Spring naar bijdragen

Vrouwen van rond de 50


Penny

Aanbevolen berichten

Wat me al even bezig houd is de vraag waarom er relatief veel vrouwen van rond de 50 zijn op dit forum. Of vrouwen die zich aangemeld hadden rond die leeftijd en nu al iets ouder zijn. :) 

Komt dit omdat we ons dan pas zorgen gaan maken over onze gezondheid? Is het gewoon makkelijker voor ons om ons te uiten op een forum? Is het de pijn van onze jeugd waar we nu pas mee overweg denken te kunnen? 
Ik denk voor mijzelf, dat ik de drank jaren lang als mijn moment zag. Als ik druk was met kinderen/huis/werk/man, was dit mijn tijd. Nu ik ouder ben denk ik aan mijn gezondheid en krijg ik langzaamaan het besef dat de kinderen zichzelf ook wel eens mogen/kunnen redden. Dat dit dus echt mijn tijd is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mij zijn de laatste 25 jaar ook heel snel gegaan. Het voelde vaak alsof ik vorige week nog in college zat, terwijl morgen mijn kind uitzwaaide van groep 8. En volgende week gaat ze al op voor haar rijbewijs. Komt dat besef zo plots, dat je ineens oud(er) bent, maar nog zuipt als een student?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mij speelt dat ik niet herinnerd wil worden als de vrouw die geen maat kon houden. ik wil niet meer wakker worden met de gedachte`: stom weer te veel gedronken. Voelde me niet fit en was vaak boos op mezelf daarover.ik herken het moment van het eerste glas, druk thuiskomen, kinderen die aandacht vragen pffft even ontspannen....maar t werden er steeds meer.

Misschien komt er na de overgang wel een nieuwe behoefte aan evenwicht en komt vandaar uit de behoefte minder/niet te drinken en meer echt mee te maken/ te voelen? kleinkinderen spelen bij mij ook een rol, ik vond t vreselijk als ik op mocht passen maar eigenlijk te brak was om dat leuk te vinden.De laatste jaren ging ik me ook zorgen maken om al die hersencellen die schijnen af te sterven bij alcoholgebruik, mijn geheugen schoot/ schiet ernstig te kort.

Ik zou graag de jaren die nog resteren bewuster mee willen maken en meer de dingen doen die ik wil doen ipv dat er niets uit mijn handen komt behalve het glas vullen optillen en legen. Er zit (voor mij) uiteindelijk meer vreugde, tevredenheid en zingeving in een dag als ik niet drink. 

Ik had trouwens nog niet door dat op dit forum zoveel vrouwen ‘ van zekere leeftijd” rond banjeren.

Fijne dag allemaal

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

37 minuten geleden zei Penny:

Voor mij zijn de laatste 25 jaar ook heel snel gegaan. Het voelde vaak alsof ik vorige week nog in college zat, terwijl morgen mijn kind uitzwaaide van groep 8. En volgende week gaat ze al op voor haar rijbewijs. Komt dat besef zo plots, dat je ineens oud(er) bent, maar nog zuipt als een student?

Als ik als man ook wat mag zeggen :D dat snel voorbijgaan heeft voor mij alles met drank te maken. De tijd vliegt me als stront door de vingers zei ik toen altijd, om me heen loerend of ik daar niet iemand de schuld van kon geven. Dat gevoel heb ik nu helemaal niet meer. Je maakt alles bewuster mee. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben 51. 


Het is inderdaad niet elegant om op deze leeftijd nog van een kruk te vallen in een kroeg. 
De overgang speelt zeker mee. Als ik drink dan verergeren mn overgangs klachten enorm. Echt vies zweten en slechte nachten. 
Ik heb genoeg feest gevierd. Ik dobber mee op de verandering en ben benieuwd wat er aan de andere kant te ontdekken valt. 
Het zou fijn zijn wat balans in mn leven te vinden, en misschien dan graag ook wat fijne mensen om me heen. 
Ik wil een ander leven.

Sinds een week ben ik ook gestopt met roken. 

bewerkt door CoconutWoman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

40 minuten geleden zei CoconutWoman:

Ik ben 51. 


Het is inderdaad niet elegant om op deze leeftijd nog van een kruk te vallen in een kroeg. 
De overgang speelt zeker mee. Als ik drink dan verergeren mn overgangs klachten enorm. Echt vies zweten en slechte nachten. 
Ik heb genoeg feest gevierd. Ik dobber mee op de verandering en ben benieuwd wat er aan de andere kant te ontdekken valt. 
Het zou fijn zijn wat balans in mn leven te vinden, en misschien dan graag ook wat fijne mensen om me heen. 
Ik wil een ander leven.

Sinds een week ben ik ook gestopt met roken. 

@CoconutWoman,

ja drank en hormonen; ik kon ook enorm transpireren, in straaltjes langs mijn gezicht en lijf.

je schrijft: ik zou t fijn vinden wat balans in mijn leven te vinden....klinkt als een wens waar je eigenlijk al mee bezig bent. Voor mij geldt: t zit niet in de grote dingen maar juist in de kleine, een kop koffie met zorg gemaakt en opgedronken, een klein gesprekje op straat, even echte aandacht voor een collega. En bovenal bedenken wat  je zelf nodig hebt zonder te streng te zijn. Ik heb best veel rust en stilte nodig, maar mijn ”kritische ik” vind dat een beetje zwak en kinderachtig. Die kritische gedachte alleen al kan meer balans vinden in de weg zitten. Het is niet zo dat ik me afsluit van de wereld, maar ik weet dat ik moet opletten voldoende rust en stilte in te bouwen.Mij helpt mindfulness enorm, en mijn hondje.

heel veel mildheid en succes... ( voor iedereen die  dat nodig heeft, inclusief schrijver dezes haha, ik heb t ook altijd beetje tergen mezelf op dit forum)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Bor:

Is dat zo? Dat is me nooit zo opgevallen eigenlijk..

