Spring naar bijdragen

Geen alcoholist wel een gewoontedrinker


Slowhand1963

Aanbevolen berichten

Goedenavond allemaal, als Belg woon ik nu in Nederland. Ik kom uit een echte bierfamilie. Je kan het niet bedenken of mijn ouders hadden deze biersoort in huis. Enkel geen Heineken of Nederlands bier :D. Op mijn twaalfde kreeg ik mijn eerste Geuze aangeboden door mijn peetoom voordat wij naar de kerkdienst van 10 uur gingen. Dit even om uit te leggen vanwaar ik kom. 

Ongeveer 5 jaar geleden ben ik gescheiden. Tijdens mijn huwelijk dronk ik ook vaak biertjes om de eenzaamheid te "overwinnen". (lees: niet willen te herkennen). Toen ik alleen woonde dronk ik dagelijks mijn biertjes omdat dit het goedkoopste was om iets binnen te krijgen. (had ik geleerd toen ik op straat leefde jaren voor mijn huwelijk). Nu ben ik samen met mijn vriendin en onze lieve hond en drinken wij dagelijks onze biertjes uit gezelligheid. 
Doch is er één ding: mijn vriendin drinkt matig, twee pilsjes en één Affligem. Zelf drink ik een pilsje of negen en soms nog zes duvels. Wij starten elke dag rond hetzelfde tijdstip omdat mijn vriendin dan thuiskomt van haar werk en wij de dag napraten met een gezellig biertje erbij. 

Na die vele jaren van alcoholmisbruik vind ik mij er niet meer goed bij. Hierdoor hebben wij dan ook besloten om hiermee te stoppen. Dit vanaf vandaag wat we dan ook gedaan hebben.

Ik zweet een beetje, niet te overmatig, en het beven in mijn handen, soms mijn hele lichaam is te verwijten dat ik ET (oftwel Essentiële Tremor zou hebben). 

Daar mijn vriendin een verleden heeft met een alcoholistische partner wil ik dit haar weer niet aandoen.

Maar hij begon de dag met bier, tijdens het wandelen met hun hond destijds ging hij langs nachtwinkels of had op allerlei plaatsen alcohol verstopt, buiten de deur wel te verstaan.

Dit heb ik allemaal niet nodig vandaar dat ik mij eerder als gelegenheidsdrinker wil uiten dan als alcoholist. 

Jammer genoeg vind ik wel altijd een gelenheid om iets van alcohol te nuttigen. Vooral bier dan, een cognacje of twee tijdens het uit eten of na de kerstmaaltijd. 

Toen ik hier nog niet lang woonde hadden wij etters van buren. Zij maakten ons leven echt kapot. De beste manier was genoeg te drinken zodat ik minder aanvoelde van hun daden.

Wij zijn nu ongeveer een jaar geleden verhuisd en wilde mij  dan ook aanmelden bij AA. Toen ik deze persoon belde om een afspraak te maken zei deze mij dat het wel om een AA-groep ging. Hij geloofde niet dat ik een drankprobleem heb. Omdat ik hem belde als Belg? Niet wetende dat ik nu in Nederland woon? 

Ik kijk er wel naar uit om jullie bevindingen te lezen hieromtrent en waarschijnlijk zijn er nog mensen die in dezelfde situatie zitten of zaten.

Jullie gaan mij hier de komende tijd wel vaker tegenkomen ;) . 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Slowhand1963:

Dit heb ik allemaal niet nodig vandaar dat ik mij eerder als gelegenheidsdrinker wil uiten dan als alcoholist. 

 

En dan gaat het om 15 gelegenheden per dag. Ons kent ons hè ;) 

Ja als je de man van de AA zegt dat je gelegenheidsdrinker bent en er niet bij vertelt dat je ET hebt, dan vraag je om een misverstand. Je kan er beter heen gaan en open kaart spelen. Sterkte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede morgen slowhand. Welkom hier op het forum. 

Gelehenheidsdrinker dekt wat mij betreft, na het lezen van jouw verhaal, de lading niet. Je bent ofwel afhankelijk, ofwel verslaafd. Zoals ik je lees, denk ik dat laatste. Alcoholist vind ik persoonlijk ook een naar woord, omdat ik het woord associeer met een beeld (de persoon onder de brug, met rooddoorlopen neus met een fles sterke drank in een stuk papier). Vergelijken is waar we goed in zijn: hij daar, die is veel erger dan ik, die begint in de ochtend al. 

