Spring naar bijdragen

Even voorstellen: Skooly


Skooly

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben Skooly en nieuw hier op het forum. 

Ik ben een zware drinker en omdat ik had ingeschreven op ikpas kwam ik achter dit forum.

Ik probeer nu een maand geheel te onthouden maar krijg steeds meer het idee dat ik dit beter de rest van mijn leven kan doen.  Alcohol brengt mij niks behalve de roes op het moment. De dag erop komt altijd de rekening. 

Na twee weken voel ik mij de ochtend al wat fitter, maar overall nog niet echt. Denk dat mijn lever nog hoop gif moet opruimen. 

Deze maand kom ik wel door, maar hoe ik alcohol echt kan verbannen uit mijn leven is mij nog niet duidelijk. Kan niet alle social events ontwijken natuurlijk. Moet denk ik nog een groter verlangen en mindset ontwikkelen om echt door te pakken voor de toekomst, al is dat wel wat ik wil.

Hopelijk helpen jullie ervaringen en verhalen mij voor inspiratie in inzicht! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Skooly:

Hallo, ik ben Skooly en nieuw hier op het forum. 

Ik ben een zware drinker en omdat ik had ingeschreven op ikpas kwam ik achter dit forum.

Ik probeer nu een maand geheel te onthouden maar krijg steeds meer het idee dat ik dit beter de rest van mijn leven kan doen.  Alcohol brengt mij niks behalve de roes op het moment. De dag erop komt altijd de rekening. 

Na twee weken voel ik mij de ochtend al wat fitter, maar overall nog niet echt. Denk dat mijn lever nog hoop gif moet opruimen. 

Deze maand kom ik wel door, maar hoe ik alcohol echt kan verbannen uit mijn leven is mij nog niet duidelijk. Kan niet alle social events ontwijken natuurlijk. Moet denk ik nog een groter verlangen en mindset ontwikkelen om echt door te pakken voor de toekomst, al is dat wel wat ik wil.

Hopelijk helpen jullie ervaringen en verhalen mij voor inspiratie in inzicht! En wellicht dat ik op zoek ga naar een "buddy" voor een beetje steun tijdens de reis. 

 

bewerkt door Skooly
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom en succes! Ja twee weken is nog kort, misschien is je lichaam nog niet klaar met detoxen.

Hoe je alcohol uit je leven kan verbannen en toch alle social events meemaken, er is geen gouden magisch recept, geen "lifehack". Je moet het zelf leren, ervaring mee krijgen, nieuwe gewoontes ontwikkelen. Maar je hoeft je niet vandaag al vast te leggen "voor altijd". Als je pas twee weken droog staat, dan staat de verslaving nog steeds om het hoekje van de deur en als je vervolgens weer gaat drinken dan zit je zo weer ver boven je taks net als "vroeger" (slechts twee weken geleden is nog niet echt "vroeger"). Ik zou gewoon lekker doorgaan met niks drinken, gebruik maar de dry january als excuus, en ga maar eens naar een social event zonder alcohol en kijk goed naar jezelf hoe het bevalt. Je gaat nog door alle mogelijke stadia: of je valt terug, of je maakt jezelf wijs dat dit saai is, of je maakt jezelf wijs dat je zo keurig gestopt bent dat je nu een glas verdiend hebt - al dit soort flauwekul kan de kop opsteken en dan moet je bij jezelf nagaan moet ik dit echt geloven wat ik denk?? :D Het is uiteindelijk een kwestie van overtuiging, van doen wat je wil en willen wat je doet. Uiteindelijk doe je het zelf en niet omdat het van iemand moet. Zelf maar niet alleen :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Bumperjim,

Bedankt voor je reactie en de wijze woorden, dat geeft al weer steun aan mijn plannen om definitief te stoppen met alcohol.

Het is mij wel duidelijk dat ik moeite mate kan houden als ik eenmaal begin, terwijl niet drinken mij veel makkelijker afgaat. 

Ik zal nog wel een soort "strategie" moeten verzinnen om volledig te stoppen. Deze maand is "dry january" een mooi excuus, maar daarna wordt het wel een puzzel. Bij veel social events in mijn leven staat alcohol centraal: even om de "koffie" bij een maat, op stap, uit eten, weekendje weg waar je weer aan de hotelbar blijft hangen etc. Alleen vliegen en alcohol gingen niet samen bij mij, daar had ik door een harde leerles al eerder afscheid van genomen :rolleyes:

Het kan dus wel, maar ik moet die puzzel nog even leggen in mijn hoofd...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier Skooly. Dat is toch wel een mooi project, dat IkPas. Helpt je net even op weg. Goed bezig al 15 dagen zonder alcohol.

Ik weet niet of je de toekomst zo moet uitdenken met strategieën. Misschien helpt het je wel. Het kan ook prettig zijn om het per dag, of per paar dagen te nemen. En eerst maar eens die maand vol maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Lonster!

