Spring naar bijdragen

Even voorstellen, van me af schrijven en hulpvraag


Happy2020

Aanbevolen berichten

Hoi Allemaal,

Sjees waar zal ik beginnen, alcohol is altijd onderdeel van mijn leven geweest, op een 'plezierige' manier. Uit eten, wijntje er bij, vrijdagmiddagborrels op het werk, met mooi weer in de tuin en 'uiteraard' een wijntje erbij. Maar langzaamaan sloop deze alcohol er bij mij dagelijks in. Gescheiden en alleen zorgen voor mijn kinderen, thuis komen van een dag werken, moe zijn en op zien tegen wat er in huis nog moest gebeuren.... eerst maar een wijntje, dan voel ik me vast beter. En daarna nog een en nog een en nog een.... Totdat ik nu op het punt ben dat alcohol mijn leven beheerst. Ik voel me daardoor zo'n verschrikkelijke mislukkeling. Vorig jaar ben ik met hulp ong. vijf maanden gestopt en toen kwam het mooie weer er weer aan, en dacht oke eentje dan... ja mis... en nu ben ik zover dat ik meer drink dan ooit te voren. Deze maand ga ik weer stoppen met hulp. Ik wilde zelf volledig stoppen maar om gezondheidsredenen werd mij geadviseerd dit niet alleen te doen. 

Gisteren nog een gesprek gehad en werd mij verwezen naar een forum, er is de afgelopen jaren zoveel gebeurt en ik lach altijd alles weg, verdriet wilde ik niet aan mijn kinderen laten zien, en ik kreeg een maatje, een maatje alszijnde alcohol. maar wat een verschrikkelijk gemeen maatje is dit. Ik heb na het gesprek van gisteren nu besloten om me toch aan te melden op dit forum. En hoop hier ook het e.e.a van me af te kunnen schrijven en steun van anderen te ontvangen.  Mijn energie is 0,0! Sochtends gaat het nog wel maar in de middag begin ik overal tegen op te zien. Ik zonder me af van mijn vriendinnen, heb geen zin meer om ergens naar toe te gaan, danwel te ondernemen en ook de feestdagen waren voor mij een enorme opgaaf (kadootjes kopen, de deur uit...pfffff). Wat kun je je verschrikkelijk voelen en wat kun je overal tegen op zien, en hier moet ik dus uit!!! Ik wil niet die mama zijn die altijd maar wijn/bier drinkt, boos is, lusteloos, nergens zin in hebben etc.. Ik wil weer die energieke mama zijn die (net als voorheen) de hele wereld aan kan, maar dan zonder drank.

Dit wordt een behoorlijk gevecht, maar ik ben er klaar voor. Ik hoop dat 2020 een kanteling in mijn leven wordt waarbij ik weer helemaal Happy met mezelf kan zijn. 

Reacties zijn heel erg welkom.

Liefs een alleenstaande mama die weer volop in het leven wil staan en genieten van de kleine dingen in het leven.

bewerkt door Happy2020
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lonster,

Dank je. Ik moet nog beginnen. Wat het allemaal natuurlijk heel lastig gaat maken en dat geldt voor iedereen is dat het een sociaal geaccepteerd 'goedje' is. En er straks wordt gevraagd, ook een wijntje? Ik moet dus óf bepaalde activiteiten gaan ontwijken óf op voorhand iets bedenken. Mijn valkuil is sowieso de zomer. 

bewerkt door Happy2020
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom!

Voel jezelf geen mislukkeling, om te beginnen. Het is een drug en je bent erin verzeild geraakt. Je moet er nu weer uit. En dat kan ook al is het lastig. 

Als je t echt wil, gooi dan alle alcohol in huis weg en geen nieuwe halen. Drink iets anders in de plaats en ga tegen je gebruikelijke "borreluur" iets anders doen. 

Dat zal eerst erg lastig zijn, maar langzaam maar zeker gaat de oude gewoonte eruit en kan je nieuwe gewoontes creëren.

Reken niet op een enorme energiestoot want in eerste instantie moet je lichaam gaan detoxen en daar kunnen best een paar weken overheen gaan. Dan zie je ook wat je jezelf hebt aangedaan al die tijd.

Sterkte!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo zeg herkenbaar wat je allemaal schrijft. Maar de zomer is nog ver weg he! Dag voor dag werkt t beste. En in januari zijn er velen die met je mee doen. Het is te doen, echt. En je zal je zoveel beter voelen. Beste wat je voor jezelf en je kinderen kunt doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Rosee, dat is zeker het beste. En ik ben natuurlijk vorig jaar (trots als ik was) 5 maanden gestopt met alcohol maar ook met roken én ben toen kilo's afgevallen ipv aangekomen.

