @Penny ik denk soms nog steeds dat ik ook weer 'normaal' kan drinken, ooit. Het ging best goed op die ene uitglijder met oud en nieuw, denk ik dan. Maar mn gevoel zegt niet doen. Er wordt meteen weer van alles in werking gezet in mn hoofd: wanneer? Hoe vaak? Hoeveel? En toch steeds de vraag of je het wel bij een of twee kunt laten. Het kost zoveel energie. Wat voegt het toe? Dat drinken om 'gewoon' te zijn snap ik wel. Een of twee glaasjes meedrinken zoals 'normale' mensen dat doen. Maar dan is dat glas leeg en dan? 'Voorlopig' maar helemaal alcoholvrij. ( ik zeg nooit nooit want dat hou ik niet vol, maar iedere dag alleen vandaag dus;))

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Goeieavond. 

'Just for today'. Dat is te overzien. Dag voor dag...

Dat ik hier nu typ is eigenlijk niet 'normaal'. Maandagavond was mijn AA avond. Was, want ik heb een paar weken geleden besloten om niet meer te gaan. Ben bijna drie jaar trouw elke week aanwezig geweest. Het begon me energie te kosten.  Ik heb er mee gestoeid. De groep heeft veel betekend in mijn herstel. Ik voelde ook een 'plicht'. Dat kiezen, ja of nee zeggen, dat is een ding voor mij. Nu ben ik blij dat ik gekozen heb. En mocht het nodig zijn weet ik ze weer te vinden.  

 

@takeiteasy hoezo word je van een binge niet dronken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

55 minuten geleden zei lady jane:

Penny ik raad je aan echt hier te vragen wie wel matig/normaal(?) kan drinken en dat oprecht doet.

Ik ben daar zo'n voorbeeld van Penny ... 
Maar 'zomaar' en 'zonder erbij na te denken' ... nee. 
En inderdaad vraag ik me af waaróm je het risico zou nemen? 
Gewoon gezellig op de bank.... kan ook met een glas lekkere thee. 
Omdat het er gezelliger door wordt.... ach, zonder is eigenlijk net zo gezellig. 
Ik ben hier indertijd gekomen en heb de (toen nog gratis) online begeleiding van Tactus gekregen. 
Ik ben nooit helemaal gestopt, mijn begeleidster gaf het 'af en toe een glas/paar glazen' grote kans van slagen. 
En dat is gebleken.
Zo af en toe drink ik een paar glazen mee met Kees, mijn partner. 
Als ik jouw 'wie is wie' lees denk ik ook dat onze  voorgeschiedenis behoorlijk verschilt, misschien is dat ook van belang. 
Sowieso zou ik het risico niet nemen als ik jou was Penny. 
Het gaat nu (bijna) een half jaar goed zonder, waarom zou je weer beginnen in hemelsnaam?  




 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Smaragd, heb je deze man nu geblokt?? Doen hoor, deze persoon kan jou niets, maar dan ook niets goeds bieden. 
Jouw lief is jou door dik en dun blijven steunen, hij verdient het niet om voor zo een charlatan aan de kant geschoven te worden... 

Ik zit hier een beetje te balen: vanmiddag is zo'n knoeperd van een vit C tablet 1000mg in mijn keel blijven steken en ik krijg um maar niet weg. 
Heb al van alles geprobeerd tot en met een lepel olijfolie aan toe... ook al gewoon warm gegeten, maar het ding is hardnekkig. 
Iemand nog suggesties?
Ben bang dat ik gewoon moet wachten tot hij 'gesmolten' zal zijn, en dat kan een hele poos duren bij die dingen... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind 't fijn om jullie te lezen. Fijn omdat ik ook wel eens de gedachte heb, om na dit jaar stoppen weer af en toe te willen drinken. Het helpt me jullie ervaringen te lezen, waardoor ik mijn gedachte eraan weer stop kan zetten. Ik denk namelijk dat ik best even "normaal" kan drinken, maar dat ik in no time weer terug bij af ben. En ja: waarom zou ik weer beginnen? Ik voel me fantastische dan ooit. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Rosee  Dat 'nooit meer alcohol drinken' heb ik (ook) losgelaten.
Voor mij is het nu alleen: vandaag drink ik niet.

Op dit moment ben ik bezig met mijn lichamelijke klachten.
Ik heb o.a. vrij heftige darmkrampen.
En een knellende band om mijn hoofd.