En ja, "even" een invulling geven op een strategie was met een knipoog bedoeld. Het is geen zakelijk project. Je lichaam zit complex in elkaar, en je drink niet voor niks zoveel dus allerlei emoties en oude ervaringen en overtuigingen uit het verleden spelen ook een rol. Maar zoals gezegd de wil is er om door te pakken. Inzicht in het waarom het zover is gekomen heb ik nu wel, het is nu tijd voor de volgende stap. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom skooly. Goed bezig! Heel goed om een maand niet te stoppen. Zo ben ik ook ooit begonnen. 

En weer begonnen.

En weer begonnen.

Want 1 maand stoppen is voor de meeste mensen: "zie je wel, ik kan een maand stoppen dus ik heb geen probleem, dus hierna ga ik op m'n oude voet weer verder. "

been there, done that. 

Voor de meeste mensen is het in je hoofd te groot om te zeggen dat je NOOIT meer gaat drinken. Dat geldt ook voor mij (7 maanden geen drank). Ik ben ook vaak een maand, 2 maanden, een week, een dag gestopt. Dit is de eerste keer dat ik aan mezelf heb toegegeven dat dat dus niet werkt. 

Ik heb mezelf gezegd een jaar te stoppen. Dat geeft mij rust: ik hoef niet met mezelf in onderhandeling: over een week mag ik weer, of een dag, of een maand. Nee. Gewoon een jaar niet. Punt. 

Daarnaast had ik ook een ruig leven, vol feesten, borrels, kroegbezoeken, festivals. Al deze dingen doe ik nog steeds. Zonder drank. Soms een stuk saaier, dat wel, maar altijd echt, en nooit een kater. 

Liefs, maartje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Lonster

Ik weet niet of mijn persoonlijke volgende stap veel hulp biedt voor andere. Maar zoals ik het zie is stap 1 toegeven dat je een probleem hebt in inzicht krijgt waarom. Ik heb hiervoor in 2019 een coaching project gedaan en bij een psychiater geweest. Uiteraard heeft huidig ongewenst gedrag zijn oorzaak in oude trauma's en ingesleten overtuigingen. Daar heb ik hard aan gewerkt en nu zorg ik ervoor dat ik mij goed voel zonder afhankelijk te zijn van zaken als eten en drinken. Zaken als mediteren en sporten helpen hierbij. Drank absoluut niet.

@maartje

Dank je voor je verhaal, goed zeg! Dat ene jaar alcoholvrij is voor nu een prima doel!!

PS: als je "echt" of "authentiek" bent kan je volgens mij nooit saai zijn! 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat kan ook. Los gaan in een "roes" blijft voor mij echter gewoon anders dan los gaan "helemaal echt". Die roes kan ik nog missen. Wat niet betekent dat ik er naar terug wil. En saai is ook maar een woord: ik noem het uitgaan "saaier" , omdat ik het koppel aan de roes die ik kan missen. 

Dank voor je podcast. Ik denk dat er veel mensen bij gebaat zullen zijn. Voor mezelf vind ik het wat lastiger: ik kan mezelf moeilijk "overgeven" aan een stem van iemand die ik niet ken, die mij vertelt hoe fantastisch ik ben. Is 'n dingetje van me:rolleyes:

Doordat ik gestopt ben met drinken, heb ik heel veel mooie nieuwe dingen van mezelf ontdekt. Een van de belangrijkste: ik blijk mentaal zoveel sterker dan gedacht. Ik dacht overal drank voor nodig te hebben: voor situaties die ik eng vond, spannend verdrietig (en dat zijn er nogal wat believe me!) Niets van dat blijkt waar: ik ga alles nu allemaal zelf aan. Dat heeft een enorme boost gegeven aan mijn zelfvertrouwen. Op ieder vlak. Wie weet gaat dat voor jou ook gelden. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 18-1-2020 om 10:55 zei maartje:

Dat kan ook. Los gaan in een "roes" blijft voor mij echter gewoon anders dan los gaan "helemaal echt". Die roes kan ik nog missen. Wat niet betekent dat ik er naar terug wil. En saai is ook maar een woord: ik noem het uitgaan "saaier" , omdat ik het koppel aan de roes die ik kan missen. 

Dank voor je podcast. Ik denk dat er veel mensen bij gebaat zullen zijn. Voor mezelf vind ik het wat lastiger: ik kan mezelf moeilijk "overgeven" aan een stem van iemand die ik niet ken, die mij vertelt hoe fantastisch ik ben. Is 'n dingetje van me:rolleyes:

Doordat ik gestopt ben met drinken, heb ik heel veel mooie nieuwe dingen van mezelf ontdekt. Een van de belangrijkste: ik blijk mentaal zoveel sterker dan gedacht. Ik dacht overal drank voor nodig te hebben: voor situaties die ik eng vond, spannend verdrietig (en dat zijn er nogal wat believe me!) Niets van dat blijkt waar: ik ga alles nu allemaal zelf aan. Dat heeft een enorme boost gegeven aan mijn zelfvertrouwen. Op ieder vlak. Wie weet gaat dat voor jou ook gelden. 