Dus gezondleven, zo ben ik 2019 begonnen en zo slecht ben ik het jaar ook weer uitgegaan. Ik ga dus nu voor minimaal 1 jaar zonder! (en zo liefst helemaal, want blijkbaar kan ik het anders niet onder controle houden, zo is vorig jaar wel gebleken). Thanks voor je reactie.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Happy!

Dank je wel voor het delen van je verhaal, veel herkenning in je “mooi weer” trigger. Ook bij mij was lekker weer een zwakke plek in mijn defensie tegen alcohol. Als ik genoot van het lekkere weer moest er altijd iets “extra” bij dat genot en daar leek alcohol bij uitstek het middel voor. Daarnaast kon ik met drank ook uitstekend zaken wegstoppen die mij dwars zaten.

Probleem met alcohol  is dat dit “extra” keihard geleend was en dat ik het altijd met woekerrente moest terugbetalen. Een mooi weekend werd uiteindelijk steevast de vernieling in geholpen omdat ik nu eenmaal mateloos ben.

Nu ik een tijdje droog sta merk ik pas dat echt genieten juist in niet drinken zit. Ik hoef dat kortstondige “extraatje” niet meer te bekopen met een zwarte periode erna.

Het kost tijd en afstand om dat te gaan ontdekken maar je hebt al bewezen dat je een langere tijd zonder drank kan! Nu is het zaak om de illusie van “extra” te gaan ontkoppelen in je brein. Alcohol is geen maatje, het is een bikkelharde dictator die je leven als geen ander kan beheersen. Dit stopt alleen als je stopt.

Succes, je bent hier(in) niet alleen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Maverick, 

Nou precies dat! een 'mooi weer trigger'.  En natuurlijk is het een zaak van wegstoppen van gevoelens (die je niet wilt voelen), je staande houden, je sterk blijven voelen, de wereld willen aan kunnen er voor iedereen zijn.... maar he?! Uiteindelijk is dat dus wat je 'nekt'. Naast het feit dat ik ga stoppen wordt het tijd met mezelf aan de slag te gaan, waarom heb ik dit nodig? Tijd voor mezelf nemen, nee zeggen (wanneer ik ook echt geen zin heb om iets te doen). En ja, bij mij speelt dan ook die stomme overgang mee, daar kun je je enorm rot door voelen. Soms geen pretje om vrouw te zijn hahahahaha. (Gelukkig kan ik er ook nog wel om lachen, maar een pretje is het zeer zeker niet).  Een aantal emoties die bij mij opkomen wanneer ik drink: 

* Verdrietig zijn, niet weten hoe ergens mee om te gaan, geen emotie uberhaubt willen voelen en wat dacht je van eenzaamheid (ondanks dat ik een groot sociaal netwerk heb). Heb leuke vriendinnen en collega's maar af en toe kun je je best alleen en eenzaam in je leven waarin je je bevind, voelen.

En ja dat genieten zit dus echt niet in het drinken, maar in de kleine dingen (zoals ik dat voorheen ook had). Ik heb gewoon wat beren te verwijderen van de weg :-) 

Dank voor je motiverende reactie Maverick.  En ik weet dat ik hier niet alleen in sta.. maar zal het zelf wel moeten doen. En dat geldt natuurlijk voor iedereen. Nogmaals thanks. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hoi Lonster,

Het zou in eerste instantie detoxen worden, maar hebben besloten toch een opname in weekend. Na twee keer afzeggen omdat 'crisis' voorgaat heb ik besloten zelf te stoppen en heb inmiddels drie dagen niks gehad. Geen ontwenning, helemaal niks. Ben sooo blij dat ik het zelf heb doorgezet, en nu volhouden. Maar tot dusver geen behoefte. Dus heb er het volste vertrouwen in.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus je bent nu op eigen houtje gestopt. Nou mooi. Of niet? Ik heb geen idee eigenlijk. Het lijkt me wel handig om hierin samen te werken met je huisarts, of is hij/zij ook op de hoogte?

Geen behoefte en geen ontwenningsverschijnselen, dat klinkt wel erg bemoedigend. Knap van je!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...
Op 22-1-2020 om 19:21 zei Happy2020:

Hoi Lonster,

Het zou in eerste instantie detoxen worden, maar hebben besloten toch een opname in weekend. Na twee keer afzeggen omdat 'crisis' voorgaat heb ik besloten zelf te stoppen en heb inmiddels drie dagen niks gehad. Geen ontwenning, helemaal niks. Ben sooo blij dat ik het zelf heb doorgezet, en nu volhouden. Maar tot dusver geen behoefte. Dus heb er het volste vertrouwen in.

 

Hoe gaat het nu met je? We horen niets meer van je..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...