Spring naar bijdragen

Oxazepam wisselend langdurig gebruikt ,lang afkicken?


G123

Aanbevolen berichten

Reeds jaren dat ik wat wisselend oxazepam gebruikte ,10 mg om te slapen ,soms maar 5 mg .Dosis nooit hoeven verhogen .Is er eigenlijk ingeslopen nadat ik oxazepam / temazepam ging gebruiken wegens niet kunnen slapen in de nachtdienst(werkte ik in het verleden).Soms gebruikte ik weken niet ,dan weer een week wel bij slecht slapen ,hoeveelheid per dosis heb ik eigenlijk nooit hoeven verhogen..Wel merkte ik de laatste maanden dat ik wat frequenter ging gebruiken wegens matig slapen.
November een hoop stress gehad door familieomstandigheden ,toen een week temazepam(5 a 10 mg) gebruikt ,deed geen oog dicht anders.
Erna nog eens een paar keer los oxazepam 5 a 10 mg .
Merkte dat ik toen opeens allerlei klachten kreeg.Gooide het eerst op stress.
Spiertrekkingen ,trillende handen overdag ,dufheid overdag .Nachtzweten trad ook frequent op ,had ik nu ik er op terugkijk in het verleden ook wel eens ,viel me op dat als ik oxazepam voor het slapen nam ,dit opeens weg bleef....(dus toen al afhankelijk?).Nu vaak wakker worden s'nachts etc.

Wat verder in verdiept ,gooi het nu op afkickverschijnselen na een week extra geboost te zijn met die kortwerkende temazepam waardoor snelle terugval.
Ben cold turkey gestopt met alle benzo begin december.

Als je lang maar wisselend met soms  intervallen lage doseringen Oxazepam/temazepam hebt gebruikt ,hoe lang mag je dan globaal verwachten afkickverschijnselen te hebben?
Soms pak ik een valeriaan /hop als slaapmed ,werkt ook wel .Maar dit grijpt ook weer in hetzelfde GABA systeem aan .
In hoeverre schop je dan het afkickproces in de war ,of werkt dit middel toch via een andere weg .

De trillende handen vind ik het meest irritant ,komt dit vaak voor bij afbouwen/stoppen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@G123 Ik herken je klachten maar al te goed...ik ben ook CT gestopt na ruim 6 wkn gebruik (10 a 20 mg) niet zo lang dus, maar ik was binnen twee weken al afhankelijk en kreeg ik rare klachten. Hoe lang het gaat duren is echt per persoon heel verschillend. Bij mij duurt het redelijk lang, het kan nog veel langer, maar je kan er ook binnen een paar wkn vanaf zijn. Ik ben nu 10 mnd verder, het gaat veeeel beter dan in het begin gelukkig. Je moet inderdaad uitkijken met alles wat op het GABA systeem werkt en helaas de rit uitzitten. Voor sommige kunnen bepaalde supplementen helpend zijn, zoals magnesium. Bij mij werkte het averechts... Ieder lijf is anders en iedereen zijn ontwenningsperiode en duur ook... Maar voor iedereen geldt dat het goedkomt :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 31-1-2020 om 18:26 zei EefjeJ:

@G123 Ik herken je klachten maar al te goed...ik ben ook CT gestopt na ruim 6 wkn gebruik (10 a 20 mg) niet zo lang dus, maar ik was binnen twee weken al afhankelijk en kreeg ik rare klachten. Hoe lang het gaat duren is echt per persoon heel verschillend. Bij mij duurt het redelijk lang, het kan nog veel langer, maar je kan er ook binnen een paar wkn vanaf zijn. Ik ben nu 10 mnd verder, het gaat veeeel beter dan in het begin gelukkig. Je moet inderdaad uitkijken met alles wat op het GABA systeem werkt en helaas de rit uitzitten. Voor sommige kunnen bepaalde supplementen helpend zijn, zoals magnesium. Bij mij werkte het averechts... Ieder lijf is anders en iedereen zijn ontwenningsperiode en duur ook... Maar voor iedereen geldt dat het goedkomt :)

ik heb nooit meer genomen als 10mg en afgebouwd  de laatste maanden  met 5mg en de laatste weken met 2mg  en nu na 3 maanden  nog veel hyperventilatie en afwezig gevoel heb jij dat ook gehad ?     gr gerda

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei gerda:

ik heb nooit meer genomen als 10mg en afgebouwd  de laatste maanden  met 5mg en de laatste weken met 2mg  en nu na 3 maanden  nog veel hyperventilatie en afwezig gevoel heb jij dat ook gehad ?     gr gerda

Zelf nu 2 mnd gestopt ct

Maar voel me erg afwezig en duf/rozig.Slapen slecht.

