Spring naar bijdragen

Verschil AA Nederland en bijv Amerika


Myle

Aanbevolen berichten

Ik vraag me af wat eigenlijk het verschil is tussen meetings (AA/NA) tussen verschillende landen. Bijv. Amerika maar ook andere landen. Zit hier veel verschil tussen?

Dit vooral vanwege wat je wel op tv en in films of series ziet. Maakt het uit uiteindelijk?

Ik vraag het me af na hier een topic te hebben gelezen dat iemand de Amerikaanse versie meer helpend vond. Maar wat is er daarin/aan anders...? 

Is het elders meer geaccepteerd om naar meetings te gaan bijvoorbeeld. Zoiets. 

Ik ben hier wel erg benieuwd naar. Wat maakt het (evt) verschil?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Myle,

Zelf heb ik zowel in NL als ook in Amerika AA/NA meetings bezocht. In principe zit er niet zoveel verschil in, beide werken naar hetzelfde Minnesota model.

Het is een combinatie van jezelf en de groep waar je de bewuste meeting in terechtkomt die het al dan niet helpend en of inspirerend maakt.Het maakt dan ook niet zoveel uit waar dat is maar meer met wie en hoe je er zelf in staat.

Wat ik wel merkte in Amerika, dat het begrip AA veel meer gemeengoed is en dan hier. Er lijkt meer respect en waardering te zijn voor de inspanningen die mensen doen om in herstel te komen en te blijven. 

Iemand vertelde mij daar dat het niet eens slecht staat om het op je CV te vermelden. Mensen daar die langer in herstel zijn en actief het programma volgen, worden door veel werkgevers als waardevolle en stabiele werknemers gezien.

Overigens zijn ze daar wel wat meer van het “huggen” maar daar ben je nog altijd vrij in als je dat niet prettig vind, niemand die je daar op zal afrekenen is mijn ervaring.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn eerste (en eigenlijk enige) sponsor destijds, was Amerikaan. Hij was in Amerika ooit 'gepakt' voor rijden onder invloed en moest voorkomen.
Hij kon toen kiezen tussen een celstraf of AA bezoeken en koos uiteraard voor het laatste. Zo is hij met AA in aanraking gekomen, nam dat serieus en
dat heeft hem goed gedaan.
Hier wordt AA/NA vaak gezien als een aardig afleiding als je het gebruiken niet kunt laten.
Voor onze Nederlandse begrippen ging hij erg 'star' om met de 'huisregels' van AA en later NA, alwaar ik hem ontmoette. Maar
dat starre sprak me enorm aan want ik wilde serieus geholpen worden met mijn verslavingsprobleem. De Hogere Macht, het groepsgeweten en
nederigheid worden in Amerika naar mijn gevoel beter toegepast dan hier. Spiritueel wordt daar minder verward met religieus. De misvatting dat het
programma religieus zou zijn houdt velen van een mooie innerlijke spirituele zoektocht af.
Ik ging niet naar AA/NA voor de gezelligheid en om er alleen maar mijn 'week door te nemen' maar om er te leren omgaan met wat AA/NA te bieden had
middels de 12 stappen. Herstel is een niet altijd even aangename, want confronterende, weg. Maar ik had het nodig om mezelf binnenste buiten te keren
om in te kunnen zien waaróm ik dronk.

Het enige wat mij tegenstond en wat hij erg belangrijk vond, was het huggen. Maar dat kwam niet zozeer door het huggen zelf maar door de manier
waarop hij dat deed: hij perste elke keer heel enthousiast de lucht uit m'n longen... pffffffffff.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb alleen ervaring met een Nederlandse groep en die is niet positief. Zal groepsafhankelijk zijn, maar deze was zeer hiërarchisch en als noviet moest je vooral luisteren naar de oudgedienden. Verre van inspirerend, helaas. Castle Craig adviseert naar de Angelsaksische groepen te gaan, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen. Jullie berichten helpen wel qua motivatie! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn ervaring is dat AA erg gericht is op het niet drinken en NA op het aanpakken/leren omgaan van/met de ziekte verslaving.
Mijn ervaring is dat ik bij NA met mijn sponsor hard aan het werk/onderzoeken ging en bij AA bleef hangen in de wekelijkse
wederwaardigheidjes aanhoren van de andere aanwezigen en dan: tot volgende week...
Ik zeg niet dat elke AA meeting zo is, ik ken ze bij lange na niet allemaal. Maar ik gaf de tip van NA om Syertse er op te wijzen dat
hij als Castle Craig ganger (begrijp ik) voldoende weet van het 12-stappen programma om datzelfde programma ook ten uitvoer te
brengen buiten AA. Er zijn veel groepen die met de stappen werken, en elke groep doet het net weer even anders...

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Bor, ook nu val ik even terug op een naslagwerkje want zoals elders vermeld: onthouden is niet mijn sterkste punt...

Uit "Een Introductie tot NA-Anonieme Verslaafden" (oftewel: 'het witte boekje'):

Voor de Nieuwkomer

   NA is een non-profit gemeenschap van mannen en vrouwen voor wie drugs* een ernstig probleem waren geworden. We zijn herstellende
verslaafden die geregeld bij elkaar komen om elkaar te helpen clean te blijven. Er is geen inschrijfgeld of contributie verschuldigd.
Het enige vereiste voor lidmaatschap is het verlangen om te stoppen met gebruiken.
   Je hoeft niet clean te zijn wanneer je hier komt, maar na je eerste bijeenkomst raden we je aan terug te blijven komen en clean te komen.

Je hoeft niet te wachten op een overdosis of gevangenisstraf om hulp te krijgen van NA, noch is verslaafd zijn een hopeloze toestand waarvan
niet te herstellen valt. Het is mogelijk het verlangen drugs te gebruiken te boven te komen met hulp van het Twaalf Stappenprogramma van NA-Anonieme
Verslaafden en de gemeenschap van herstellende verslaafden.

(*alcohol is een drug)

 

Ik heb meerdere AA-meetings bezocht waar mensen onder invloed weggestuurd werden. 'Kom maar terug als je nuchter bent' kreeg je dan
als boodschap mee. Bij NA heb ik dit nooit meegemaakt. Daar wordt de aanwezigen wel aan het begin van elke meeting verzocht
alleen te luisteren en niet te sharen als men onder invloed is. Maar iedere verslaafde met het verlangen te stoppen met gebruiken is welkom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • 5 months later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...