Spring naar bijdragen

Vitamine b1


mcflurry

Aanbevolen berichten

Ik neem nu meestal dagelijks 2x 2 capsules van 100 mg. Maar dat is waarschijnlijk teveel. Op het potje staat 1x 100 mg. Dat is sowieso al heel wat meer dan je via een standaard multivitamine binnenkrijgt. Maar ik ben geen arts. In feite doe ik maar wat. Ik ga ervan uit dat je huisarts hier meer over weet. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag McFlurry, 

Vitamine B1, oftewel Thiamine, wordt in de verslavingszorg doorgaans door de verslavingsarts voorgeschreven, intraveneus of in tabletvorm. Huisartsen schrijven het voor bij een tekort. Dat kan oplopen tot tabletten van +1000mg, maar alleen als er ook een tekort gemeten is. Dit kan verscheidene oorzaken hebben. Alcohol zorgt ervoor dat er minder vitamine B1 wordt opgenomen (het voert te ver om de metabolistische werking hier uit te leggen, die is vele malen complexer). Het advies is dus naar de huisarts. Zelf drogisterijsupplementen slikken kan bij juiste dosering weinig kwaad bij een gezond persoon. 

Vriendelijke groet, de moderator 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Uit de NHG standaard, richtlijnen voor huisartsen.

https://www.henw.org/artikelen/nhg-standaard-problematisch-alcoholgebruik-derde-herziening

 

Thiaminesuppletie (vitamine B1)

Een thiaminedeficiëntievitamine B1 kan neurologische problemen veroorzaken, zoals polyneuropathie, Wernicke-encefalopathieWernicke-encefalopathie en het syndroom van KorsakovKorsakov. Dit kan zich vooral openbaren bij plotseling staken of drastisch verminderen van het alcoholgebruik. Thiaminesuppletiethiaminesuppletie kan dit voorkomen en is geïndiceerd bij (een vermoeden op) een insufficiënt dieet bij problematisch alcoholgebruik en tijdens alcoholontwenning. Bij aanwijzingen voor of een verhoogd risico op Wernicke-encefalopathie (zelfverwaarlozing, loopstoornissen, cognitieve stoornissen of polyneuropathie) is verwijzing noodzakelijk voor een intraveneuze behandeling met een hoge dosis thiamine.36
  • Start met 4 maal daags 25 mg thiaminethiamine, ook als de patiënt nog alcohol drinkt. Als de patiënt gestopt is met het drinken van alcohol en weer een sufficiënt voedingspatroon heeft, kan de dosis in de loop van een maand worden afgebouwd door elke week de dosering met 1 tablet te verlagen.
  • Geef als orale medicatie niet mogelijk is 100 mg thiamine intramusculair, tot de patiënt kan overgaan op orale medicatie.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 10-1-2020 om 21:36 zei moderator:

Dag McFlurry, 

. Zelf drogisterijsupplementen slikken kan bij juiste dosering weinig kwaad bij een gezond persoon. 

Vriendelijke groet, de moderator 

 

 

Vitamine D - complex wat bij de drogisterij en supermarkt verkrijgbaar is kan wel kwaad doen bij te hoge dosering.
Er is 300 x de dagelijkse norm te koop.
Met name B6 kan bij een te hoog gehalte allerlei klachten veroorzaken.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

loopstoornissen, cognitieve stoornissen of polyneuropathie.

Mijn benen lijken soms niet meer te willen, heb ook een evenwichtsstoornis en ben vaak duizelig. Huisarts doet daar (nog?) niets mee.

Heb er steeds meer last van, maar B1, B6 en B12 is onlangs gemeten en in bloed geen insufficiëntie.... 

Lichaam voelt beroerd, echt narigheid :-(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 10 months later...
2 uur geleden zei Bob:

Zelf heb ik goede ervaringen met deonlinedrogist.nl maar vitamines kun je ook bij veel supermarkten vinden.

Super Bob, dank je wel. Ik bestel al een tijdje al mijn vitamine online en heb ook gekeken naar waar ik normaliter besteld en vond de vitamine b complex de beste optie https://www.flinndal.nl/vitaminen/vitamine-b Dit zou toch meer dan voldoende moeten zijn? Zo krijg ik namelijk ook B12 binnen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel voor de tips. Ik drink ook vaak een gezonde groene shake en ik geloof dat daar ook wel het een en ander aan vitamine B in zit. Maar een supplement kan volgens mij geen kwaad. Ga het gewoon even proberen, heb ze inmiddels besteld. Hou jullie op de hoogte. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 4-1-2021 om 06:33 zei Sil2000:

Dank je wel voor de tips. Ik drink ook vaak een gezonde groene shake en ik geloof dat daar ook wel het een en ander aan vitamine B in zit. Maar een supplement kan volgens mij geen kwaad. Ga het gewoon even proberen, heb ze inmiddels besteld. Hou jullie op de hoogte. 

Volgens mijn huisarts en neuroloog is B! het belangrijkste, zeker als je nog alcohol drinkt.
Vanwege o.a. Korsakov / Wernicke.
Het kan zijn de je lever een aantal dingen niet goed meer kan verwerken.

Teveel B6 slikken kan wel degelijk kwaad.
Van andere vitaminen weet ik dat niet uit mijn hoofd.

Als je supplementen slikt mis je de bijbehorende stoffen.
Beter is gewoon goed eten, maar dat doe ik zelf ook niet.

Bloedtesten geven een indicatie, maar zijn niet 100% betrouwbaar.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Op 5-1-2021 om 21:35 zei Roberto:

Volgens mijn huisarts en neuroloog is B! het belangrijkste, zeker als je nog alcohol drinkt.
Vanwege o.a. Korsakov / Wernicke.
Het kan zijn de je lever een aantal dingen niet goed meer kan verwerken.

Teveel B6 slikken kan wel degelijk kwaad.
Van andere vitaminen weet ik dat niet uit mijn hoofd.

Als je supplementen slikt mis je de bijbehorende stoffen.
Beter is gewoon goed eten, maar dat doe ik zelf ook niet.

Bloedtesten geven een indicatie, maar zijn niet 100% betrouwbaar.

Dank je wel Roberto voor je reactie. Andere vraag merk je dat je tijdens deze wintermaanden ook een beetje een extra boost nodig hebt. Voelt alsof mijn weerstand het allemaal niet zo goed meer aankan. En beter eten, dat neem ik me altijd voor, maar de discipline heb ik er niet altijd voor...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...