Spring naar bijdragen

Tinnitus en benzo


Bert3

Aanbevolen berichten

Hallo, ik wil deze discussie starten vanwege een probleem waar volgens mij meer leden mee strijden.

Dat is de relatie tussen tinnitus en benzodiazepinen.

Het kan gaan over het starten met een benzodiazepine na al tinnitus te hebben, zoals ik.

Maar ook als tinnitus is ontstaan tijdens gebruik en/of de afbouw.

Ik wil hier graag ervaringen delen.

Mijn bijzondere geval is het volgende: na het ontwikkelen van tinnitus (vermoedelijk door het gedurende jaren wegdrukken van stress , ik dacht altijd dat ik heel relaxt was) kreeg ik Clomipramine voorgeschreven.

Bij een dosis van 150 mg merkte ik al resultaat, mijn angst werd minder en daardoor mijn tinnitus ook, alleen had ik nog een restje angst over vooral 's ochtends als ik de deur uitging.

De dokter zei toen: dat poetsen we ook wel weg en verhoogde de dosis naar 225 mg hetgeen een averechts effect had, ik flipte totaal en mijn angst en onrust werd zodanig dat ik aan de Lorazepam moest.

Dat heb ik 4 maanden geslikt en nu ben ik overgegaan naar Diazepam om af te bouwen.

Grote probleem is nu dat mijn Tinnitus veel erger is dan voordat ik met benzo begon en als gevolg ben ik nu heel angstig, onrustig, depressief, zeer gespannen en totaal wanhopig.

Ik kan nu geen onderscheid meer maken tussen mijn oorspronkelijk probleem en mijn afbouwprobleem.

Zoals gezegd, ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen hiermee. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 minuten geleden zei Bert3:

Hallo, ik wil deze discussie starten vanwege een probleem waar volgens mij meer leden mee strijden.

Dat is de relatie tussen tinnitus en benzodiazepinen.

Het kan gaan over het starten met een benzodiazepine na al tinnitus te hebben, zoals ik.

Maar ook als tinnitus is ontstaan tijdens gebruik en/of de afbouw.

Ik wil hier graag ervaringen delen.

Mijn bijzondere geval is het volgende: na het ontwikkelen van tinnitus (vermoedelijk door het gedurende jaren wegdrukken van stress , ik dacht altijd dat ik heel relaxt was) kreeg ik Clomipramine voorgeschreven.

Bij een dosis van 150 mg merkte ik al resultaat, mijn angst werd minder en daardoor mijn tinnitus ook, alleen had ik nog een restje angst over vooral 's ochtends als ik de deur uitging.

De dokter zei toen: dat poetsen we ook wel weg en verhoogde de dosis naar 225 mg hetgeen een averechts effect had, ik flipte totaal en mijn angst en onrust werd zodanig dat ik aan de Lorazepam moest.

Dat heb ik 4 maanden geslikt en nu ben ik overgegaan naar Diazepam om af te bouwen.

Grote probleem is nu dat mijn Tinnitus veel erger is dan voordat ik met benzo begon en als gevolg ben ik nu heel angstig, onrustig, depressief, zeer gespannen en totaal wanhopig.

Ik kan nu geen onderscheid meer maken tussen mijn oorspronkelijk probleem en mijn afbouwprobleem.

Zoals gezegd, ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen hiermee. 

Hoi Bert, 

Klinkt enorm heftig! Ik kreeg tinnitus na het opstarten van de AD cymbalta. Ik was toen ook wel constant angstig en de eerste weken werd dit alleen maar erger. Omdat het niet meer te doen was, kreeg ik prazepam om te kalmeren. De tinnitus was hiermee op momenten verdwenen, soms kwam het terug. Nu ik de benzo heb afgebouwd, ben ik nu aan het afkicken.. Ook hier is de tinnitus enorm aanwezig, maar maak er mij niet druk in.. Zolang ik geluid hoor, hoor ik het niet en het is wel het laatste van men zorgen nu. Ik heb wel de indruk dat sedistress (op basis van planten) mij wat helpt om alles te doorstaan. Ik neem dit sinds gisterenavond. 

Veel sterkte! Het komt wel goed. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Vechtertje Bedankt voor je reactie.

Tinnitus is bij mij de basis van alle problemen, als ik het hoor word ik gek en als ik het niet hoor ben ik angstig.

Ik heb enorm veel respect voor mensen zoals jij en ik ken vele anderen die het ook hebben maar er goed mee om kunnen gaan.

