Spring naar bijdragen

Ik stel mij voor


Lies14099

Aanbevolen berichten

Poeh dag 8, de eerste week is voorbij. 

Het is weekend. Ik ga zo mijn zoontje naar zijn vader brengen. 
En dan.. ben ik ... alleen. 

Normaal altijd het moment om te denken: en nu ik. Tijd voor mezelf. Zal ik eens lekker los gaan? Want me klem zuipen en eventueel met mijn ex drugs gebruiken, is ook zooo leuk..???!

Nee. Maar hoe sterk zit dit in mij verankerd?! Die associatie. Vroeger was dat ooit misschien leuk. Niet meer dan dat. Ja ook wel euforische gevoelens. Lekker los gaan. Niks hoeft, alles mag. 

Zucht. En nu? 

Wat voedt mij echt? Brengt me op zielsniveau geluk? 

En hoe kom ik af van deze dwingende, beklemmende associatie dat alcohol en drugs mij plezier geven?



 

 


 


 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

door je inzichten in daden om te zetten Lies.
Hoe onwennig ook, je kunt leren door nieuw gedrag te oefenen.
Ikzelf heb veel gehad aan een training Mindfulness via de GGZ
Ik leerde weer op een subtiel niveau te leven en het te waarderen.
Die kwam na therapieen toen ik nog dronk, maar niet aan leken te slaan.
Toen bleek dat de MF integrerend werkte en mijn ther.periode wel degelijk
wat had gedaan. Waarschijnlijk omdat het lichaamsgerichte ther. was vnl.
Alle ervaringen geven nl ook lichaamsherinneringen en ook de ther. zo dus.
Alles kwam bij elkaar nadt ik gestopt was. En besefte dat ik gestopt wil blijven.
ook jij zult je weg hierin vinden meis. alle goeds!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moeilijk Lies, helemaal als je alleen bent. Toch alles op alles zetten om iets te gaan doen, ondernemen wat niets met gebruik te maken heeft.
Beloof jezelf lief voor jezelf te zijn en je niet te vergiftigen. Houd jezelf te allen tijde voor ogen waarom je gestopt bent, wat je daarmee wilt bereiken.
Bedenk dat dit weekend weer voorbij gaat en dat je zónder gebruik daar trots, voldaan op terug kunt kijken, praat op jezelf in. Gewoon hardop
tegen jezelf de voordelen blijven herhalen. Er is toch niemand die het hoort. Laat dat geniepige verlangen niet uitgroeien tot een onbedwingbaar iets.
Jij hebt het heft over je leven al acht dagen in eigen handen genomen en wéét dus dat je daar niet dood aan gaat. Probeer toch liefst iets
te gaan doen, af te spreken, buitenshuis. Bij/met mensen die niet gebruiken.
Sterkte, sterkte, sterkte en succes. Blijf jezelf toespreken. Jij spreekt de waarheid, de trek liegt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve mensen, ik weet niet of dit de goede draad is maar ik moet deze Ted talk met jullie delen. 
Het raakt de kern!!


“The opposite of addiction is not sobriety. The opposite of addiction is connection." — Johann Hari

Watch the full TED Talk here: http://t.ted.com/cXvjJRp

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Lies, hoe is het nu met je op dag 10? De link naar de Ted-talk is inderdaad interessant verslaving is een vlucht en een manier leegtes te vullen. 

Ik begin vandaag aan dag 1. Normaal zou ik over een uurtje al naar de supermarkt gaan met het vaste voornemen geen wijn te kopen en vervolgens toch thuiskomen met een fles wijn. Of twee flessen omdat het twee flessen voor de prijs van één was. 

Bij ons in de straat kwam ik altijd elke ochtend een vriendelijke zwerver tegen met altijd een fles liebfraumilch in z'n hand, dat is van die ongelofelijk vieze zoete wijn. Het laatste half jaar zie ik hem echter altijd lopen met wat gezonds in zijn handen.  Soms chocomel, soms een broodje.  Wat hij kan moet ik toch óók kunnen?