Stoppen met vergelijken en onder ogen zien dat je wel degelijk een probleem hebt is stap een. 

En de eerste stap heb je nu gezet: aanmelden op dit forum. Nu nog een ander woord voor gelegenheidsdrinker vinden, want dat dekt in mijn ogen jouw lading niet. 

Liefs, maartje

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Etty:

Welkom. 

Het is vast een misverstand mbt die man van de  AA-groep?  Ga je er heen? 

Succes, de eerste dag is al voorbij.  Hoe gaat het? 

Goedemorgen Etty, van harte bedankt voor uw reactie.

Die verantwoordelijke van de AA heb ik maar even aan de telefoon gehad zonder mijn verhaal duidelijk te kunnen maken. Of ik er heen ga zal de toekomst duidelijk maken. Eerst met behulp van mijn vriendin, gaat dit echt niet, ga ik wel verdere stappen ondernemen naar de AA toe.

Vannacht heb ik niet zo goed geslapen gehad. Veel maar niet te veel gezweet (klam zweet) en vaak moeten gaan plassen. Zeker geen behoefte gehad aan een biertje :) . 

Fijne dag toegewenst

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei bumperjim:

En dan gaat het om 15 gelegenheden per dag. Ons kent ons hè ;) 

Ja als je de man van de AA zegt dat je gelegenheidsdrinker bent en er niet bij vertelt dat je ET hebt, dan vraag je om een misverstand. Je kan er beter heen gaan en open kaart spelen. Sterkte!

Hoi bumperjim, van harte bedankt voor uw reactie.

Die man van de AA heb ik amper gesproken gehad, ik heb mijn verhaal niet kunnen doen dus die weet van die ET niets af. 

Bedankt en een fijne dag toegewenst

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Cleo66:

Heel veel succes en sterkte , debk dat je dat wel nodig zal hebben.  Wat een gezelligheid,  die drank 

Hoi Cleo66, van harte bedankt voor uw reactie.

Dit is juist het erge: die "gezelligheid". Nu van die "gezelligheid" maar genieten met iets fris ;) . 
Want koffie, thee, cola, schweppes, tonic zijn niet aan mij besteed wegens een zware allergie van cafeïne en kinine :/ 

Als jullie nog iets lekkers weten zonder alcohol verneem ik het heel graag :) 

Fijne dag toegewenst

Link naar opmerking
Deel via andere websites

34 minuten geleden zei maartje:

Goede morgen slowhand. Welkom hier op het forum. 

Gelehenheidsdrinker dekt wat mij betreft, na het lezen van jouw verhaal, de lading niet. Je bent ofwel afhankelijk, ofwel verslaafd. Zoals ik je lees, denk ik dat laatste. Alcoholist vind ik persoonlijk ook een naar woord, omdat ik het woord associeer met een beeld (de persoon onder de brug, met rooddoorlopen neus met een fles sterke drank in een stuk papier). Vergelijken is waar we goed in zijn: hij daar, die is veel erger dan ik, die begint in de ochtend al. 

Stoppen met vergelijken en onder ogen zien dat je wel degelijk een probleem hebt is stap een. 

En de eerste stap heb je nu gezet: aanmelden op dit forum. Nu nog een ander woord voor gelegenheidsdrinker vinden, want dat dekt in mijn ogen jouw lading niet. 

Liefs, maartje

 

Goedemorgen Maartje, van harte bedankt voor uw reactie.

Het beeld van een alcoholist is idd die man onder de brug. Maar er zijn zoveel "verborgen" alcoholisten binnenshuis. Zou ik dan toch een verslaafde zijn? Ik probeer zeker niet te vergelijken maar dit doe ik blijkbaar toch :wacko:. Meer de hand in eigen boezem steken en zorgen dat dit allemaal goed komt ;) . 

Nu begin ik mij wel af  te vragen of de diagnose ET wel een goede diagnose destijds was :/ en het niet komt door de alcohol dat ik zo beef. Als advies had ik in BE gekregen van de prof:" Als je hard beeft drink je een paar biertjes, dit helpt vaak. Maar dan ook niet meer dan twee. Tja, niet echt dé oplossing voor mij
 

Fijne dag toegewenst

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei GewoonDoen:

Kruidenthee, water, cafeïne vrije koffie, limonade siroop, melk, karnemelk, fruit persen. Water met citroen, komkommer, munt, blauwe bessen, aardbeien, noem het en je kan het erin doen. En dan zijn er in de winkel nog zat alcohol vrije dranken te vinden  maar begin maar met kruidenthee en water. Dat is het makkelijkste.