 

Dank je wel Maartje! Ik geloof ook dat het niet drinken mij veel gaat brengen. Nog steeds voel ik mij erg brak, alsof ik continue een kater heb. Al een week niet kunnen sporten daardoor. Ik moet nu op wilskracht doorzetten, ik zal wel zoveel (en lang) gedronken hebben dat Detoxen zo zwaar valt. Ik kijk uit naar het moment dat ik mij beter ga voelen. Voor nu overleven dus. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi @Skooly, ik doe ook mee aan IkPas sinds 1 januari en vandaag dus 19 dagen niet gedronken. Ons lichaam heeft echt wel even nodig om weer in balans te komen. Ik kom nog lastig in slaap en in de ochtend kom ik er moeilijk uit. Voel mij lichamelijk nog niet optimaal, maar heb wel elke ochtend een helder hoofd en ben trotst als ik in de spiegel kijk. 

Drink je verder wel goed? Water en thee kan gunstig zijn voor een goede afvoer van giftige stoffen in je lichaam. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel @Sensitief voor je reactie! Goed van je om ook te stoppen! Ga je na deze maand nog door met stoppen?

Ik drink wel genoeg water en thee, ik weet hoe belangrijk dat is. Slik ook vitamines bij, vandaag toch maar eens B1 apart gekocht als toevoeging op de multi-vitaminen en mineralen. 

Helaas voel ik mij nog zwaar ellendig. Weekend op wilskracht door alle klusjes en taken gekomen, nu even iets rustiger dan voel ik pas hoe brak ik mij echt voel. 

Maar ik ga door en heb het gevoel dat ik eind deze week door het zwaarste deel ben gekomen en mij langzaam beter ga voelen. Het weekend naar een beurs, dat zou een mooi moment zijn om de hele dag lekker in mijn vel te zitten. De motivatie is er, geen alcohol voor mij! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Skooly:

Dank je wel @Sensitief voor je reactie! Goed van je om ook te stoppen! Ga je na deze maand nog door met stoppen?

Ik drink wel genoeg water en thee, ik weet hoe belangrijk dat is. Slik ook vitamines bij, vandaag toch maar eens B1 apart gekocht als toevoeging op de multi-vitaminen en mineralen. 

Helaas voel ik mij nog zwaar ellendig. Weekend op wilskracht door alle klusjes en taken gekomen, nu even iets rustiger dan voel ik pas hoe brak ik mij echt voel. 

Maar ik ga door en heb het gevoel dat ik eind deze week door het zwaarste deel ben gekomen en mij langzaam beter ga voelen. Het weekend naar een beurs, dat zou een mooi moment zijn om de hele dag lekker in mijn vel te zitten. De motivatie is er, geen alcohol voor mij! 

Ja, ik ga in ieder geval voor de 100 dagen, Jij? Ik slik  b12, D3 , Sanolit en Iberis complex, op advies van de Mesoloog. Ik liep daar al en vertelde dat ik mee doe aan ikPas,. Vooral de Sanolit raadde ze mij aan ivm het stoppen. 

We hebben ons lichaam behoorlijk aangetast, het heeft tijd nodig om te herstellen en daar moeten we doorheen. Sterkte en ga zo door.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het lijkt mij dat je lichaam het snelst herstelt als het zelf weer mag gaan doen wat het altijd al kon
die dure slaappillen zijn waarschijnlijk de inkomsten van die mesoloog
ik heb daar wel mijn bedenkingen bij
meestal wordt alleen B1 echt nodig geacht als je daar een tekort van hebt na/tijdens drankproblemen
het lichaam herstelt gelukkig heel snel, het is meer het geestelijke/psychische deel van een verslaving
waar we zelf mee om moeten leren gaan; aangaan waarom we dronken, nieuwe gewoontes aanleren en
ja gezonder eten/drinken en leven, meditatie en yoga, mindfulness, sporten kunnen daarbij helpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Sensitief: ik ga minimaal voor die 100 dagen: dat is een periode prima te overzien en geeft je rust dat je niet steeds met jezelf hoeft te onderhandelen wel/niet drinken. Maar misschien ga ik wel voor een volledig alcoholvrij 2020 zodat ik echt langere tijd los kom van het gif. Goede tips dat Sanolit en Iberis complex. Voor die 15 euro is dat wellicht wel een toevoeging aan de supplementen, jij ook veel sterkte de komende maanden en we helpen elkaar gewoon!! :D

@lady jane: Ik hoorde laatst op TV dat een hersen chirurg claimde dat bij zware drinkers die stoppen de hersenen tot 1,5 jaar nodig hebben volledig te herstellen. Nog los van alle lichamelijke klachten en hersteltijd ben je zeker ook bezig met het mentale gedeelte van de verslaving. Daar werk ik overigens ook hard aan, zowel door bezoek aan een psychiater als sporten, meditatie en mindfulness en persoonlijke ontwikkeling dmv een coach en You tube filmpjes en boeken van o.a. Tony Robbins.

Phoe he, het lijkt wel een nieuw leven zo! B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...