Morgen slik ik mijn laatste tablet diazepam, 1 mg.
En vervolgens kijken hoe ik mij overmorgen voel.

Daarna ga ik bezig om mijn valkuilen, triggers, craving, et cetera op een rijtje te zetten.
Daar voel ik mij nu lichamelijk nog te beroerd voor.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor wie het leuk vindt, en anders scroll maar door. Het gaat goed met mij. Werk en opleiding gaat prima. Een ander nieuwtje, ik heb een vriend. Het is hard werken voor mij. Vertrouwen is nog moeilijk, iemand die mij gewoon leuk vindt, zonder dat ik er iets voor terug hoef te doen. We kunnen er gelukkig goed over praten, heb hem ook vrij snel alles maar verteld. Ik drink niet, ook daar heeft hij respect voor, dringt niet aan of zo. Komend weekend gaan we een nachtje weg in een hotel. Spannend, maar ook veel zin in. Ben er nog niet, maar langzaam geloof ik weer een heel klein beetje in mijzelf.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tuurlijk heb ik ook wel eens die gedachten...zal ik toch ooit weer? Of 'Jammer dat ik nu niet mee kan doen'.

Maar zo is het voor mij. Ik ben niet matig. Met niets. Dus een verwachting dat ik dat met drank ooit weer zal kunnen is hopeloos. Voor mij. 

En waarom? Alleen het meedoen misschien. Maar ik geniet zo van alles wat ik nu kan en waaraan ik mee kan doen, juist omdat ik NIET meer. 

En bovenal: nuchter voel ik me de angstigheid en depressieve gevoelens ingaan. Maar nuchter kan ik ze bespreekbaar maken en ze weer laten gaan. Niet groter dan ze zijn. Nuchter voel ik ze ook weer verdwijnen.

En ik ben niet uitgeput, leeg ,vol schaamte.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wow @niks, wat klinkt dat goed, heerlijk voor je. 
Wat heb jij moeten knokken, wat doe je dat goed, petje af hoor. 

6 minuten geleden zei Lika:

Tuurlijk heb ik ook wel eens die gedachten...zal ik toch ooit weer? Of 'Jammer dat ik nu niet mee kan doen'.

Dat is iets wat ik nog wel eens heb met roken, dat ik dan in het weekend een paar peukjes zou mogen.... maar dáár weet ik gewoon van: af en toe wordt binnen no time weer dagelijks 1 tot 1,5 pakje... 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Penny Je vroeg ergens wat Binge- drinken is.
Onderstaande definitie komt uit de NHG-Standaard Problematisch alcohol gebruik voor huisartsen.

@kruidenthee67 Ik denk je dat je hier inderdaad niet dronken van wordt, hooguit wat aangeschoten.

De standaard maakt onderscheid tussen jongeren en volwassenen met problematisch alcoholgebruik. Bij jongeren bestaat het problematisch alcoholgebruik doorgaans korter en zijn het drinkpatroon (voornamelijk ‘binge’-drinken) en de instandhoudende factoren (bijvoorbeeld groepsdruk) anders dan bij volwassenen. 

‘Binge’-drinken‘Binge’-drinken is het drinken van grote hoeveelheden alcohol in een kort aaneengesloten tijdsbestek afgewisseld met perioden zonder alcoholgebruik.4 Voor mannen is de grenswaarde vijf eenheden en voor vrouwen vier eenheden tijdens één enkele gelegenheid.

Een eenheid alcoholalcohol is de term voor één glas alcoholhoudende drank en bevat ongeveer 10 gram alcohol. Bij het gebruik van standaardglazen bevat één glas bier, wijn of sterke drank evenveel alcohol.
bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En heb je het dan over een ondergrens of een bovengrens van 4 dan wel 5 glazen?? 
Zover ik weet klopt het inderdaad dat je bij bingedrinken een periode veel drinkt en dan weer een periode niets kunt drinken. 
Maar ik meen ook dat er in de periode van drinken heel grote hoeveelheden worden weggewerkt
en dat dat kan leiden tot een toestand waarin de persoon in kwestie niets meer binnen kan houden op het laatst... 

bewerkt door Yvonne
Link naar opmerking
Deel via andere websites

28 minuten geleden zei Yvonne:

 

Dat is iets wat ik nog wel eens heb met roken, dat ik dan in het weekend een paar peukjes zou mogen.... maar dáár weet ik gewoon van: af en toe wordt binnen no time weer dagelijks 1 tot 1,5 pakje... 

 

....Ik heb het óók met roken.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...