Spring naar bijdragen

Okay..daar gaan we dan


MissSauvignon

Aanbevolen berichten

Twijfel....zal ik alleen meelezen of ga ik mijzelf ook verstellen op dit Forum? Het wordt toch het laatste...Hi, ik ben Miss Sauvignon!

Ik hoor hier natuurlijk niet, want uiteraard ben ik geen alcoholist. Dat weet iedereen. Per slot van rekening drink ik “gewoon voor de gezelligheid en om even te relaxen”. En hé, wat is nou een fles wijn per dag? Zit toch bijna niets in, slecht 0,7 liter. Dat verdampt al als ik sta te koken :P. En natuurlijk drink ik meestal doordeweeks helemaal niets. Behalve dan als mijn moeder langskomt, want ja die wil een wijntje en anders is het zo ongezellig....of de buurvrouw....of mijn vriendin....of als we uit eten gaan....of een feestje hebben.....Nou ja, het leven is een groot feest toch?? EN het was een drukke dag op het werk dus dan mag een wijntje om te ontspannen best. Tja, en dat dat ene wijntje er 2 of 3 of 4 of 5 worden dat is toch ook heel normaal Kom zeg, ik ben geen alcoholist.... Ik ken mensen die veel meer drinken en wijn hoort er gewoon bij. Mensen die niet drinken zijn hartstikke saai toch?

Ja en dan de feestjes.....dan vergeet ik de wijntjes even te tellen. En ik ben natuurlijk gewoon een gezellige drinker, dat doen we allemaal. Wel lastig dat mijn man dan soms moet vertellen wat ik ook alweer heb gezegd tegen iedereen....maar ja, je kan niet alles hebben. EN...ik ben toch geen alcoholist??

Want zoals mijn vader mij leerde: een alcoholist heeft zijn leven niet meer onder controle en heeft geen werk en drinkt stiekem. Nou dat doe ik allemaal niet, dus mijn geweten weer gesust....ik ben geen alcoholist!

Waarom zeurt dat gewetensstemmetje nou steeds vaker!? Dat is niet prettig..... Ik hou ervan om wijn te drinken, maar een stemmetje in mijn hoofd probeert de lol steeds vaker bederven!!! Eigenlijk al een paar jaar....Het zegt mij:

- je drinkt teveel, veel teveel

- je zit soms met een kater op je werk

- je houdt het niet altijd bij 2 wijntjes als je nog moet rijden, het zijn er ook wel eens 3 of 4

- je hebt soms black-outs

- je vindt het vervelend als je moet rijden naar een feestje

- uit eten gaan is een goede reden om lekker ongestoord te kunnen drinken

- je hebt een vriendenkring verzamelt die graag hetzelfde doen .... soort zoekt soort

- je lever doet soms pijn

- je leest toch zelf ook wel in de kranten hoe slecht alcohol is?

 

Gek genoeg weet ik dit stemmetje lang het zwijgen op te leggen. Want een leven zonder mijn geliefde wijn.....dat zie ik niet zitten. Ik doe af en toe een maandje alcoholvrij en bewijs daarmee aan mijzelf dat ik niet verslaafd ben. Ik kan wel zonder, ik ben toch geen alcoholist.

Maar jullie wisten het natuurlijk al bij regel 1...ik ben een alcoholist. Niet zo een uit de plaatjes die mijn vader schetste, maar gewoon zoals zovelen. Een vrouw van in de veertig die de controle over haar drinkgedrag volledig is kwijtgeraakt. IK BEN EEN ALCOHOLIST.

Ik heb zo vaak geprobeerd om te minderen, want zoals ik veel heb gelezen willen we allemaal wel die 2 drankjes per dag. Maar ik houd mijzelf niet aan afspraken met mijzelf. Dit gaat een week goed en dan is er wel weer een reden om “meer” te drinken. Natuurlijk heb ik de volgende dag spijt, maar blijkbaar weerhoudt het mij niet van teveel drinken. Ik ben een “alles-of-niets-type”. Toen ik vroeger nog rookte (al tien jaar niet meer, dankjewel Allan Carr) rookte ik ook met gemak een pakje of anderhalf per dag. Matigheid is helaas niet zo mijn ding. Behalve met eten, daar kan ik het wel redelijk. Gek genoeg heeft mijn gezin er niet zo’n last van. Ik heb uiteraard met drank op wel dingen gedaan die zij liever niet hadden gezien, maar mijn man vond mij ook altijd wel “gezellig”. Als we het al over mijn alcoholgebruik hadden kwam het van mijn kant en zei hij altijd “ maak je niet zo druk, de een eet teveel en de ander drinkt wat meer”. Hij steunt mij nu overigens heel erg, we hebben er veel over gesproken. Mijn dochters zijn (bijna) volwassen en hen heb ik verteld dat ik in elk geval een jaar niet ga drinken. 

