Spring naar bijdragen

Voorstellen: Jones


Jones

Aanbevolen berichten

Zit de 5 al in de klok…?

Zoekend naar de oorsprong van deze uitdrukking, kwam ik enige tijd geleden via een merkwaardige, digitale, niet bedoelde omleiding, terecht op dit forum. En bleef daar nogal een tijdje hangen. Las wat draadjes hier en daar. Wat ik las was heel soms hilarisch, vaak verbijsterend, en nog vaker hartverscheurend maar bovenal meer of minder herkenbaar en vooral confronterend.

De dagen dat ik de laatste 30 jaar niet heb gedronken zijn op 1 hand, nou ja, nou overdrijf ik toch, vooruit 5 á 6 handen, te tellen. Het werd door de jaren heen wel heel langzaam steeds meer. En veel verder dan 4 á 5 dagen droog kwam ik nooit.

De kwalijke excessen van de grootse en meeslepende jonge jaren zijn wel verdwenen weliswaar maar daarvoor in de plaats kwam het iedere dag (net iets) teveel drinken.

Vrijdag 1 november bedacht ik me welgemoed dat een maand zonder alcohol na zo’n anderhalf jaar gemiddeld een liter wijn per dag, vaak wat meer, zelden minder, wel eens een goed idee zou zijn. Optimistisch vertelde ik de Geliefde van mijn zgn. “Sto(p)vember” en daar ging ik.

Rond een uur of 5 in de middag vond ik het niet zo’n best plan meer. Sterker nog, waarom had ik dit in godsnaam bedacht? Sukkel. Zuchtend en steunend werkte ik me door een alcoholvrij biertje.

Na het eten ging het wel weer maar ik verveelde me te pletter, had nergens zin in en ging vroeg naar bed alwaar ik natuurlijk, kets-nuchter, de slaap niet kon vatten. Een halve Valium maakte aan dat probleem een eind. Morgen weer een dag.

De volgende dag bleek de 13-jarige hond ziek, kwam de dierenarts langs en werd schoorvoetend besloten het lieve dier te laten inslapen. Toen de 5 die dag in de klok zat, zat de inhoud van de eerste fles wijn in mij. Nood breekt wet (onzin natuurlijk). Wederom vroeg naar bed na alle emoties met een tweede fles achter de kiezen. De bijzonder brakke en verdrietige dag die volgde zette me aan het denken. Ik had geen hond meer maar wel een kater. Had het me nou geholpen, dat geslurp?

Natuurlijk niet. Ik had de pijn en het verdriet even uitgesteld, ondergedompeld. En die kwamen nu, dubbel zo sterk inclusief kater, om aandacht vragen. Totdat ik een fles opentrok en het rauwe verdriet langzaam veranderde in een te hanteren vorm van foezelige weemoed. En wederom volgde een tweede fles en een tweede brakke dag. En ik dacht aan die draadjes die ik had gelezen op dit forum.

Zo langzaamaan kan ik mezelf niet meer wijsmaken dat ik iemand ben die gewoon lekker drinkt. Kan ik mezelf ook niet meer zien als iemand die weleens te veel drinkt. Of als een “functionerend alcoholist”. Als ik heel eerlijk naar mijn leven kijk, zie ik de laatste jaren Koning Alcohol langzaam terrein winnen op alle vlakken daarvan, met alle gevolgen van dien. Mijn weidse Koningkrijk is zo langzaamaan verworden tot een klein eilandje. Waar ik als Koning steeds minder heb in te brengen. Ik wil mijn Koningklijke Domeinen terug, met alles derop en deraan.

Nooit meer drinken lijkt erg lang. Blijven doordrinken zoals ik doe begint beangstigend te voelen. Dus heb ik mezelf maar weer eens op rantsoen gezet. Drank in de kast. Kast op slot. De geliefde beheert de sleutels.

Zelluf doen maar niet alleen. Die bleef wel hangen… Vandaar dit bericht. 

 

Bovenstaande schreef ik 6 dagen geleden. Vond dat ik, alvorens deze lap tekst (sorry bout that) te plaatsen, eerst maar eens die rantsoenering in de praktijk moest brengen. Ik ken mezelf… Maar verdomd, het is gelukt. Zes dagen lang 4 gewone blikjes bier per dag in plaats van anderhalve liter wijn. Niet 0 maar wat een verschil. En ik merkte dat het hielp om zo nu en dan wat te lezen hier. Dat mijn perceptie ten aanzien van drank en mijn eigen drankgebruik daardoor behoorlijk begint te veranderen. Ik heb nog niet echt een plan. Dat hoop ik hier uit te vogelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom!

