Spring naar bijdragen

Autumn


Autumn

Aanbevolen berichten

Autumn, wat knap hoe je bezig bent!

ik vroeg me af of je ooit eens naar een fijne psycholoog of psychotherapeut uit hebt gekeken om je depressies aan te pakken, of orde te scheppen in je leegtes?

Misschien werken aan je zelfbeeld en eigenwaarde?

Ik weet niet of je moeilijke dingen hebt mee gemaakt die je als traumatisch hebt ervaren? Heb je ooit van emdr gehoord?

Ik denk dat als je ook het onderliggende probleem aanpakt en niet alleen de manier van oplossen: verdoven, dat stoppen met drinken waarschijnlijk veelbelovender is. 
De oplossing is het probleem geworden.

 Maar wat ga je doen als je straks je weer depressief voelt? 

Ik weet zelf hoe het is om je down te voelen, dat is mijn grootste trigger. Dan maakt alles me geen zak meer uit, wel of niet drinken.. als ik me zo maar niet hoef te voelen. 
Dus herkenbaar wat je schrijft. 

Je gaat je wel wat beter en trotser voelen als je niet drinkt maar zoals ze bij mijn voorstel stukje schreven: je moet je eigen gekte soms voor zijn. 
Ik ben zelf nu bezig met een actieplan op te zetten. Zou dat ook iets voor jou zijn? Van tevoren bedenken wat je doen kan/ gaat bij bepaalde emoties of omstandigheden?

In ieder geval sterkte toe gewenst, je bent goed bezig! Je verdient het om voor te zorgen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Lies14099:

Dan maakt alles me geen zak meer uit, wel of niet drinken.. als ik me zo maar niet hoef te voelen. 

Daar zit t m precies ;) Je moet leren accepteren dat je je af en toe gewoon k voelt. Ipv te willen verdoven. Je niet anders willen voelen dan je je voelt, want dat kan je toch niet. Das net als dat je niet wilt dat het regent, dan kan je beter wat anders gaan doen ipv je te zitten opwinden daarover.

Dat lukt mij ook nog vaak niet hoor, maar ik denk wel dat daar de oplossing ligt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 @Smaragddank je wel! Hoop dat je goed hebt geslapen en succes met die twee laatste avonddiensten:heart:

@Lika :rose: terug!!

@bumperjimja, acceptatie is wel een sleutelwoord inderdaad. Me dat bedenken m.b.t. drinken helpt me echt wel. Ik ben wel zover dat ik zie dat de k*tgevoelens enkel erger worden door het op een zuipen te zetten. Soms moet ik er gewoon doorheen en gelukkig is dat de afgelopen week goed gelukt.

  @Lies14099 dank voor je uitgebreide bericht en je compliment:) 

Ben al vanaf mijn 16e onder behandeling m.b.t. bipolaire stoornis en vooral de laatste jaren wordt ik scherp in de gaten gehouden qua stemming. Er is voor mij weinig ruimte om weer te gaan stoppen met mijn medicatie (lithium, om precies te zijn). Dat beschermt me wel tegen extreme uitschieters. Ik ben denk nu niet zozeer depressief als wel zeer ongelukkig en verdrietig met hoe alles is gelopen. Weet niet goed hoe ik de boel weer op een rijtje krijg.

Werken aan mijn zelfbeeld zou wel een goede zijn, ja. Die heeft een paar behoorlijke opdonders gehad, o.a. door opnames en door een destructieve relatie waar ik te lang in bleef hangen. 

Ik denk dat een dag invulling me ook heel wat zou kunnen opleveren.

Maar ik weet ook dat zo lang ik blijf drinken, er sws niets van de grond komt.

bewerkt door Autumn
Er ging iets helemaal mis!
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Autumn:

Ik ben denk nu niet zozeer depressief als wel zeer ongelukkig en verdrietig met hoe alles is gelopen. Weet niet goed hoe ik de boel weer op een rijtje krijg.

What had passed is gone! Kijk vooruit hè meid! Daar waar je aandacht aan schenkt groeit, dus focus je op het positieve, het feit dat je nu niet drinkt, en kijk niet naar wat er eerst mis is gegaan. 
Je eigenwaarde opkrikken na een destructieve relatie (been there), kost tijd. Gun jezelf die tijd. 
Inderdaad begin met een dagritme. Elke dag op hetzelfde tijdstip op staan, eten, douchen, even naar buiten. En plan iets in waar je eigenlijk blij van wordt maar lang geen aandacht hebt gegeven. 
Misschien een boek lezen? Een beetje freubelen zoals handwerken, of een mooi moodboard maken met plaatjes waar je blij van wordt?

En je bent niet alleen en je mag hulp vragen. Soms komen we er in ons eentje niet uit. Dat is niet erg. 