Tijdens mijn lorazepam gebruik kon ik er wel mee omgaan maar dat is natuurlijk geen lange termijn oplossing.

Ik ben benieuwd naar je ervaring met sedistress.

bewerkt door Bert3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha @Bert3, tinnitus is een erg vervelend fenomeen. Ik weet zeker dat heet veel mensen daar in meer of mindere mate last van hebben. Als ik in een stille omgeving ben en ik focus me op mijn gehoor hoor ik ook iets van een piep in mijn oor. Wel heel licht, bij omgevingsgeluiden hoor ik dat zeker niet. In mijn situatie is dat absoluut niet storend. 

Als de tinnitus je echt de hele dag beheerst en je de hele dag zo'n rotgeluid ervaart snap ik dat het je angstig en onzeker maakt. De ellende met tinnitus is dat je niet weet wanneer het over gaat en zelfs  soms of het wel over gaat. Als het een gevolg is van benzo's of versterkt wordt door benzo's is de opinie dat het uiteindelijk over gaat of in elk geval minder wordt. 

Het is verder een kwestie van coping, omgaan met. Acceptatie ook. Daar ligt vaak de crux. een vriendin van me heeft het ook erg (benzo gerelateerd) en zij kan er niet mee omgaan. Is zelfs weer aan de Lorazepam begonnen omdat ze het niet trekt, samen met het slechte slapen. Daarmee lijkt de tinnitus te verminderen, maar is op termijn natuurlijk ook de oplossing niet. 
Ik heb de gouden tip niet. Doorgaan met afbouwen lijkt de beste weg, nadat je van de Dia af bent kan het ook beter gaan. Je kunt ook hulp inschakelen om het "omgaan met" te verbeteren. 

Sterkte! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Bert3:

@Vechtertje Bedankt voor je reactie.

Tinnitus is bij mij de basis van alle problemen, als ik het hoor word ik gek en als ik het niet hoor ben ik angstig.

Ik heb enorm veel respect voor mensen zoals jij en ik ken vele anderen die het ook hebben maar er goed mee om kunnen gaan.

Tijdens mijn lorazepam gebruik kon ik er wel mee omgaan maar dat is natuurlijk geen lange termijn oplossing.

Ik ben benieuwd naar je ervaring met sedistress.

Dag Bert, 

De sedistress neemt inderdaad de symptonen wat weg van ontwenning. De tinnitus is er jammer genoeg nog steeds maar in lichtere mate. Wel moet ik erbij zeggen dat ik er wat apathisch van ben.. Ik laat de dag zonder meer gewoon op me afkomen wat ook niet zo plezierig is. Ik haal nergens nog genot uit op deze manier. Maar het is beter of me depri voelen en op en top nerveus en paniekerig rondlopen. Zolang de symptonen van afkick er zijn neem ik dit middel toch nog even in. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Bert3 Goed onderwerp! Ik gebruikte temazepam eenmaal tot hooguit een paar maal per week toen ik tinnitus en hyperacusis kreeg. Om te slapen ben ik dagelijks gaan gebruiken. Eerst verdween de tinnitus een half uur na inname, later niet meer maar werd het wel zachter. Na een paar maanden had ik de dosis verhoogd, maar werd het effect nog minder. In mei ben ik begonnen met afbouwen, langzaam, ik ben heel benauwd dat de klachten toenemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Cyclad58:

Ha @Bert3, tinnitus is een erg vervelend fenomeen. Ik weet zeker dat heet veel mensen daar in meer of mindere mate last van hebben. Als ik in een stille omgeving ben en ik focus me op mijn gehoor hoor ik ook iets van een piep in mijn oor. Wel heel licht, bij omgevingsgeluiden hoor ik dat zeker niet. In mijn situatie is dat absoluut niet storend. 

Als de tinnitus je echt de hele dag beheerst en je de hele dag zo'n rotgeluid ervaart snap ik dat het je angstig en onzeker maakt. De ellende met tinnitus is dat je niet weet wanneer het over gaat en zelfs  soms of het wel over gaat. Als het een gevolg is van benzo's of versterkt wordt door benzo's is de opinie dat het uiteindelijk over gaat of in elk geval minder wordt. 

