Spring naar bijdragen

2020 wordt dan mijn jaar?


gelukkigzonder

Aanbevolen berichten

Goed zo! Niet toegegeven. 

Wat betekent de 'maar toch...."?

 

Herkenbaar ja, dat die trek zomaar ineens in alle heftigheid zich aan kan dienen. Mij hielp het daar op voorbereid te zijn. In de zin van 'weten' dat dat kan gebeuren.  Soms zonder aanleiding, en soms, achteraf analyserend toch wel een 'trigger'. 

Succes met deze dag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei kruidenthee67:

Goed zo! Niet toegegeven. 

Wat betekent de 'maar toch...."?

 

Herkenbaar ja, dat die trek zomaar ineens in alle heftigheid zich aan kan dienen. Mij hielp het daar op voorbereid te zijn. In de zin van 'weten' dat dat kan gebeuren.  Soms zonder aanleiding, en soms, achteraf analyserend toch wel een 'trigger'. 

Succes met deze dag.

 

De maar toch.... betekent met de gedachte naar bed gaan en ermee wakker worden.

Dat craving gevoel is lastig. Je weet dat het over gaat maar weet ook, houd ik het wel vol? Kan ik dit wel? Ben ik hiervoor gemaakt.

Allerlei gedachten komen dan op.

Ik sprak met iemand die nog nooit alcohol ophad, omdat hij vertelde dat het niet mag van zijn geloof. Hij vertelde heel open en duidelijk dat wanneer je alcohol drinkt dat je dan een ander persoon wordt. Je verandert als het ware. Ik snapte ineens wat diegene bedoelde. Voor jaar had ik dit nog grote onzin gevonden en nu dacht ik; als het je zo  bekijkt, klopt het. Het is was voor mij verhelderend. 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke, helder.

 

Gedachten...dat zijn het.  Het ís ook soms verrekte lastig. En de daarbij horende onderhandeling. In het begin van het proces, zat er bij mij nauwelijks tijd tussen de gedachtes en de handeling, drinken.  Die tijd kon ik oprekken, 'kijken' naar de gedachtes en er niet naar handelen. Uitzitten, oefening...erover schrijven...praten.  En weten dat je dit wilt.  En kunt:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laat ik het eens in categorieën indelen.

Deze zijn voor mij nu van belang.

Slaap: Ik slaap steeds iets beter, alhoewel ik vannacht wel naar droomde. Ik droomde dat ik ernstig ziek was en dood zou gaan. Normaliter viel ik in slaap rond 22.00, om vervolgens om 03.00 klaar wakker te zijn. Nu houd ik het vol tot 23.30 en slaap  tot 07.00 ongeveer. Heel fijn.

Gewicht: gewicht is iets dalende dus dat is fijn. 

Energie: het is wel verbetert want ik slaap veel beter. Ook sport ik fanatiek wat er voor zorgt dat ik meer energie heb. Ik geef het nog geen 8, maar wel een dikke 7

Craving: vooral in de avond rond 22.00/23.00 is het op zijn hoogtepunt. Overdag moet ik er niet aan denken maar dat heb ik nooit gehad.

Wat wel fijn is, is dat het tijdstip niet meer om 20.00 is. Want dan begon ik meestal met drinken. dus het is al verschoven. 

Motivatie: Een lastige omdat ik gemotiveerd ben voor vandaag maar nog niet voor een jaar. Dus bekijk het per dag. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb twee reacties waar je misschien iets aan hebt.

5 uur geleden zei gelukkigzonder:

Slaap: Ik slaap steeds iets beter, alhoewel ik vannacht wel naar droomde. Ik droomde dat ik ernstig ziek was en dood zou gaan. Normaliter viel ik in slaap rond 22.00, om vervolgens om 03.00 klaar wakker te zijn. Nu houd ik het vol tot 23.30 en slaap  tot 07.00 ongeveer. Heel fijn.

Dromen zijn bij mij ook teruggekomen. Volgens mij is dat een goed teken. Over de inhoud moet je je geen zorgen gaan maken.