Iedereen heeft wel eens hulp nodig, zelfs hulpverleners. -_-
En misschien als het verleden je niet los laat of jij het niet, is het misschien ook een goed idee om met een lieve hulpverlener dat op te pakken, hoe je dat een plekje kan geven. 
 

:heart:

bewerkt door Lies14099
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey @Lies14099, dank je wel voor dit lieve bericht. Allemaal heel erg waar hoor, maar in de praktijk ben ik niet altijd in staat het toe te passen. Momenteel gaat het niet drinken erg goed en dat is ook waar nu de focus ligt, aangezien ik het idee heb dat het de somberheid en mijn lage zelfbeeld versterkt. 

Volgende stap is een dagbesteding, want dat werkt niet met alcohol, maar kan me wel helpen ervan af te blijven. Ook is het belangrijk omdat ik zonder niet in zie waarom ik uberhaupt een dagritme zou moeten hebben. Ik bedoel, ik ben inmiddels 42, heb geen kinderen, partner of uberhaupt iets van een sociaal leven en nee ook geen carrière, niet eens gewoon werk, want afgekeurd. Voorts heb ik ook geen spannende hobby's en mocht ik die willen beginnen, dan kan ik dat wel shaken, want geen geld. Ik heb alleen een onopgevoede kater, waar ik rekening mee moet houden en die neemt t niet zo nauw.

Ik heb een lieve hulpverleenster, maar voorzie voorlopig niet dat zij en ik de boel een plekje weten te geven. Ik probeer best eens om hulp te vragen, weet ook dat dit kan, maar weet van gekkigheid soms niet waar ik moet beginnen. 

En ik weet dat hulpverleners soms zelf hulp nodig hebben, was er ooit zelf een. Maar daar is vandaag de dag niet veel meer van over.

Ehm nou was van plan het kort te houden, naar niet helemaal gelukt, moest t ff kwijt denk ik. Kan wel tegen de klippen op positief blijven, maar wie hou je dan voor de gek nietwaar? Beetje realiteitszin is ook niet verkeerd. Liefs, Autumn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik je zo lees denk ik ten eerste: Wat ben je een positieve weg ingeslagen. En dat het dan niet meteen helemaal zo voelt lijkt me logisch. Denk alleen wel dat je jezelf credit mag geven op hoe je het nu allemaal doet. 

En er zit een verschil tussen positief blijven (doen) en het zijn. Je weet vast wel voor jezelf waar je mee bezig bent. Ik denk dat je ondanks vele moeilijkheden op je pad nog echt positief bent. Zonder dat het iets te maken heeft met iemand voor de gek houden. Geloof in jezelf. Zo belangrijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@bumperjimdat klinkt inderdaad logisch en is het overwegen waard, maar in de praktijk gaat het geld vooral naar onverwachte rekeningen zoals momenteel de tandarts. Als ik al iets over ga houden, dan zou ik momenteel eerder voor iets als kleding gaan. Ook in mijn huis ontbreekt het een en ander en geld om de tuin aan te pakken is er ook niet. Heb uit mijn vorige huis alleen het hoognodige meegenomen. Ik hou gelukkig wel heel veel van lezen en ben lid van de bieb. 

@Myleja klopt! Ik heb echt wel weer een beetje hoop voor de toekomst, zeker nu het zo goed lukt om niet te drinken. Ik lees hier ook veel over acceptatie en dat helpt me ook, had/heb veel verzet in me en dat wil ik loslaten. Denk dat ik van die twee dingen uiteindelijk echt wel de vruchten pluk.

@Likaja! Door te drinken lukt het zeker niet om dingen aan te pakken. Dan is gewoon alleen dat belangrijk en het weer herstellen na het drinken. Er is dan alleen nog maar ruimte voor de verslaving. Wat jij zegt klinkt heel geruststellend:)denk alleen dat ik voor het vinden van een dag invulling wel uit mijn comfortzone zal moeten komen.

Bedankt voor jullie reacties, fijne dag vandaag en liefs!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei Autumn:

geld om de tuin aan te pakken is er ook niet

Wat moet er gebeuren in je tuin? Ik zie hier een kans voor een leuke dagbesteding/hobby, vraag mensen die je in de buurt bezig ziet in de tuin of ze planten over hebben of zoek een faceboekplantenruilgroep (iedereen heeft te grote planten en weggooien vindt iedere tuinier zonde). Stoeptegels om een terras of straatje te maken kun je ook her en der gratis ophalen. Met een pot verf van de weggeefgroep geef je de schutting een leuk kleurtje, en decoraties vind je bij de kringloopwinkel voor een habbekrats. Misschien nog een zakje tulpenbollen in de aanbieding kopen voor extra feestelijkheid straks in het voorjaar?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Yana uit je bericht spreekt heel veel energie en oplossingsgerichtheid.