Mooie heldere introductie Jones, goed te lezen dat langzamerhand de bewustwording door de gewoonte heen begint te dringen.

Het forum kan zeker een hulp zijn, het delen met lotgenoten geeft steun.

Zelf sta ik helemaal droog omdat minderen voor mij domweg een brug te ver is, dat heb ik mijzelf iets te vaak bewezen. Niets meer drinken was uiteindelijk toch minder complex, simpeler om vol te houden en voor mij de ultieme bevrijding uit het gevecht.

Goed dat je er bent, succes in je zoektocht naar alcohol de baas, er lopen hier genoeg mensen met je mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi geschreven Jones. Ik wens je veel plezier op het nieuwe pad. Het is heel leuk hoor om niet (of weinig in mijn geval) te drinken. Een heerlijk helder hoofd krijg je ervan en de ontstane vrije tijd kun je in gaan vullen met avonturen die echt bevredigen.

Een paar maanden niets drinken om mee te beginnen vind ik wel aan te bevelen. Zet em op!

PS. Ben je man of vrouw?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank allen voor de bemoedigende reacties! Je zou kunnen zeggen dat ik de wijn nu door bier vervang, ware het niet dat 4 biertjes een stuk minder is dan anderhalve liter wijn zoals Adri02 aangeeft. Dat is me al jaren nooit 6 dagen op rij gelukt. Ik voel me stukken beter en dat ruikt naar meer, hmm, ik bedoel natuurlijk minder maar 3 maanden niet drinken... pff… Hoop dat ik hier kan ontdekken hoe dat moet, kan, gaat...

Dankzij m’n stiekum rondpluizen hier op het forum is er iets aan het verschuiven wat vooralsnog tot een positieve verandering heeft geleid. Ik denk al jaren, je drinkt teveel, terwijl ik dan daarna, een paar uur later, vrolijk een fles opentrok.

Uitstelgedrag? Natuurlijk. Angst voor een drankloos bestaan? Ja. Enorm. Het was soms ook vet gaaf, vaak niet...

Maar het is vooral het inzicht dat KO (koning alcohol) zich heel geniepig, sluipenderwijs, bijna ongemerkt, na al die jaren onder de huid heeft genesteld en veel meer dan ik zou willen de regie begint te bepalen. Dat was, en is, nogal schrikken.

Ik heb de laatste 10 jaar van m’n leven veel kunnen waarmaken, waarvan ik daarvoor alleen maar durfde te dromen. En nu de droom is uitgekomen zat ik te vaak met een glas voor het raam te denken; ja, en nu? En nam nog maar een glas.

Yana, ik ben man, bijna 58 jaar oud.

Jones gaat hier nog eens een beetje over doorpeinzen, proberen wat licht in donkere krochten te laten vallen en komt erop terug.

 

Nogmaals dank. Heb allen een fijne avond! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom. Ik ben na talloze pogingen niet in staat gebleken mezelf blijvend te beperken tot een aanvaardbaar gedrag tav alcohol. 

Dus ik nam een besluit en voerde het uit. Dat werkte. 0 voor mij. Geen onderhandelingen meer.

Ben benieuwd waar jouw pad je gaat brengen en wat je ervaart. Het is waardevol voor jezelf en anderen dit hier te delen. Dank daarvoor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank Penny, Cleo, Bob, Lika & Nancy.

 

@Cleo66, ben toch echt een man hoor. Interessant. Waarom dacht je van niet?

16 maanden alcoholvrij, super knap!!!

 

Brengt me op het volgende: gisteravond nog wat rondgeneusd hier. 

Het viel me op dat minderen voor de meesten geen optie is. Begrijpelijk.

Ik hoop niet dat ik met mijn “gecontroleerd drinken” plannen anderen triggeren dat ook weer te gaan proberen.

Daar las ik nogal wat (soms felle) discussies over.

 

Overigens is het nog maar helemaal de vraag of ik dit vast kan houden op de lange termijn.

Het voelt wel nieuw en is me in jaren niet gelukt. Dank Forum!

Edoch, nul is nog geen optie en gisteren weer keurig op rantsoen.

Na het 4e biertje een kriebeltje; nu nog een glaasje wijn dacht ik opeens…

Maar ik weet dat het dan daar niet bij blijft, dus niet.

Had ‘m ook niet gekregen van de Geliefde. Afspraken gemaakt.

En tja, dat nu de drank achter slot en grendel staat zegt natuurlijk wel iets (zei hij keelschrapend en enigszins beschaamd).