5 uur geleden zei gelukkigzonder:

Craving: vooral in de avond rond 22.00/23.00 is het op zijn hoogtepunt. Overdag moet ik er niet aan denken maar dat heb ik nooit gehad.

Misschien is het een goed idee te zoeken naar een vaste afleiding als nieuwe gewoonte voor rond die tijd. Bijvoorbeeld een kop thee op een vast tijdstip eerder op de avond en tegen bedtijd iets rustgevends zoals wat puzzelen of lezen.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei kruidenthee67:

Mooi, die voordelen allemaal! Dat doet je titel eer aan...'gelukkig zonder'.

Motivatie voor vandaag is genoeg, toch? Vandaag is te overzien...en heel veel vandagen maken uiteindelijk een week, maand...jaar......

 

Keep up the good work!

 

 

Klopt, motivatie voor vandaag is voldoende. Dank je wel voor jouw steunende woorden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei maartje:

Goed bezig! Zo te lezen ben je super gemotiveerd. Lekker doorgaan zo. Makkelijk is het niet, dat het het waard is 100 procent zeker wel! 

Ik heb een uur per dag in totaal last van craving. De rest van de 23 uur lukt het goed. Ik probeer me dat ene uur te bedenken, waarom zou ik die 23 uur ook opgeven? Want die 23 uur voel ik me tenslotte redelijk tot goed. 
Wat geweldig dat het met jou zo goed gaat. Trots 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Bob:

Ik heb twee reacties waar je misschien iets aan hebt.

Dromen zijn bij mij ook teruggekomen. Volgens mij is dat een goed teken. Over de inhoud moet je je geen zorgen gaan maken.

Misschien is het een goed idee te zoeken naar een vaste afleiding als nieuwe gewoonte voor rond die tijd. Bijvoorbeeld een kop thee op een vast tijdstip eerder op de avond en tegen bedtijd iets rustgevends zoals wat puzzelen of lezen.

Ja, ik ga de laatste tijd lezen in bed. Dat is helpend. De afleiding en bedenken dat het sonde is om alle goede uren weg te gooien . 
dank je voor jouw fijne berichten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei knakker:

Een mooi lijstje, met die categorieën. Bij drie ervan prachtige vooruitgang. In elk geval voldoende om je gedurende de avondcraving mee te kunnen blijven motiveren hoop ik. En motivatie per dag lijkt me niks mis mee. Wat goed is, komt langzaam. Go for it!

Ja, ben best tevreden. Het mooie is dat ik echt meer gedaan krijg overdag, en dat ik ‘s avonds niet als een halve malloot voor de tv hang, niet eens wetende wat ik kijk. 
Om vervolgens de volgende dag vermoeid op te staan en mijn werk te doen. 
 

als ik het zo opschrijf, snap ik enerzijds de verslaving heel goed, maar anderzijds ook weer niet. Wat 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is zondag en het is dag 15. Ik

word wakker en het voelt zo anders. Diep slapen doet iets met je. 
Moet ook eerlijk bekennen dat het kopje koffie die werd gebracht op mijn bed, ook bijdraagt aan het stukje geluk.

 

de zin om te drinken beperkte zich gisteren tot een enkele seconden. Wat ook weer zorgt voor het gevoel van; zie je nu wel, ik kan het.

Het bijzondere is, is dat onze koelkast wel vol met drank zit. Het weggooien doe ik niet. Ik kan er vanaf blijven.

Wat me gisteren overviel was een intense vermoeidheid in de middag. Maar door een lange wandeling was het ook zo weer over. 
2 weken nu geen alcohol zorg welliswaar voor veel verbeteringen maar mijn lijf is nog niet uit gedetoxt lijkt wel.

op naar de 3de week.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 minuten geleden zei GewoonDoen:

Spelen met vuur, die koelkast, ga je om, dan ga je om binnen no time! Oppassen geblazen.