Kan ik daar wat van mee krijgen, want het ontbreekt mij daar volledig aan...

Het zijn echt leuke tips die je geeft, maar op het moment raak ik al ontmoedigd als ik het lees.

Voor mijn gevoel zitten er dan al zoveel haken en ogen aan en daar blijf ik in hangen.

Alleen al het ophalen van een gratis partij tegels ( ik noem maar even wat) zie ik als een soort onoverkomelijke expeditie. 

Dat is gewoon echt lastig als je in een sociaal isolement zit, zonder geld, zonder auto en zonder energie. 

Ik vind het zo moeilijk om uit te leggen dit in een paar zinnen, zonder ondankbaar of lui of lamballerig over te komen. Tuurlijk heb ik wel es gedacht: goh misschien is tuinieren wat voor me om te doen en ik denk ook vast dat ik ooit ga doen. Maar het is niet waar om draait, op dit moment. Ik moet nu een verandering bij mezelf bewerkstelligen, ik vind eigenlijk niets heel veel waard om voor te vechten, maar heb me voorgenomen om mezelf terug te vinden. Niet eens zozeer omdat ik het waard ben, maar omdat het leven me anders zo lang lijkt. Dagbesteding moet ik overigens ook echt buiten de deur gaan zoeken (want sociaal isolement) en het liefst met iets van druk erachter (maar goed, kom daar maar eens om in vrijwilligerswerk land). Lastig, lastig dus want dan moet het ook uitdagend genoeg om naar toe te blijven komen. 

@harald hoi! Het gaat goed, ik drink niet en toch gaat de dag ook wel voorbij :) ik realiseer me hoe lullig dit klinkt, maar het is nu eenmaal even zo.Hoe is jou dag gegaan?!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

The opposite of addiction is not sobriety, but connection.....

Ik denk dat de mogelijkheid tot het maken van echte verbinding weer gaat komen voor jullie. De één gaat contact maken van nature gemakkelijk af, de ander niet. Maar het maken van echte verbinding is nog weer iets anders. Nuchter kun je dat aangaan. 

Ik.heb makkelijk praten. Dat weet ik. Maar dat is nu. Ik heb ook de ervaring van depressie en de eenzaamheid daarbinnen. En de rare ervaring dat juist als je het meest een arm om je heen nodig hebt, mensen zich van je lijken af te wenden. Alsof het zichzelf versterkt. Andersom ook. Als je lacht, lacht de wereld mee.

Ik oefen tegenwoordig met 'open en vriendelijk' om me heen kijken. Ik glimlach vaker. Ook in mezelf als ik mediteert. Er ontspannen bepaalde spieren in je gezicht waardoor fronsen verdwijnen en ik me vriendelijker voel. Lichter. Misschien heb je er iets aan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@haraldJa denk dat jij dat inderdaad snapt en da's ergens wel fijn (niet voor jou of course!!)

Ben soms geneigd te denken dat ik de enige ben ofzo, dus in die zin.

Ik ben gestopt met alcohol omdat ik hoop dat ik dan niet meer het gevoel heb dat ik het leven maar een beetje uitzit.ik heb begrepen dat dat even kan duren en ben daarom vastbesloten het nu langer vol te houden. Ik bedoel, ik kan wel verdoven met een hoop alcohol, maar wakker wordt ik toch weer. Schiet niet op dus. Het kan best zijn dat er meer nodig is aan hulp of medicatie (kan best, want normaal is het niet hoe ik over het leven en mezelf denk), maar dat gaat ook alleen maar werken zonder verslaving.

Lastig hoor om dit goed te omschrijven, over dagbesteding kan ik ook nog wel een hele poos zwetsen, maar ik vind hartstikke goed van jou dat je bent gegaan vandaag en hoop dat het je goed doet! Ik wil je niet mijn modderige duisternis intrekken, integendeel!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 @LikaHeb juist vaak de neiging om zelf weg te lopen van uitgestoken armen. Heb vaak zoiets van te ingewikkeld, los het zelf wel op. Oppervlakkig contact gaat nog wel. Vaak gevoel dat mensen ten onrechte een positiever beeld van me hebben dan ik waar kan maken, zoiets ook. Wat dat glimlachen betreft doe je me een beetje denken aan mijn tai chi leraar:), en ja er zit wat in maar merk ook dat ik me vaak verberg achter een glimlach. Serieus soms wordt ik gewoon pissig op mezelf, dan denk ik je hoeft niet in de supermarkt rond te lopen met een verontschuldigende glimlach op je bek. Doe normaal met die oh sorry dat besta glimlach, zot! Urghhh.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...