Gek genoeg gaan reactietestjes erg goed

https://www.justpark.com/creative/reaction-time-test/

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei gerda:

ik heb nooit meer genomen als 10mg en afgebouwd  de laatste maanden  met 5mg en de laatste weken met 2mg  en nu na 3 maanden  nog veel hyperventilatie en afwezig gevoel heb jij dat ook gehad ?     gr gerda

Hoi Gerda, ik heb ook last gehad van verschillende ademhalingsproblemen...dat komt vaak voor. Het gevoel teveel lucht te krijgen of juist te weinig, maar ook hyperventilatie. Meestal helpen ademhalingsoefeningen niet en hoe meer je erop let, hoe erger het lijkt... Ze noemen het ook wel Air Hunger in het Engels oftewel Lucht honger...
Ik heb me zeker heel afwezig gevoeld...alsof er een mist in mijn hoofd zat...ik noem mijn hoofd nog regelmatig vaag...een duf afwezig gevoel is het. Ook dat is een veelvoorkomend verschijnsel tijdens ontwenning. Het zal allemaal slijten in de loop der tijd. Richt je vooral op wat goed gaat en probeer afleiding te vinden, al zijn het maar in de kleine dingen. Buitenlucht doet mij altijd erg goed :) Toen ik er 3 mnd vanaf was had ik nog een waslijst aan klachten, dus het komt echt helemaal goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 31-1-2020 om 18:26 zei EefjeJ:

@G123 Ik herken je klachten maar al te goed...ik ben ook CT gestopt na ruim 6 wkn gebruik (10 a 20 mg) niet zo lang dus, maar ik was binnen twee weken al afhankelijk en kreeg ik rare klachten. Hoe lang het gaat duren is echt per persoon heel verschillend. Bij mij duurt het redelijk lang, het kan nog veel langer, maar je kan er ook binnen een paar wkn vanaf zijn. Ik ben nu 10 mnd verder, het gaat veeeel beter dan in het begin gelukkig. Je moet inderdaad uitkijken met alles wat op het GABA systeem werkt en helaas de rit uitzitten. Voor sommige kunnen bepaalde supplementen helpend zijn, zoals magnesium. Bij mij werkte het averechts... Ieder lijf is anders en iedereen zijn ontwenningsperiode en duur ook... Maar voor iedereen geldt dat het goedkomt :)

Wel geinig om te zien dat Valeriaan hetzelfde effect heeft ,maar net even anders aangrijpt dan benzo.
https://www.ebmconsult.com/articles/valerian-valeriana-officinalis-treating-insomnia-sleep

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Harm

ik gebruik nu 7 maanden lorazapam dagelijks 2 pillen 1 Mg waarom ik aan begonnen ben is 8 maanden terug ziek geworden tijdens therapie ggz ik had weken lang nachtzweten hartkloppingen misselijkheid onrust angst paniek het ieder keer huisarts spoedpost ik was onrustig toen dit medicijn gekregen maar ik wil stoppen ik ben helemaal ander mens geworden 

ik ga beginnen afbouwen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Frank86:

Harm

ik gebruik nu 7 maanden lorazapam dagelijks 2 pillen 1 Mg waarom ik aan begonnen ben is 8 maanden terug ziek geworden tijdens therapie ggz ik had weken lang nachtzweten hartkloppingen misselijkheid onrust angst paniek het ieder keer huisarts spoedpost ik was onrustig toen dit medicijn gekregen maar ik wil stoppen ik ben helemaal ander mens geworden 

ik ga beginnen afbouwen

Succes.

Van dat nachtzweten had ik juist last als ik oxazepam niet innam 

Nam ik een nachtje wel in dan was het over

Draai nu een tijdje,2 mnd,zonder maar nog steeds wel last van s'nachts 

Neem wel wat valeriaan of passiflora soms 

Gek genoeg werkt dat nu ik geen benzo's meer gebruik beter dan toen ik ze nog wel gebruikte.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 minuten geleden zei Frank86:

Hoelang had je oxazapam gebruikt 

heb je ook afgebouwd

Jaren 

Maar niet continu

Soms week of 2 niet ,dan weer periode dan slecht slapen.Soms wat overdag

5 tot 10 mg nooit meer

Ben in een keer gestopt

bewerkt door G123
Toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Frank

Ben nieuw hier. Maar in overleg met huisarts of psychiater gewoon beginnen met afbouwen.  Heel langzaam en in kleine stapjes. Hoe moeilijk het ook is. Lichaam moet zich opnieuw uitvinden en daar zitten ontwennings verschijnselen bij. Hier zijn veel mensen bezig met afbouwen je staat er dus niet alleen voor. Elke dag opnieuw beginnen en geduld hebben. 