Heb je een back up plan? Wat ga je doen als je stemmetje je  begint te treiteren? 

Hou vol!

Ja, je hebt gelijk. En toch kies ik er nu voor om het zo te houden. Wat ik nu ook doe is benoemen als ik craving heb, deed ik ervoor ook niet. Mijn partner helpt me hiermee. 
drank zit verweven, overal. 
maar toch, ik snap je volkomen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Cleo66:

Ik heb hier ook de koelkast vol , altijd gehad.  Sta nu 18 maanden droog . Dus het kan . Als kanttekening zeg ik erbij dat port mijn lievelingsdrank was . Die heb ik niet meer in huis.  Drinkt verder ook niemand . Daar ben ik wel een paar keer blij om geweest , toen ik er dicht bij zat . 

Het blijft spelen met vuur en discipline hebben.  En wat Pelle ergens hier zei: " ik ben me heel bewust wat die slok in gang gaat zetten " 

Zo knap 18 maanden droog. Ik ben dus zo'n iemand die gerust naar de AH bij het station rijdt om daar alsnog laat alcohol te gaan halen als de trek te erg is en ik heb niets. Het is overal te verkrijgen, bijna op elk tijdstip. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Rosee:

15 dagen al, yes!! Dat detoxen kan nog wel een tijdje duren, ik zelf heb nog maanden lang hoofdpijn gehad. En moe idd. Drank in huis werkt voor iedereen anders denk ik. Heb het ook gewoon in huis. Als ik echt zou willen drinken haal ik het toch wel, hoe dan ook. Zet m op!

De vermoeidheid is niet zo heftig als ik had verwacht. Het is met name in de middag uurtjes. Kom wellicht ook omdat ik best actief ben in de ochtend. Actiever dan voorheen in ieder geval. Met een fris hoofd opstaan, motiveert mij dus ook om dingen te doen. 

Wat vervelend voor je dat je nog maandenlang hoofdpijn had na het stoppen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag 18:

ik slaap zo vast dat ik niet meer uit mezelf wakker word. Nieuwe ervaring moet ik zeggen. 
Mijn lijf zegt: ik wil nog blijven liggen. 
Ga wel veel later naar bed. Normaliter om 22.00 en nu na 23.30. 
de middagen ben ik vaak nog moe. Maar rest van de dag Okay en zelfs actief/ energiek.

De reden dat ik dit zo benadruk is omdat slaap voor mij een big issue is.

Ik sliep makkelijk in met drank en vaak nog melatonine erin om vervolgens om 03.00 wakker te worden. In slechte tijden nam ik nog een borrel om weer verder te kunnen slapen. Schaam me dood maar dit is wel hoe het was. 
viel dan binnen een uur vaak weer in slaap, maar kon ook weleens 2 uur duren.

Was dan om 07.00 wakker en voelde me uiteraard vreselijk.

 

mijn lijf heeft echt wat te verduren gehad maar ik merk al zoveel verbetering.

Ik kan er ontzettend goed met mijn man over praten. Dat is zo helpend.

Elke keer als ik craving heb, elke keer als ik weer wat wil opbiechten .

Maar ook, zijn drank gebruik. Het mooie is, is dat hij minder drinkt nu. Hij heeft overigens geen probleem met alcohol MISbruik. Ik heb geen moeite als hij of anderen drinken. Dat maakt het proces makkelijker.

Het gevaar zit me bij mij als ik denk: zo nu kan het wel weer en ik ben dan ook van plan om dit proces ook eerlijk te beschrijven .

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 minuten geleden zei gelukkigzonder:

Dag 18:

ik slaap zo vast dat ik niet meer uit mezelf wakker word. Nieuwe ervaring moet ik zeggen. 
Mijn lijf zegt: ik wil nog blijven liggen. 
Ga wel veel later naar bed. Normaliter om 22.00 en nu na 23.30. 
de middagen ben ik vaak nog moe. Maar rest van de dag Okay en zelfs actief/ energiek.

De reden dat ik dit zo benadruk is omdat slaap voor mij een big issue is.