Het laatste half jaar was ik meestal tegen de middag al in een roes. Tijdelijk geen vast werk dus geen reden nuchter te zijn, al was ik ook niet honderd procent nuchter als ik wel moest werken  . En s avonds moet ikweer enigszins nuchter zijn als mijn vriendin thuiskomt omdat ik afgesproken had niet meer te drinken. 

Nou, ik ga ervoor vandaag. Cassis is op het moment mijn lievelingsdrankje dus daarvan ga ik zo een paar honderd liter kopen. De 0% suiker variant is heerlijk en niet zo dikmakend. En ik ga zo maar eens hardlopen, dat heb ik ook al jaren niet meer gedaan.  Het doel is het échte leven weer te leren waarderen en niet het leven in een roes. 

Hou vol allemaal.!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 13-12-2019 om 14:08 zei Lies14099:

En hoe kom ik af van deze dwingende, beklemmende associatie dat alcohol en drugs mij plezier geven?
 

Dat is volgens mij een kwestie van tijd, veel tijd. Hoe langer je niet meer in die oude gewoonte verkeert, hoe langer je een nieuwe gewoonte hebt eigen gemaakt, hoe zwakker de oude associatie wordt en hoe sterker de nieuwe gezonde associatie.

Je weet dat het fake is, het idee dat het je plezier geeft. Vooral de "day after" weet je heel goed dat het fake is. Het is geen plezier, het is verdoving.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hee lieve mensen,

Fijn om jullie te lezen!

Ja Chris, dag 11 inmiddels! Hoe is jouw eerste dag gegaan? 
Weet je vriendin van je geheimpje af? Met de billen bloot? Of wat niet weet wat niet deert en op doorzettingsvermogen voort gaan? Misschien kan ze je wel steunen in je besluit? 

Ja oude gewoontes moeten slijten, absoluut bumperjim. 
Oude associaties. 
Mijn ex triggert een hoop. Die maakt ook aldoor grapjes over drugs enzo. Gelukkig gebruikt hij niet maar samen deden we het wel regelmatig. 
Vrijdag onze zoon afgeleverd en dan is het toch even lastig. Ik heb toen ook geblowd. Een joint door mijn ex gemaakt. Ik had er een kater van de dag erna! Hoeft van mij ook niet meer. 
Al zitten we nu gelijk met eerste kerstdag: we zouden het omwille van onze zoon samen vieren/ samen eten. 
Maar onze zoon slaapt overdag nog dus als ik er na de trein pak ben ik er pas einde van de middag. Dat is mbt eten koken enzo wat laat voor ons zoontje. Dus komen we voor zijn slaapje. Ja en dan.. wat gaan mijn ex en ik doen? Het liefst zou ik daar niet eens zijn..
De coke grapjes zijn al voorbij gekomen. Ik drink natuurlijk niet dus echt in de verleiding kom ik dan niet. Maar ja, dan maar toch blowen om het wat gezelliger te maken? Stom hè.

Ik heb er nog geen goed scenario voor.

Verder voel ik me eigenlijk wel goed! Ben met mediteren bezig en nog steeds die 30 dagen zonder alcohol cursus van petra moes, en tegelijkertijd een cursus om beter met mijn hooggevoeligheid om te gaan.

Lekker veel tegelijk maar helpt me juist gegrond te blijven en heel bewust van waar ik mee bezig ben. Veel zuiverder en oprecht naar mezelf toe. 

Ben wel heel benieuwd hoor hoe het verder zal lopen en of de trek ooit weer heel sterk om de hoek komt kijken. 

bewerkt door Lies14099
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed bezig Lies! 11 dagen.  Lijkt me heel lastig als je een nieuw leven wilt opbouwen en in dat nieuwe leven ook echt zaken wilt veranderen je door omstandigheden steeds weer verplicht wordt met mensen uit je verleden om te gaan. 

