Spring naar bijdragen

Alprazolam


Brien79

Aanbevolen berichten

Goedemorgen allemaal,

ik ben een vrouw van 40 jaar en slik door burn-out en paniekklachten al 2,5 jaar Alprazolam. 
momenteel slik ik 0.375 per dag, verdeeld over 3 momenten (0.125 per keer)

Ik kom van 1.25 per dag. 

op mijn huidige dosering zit ik nu 1 jaar en ik wil er heel graag vanaf.

mijn vraag aan jullie: is het nog veel wat ik slik? Ik heb echt geen idee. Heb wel sterk het gevoel dat het enorm beïnvloed, daarom wil zo graag zonder.

Hoe zouden jullie mij aanraden af te bouwen? Welke stappen kan ik nemen?

1x 0.125 weglaten? Of alle drie de keren halveren?

aan huisarts en apotheker heb ik niets...

alvast bedankt voor jullie reactie!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

aHa @Brien79, welkom hier! 

0,375 mg Alprazolam lijkt niet veel, maar is het equivalent van 7,5 mg Diazepam. 
Als je afbouwt in stappen van 0,125 gaat het echt snel, dat kan te snel voor je zijn. Je hebt al eerder iets afgebouwd, ging dat goed? 

De veiligste manier is om de Alprazolam om te zetten in Diazepam (7,5 mg) en van daaruit langzaam af te bouwen, bijvoorbeeld met 0,5 mg per 2 weken. 
Alprazolam is erg kort werkend, en geeft daarom eerder afbouwklachten. Diazepam is langwerkend, stapelt in je lichaam en is daardoor milder om af te bouwen.
Sterkte! 

bewerkt door Cyclad58
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi @Cyclad58,

Dank je wel voor je reactie. Ik ben inderdaad al eens langs de huisarts geweest om over te stappen op diazepam, maar die staat daar niet voor open...

Wat ik zou kunnen doen is 1 dosering per dag halveren. Dat een week of drie doen en dan weer verder. Dus dan bouw ik af met 0,0625. Hoeveel diazepam is dat dan?

Dan moet ik halve tabletten in kwarten gaan hakken, maar dat heb ik eerder gedaan. Niet handig, maar wel verstandiger denk ik.

Ja, ik heb eerder afgebouwd en vind het vreselijk..

Wat zijn jouw ervaringen? 
Bedankt voor het meedenken en je reactie, waardeer ik heel erg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

omzetten is echt veel beter en is ook een algemene richtlijn die artsen zouden moeten volgen. Heel vreemd dat die er niet voor open staat. Heb je de Ashton Manual al gelezen? Die zal je een hoop duidelijk maken in het hele proces.

Ik zie dat er in de equivalenten met Alprazolam nogal eens fouten worden gemaakt door artsen, die de helft van het juiste equivalent gebruiken als omzetting. Ik ken iemand die daar een enorme dreun van heeft gehad.

Er zijn allerlei manieren om je stapjes toch kleiner te maken, want het afbouwen  benoemen als 'vreselijk' laat voor mij zien dat jouw lichaam het tempo wat je tot nog toe hanteert niet goed aankan. Het kan dat je lichaam het sowieso vreselijk vind, maar het is vaak de uitdaging het juiste tempo te vinden en de juiste methode. Dat kan een wereld van verschil zijn in hoe je afbouw verloopt.
Mogelijk opties:
- taperingstrips
- micro-afbouw door dagelijkse minimale vermindering (door middel van vijlen of een oplossing)
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 1-12-2019 om 09:38 zei Brien79:

Goedemorgen allemaal,

ik ben een vrouw van 40 jaar en slik door burn-out en paniekklachten al 2,5 jaar Alprazolam. 
momenteel slik ik 0.375 per dag, verdeeld over 3 momenten (0.125 per keer)

Ik kom van 1.25 per dag. 

op mijn huidige dosering zit ik nu 1 jaar en ik wil er heel graag vanaf.

mijn vraag aan jullie: is het nog veel wat ik slik? Ik heb echt geen idee. Heb wel sterk het gevoel dat het enorm beïnvloed, daarom wil zo graag zonder.

Hoe zouden jullie mij aanraden af te bouwen? Welke stappen kan ik nemen?

1x 0.125 weglaten? Of alle drie de keren halveren?

aan huisarts en apotheker heb ik niets...

alvast bedankt voor jullie reactie!

Hoi Brien,

Als je niet zou kunnen overstappen op diazepam zou een aantrekkelijk alternatief misschien kunnen zijn om je tabletjes op te lossen in water. Met behulp van een spuit zou je dan heel nauwkeurig je dosis kunnen afmeten en al je dagdosissen gelijktijdig verlagen. Je zou eventueel ook kunnen overgaan op 4 dosissen per dag wat nog tot een gelijkmatigere concentratie in je bloed zou leiden.

Ikzelf pas oplossen in water toe om lorazepam 1 mg af te bouwen en de methode werkt in mijn geval goed. Voor mij is het wel makkelijker omdat ik in het algemeen slechts 1 dosis per 2 dagen neem. Oplossen in water is mogelijk voor lorazepam mits men de juiste procedure toepast, want de oplosbaarheid van lorazepam in water is slecht.

Ik acht het heel waarschijnlijk dat de methode die ik gebruik voor lorazepam ook werkt voor alprazolam. Ik heb wel geen experimentele waardes voor de oplosbaarheid van alprazolam kunnen vinden maar de theoretische oplosbaarheid van alprazolam is zelfs groter dan die van lorazepam, en de alprazolam tabletjes bevatten minder mg werkzame stof dan de lorazepam tabletjes.

Als je geïnteresseerd zou zijn in deze methode kan ik je nog wel wat verdere informatie geven.

Sterkte gewenst!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 1-12-2019 om 17:12 zei Brien79:

Hoi @Cyclad58,

Dank je wel voor je reactie. Ik ben inderdaad al eens langs de huisarts geweest om over te stappen op diazepam, maar die staat daar niet voor open...

Wat ik zou kunnen doen is 1 dosering per dag halveren. Dat een week of drie doen en dan weer verder. Dus dan bouw ik af met 0,0625. Hoeveel diazepam is dat dan?

Dan moet ik halve tabletten in kwarten gaan hakken, maar dat heb ik eerder gedaan. Niet handig, maar wel verstandiger denk ik.

Ja, ik heb eerder afgebouwd en vind het vreselijk..

Wat zijn jouw ervaringen? 
Bedankt voor het meedenken en je reactie, waardeer ik heel erg.

Ik heb zelf Lorazepam afgebouwd via heel langzame tapering, met een nagelvijltje en een weegschaal. Mijn arts wilde me niet overzetten naar Diazepam, eigenlijk geen idee waarom niet. Dat verdient echt de voorkeur! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...