Ik sliep makkelijk in met drank en vaak nog melatonine erin om vervolgens om 03.00 wakker te worden. In slechte tijden nam ik nog een borrel om weer verder te kunnen slapen. Schaam me dood maar dit is wel hoe het was. 
viel dan binnen een uur vaak weer in slaap, maar kon ook weleens 2 uur duren.

Was dan om 07.00 wakker en voelde me uiteraard vreselijk.

 

mijn lijf heeft echt wat te verduren gehad maar ik merk al zoveel verbetering.

Ik kan er ontzettend goed met mijn man over praten. Dat is zo helpend.

Elke keer als ik craving heb, elke keer als ik weer wat wil opbiechten .

Maar ook, zijn drank gebruik. Het mooie is, is dat hij minder drinkt nu. Hij heeft overigens geen probleem met alcohol MISbruik. Ik heb geen moeite als hij of anderen drinken. Dat maakt het proces makkelijker.

Het gevaar zit me bij mij als ik denk: zo nu kan het wel weer en ik ben dan ook van plan om dit proces ook eerlijk te beschrijven .

 

 

 

Zo mooi om te lezen. En zo herkenbaar. Voor mij is slaap ook zo belangrijk. Ook drinken om te kunnen slapen, 2u later wakker en ook terug wat drinken om te kunnen slapen. Gisteren naar de huisarts geweest. Het moet stoppen. Ben nu 24u droog en dus vandaag mijn eerste dag. Maar als ik dit lees geeft me moed. Dank je.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Geace:

Zo mooi om te lezen. En zo herkenbaar. Voor mij is slaap ook zo belangrijk. Ook drinken om te kunnen slapen, 2u later wakker en ook terug wat drinken om te kunnen slapen. Gisteren naar de huisarts geweest. Het moet stoppen. Ben nu 24u droog en dus vandaag mijn eerste dag. Maar als ik dit lees geeft me moed. Dank je.

Ik ben zo'n type wat het best aardig doet met van alles en nog wat en toch merkte ik al dik een jaar dat de alcohol niet meer een fijne aanwezigheid was bij mij. Dat het macht over mij had. Ik had er geen controle op. Ja, sommige maanden ging het top. Dan dronk ik even niet, maar viel toch weer terug.

Wat ik vooral merkte was dat ik bij de eerste keer stoppen, non stop moest huilen de eerste maand.

Dat heb ik nu helemaal niet. Ik voel me wat dat betreft beter. Wel die vermoeidheid, maar weet ook dat dit over gaat. Het is wel fijn om te weten wanneer dit over gaat. 

Voor jou geldt, wat goed dat je de eerste stap hebt gezet om naar de huisarts te gaan. Schrijf maar flink van je af. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

54 minuten geleden zei gelukkigzonder:

Ik ben zo'n type wat het best aardig doet met van alles en nog wat en toch merkte ik al dik een jaar dat de alcohol niet meer een fijne aanwezigheid was bij mij. Dat het macht over mij had. Ik had er geen controle op. Ja, sommige maanden ging het top. Dan dronk ik even niet, maar viel toch weer terug.

Wat ik vooral merkte was dat ik bij de eerste keer stoppen, non stop moest huilen de eerste maand.

Dat heb ik nu helemaal niet. Ik voel me wat dat betreft beter. Wel die vermoeidheid, maar weet ook dat dit over gaat. Het is wel fijn om te weten wanneer dit over gaat. 

Voor jou geldt, wat goed dat je de eerste stap hebt gezet om naar de huisarts te gaan. Schrijf maar flink van je af. 