Hoi GewoonDoen, van harte bedankt voor uw reactie.

Cafeïnevrije koffie zit nog steeds cafeïne in. Nu heb ik onlangs iets gelezen over chicorei (koffie zonder koffie, was vroeger voor de arme mensen). Mogelijk ga ik dit eens proberen. Wat de andere aanbiedingen betreft ga ik er zeker van proberen. Melkproducten kan ik ook niet hebben vanwege de slijmontwikkeling door mijn astma (als bakker en banketbakker zijnde allergie op bloem waardoor astma).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei GewoonDoen:

Uh, ja, je bent verslaafd. Dagelijks drinken en het niet bij eentje kunnen houden, geeft echt stof tot nadenken.

Gezelligheid zit niet in de fles.

Hoi GewoonDoen

Ik begin meer en meer te snappen over mijn probleem met alcohol. 

En je hebt helemaal gelijk, gezelligheid zit niet in de fles. Maar als je jong bent is het zo gezellig in een kroeg met een paar vrienden met een biertje erbij (lees biertjes). Nu kom ik al vele jaren niet meer in een kroeg, ik vermoed een jaar of dertig, maar lust ze wel na of tijdens het klussen, op bepaalde momenten maar zeker als ik het emotioneel moeilijk heb. 
 

Dit moet dringend veranderen, wat mij betreft!

Fijne dag toegewenst

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom, en voor jou mag het smoezenboek wel gesloten worden
zodat je je giga probleem eerst kan erkennen, anders heeft hulp geen zin.
Je kunt iedereen voor de gek houden, maar de enige die daar de dupe van is, ben jezelf.
De koffie die je misschien bedoelt heet in Nederland Bambu, oftewel eikeltjeskoffie in de volksmond.
Een goede reformzaak zal die ook wel hebben. En gewoon water is altijd wel voorhanden.
Zelf ben ik op 0% bier gestopt voor de eerste weken, maar daar taal ik inmiddels niet meer naar.
Zomers incidenteel wel, want ook geen sapjes liefhebber.
Probeer maar wat uit, je smaak kan giga gaan veranderen zonder alcohol.
En eenmaal je smaakpapillen het weer optimaal doen smaakt eigenlijk alles beter/puurder. succes! dat ga je nodig hebben denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei bumperjim:

Klussen zonder bier gaat een stuk beter, ontdekte ik nog niet zo lang geleden :D 

Hoi bumperjim, 

raar genoeg haal ik energie uit alcohol. Als mijn handen beven en ik drink een paar biertjes kan ik beter werken met een schroevendraaier of boormachine, gaat het gebeef over. Maar nu twijfel ik enorm aan de destijds vastgestelde ET. Zou het niet door de alcohol komen? Ik weet het eventjes niet maar zal het al spoedig ondervinden ;) . 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei lady jane:

welkom, en voor jou mag het smoezenboek wel gesloten worden
zodat je je giga probleem eerst kan erkennen, anders heeft hulp geen zin.
Je kunt iedereen voor de gek houden, maar de enige die daar de dupe van is, ben jezelf.
De koffie die je misschien bedoelt heet in Nederland Bambu, oftewel eikeltjeskoffie in de volksmond.
Een goede reformzaak zal die ook wel hebben. En gewoon water is altijd wel voorhanden.
Zelf ben ik op 0% bier gestopt voor de eerste weken, maar daar taal ik inmiddels niet meer naar.
Zomers incidenteel wel, want ook geen sapjes liefhebber.
Probeer maar wat uit, je smaak kan giga gaan veranderen zonder alcohol.
En eenmaal je smaakpapillen het weer optimaal doen smaakt eigenlijk alles beter/puurder. succes! dat ga je nodig hebben denk ik.

Hoi lady jane, van harte bedankt voor uw reactie.

Ik ga dit zeker eens zoeken in een reformzaak, bedankt!
Zelf wil ik ook op 0%bier gaan. Niet afbouwen want dit helpt mij echt niet. Mogelijk voor een paar dagen om nadien in de oude "sleur" terug te komen. Wat mij betreft is een drooglegging beter ;) .
Van water kreeg ik in BE steeds het zuur. Maar ik drink 's morgens spa rood en vond en vind dit goed zo, vanwege mijn medicatie omdat ik hier iets moet in oplossen.
Maar mijn vriendin drinkt graag het water in NL wat ik ook vaker ga proberen ;) .
Fijne dag toegewenst

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Tine:

Welkom!!