De knop is om!! Sinds 1-1-2020 heb ik geen druppel meer gedronken en mijn streven is voor altijd. Het gaat best goed, maar eerlijk is eerlijk.....ik heb moeilijke momenten. Net was er zo eentje....op vrijdagmiddag thuiskomen uit je werk....mijn god....ik zag dat glas ijskoude chardonnay al voor mij staan. Maar ik weet het, 1 is nooit genoeg.....en ik laat het hier niet bij. Dus ik heb de la in de keuken uitgesopt en ben nu bezig met mijzelf aan jullie voorstellen.

Ik ga ervoor! Maar ik zal steun van anderen beslist nodig hebben. Dus ik hoop veel van jullie te leren en aan jullie te hebben! 

Hartelijke groeten,

Miss Sauvignon 

bewerkt door MissSauvignon
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjewel @knakker, @Pinkmanen @GewoonDoen! Leuk om welkom te worden geheten! Ik ben zeker van plan om jullie op de hoogte te houden en ook op anderen te reageren. Als ik nou een twijfelmomentje heb dan zal ik jullie nog wel eens verblijden met een paar van mijn “ gênante momenten” onder invloed van mijn vriendje alcohol. Misschien ook goed voor mijzelf om terug te lezen als ik zin heb om een rendez-vous aan te gaan met mijn vriendinnen Char Donnay of Sauvignon Blanc. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou Pien, alsof 't mijn berichtje had kunnen zijn. En meteen al een mooi streven: 1 jaar niet drinken! (en misschien zelfs nooit). Je kunt je inschrijven bij 't jaarpact als je dat leuk vindt. Voor mij werkt het jaar stoppen vele malen beter dan een dag, een week of een maand. Het geeft me rust, want er is geen mogelijkheid tot onderhandeling. Eerlijk is eerlijk: daar zijn wel vele stoppogingen aan vooraf gegaan hoor. Zoals je hier zal gaan merken: iedereen stopt op zijn of haar eigen manier, en de meesten hebben waardevolle tips. 

Liefs maartje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank jullie wel allemaal voor jullie reacties! @maartje, ik heb jouw welkomstbericht ook gelezen inmiddels en idd veel herkenning :). Kun jij mij uitleggen hoe ik mijzelf aanmeldt voor het jaarpact? Dat heb ik nog niet kunnen vinden, maar lijkt mij een strak plan! 

Update: gisteren twee verjaardagen gehad waar ik normaal zeker (veel) alcohol zou drinken, en het ging prima. Man, man man...die gezichten van iedereen als je zegt dat je bent gestopt met drinken.....:D:D...die koppen alleen al zijn de moeite waard. Het valt mij ook op dat de eerste zin die uit hun mond komt na deze mededeling de volgende is: “dronk jij zoveel dan?” Of “ ben je een alcoholist?”. Euh...net zoveel als jij :-). Nou dan gebeurt het...”ik drink natuurlijk niet zoveel” en “nooit doordeweeks” of “ja ik doe het alleen omdat ik het echt lekker vind” of “ik hou het altijd bij 2 glaasjes”. Hé mensen...ik vroeg niets toch? Ik veroordeel je alcoholgebruik toch niet?? Maar echt iedereen, nog niemand uitgezonderd, schiet onmiddellijk in de verdediging. Maar dat zegt natuurlijk niets of je relatie met alcohol toch ;-).

