Spring naar bijdragen

Alles of niets


Klaar

Aanbevolen berichten

Dag, ik ben Klaar.
Omdat ik er klaar mee ben. Ben jaren zo goed bezig geweest, maar de afgelopen 2,5 jaar is drank weer te prominent terug in mijn leven. Alles veranderde (alleen verder in een nieuw huis in een nieuwe woonplaats in een nieuwe baan). De dingen die ik afgeleerd had slopen weer terug in mijn leven. Drank en sigaretten. Ik heb er erg genoeg van. Afgelopen zomer is het gewoon twee maanden zonder problemen gelukt om niet te roken en drinken, maar als het weer drukker wordt, zoek ik toch houvast bij drank en sigaretten. Ik wil dat niet.
Gisteren was het verschrikkelijk. Teveel drank, toen ik wegging gevallen, een collega bracht me met de tram weg, bij de tramhalte bij mijn huis werd ik opgevangen door een andere collega die me thuis bracht, ik was mijn sleutels kwijt waardoor ik de buurvrouw wakker moest maken voor de reservesleutel. In de spiegel vanochtend zag ik een blauw oog. Ik heb er zo genoeg van. Dat ik maar niet lijk te leren. 
Via een datingsite heb ik een man leren kennen (nog geen afspraak mee gemaakt) die het vooral grappig vindt. Ik weet dat ik niet met hem moet afspreken, veel te gevaarlijk. 

Ik heb nu een app geïnstalleerd waarbij ik in het weekend 2 glazen perdag mag drinken. Ik drink niet elke dag, maar als ik drink, drink ik meestal te veel.

ik hoop hier tips te vinden en steun.

Niet drinken vind ik niet moeilijk, wel drinken wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom! Wel drinken is moeilijk omdat je blijkbaar nog verslaafd bent. Ik zou aanraden om eerst langere tijd (een paar maanden) helemaal niets te drinken. Dan komt het "leren" pas. Je schrijft ik lijk het maar niet te leren, maar het is geen kwestie van leren want je bent helaas verslaafd.

Als je eenmaal gestopt bent dan leer je ook omgaan met die zaken waarvoor je drank "nodig" hebt... had, dus. Stress en zo. Als je uit die groef (verslaving) bent geraakt van regelmatig en te veel drinken, dan kan je verder zien. Maar zo lang je "meestal te veel" drinkt zoals je schrijft, heb je de alcohol niet onder controle en kan je beter helemaal niets drinken, want anders is de kans op succes minimaal, wat weer leidt tot frustratie, zelfbeeld beneden vriespunt en dan maar weer een fles.

Iemand die het "vooral grappig vindt" heeft de situatie absoluut niet begrepen of heeft niet het beste met je voor.

My 2 cents :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank bumperjm. Ik worstel met het woord verslaafd. Met name vanwege het beeld dat ik heb van “verslaafd”. Lager wal, geen werk, geen huis of ‘s ochtends vroeg al beginnen met de eerste drank. Dat is voor mij beide niet aan de orde. In het verleden heb ik wel een periode gehad dat ik elke dag minimal 1 fles wijn dronk, maar dat is lang terug.

ik heb ook ruim 4 jaar roken en drinken links kunnen laten liggen (dit schijnt ook een combi te moeten zijn in mijn leven). Dat veranderde (naast veel gewichtsverlies in die zelfde periode) me van binnen en van buiten. Ik begrijp de terugval niet (buiten dat er 2,5 jaar geleden veel veranderde in mijn leven). Ik voelde me zo ontzettend goed toen Ik niet rookte en dronk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is gewoon een verslaving maar er zijn gradaties. Hoe je het ook wilt noemen, je kan er maar beter vanaf raken. 

Als er 2,5 jaar geleden zoveel veranderde in je leven, dan kan dat de terugval goed verklaren. Alcohol heeft natuurlijk wel een zekere functie. Het verdooft. Maar het middel is erger dan de kwaal. Het verdooft niet alleen datgene waarvan je niet wilt weten dat het er is of was. Het verdooft je hele leven en het kan je uiteindelijk kapot maken. 