Het is verder een kwestie van coping, omgaan met. Acceptatie ook. Daar ligt vaak de crux. een vriendin van me heeft het ook erg (benzo gerelateerd) en zij kan er niet mee omgaan. Is zelfs weer aan de Lorazepam begonnen omdat ze het niet trekt, samen met het slechte slapen. Daarmee lijkt de tinnitus te verminderen, maar is op termijn natuurlijk ook de oplossing niet. 
Ik heb de gouden tip niet. Doorgaan met afbouwen lijkt de beste weg, nadat je van de Dia af bent kan het ook beter gaan. Je kunt ook hulp inschakelen om het "omgaan met" te verbeteren. 

Sterkte! 

@Cyclad58 Hoi,

Ik ben één van de mensen die er totaal niet mee kan copen, sterker nog, naarmate het langer duurt maakt het me steeds wanhopiger en ik geniet nergens meer van.

Vandaag lange wandeling gemaakt bij Nunspeet, hele mooie omgeving maar ik kon er niet van genieten, en ik had nog wel m'n ruisgeneratoren in.

Ondertussen doe ik van alles Tinnitus Retraining Therapie (TRT), Cognitieve Gedragstherapie, Stressbeheersing, Yoga en Mindfullness.

Allemaal zonder enig resultaat.

Het enige dat hielp was Lorazepam maar dat slik ik dus nu niet meer en ik wil ook niet terug.

Vandaag heb ik goed opgelet, het begon nadat ik in slaap was gevallen in de trein en zoals altijd zit het rechts als een soort geblaas.

Ik ga binnenkort eens naar de tandarts, daar heb ik op de plek waar het geluid vandaan lijkt te komen ooit een wortelkanaalbehandeling gehad

Wie weet heeft het daar mee te maken.

bewerkt door Bert3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ik wil deze discussie even voortzetten met een adviesvraag

Ik had gemerkt dat Lorazepam een heel effectief middel was tegen mijn tinnitus, met 1 mg was ik urenlang tinnitusvrij

Dat komt waarschijnlijk doordat mijn tinnitus stress gerelateerd is.

Nu ben ik met Lorazepam gestopt en ben aan het afbouwen met Diazepam (dat overigens voor geen meter werkt)

Ondertussen probeer ik op allerlei natuurlijke manieren van mijn stress af te komen (muziek, meditatie, yoga, wandelen, puzzelen).

Op schaarse momenten merk ik daar effect van maar helaas gooit juist de stress van de tinnitus zelf meestal roet in het eten.

Nu ben ik op zoek naar iets dat niet verslavend is maar dat mij wel kan helpen de scherpe kantjes er zodanig af te halen dat ik in het bereik van de natuurlijke manieren kan komen.

Een voorbeeld: meditatie is leuk maar als het stress niveau van de tinnitus super hoog is bereik ik met meditatie niks.

Waar ik aan denk: een hulpmiddel (medicijn) dat de piek er af haalt.

Heeft iemand hier ideeën over ?

Ik denk zelf aan angst verlagende AD (SSRI ?) maar wel één die geen extra oorsuizen geeft 

Alle suggesties / ideeën zijn welkom, wie ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Bert3, je slikt toch ook Clomipramine (Anafranil), dat is een AD (Tricyclisch) 
Anafranil gaat niet samen met een SSRI. Je zou dan dat middel moeten stoppen/afbouwen en een SSRI opbouwen. En dan? Ik ken geen tinnitus verlagende SSRI. Vraag me dan ook echt af of dat gaat werken. Ik ken 2 mensen met tinnitus die een AD slikken: de een heeft Venlafaxine, de ander Paroxetine. Bij beiden helpt het niet voor de tinnitus, het haalt hooguit wat scherpe kantjes van de beleving af. Het punt is dat een gedeelte baat heeft bij Paroxetine qua angstverlaging, weer een ander bij Sertraline een derde bij Citalopram. Geen peil op te trekken. Bij een ander gedeelte werkt het sowieso niet. 