Ik heb mijn eerste dag gered, in de supermarkt geweest en géén wijn gekocht.  Hier in huis staat ook overal bier en wijn maar daar heb ik niet zo'n probleem mee.  Vanmorgen heerlijk hard gelopen, dat doet mijn lijf én geest goed en geeft energie om de dag lekker bezig te gaan. 

Mijn vriendin vindt sowieso dat ik zou moeten stoppen met drinken.  In het verleden heb ik wel eens veels en veels te veel gedronken, tot bijna-coma aan toe, en ruzie zoeken op feestjes enzo. Wel jammer dat ik tegen haar niet trots kan doen dat ik een dag niet gedronken heb omdatzij denkt dat ik al weken geleden gestopt was, maar dat ging niet helemaal goed.^_^

Gelukkig heb ik jullie.  We gaan er een mooie en heldere tijd van maken. Zet m op lieve mensen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei chrisjelief:

Lijkt me heel lastig als je een nieuw leven wilt opbouwen en in dat nieuwe leven ook echt zaken wilt veranderen je door omstandigheden steeds weer verplicht wordt met mensen uit je verleden om te gaan. 

Hee Chris;

Ja dat is zeker niet makkelijk. Ik ben altijd wel geneigd om mensen achter me te laten als ik merk dat ze of niet goed voor me zijn of als ik niks uit het contact kan halen. 

Maar ja we hebben een kind samen. En het is geen slechte man maar we zijn zo anders, ik haal gewoon echt niets meer uit het contact. Onze overeenkomst was eigenlijk onze verslavende neigingen. Voor mij ook om het wat leuker te maken met hem...

Hee dat is ergens wel jammer hè, dat je vriendin denkt dat je al “lang en breed” gestopt bent maar het eigenlijk nog maar net is. Je kan hier zeker aanmoediging en steun vinden. En dan hopen dat het jou ook geen druk geeft in de relatie. 
Kan je verder wel alles met haar delen? Zonder veroordeeld te worden?  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei Lies14099:

Hee Chris;

Ja dat is zeker niet makkelijk. Ik ben altijd wel geneigd om mensen achter me te laten als ik merk dat ze of niet goed voor me zijn of als ik niks uit het contact kan halen. 

Maar ja we hebben een kind samen. En het is geen slechte man maar we zijn zo anders, ik haal gewoon echt niets meer uit het contact. Onze overeenkomst was eigenlijk onze verslavende neigingen. Voor mij ook om het wat leuker te maken met hem...

Hee dat is ergens wel jammer hè, dat je vriendin denkt dat je al “lang en breed” gestopt bent maar het eigenlijk nog maar net is. Je kan hier zeker aanmoediging en steun vinden. En dan hopen dat het jou ook geen druk geeft in de relatie. 
Kan je verder wel alles met haar delen? Zonder veroordeeld te worden?  

Wel heel belangrijk dat je de zorg voor je kind met iemand kunt delen.  Weet hij ook dat je bezig bent je leven anders in te richten, zonder drank en drugs? Een goed gesprek zou eigenlijk moeten kunnen helpen foute grapjes over drank en drugs te voorkomen. 

Voor mij dag 3 nu. Moest gistermiddag onverwacht werken dus dat maakte het makkelijker.  Vanavond komt een vriendin die hier elke woensdag een paar wijntjes komt drinken langs.  Dat wordt wat lastiger. 

Met mijn vriendin kan ik (bijna) alles bespreken hoor, alleen dat alcohol blijft een dingetje.  Tot nu toe had ik vaak het gevoel dat ik voor haar moest stoppen, nu komt het meer uit mezelf omdat ik zie dat het nog net niet helemaal fout gaat met me maar ik zit er wel heel dicht tegenaan.  Stel je voor dat je op je werk ongeluk maakt omdat je smorgens al een paar wijntjes ophad. 

Vanmorgen weer heerlijk hardgelopen, dat geeft mij het lege hoofd, ideeën en energie om de dag goed te beginnen. 