Ik ben nu 47 maar ten tijde ik me aanmeldde was ik 37.

Dus ik hang hier al 10 jaar rond...in maart a.s.

Misschien was je al die tijd nog gewoon te jong om te kunnen stoppen met drinken.
Nu je de 50 zoetjesaan nadert zou het zo maar kunnen gebeuren, Bor... dat je echt stopt.
Zou kunnen toch? :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Interessant draadje, toen ik het zag dacht ik automatisch: o 50 dat ben ik nog lang niet, maar dat ben ik wel! Voelt nog steeds onwerkelijk af en toe. Voel me veel jonger eigenlijk. Maar ben toch echt 50. De afgelopen 10 jaar zijn voor mn gevoel heel snel gegaan, misschien heeft alcohol daar toch een rol in gespeeld. Soms zou ik nog 35 willen zijn en dan al gestopt met alcohol. Maar beter laat dan nooit. Denk dat ik die tijd er voor nodig had. En is deze leeftijd een periode van bezinning. En geldt dat voor meer van ons. Leuk dat je deze draad hebt geopend @Penny.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Paar maanden voor mijn 50e verjaardag nam ik 'het besluit'.

Wel een soort van nu of nooit bij deze leeftijd...de overgang ervaar ik wel als 'transformatie'...er verandert letterlijk en figuurlijk vanalles in mijn lijf en geest.  Ik vind dat de tijd snel gaat. Dat hoor ik ook van niet alcoholisten.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik voor mezelf spreek denk ik wel dat het te maken heeft met leeftijd, of levensfase eigenlijk meer dat ik nu hier ben en niet 10 jaar geleden. Ik ben nu 45 en sinds 3 jaar op dit forum, laatste jaar echt serieus.

Dat komt overeen met dat de tijd is aangebroken om weer wat met mezelf bezig te zijn, mijn eigen leven weer op de rit. De kinderen zijn nu pubers en er is weer ruimte voor mij.

Dus lijf en levensstijl onder de loep, nieuwe baan, waakvlammetje van de relatie weer aanwakkeren (oa door dit forum onlangs de neus weer even in de goeie richting gekregen wat dat betreft) en dus ook het sluimerende alcoholprobleem aanpakken. Heeft bij mij wat tijd gekost, maar geloof nu dat de knop echt om is! Dit forum helpt mij. Ik lees dagelijks mee en pik heel veel mooie inzichten mee waar ik dan verder mee ga en op voort borduur.

bewerkt door Moeps
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat zijn al aardig wat dames van rond de 50!

Dit is zoals ik het voel;

meer grip op je leven krijgen en hierdoor de kracht vinden om te stoppen. 
Zin en rust vinden bij jezelf ipv in de drank. Zelfverzekerder zijn omdat je ouder bent? Dat maat 42 ook prima is en dat het je (bijna) geen ruk kan interesseren dat je vriendin er wel altijd amazing uitziet? Je houd immers toch van haar en weet ook haar zwakke plekken. Dat je kind niet tot de beste van de klas of een sportclub hoeft te horen, als hij maar gelukkig is en tevreden in wat hij doet. Dat je moeder met haar eeuwige kritische blik en reacties op jou keuzes, oud en milder wordt?


Zijn wij, de vrouwen op dit forum, vrouwen die ons teveel door onze omgeving/situatie lieten leven en alleen met drank op rust konden vinden, zelfverzekerd zijn of het aankonden? 

En ook wat @CoconutWoman zegt, op deze leeftijd van een barkruk vallen!  Dat willen we niet meer. Herkenbaar! Wat dacht je van enorm sexy dansen op een feestje en denken dat je echt de bomb bent....:ph34r: Het moment dat het cool was dat je bekend stond als de griet die kon zuipen als een kerel is al best lang geleden.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

57 minuten geleden zei Penny:

Zijn wij, de vrouwen op dit forum, vrouwen die ons teveel door onze omgeving/situatie lieten leven en alleen met drank op rust konden vinden, zelfverzekerd zijn of het aankonden? 

Volgende vrouw van in de 50 meldt zich B) bovenstaande is zeker waar, heer herkenbaar allemaal. Ik zou er persoonlijk nog aan toevoegen dat drank hielp om alles uit te stellen.

Ik kan heel somber worden over het idee dat ik de laatste 10 jaar zo weinig heb uitgevoerd. Toen ik 40 werd dacht ik; nu begint het tweede deel van mijn leven. Therapieën en lastige relaties beëindigd; veel kennis opgedaan. Letterlijk ouder en wijzer. Ik wilde van alles maar het lukte niet, ik zette niet genoeg door en uiteindelijk verlummel ik de tijd maar een beetje, heb ik soms het idee.

Toen ik dik een jaar geleden stopte met dagelijks drinken, voelde ik verandering maar ook verbazing. Waarom wist ik niet dat niet drinken zo veel beter voelde, dat ik dit gewoon kon, en de belangrijkste en pijnlijkste vraag; heb ik het niet veel eerder gedaan? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...