Ik kan je mijn eigen ervaring vertellen wat betreft paroxetine. Wij zijn even oud, maar dat betekent niet dat het een blauwdruk voor jou is. Ik kreeg in 2006 paroxetine voorgeschreven na een lichte burnout waarbij ik angstklachten kreeg. Die waren bij mij binnen 3 a 4 weken verdwenen. Later afgebouwd, maar door een nare ontwenning weer begonnen. Ook toen werden de angstklachten minder (al is het niet 100% weg zoals in 2006). Echt adviseren zal ik je het niet, maar ik weet ook dat er mensen zijn (zoals @bolletje) die echt baat hebben bij paroxetine. Bedenk wel dat het een gruwel is om dat middel af te bouwen. Niet alleen mijn ervaring, maar de algemene opinie. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Bert3 Op www.kno.nl kun je een medicijn intoetsen om naar ototoxiciteit en gevolgen voor tinnitus/hyperacusis te zoeken. Samen met meldingen op Lareb geeft dit een goed beeld. Veel TCA's en SSRI's worden genoemd bij mogelijke verergering, dat kan tijdelijk zijn. Daarnaast zijn er zgn. atypische middelen zoals mirtazapine als antidepressivum of quetiapine in lage dosering voor de slaap.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei Cyclad58:

@Bert3, je slikt toch ook Clomipramine (Anafranil), dat is een AD (Tricyclisch) 
Anafranil gaat niet samen met een SSRI. Je zou dan dat middel moeten stoppen/afbouwen en een SSRI opbouwen. En dan? Ik ken geen tinnitus verlagende SSRI. Vraag me dan ook echt af of dat gaat werken. Ik ken 2 mensen met tinnitus die een AD slikken: de een heeft Venlafaxine, de ander Paroxetine. Bij beiden helpt het niet voor de tinnitus, het haalt hooguit wat scherpe kantjes van de beleving af. Het punt is dat een gedeelte baat heeft bij Paroxetine qua angstverlaging, weer een ander bij Sertraline een derde bij Citalopram. Geen peil op te trekken. Bij een ander gedeelte werkt het sowieso niet. 

Ik kan je mijn eigen ervaring vertellen wat betreft paroxetine. Wij zijn even oud, maar dat betekent niet dat het een blauwdruk voor jou is. Ik kreeg in 2006 paroxetine voorgeschreven na een lichte burnout waarbij ik angstklachten kreeg. Die waren bij mij binnen 3 a 4 weken verdwenen. Later afgebouwd, maar door een nare ontwenning weer begonnen. Ook toen werden de angstklachten minder (al is het niet 100% weg zoals in 2006). Echt adviseren zal ik je het niet, maar ik weet ook dat er mensen zijn (zoals @bolletje) die echt baat hebben bij paroxetine. Bedenk wel dat het een gruwel is om dat middel af te bouwen. Niet alleen mijn ervaring, maar de algemene opinie. 

@Cyclad58Inderdaad slik ik Clomipramine maar ik heb de indruk dat dat niets meer doet

Uit de bloedanalyse bleek ook dat ik onder de therapeutische waarde zit

Dus ik wil zowieso iets anders gaan proberen, al was het alleen maar om de angstklachten te verminderen

Mijn arts adviseert: nortriptyline (ook een TA) of fluoxetine (prozac)

Aangezien Lorazepam bij mij prima werkte moet zo iets met een AD ook kien lukken lijkt me

Dat mijn Tinnitus een gevolg is van een burn-out is u ook wel duidelijk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei Briba:

@Bert3 Op www.kno.nl kun je een medicijn intoetsen om naar ototoxiciteit en gevolgen voor tinnitus/hyperacusis te zoeken. Samen met meldingen op Lareb geeft dit een goed beeld. Veel TCA's en SSRI's worden genoemd bij mogelijke verergering, dat kan tijdelijk zijn. Daarnaast zijn er zgn. atypische middelen zoals mirtazapine als antidepressivum of quetiapine in lage dosering voor de slaap.

@Briba quetiapine gebruik ik al

De bijsluiters van all AD's geven mogelijk oorsuizen aan maar dat is vooral om in te dekken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

@Bert aangezien ik niet zo vaak lees, reageer ik nu pas. Hoop dat je het nog leest.

Ik heb vier jaar geleden plotseling tinnitus gekregen. Ik werd 's nachts wakker van een suis en een piep, en ging in het huis zoeken. Was compleet in paniek toen het in mijn hoofd bleek te zitten en niet meer weg ging. Ben naar Duitsland gegaan voor een prednisonkuur (voor plotseling tinn) en tinn-training gedaan, acupunctuur, maskeerders en ging aan de alprozalam omdat ik het gewoon niet kon handelen. Nooit. Meer. Rust. We zijn nu vier jaar verder en het gaat een stuk beter met me - in dit opzicht. Waar ik eerst de hele dag de geluiden hoorde, ben ik me nu soms helemaal niet van bewust. Behalve afgelopen weekend bijvoorbeeld, ik heb een nierbekkenontsteking en moet AB slikken.Opeens kreeg ik er een geluid bij. Ben als een gek gaan zoeken of die AB tinnklachten kon verergeren. Dan merk ik wel dat de paniek toeslaat. Hard en onverbiddelijk :)Maar meestal kan ik er goed mee leven, wat ik echt NOOIT gedacht had. 

bewerkt door Veertje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ook hyperacusis @Briba  En na 14 maanden zat ik nog compleet in de paniek. Heb het eerste anderhalf jaar ook nauwelijks geslapen, ongeveer 1 a 1.5 uur en dan werd ik weer wakker.