Zet m op!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei chrisjelief:

Een goed gesprek zou eigenlijk moeten kunnen helpen foute grapjes over drank en drugs te voorkomen. 

Ja zou je denken hè! Maar fijngevoeligheid is niet zo zijn ding. Deels reden waarom het tussen ons niet werkte. 

Goed bezig Chris! En gelukkig maar dat je verder wel alles kunt delen en dat je dit keer echte motivatie vanuit jezelf voelt. Voor een ander kan je helaas niet echt veranderen. 

Ik denk dat het moeilijkste zit in het vol blijven houden. Aan het begin ben je nog gemotiveerd en later denk je; ach waarom niet dat ene drankje. 
Ik zie de verslaving nu als een soort monster die als die gevoed wordt door toegeven aan een glas, die alleen maar meer aanwezig wordt en steeds luider zijn drankjes eist. Over mijn rug heen en ten koste van wat goed voor mij is. 
Dus ik hoop dat ik me dat kan blijven realiseren. Alcohol is echt mijn vriendje niet. 
En blijven investeren in dat waar je echt blij van wordt/ je ziel voedt ..! 

another day ! We doen het!

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Lies14099:

 

Ik denk dat het moeilijkste zit in het vol blijven houden. Aan het begin ben je nog gemotiveerd en later denk je; ach waarom niet dat ene drankje. 
 

 

En dat is ook zo, maar daarom is alleen stoppen en dan heldhaftig je voet op de rem houden de rest van je leven niet genoeg. Dat gaat m niet worden. Je moet echt werken aan waarom dronk ik zo debiel veel. Leren leven zonder alcohol, dat  het gewoon niet meer hoeft, nee danku vriendelijk. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 minuten geleden zei Isabella:

Drink jij met Kerst ook niet @bumperjim??

Ik ben gestopt in september 2017, ik had het geluk dat het niet meteen kerst werd, ik had heel weinig sociale verleiding tijdens de eerste periode. Je kent mn verhaal voor de rest, of althans alles staat in mn draadje. De alcoholverleiding die ik nu nog voel staat sinds die ruim 2 jaar op een heel laag pitje, ook al heb ik nog steeds mn triggers en die ken ik goed. Als ik mensen aanraad om precies te doen zoals ik, krijg ik iedereen over me heen en terecht. Dus raad ik liever aan om echt helemaal te stoppen en dus ook nee geen 1 bij de kerst. Gewoon omdat je t kan.

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Isabella:

iedereen doet het dan hè.

nee niet iedereen drinkt dan; er zijn best veel mensen die niet drinken
maar die vallen niet op, die praten niet te hard, geen onzin en zijn niet
dominant aanwezig. Toch zijn ze er. En ze zijn vaak veel interessanter
om mee te praten dan zij die aangeschoten zijn.
Ik denk wel eens aan de tijd toen ik nog niet dronk, ik taalde er niet naar.
De jaren dat ik dronk, redeneerde ik net als jij en anderen hier, maar dat
was om het goed te praten dat ik niet kon (wilde?) stoppen.
Inmiddels ben ik al weer jaren net als voor mijn dranktijd, helemaal mezelf trouw.
 

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Lies14099:

Pfff hoe verleidelijk is de gedachte alleen om met kerst te drinken. Stom hè. 

Gehaald, vriendin die hier elke woensdag een paar wijntjes komt drinken is langs geweest en ik zat aan de cassis.  Dag 3 zo goed als in the pocket.  Met kerst en oud en nieuw zitten wij in Marokko, daar in het rif- gebergte kun je sowieso geen drank vinden :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kijk eigenlijk wel uit naar kerst zonder alcohol. 1e kerstdag lekker een pan erwtensoep maken en lekker in m'n uppie thuis. 2e kerstdag heb ik in de ochtend een hardloopwedstrijd over 10 km op het strand van Scheveningen en daarna de kinderen en vriendin op visite en gaan we het gezellig maken. Plan gemaakt om alles helder te beleven. Refusal als goede side kick. Omdenken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...