Ik heb 10 mg oxazepam tustenen juli en november geslikt wegens burn out in april vorig jaar. Omdat ik me ietsie pietsie beter voelde beniet ik eind november met afbouwen begonnen. Zit nu op 5.5 mg. Weegschaal en vijl erbij. Per ongeveer 10 dagen 0.05mg eraf. 

Heb op dit moment last van nachtelijk zweten. Hoofdpijnen misselijk gevoel en wat lichte trillingen. Algeheel malaise gevoel.

Groetjes en sterkte

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Frank

Ik hoop dat je met de therapie die je nog volgt? Achter de oorzaken van je angst en paniek komt. En ook technieken krijgt om er mee om te gaan. 

In het allereerste begin van mijn burn-out ook angst gevoeld. Ook in de nacht werd ik daar wakker van. Ik kreeg er ook hartkloppingen bij. Ik zat toen behoorlijk in de stress. Sliep heel kort. Rond de 3 uur. Om tot rust te komen hielp het mij om de buikademhaling te doen en ook een yoga oefening die de Child pose heet. Je angst letterlijk weg ademen. Ik weetdat het op die momenten moeilijk maar ook het angstgevoel is iets wat komt en gaat. Het durven voelen ervan zonder verzet geeft uiteindelijk meer lucht. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vorig december toen ik therapie 

ging ik had niet moeten beginnen therapie ggz ik ben er ziek met angststoornis uitgekomen ik slikte toen geen medicijn maar nadat ik ziek was geworden 10 weken nachtzweten plassen misselijk niet kunnen slapen onrust ik was helemaal in de war ieder keer spoedpost huisarts telkens kreeg ik te horen lichamelijk niks aan de hand wat heb ik toch spijt dat ggz behandeling ben geweeest ik ben ziek eruit gekomen met angsstoornis en medicatie ik was goed en nu angstig en mij leven is veranderd ik kan me nergens op concentreren genieten gaat moeilijk ik lig vaak op bed ik lach niet meer stom van mijn ik had niet moeten gaan mij behandeling is alleen nog om de zoveel tijd gesprek maar daarheen gaan maakt me al onrustig lijkt alsof mij leven kwijt ben dat zo alles kan verandere in leven 

ik was blij humor genieter nu kan ik niks meer ik probeer me nu uit deze spiraal te trekken en medicatie af te komen maar angst is rotgevoel ik was nooit zo angstig in het leven geweest 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei G123:

Jaren 

Maar niet continu

Soms week of 2 niet ,dan weer periode dan slecht slapen.Soms wat overdag

5 tot 10 mg nooit meer

Ben in een keer gestopt

 Soms denk ik zal ik colt turkey stoppen 

maar 7 maanden dagelijks gebruik is lang om in een keer stoppen probleem bij mij is angst

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Frank

Ik adviseer niet ineens te stoppen daar maak je het alleen maar erger mee denk ik zo.

Heel vervelend zo'n ervaring bij hulpverlener. En zeker zo vervelend dat je nu aan de medicatie zit. 

Ik ben geen arts maar spreek puur uit eigen kennis en volgens mij heb je te maken met bijwerkingen van de lorazepam. 

Een goed afbouwschema en desnoods zoek je een andere therapievorm die beter bij je past. 

Ik krijg eind februari schematherapie. Maar omdat ik al heel lang heb moeten wachten vanaf april vorig jaar heb ik ook wat andere consulten gedaan op alternatief gebied. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi doorgaan

ik zal maar luisteren naar jou advies 

ik ben altijd zon haast type geweest maar nu moet ik geduld hebben ik kangewoon 

nog steeds niet geloven dat ik in deze situatie ben beland 

ik had nooit in me leven slaapprobleem of angst en medicatie gebruikt nu herken ik me zelf niet meer maar goed

veel succes met schematherapie

Ik hoop voor jou de beste 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eerst dacht ik buikgriep huisarts dacht dat ook maar het bleef weken aanhouden 10 nachtzweten misselijk onrust niet kunnen slapen veel plassen ze konden maar niet achterhalen wat er aan de hand was 

maar ik was helemaal zwak en op geen energie of niks alles kwam angstig in me hoofd en gedachte .

toen ben ik begonnen met lorazapam 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...