Voor mij ook dag 1.

Ik drink zelf graag thee!

Zet hem op!!

Hoi Tine, van harte bedankt voor uw reactie.

Wees jij ook meer dan welkom :) . 

Als het mag van jou ga ik jou volgen, als dit kan. Zodoende kunnen wij in moeilijke perioden elkaar ondersteunen?

Heel veel succes toegewenst !!!

Fijne dag toegewenst

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei Tine:

Welkom!!

Voor mij ook dag 1.

Dat was gisteren!!

Vandaag dag 2.

Maar wil niet gaan tellen.

Ik drink zelf graag thee!

Zet hem op!!

Ik wil ook niet gaan tellen Tine. Mijn doelstelling is om te beginnen  tot eind februari 2021 en verder bekijken we het wel.
Vandaag dus ook voor mij dag 2 ;) .

Sinds mij gisteren hier aangemeld te hebben kom ik mijzelf wel tegen. Dit is enkel maar positief door de leuke vriendelijke reacties :) .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Slowhand,

Ik schrok ervan dat je schreef: Zelf drink ik een pilsje of negen en soms nog zes duvels :o

En dan nog zeggen dat je niet verslaafd bent maar een gewoontedrinker, wat is het verschil bij deze hoeveelheden drank?

Jouw lichamelijke klachten komen wel degelijk door de alcohol, je zit jezelf en ons voor de gek te houden :huh:

Vertel ons eens eerlijk wat jouw bedoeling is met hier te posten en wat je nu eigenlijk zelf wilt, de harde en moeilijke weg van totaal stoppen met alcohol of toch maar liever de gezelligheid van het bier?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

39 minuten geleden zei Jacq41:

Dag Slowhand,

Ik schrok ervan dat je schreef: Zelf drink ik een pilsje of negen en soms nog zes duvels :o

En dan nog zeggen dat je niet verslaafd bent maar een gewoontedrinker, wat is het verschil bij deze hoeveelheden drank?

Jouw lichamelijke klachten komen wel degelijk door de alcohol, je zit jezelf en ons voor de gek te houden :huh:

Vertel ons eens eerlijk wat jouw bedoeling is met hier te posten en wat je nu eigenlijk zelf wilt, de harde en moeilijke weg van totaal stoppen met alcohol of toch maar liever de gezelligheid van het bier?

Hoi Jacq41, van harte bedankt voor uw reactie.

Doch jou reactie vind ik de meest rare van allemaal. 

Waarom zou ik mij aanmelden op een forum als ik er niet serieus wil voor gaan? 

Waarom zou ik jullie voor de gek willen houden? Niemand die ik hier ken noch zeker niet de bedoeling heb iemand voor de gek te houden.
Ik heb mezelf blijkbaar jaren genoeg voor de gek gehouden, vind ik op zich al erg genoeg maar dit is nu mijn probleem om hiervan af te geraken.

Als je mijn vorige reacties had gelezen zou je merken dat ik voor drooglegging ga, totale drooglegging dus.

Niet oordelen over iemand als je haar of hem niet kent vind ik wel zo eerlijk ;) .

Fijne dag toegewenst

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei Slowhand1963:

Waarom zou ik mij aanmelden op een forum als ik er niet serieus wil voor gaan? 

 

Klinkt misschien vreemd maar dat gebeurt hier geregeld :) Alcoholisten houdennzichzelf en hun omgeving voor de gek. Dat kennen we allemaal uit ervaring. Vandaar dat je vaak dit soort vragen gesteld krijgt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei bumperjim:

Klinkt misschien vreemd maar dat gebeurt hier geregeld :) Alcoholisten houdennzichzelf en hun omgeving voor de gek. Dat kennen we allemaal uit ervaring. Vandaar dat je vaak dit soort vragen gesteld krijgt. 

Hoi Bumperjim van harte bedankt voor jou reactie.

Ik ben hier nieuw dus dit was of is mij totaal vreemd.

Later zal ik wel meer vertellen over het hoe en waarom ;) 

Btw: hoe kan je zinnen apart koppelen uit een citaat of reactie? Ik heb steeds het hele bericht :/ 

Fijne dag toegewenst

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...