Uiteraard heb ik niets gezegd en veroordeel ik niemand, want tot heel voor kort was ik natuurlijk precies hetzelfde. Maar goed, het sterkt mij in mijn besluit. Wat ook nog enorm helpt heeft een wat minder vermakelijke achtergrond. Gisteren is de vader van een goede vriendin van mij overleden. Ik ken hem al jaren en hij heeft zelfs ooit nog bij ons verbouwd. Pas 71 jaar. Hij heeft zijn hele leven flink gedronken en gerookt en dat is hem uiteindelijk toch fataal geworden. Tuurlijk is 71 niet piepjong, maar ik weet zeker dat hij er wat gezonde jaren bij had gehad als hij het roken en drinken na waarschuwingen van de arts had gelaten. Tja, stof tot nadenken....

Fijne zondag allemaal!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom @Pien76.

Zo, allereerst wat schrijf je leuk, maar ten tweede wat ontzettend goed dat je de verjaardagen overleefd hebt met de nodige vragen en humor. 

Ik ben zelf pas 15 dagen gestopt na 350 pogingen en word nu elke dag fijn wakker. Alleen dat al is de moeite waard om door te zetten. 

Ik heb wel elke avond een moment, tot een uur lang, craving, maar praat er nu over. Dat scheelt. 

Hopelijk ervaar je veel steun, anders kom maar veel hier. Veel succes. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Pien76:

Kun jij mij uitleggen hoe ik mijzelf aanmeldt voor het jaarpact? Dat heb ik nog niet kunnen vinden, maar lijkt mij een strak plan! 

Het jaarpact staat onder "Dittjes, datjes en dagdraad". Het is in feite een doorlopend pact waar mensen op staan die al vele jaren droog staan, maar als je je aanmeldt wil je het in elk geval een jaar volhouden. Fijn dat je meedoet, ik zal je in de lijst opnemen met startdag 1 januari.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Pien. En wat herkenbaar allemaal. Ook die reacties van de mensen op het feestje. Jij bent natuurlijk hun spiegel en wat je dan hoort.....zijn allemaal uitspraken die wij zelf ook ooit vol overtuiging gezegd hebben. :D

Gezellig dat je ook mee doet met een jaar lang niet drinken. Ik heb dit plan ook, en na het jaar kijk ik verder. Maar ik denk dat ik gewoon door blijf gaan, want ik kan ook niet “genieten” van 1 of 2 glazen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Hi allen,

Ik heb een website waarop ik soort van blog bijhoudt over het stoppen met drinken van alcohol. Is het oké als ik de link hier deel of is dat niet de bedoeling? Er zit geen reclame of iets dergelijks in, het is echt een persoonlijke website...

 

Groet Pien

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 minuten geleden zei Lieke7777:

Ben benieuwd  , graag   maar weet niet  of de link openbaar  mag.. je mag hem naar mij ook pb

Ik zet hem hier neer, omdat ik nog niet heb uitgevonden hoe een PB te sturen. Als het niet mag, haal ik hem weg want ik wil niets tegen de regels in doen:

https://www.wijnvrijleven.nl/

Groetjes Pien

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi gedaan :) 

En ja de gewenning sluipt erin, dat maakt het zowel als makkelijker als moeilijker zoals je schrijft. Om daar uit te komen moet je denk ik dieper ingaan op waarom je eigenlijk dronk. Om wat precies te verdoven, want in het algemeen gaat het om verdoven. Als je daar iets mee gaat doen dan ben je bezig op een ander niveau dan alleen maar "ik wil niet meer drinken want het is slecht voor me al herinner ik me steeds minder goed waarom" want de triggers (zin om te verdoven) blijven wel terugkomen en daar moet je op een andere manier mee zien om te gaan, anders dan slechts "met de tanden op elkaar" wat lang kan lukken maar op de lange duur lastig kan worden. Denk ik geloof ik. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
9 uur geleden zei Lieke7777:

Gefeliciteerd met je 3 maanden lukt het allemaal nog ?  Lees verder ook geen update op je blog.. 

Hey Lieke, dankjewel! Het gaat gelukkig nog steeds goed. Door de coronatijd zijn het wat rare weken geweest en is mijn blog naar de achtergrond verdwenen, maar goed dat je het zegt, ik zal vandaag (mijn vrije dag) weer eens een update schrijven! Hoop dat alles natuurlijk ook goed gaat met jou? Gezond en nuchter? 

Liefs Pien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...