Het is wel niet mijn eerste keer dat ik stop. Ben een aantal jaren terug opgenomen geweest voor 6 weken, maar dat was horror voor mij, de eerste dagen zijt ge lam van de medicatie. Mijn kinderen kwamen op bezoek de eerste keer en die vroegen: zijn jullie allemaal paraplu!! En je moet het toch zelf doen. Vorig jaar 6 maanden droog geweest en toen ging het weer mis. Ik geef les in het 6de en ben iemand die heel erg bezig is met het welbevinden van kinderen, maar bij ons op school zijn prestaties belangrijk, ik krijg daar geen gehoor, maar 2 jaar later hoort ge dan dat het kind opgenomen is. En dan begint het weer. Dan komt de duivel op bezoek. Bij nieuwjaar 8 dagen droog en daar stond hem weer aan mijn deur. nu antabus nemen en gedaan ermee. Heb hier al veel gelezen en gesnottert, de steun die ge hier voelt is heel intens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag 19!je gaat goed! 

Herkenbaar wat je schrijft: ik ben ook lang moe geweest, en ik heb de 1e drie maanden veel last van hoofdpijn gehad. 

En ook ik heb een huis vol drank: lees, een hele wijnkelder vol, en koelkast vol. Alcohol is in mijn leven leven niet uit te bannen. Als er bezoek komt krijgen ze gewoon drank. Ook mijn man drinkt af en toe. Kan moeilijk zeggen: nee jij mag niet! Ik heb 'n probleem. Hij niet. 

Ik heb geleerd patronen te verbreken. En heel erg streng voor mezelf te zijn. En ok, dit na wel 10000 stoppogingen, maar ik heb 'm inmiddels te pakken. Ik wil NOOIT meer terug naar wie ik was. 

You go for it! 

Liefs, maartje 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei maartje:

Dag 19!je gaat goed! 

Herkenbaar wat je schrijft: ik ben ook lang moe geweest, en ik heb de 1e drie maanden veel last van hoofdpijn gehad. 

En ook ik heb een huis vol drank: lees, een hele wijnkelder vol, en koelkast vol. Alcohol is in mijn leven leven niet uit te bannen. Als er bezoek komt krijgen ze gewoon drank. Ook mijn man drinkt af en toe. Kan moeilijk zeggen: nee jij mag niet! Ik heb 'n probleem. Hij niet. 

Ik heb geleerd patronen te verbreken. En heel erg streng voor mezelf te zijn. En ok, dit na wel 10000 stoppogingen, maar ik heb 'm inmiddels te pakken. Ik wil NOOIT meer terug naar wie ik was. 

You go for it! 

Liefs, maartje 

Ik ben het met je eens.

Ik zie overal verleidingen. Hetzelfde vind ik als ze mensen naar Afrika sturen om te detoxen. Kan me voorstellen dat het heel goed werkt maar als je terug komt, dan zit je weer midden in de verleidingen. Het is goed om hiermee zo nu en dan geconfronteerd te worden. bovendien heb IK een probleem en mijn partner niet.

Wil niet zeggen dat hij mij niet steunt want dat doet hij gelukkig.

 

Ik denk dat het soms een lastige is, voor mij althans, om bepaalde momenten drankloos te zijn.

denk eens aan festivals of ik kan, eerlijk gezegd ook genieten van sex met alcohol. Ook zonder hoor maar houd soms wel van dat losse/ ongeremde. 

Ach, stap voor stap. 

Ik vind slapen nu wel goddelijk. Heb ik al vaak gezegd maar blijf het zeggen.

Jij bent ook mega goed bezig zeg. WAUW.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, slapen..... Een van mijn nieuwe hobby's. Zo heerlijk! En de ochtenden.... Als de jongens de deur uit zijn, mijn huis en hok voor mij alleen zijn... HEMELS:D

En ja... Stapje voor stapje... Ik ben de 1e paar weken nou niet persee opzoek gegaan naar feesten enz,maar ze ook niet uit de weg gegaan. Binnen de 1e drie maanden ben ik wel naar 2 meerdaagse festivals geweest. Dat vind ik toen heeeeeel goed te doen! 

En seks. Daar kan ik nu, na 7 maanden, voor mezelf van zeggen: zoveel fijner!!! De eerste weken niet hoor. Veels te veel met mezelf bezig. 

bewerkt door maartje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...