Mijn man heeft al best lang tinnitus, iets van 20 jaar. En hij - terwijl ik denk dat het bij hem erger is- heeft er altijd beter mee kunnen dealen.  

Ik denk dat het mij ook als een jaartje ofzo minder stoort. Sterkte!

En zit je al bij de 0.5 Briba?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat snap ik heel goed Briba, tinnitusstress. Ik kreeg er een paar weken geleden een suis bij, pats, boem in mijn oor (de andere geluiden hoor ik meer in mijn hoofd) en dan schiet toch als eerste door me heen: "nee, nee, dit trek ik niet. Stop. Stoooooooop."

Ik vind het pittig, dat hele tinnitusverhaal en hoop dat het bij jou een afbouwklacht is en daarna gewoon weer vertrekt. Want dat lijkt mij voor nu het meest logische scenario.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo Bert,oh wat ben ik blij,bedoel het niet verkeerd,maar dat ik dit lees ,heb zelf ook tinnitus en wordt er gek van,zit nu op 20 mg diazepam en heb ook die vraag is mij  tinnitus nu erger geworden ja,vooral snachts één groot drama zo hard  en het blijft maar aan houden,nu net is het weer gaan ruisen en bellen voel me zo ellendig,durf ook bijna niet naar buiten omdat hst geluid buiten veel te hard klinkt sinds ik op 10 mg zit ,hoor van mijn psychiater niks over die wil mij alleen maar over halen o. weer naar 15 mg te gaan,en dan?wie garandeert mij dat het beter wordt,niemand,wil nu acupunctuur proberen heel veel sterkte 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo @face, allereerst welkom hier.

Tinnitus is een veel gehoorde bijwerking bij het slikken van benzodiazepines en ook bij het afbouwen en ontwennen daarvan. 
Als het ontstaan is tijdens het gebruiken van benzo's is er een gerede kans dat het uiteindelijk ook weer over gaat. 
Wat mij niet helemaal duidelijk is: hoeveel Diazepam slik je nu? 20 mg? 

Je hebt het later in je bericht ook over 10 en 15 mg, vandaar mijn vraag. Heb je al een afbouwplan voor de Diazepam?
Als je mee wilt praten over de afbouw en benzo's dan nodig ik je graag uit in onze dagelijkse huiskamer. Deze vind je onder Ditjes Datjes en Dagdraad. Elke dag komen daar lotgenoten en ervaringsdeskundigen bijeen en kun je steun geven aan en ontvangen van anderen. 

Sterkte! 

bewerkt door Cyclad58
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 5-2-2020 om 11:29 zei face:

hallo Bert,oh wat ben ik blij,bedoel het niet verkeerd,maar dat ik dit lees ,heb zelf ook tinnitus en wordt er gek van,zit nu op 20 mg diazepam en heb ook die vraag is mij  tinnitus nu erger geworden ja,vooral snachts één groot drama zo hard  en het blijft maar aan houden,nu net is het weer gaan ruisen en bellen voel me zo ellendig,durf ook bijna niet naar buiten omdat hst geluid buiten veel te hard klinkt sinds ik op 10 mg zit ,hoor van mijn psychiater niks over die wil mij alleen maar over halen o. weer naar 15 mg te gaan,en dan?wie garandeert mij dat het beter wordt,niemand,wil nu acupunctuur proberen heel veel sterkte 

 

Ik herken het hoor, ik kon er ook totaal niet mee copen. Dacht echt knetter te worden en lag s nachts altijd met oortjes in met muziek en dan hoorde ik het nog. OVerdag ook altijd bijgeluiden, tot ik een keer bedacht, als ik het geluid er nou laat zijn, wen ik er misschien aan. Echt bloed, zweet en tranen. Maar ik ben er nu veel meer aan gewend. Niet blij ermee, maar de paniek is weg. Soms denk ik er niet eens aan. Veel sterkte!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...