 

En inderdaad BumperJim (zit er nog een diepere betekenis achter die naam???); 4 bier is ook nog steeds een verslaving.

Maar daar zou ik voor nu voorlopig mee kunnen leven.

We gaan het zien. Dag 7. 

 

Voel me fysiek al stukken beter. Geen brakke kop of kater in den morgenstond.

Meer eetlust, wat meer energie, beter slapen.

Het “hoofd” is echter een ander verhaal. Daar begint zich zo nu en dan iets te roeren wat ik kennelijk lekker verdoofde met drank.

Ik kan er nog niet echt de vinger op leggen. Het zou zowel een existentiële somberheid of een spiritueel verlangen kunnen zijn.

Of beiden. Moet denken aan de boeken van Jan Geurtz. Over hoe verslaving haaks staat op, zeg maar, openbaring.

Hoe het je tegenhoudt de volle vorm te bereiken of je persoonlijk potentieel te ontwikkelen.

Als ik blijf drinken zoals ik deed zal alles hetzelfde blijven en word ik een sarcastische zuurpruim die z’n zaakjes materieel op orde heeft maar nergens meer echt van kan genieten. Of erger. Schrik er zelf van terwijl ik dit opschrijf maar het voelt zo waar.

 

Later, Jones peinst door...

bewerkt door Jones
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Achter bumperjim zit inderdaad een diepere betekenis. 

Als je de eerste letter neemt van 9 steden waar ik niet gewoond heb en je husselt die door elkaar en dan kruiselings vermenigvuldigen met mn geboortedatum en het sofinummer van mn moeder en dat omzetten via morse en Pascal terug in het Nederlands, dan rijmt het op bumperjim.

Zie je, na 4 bier gaat het kriebelen. Die kriebel daar moet je vanaf. Voor zover dat überhaupt lukt maar anders moet je tegen die kriebel ja daahaag leren zeggen. En dat lukt als je een tijd lang echt droog bent. Daar word je hard van ;) 

"Of ik het vast kan houden" = of ik het vast WIL houden. Willen is kunnen in dit geval. Hoe meer je wilt hoe meer je kunt. Je bent je eigen tegenstander. Je doet alles zelf. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom op ons forum Jones.
na ruim 10 jaren hier schrijven ben ik wat kritisch
als ik gecontroleerd drinken lees, sorry.
Het lijkt erop dat jij de controle hebt, maar alleen al het feit
dat je nog bang bent om te stoppen, zegt dat de verslaving de controle heeft.
Controledwang komt voort uit angst. Het lijkt mij een gevangenis toe op den duur.
Net zoals ooit drinken voor mij een gevangenis werd.
En ik dronk niet eens 4 bier per dag.
De dwang zit m ook niet in de hoeveelheid denk ik.
De dwang komt voort uit de verslaving. Je maakt jezelf nog dagelijks wijs dat
jij dat nodig hebt. Ik dacht ooit ook dat ik alcohol nodig had.
Maar niets is minder waar.

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mr Jones welkom. Ik ben benieuwd naar dat gecontroleerde drinken. Ik geloof ook niet zo dat 4 bier per dag je op langere termijn goed zal doen. Of dat het je zal lukken, op een prettige manier, om het daarbij te houden. Dat bedoel ik niet als een oordeel, maar dat baseer ik op observaties bij mezelf en anderen.

Nu denk je dat dit heel beheerst en redelijk is. Wat relatief gezien misschien ook wel zo is. Maar als je het aandurft om een paar weken of zelfs maanden niets te drinken, zul je merken dat tussen 4 bier en 0 bier ook een wereld van verschil ligt.  

Zelf heb ik dat ook trapsgewijs aangepakt. Van (minimaal) een fles wijn per dag, naar een paar drankjes per dag met wat alcoholvrije dagen tussendoor naar langere tijd niets drinken. Mijn record is 6 weken.

bewerkt door Lonster
woord vergeten
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier een Geurtz fan. Leuk!!! 

Ik denk dat drank de blik vertroebelt en dat waar ik van kan leren verstopt. Dat is mooie bijvangst in het aanpakken van de verslaving voor mij. Want dat proces, precies dat observatie en leerproces, dat wil ik niet stoppen. Veel te spannend. 

Met losse handen ga ik nu!!!! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jones,

Nog steeds enthousiast over het afgeven van de sleutel van de drankkast?
Ga je inhoudelijk ook iets vertellen over de afspraak daarover? Wat zijn de plannen?
Ik neem aan dat de Geliefde een mens is waar je mee samen woont. Drinkt de Geliefde zelf ook?

Ik ben benieuwd hoe het je verder vergaat.

Zet 'm op!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...