Spring naar bijdragen

Soorten behandeling voor anorexia - tips?


Phoenix

Aanbevolen berichten

Mijn behandelaar gaat een voorstel doen voor een behandeling. Voorheen werd ik behandeld voor anorexia in combinatie met een dubbele PTSS en zelfdestructief gedrag. Inmiddels ben ik (vind ik zelf ;) ) een heel positief mens, maar de anorexia is helaas terug (en nu restrictief, niet meer purgerend). 

Ik kan op de website van de GGZ weinig informatie vinden over welke behandelingen er zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar individuele therapie en met PMT heb ik niet zulke positieve ervaringen (maar misschien moet ik ook proberen voor alles open te staan). 

Wie kan daar als professional iets over zeggen? De focus zou nu liggen op emoties toelaten/ervaren (vind ik zelf een verschrikkelijk doel en ik noem het in mijn hoofd al 'janktherapie', maar dat zal ook een stuk weerstand zijn waar ik iets mee moet). Het enige wat ik kon vinden is systeemtherapie (maar dat lijkt meer te passen bij andere problematiek).

Volgens mij is dit wel een lastig te beantwoorden vraag zoals ik hem nu formuleer... maar ik kan toelichten waar nodig. Ik merk dat ik heel erg de behoefte heb om te weten wat ik kan verwachten en ik wil daar niet steeds mijn behandelaar mee lastigvallen.

 

Bedankt alvast!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Phoenix, 

Goed dat je je vraag stelt. Je gaat een voorstel voor behandeling gaat krijgen, je hebt verschillende diagnoses en ook behandeling gehad. Vanuit deze plek is het heel lastig om een gericht advies of gerichte voorlichting te geven. PTSS wordt anders behandeld dan een eetstoornis. Eetstoornissen worden doorgaans multidisciplinair (een team meerdere disciplines) behandeld. Systeemtherapie is altijd aan te bevelen bij eetproblematiek. 

Ik raad je aan om goed naar het advies van je behandelaar te luisteren, je vragen voor te bereiden en kritisch doorvragen over wie er betrokken zijn, de duur, de intensiteit, de frequentie et cetera. Vraag ook naar de soort therapie en de beoogde doelstellingen. 

Nogmaals: heel goed dat je je vraag stelt, goed ook dat je hulp zoekt. Heel veel succes!

Vriendelijke groet, de moderator

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...