Als je je zo ontzettend goed voelde, bedenk dan ik kan weer terug daarheen en ik heb alles zelf in de hand ;) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Klaar, 

Lees je verhaal en herken veel... Ik heb ook een periode geworsteld met het woord verslaafd, en ik vind het nog moeilijk om te erkennen dat ik een verslaafde ben door de negatieve associaties en ook het taboe wat om het woord heen hangt. Ook mijn advies zou zijn om langere tijd droog te blijven, ookal is het waarschijnlijk niet wat je wilt horen, het is ook zo moeilijk. Maar je bent niet alleen, we kunnen het! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de profs in de sektor verslavingen raden niet voor niets aan 1 jaar
niet te drinken, en dan eventueel pas besluiten of je weer matig kunt en vooral, nog wilt.
Dat is niet voor niets zo.
Ik word er een beetje moedeloos van als ik steeds weer vage dingen lees: langere tijd, een paar maanden.
Het is gedoemd te mislukken en wekt valse hoop en verwachtingen. En stelt zo echt adb worden juist uit.
De enkeling die zegt het zo wel te kunnen is de uitzondering die de regel bevestigt en zelfs daaraan
twijfel ik nog, want zie ook in die situaties teveel wat me zorgen baart.
Iedereen mag het doen op de manier die werkt, em soms is eigenwijs zijn eigen wijsheid. Maar vaker niet.

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Droog is het allerbeste. Want na een periode van geen drank lukt het me een tijdje “sociaal” te drinken. Maar eindigt altijd vroeg of laat in een enorme uitspatting. “Moet kunnen”, “Kan gebeuren”. Maar dat is nou juist hetgeen ik niet wil. Ik wil niet dat het kan gebeuren. Ik wil niet dat het kan. 
Waarom moet ik eerst weer heel diep vallen (letterlijk zelfs) voor ik het los kan laten. Gisteren vooral verdoofd (wel gewerkt, zonder al te veel problemen overigens). Gisteravond in gesprek. Nee, zo wil ik niet verder. Temeer daar andere ex-vriend “Depressie” vaak met teveel alcohol mee komt.

Nu ik alleen ben, kan ik dat zeker niet gebruiken.

bewerkt door Klaar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Klaar. Na zo'n avond als gisteren wil je natuurlijk nooit meer drinken. Maar ja, dat is de day after…  

Ik zou niet zo lang gaan tobben over waarom je nou moest gaan drinken de afgelopen periode, maar uitkijken naar weer een alcoholvrije of alcoholarme periode. Die heb je al eerder gehad en dat deed je erg goed schrijf je. Dus, wat let je! Zet um op en ga er weer voor.

Maar bedenk eerst dat je vandaag niet gaat drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

41 minuten geleden zei Klaar:

Droog is het allerbeste. Want na een periode van geen drank lukt het me een tijdje “sociaal” te drinken. Maar eindigt altijd vroeg of laat in een enorme uitspatting. “Moet kunnen”, “Kan gebeuren”. Maar dat is nou juist hetgeen ik niet wil. Ik wil niet dat het kan gebeuren. Ik wil niet dat het kan. 
 

En toch,  toch elke keer is de uitkomst uiteindelijk hetzelfde, ondanks dat je niet wil dat het gebeurd, bizar eigenlijk hoe dat kan, vind je niet?

Hier ook iemand die jarenlang heeft geprobeerd verder te komen met een talent die ik niet bezit. Ik moest en zou normaal kunnen drinken net als de rest, zij die het blijkbaar wel bij 1 of 2 drankjes kan houden, het is mij nooit gelukt.

Uiteindelijk gaat het er om of je aan jezelf durft te erkennen dat je ergens niet voor in de wieg bent gelegd, alcohol is voor heel veel mensen intens lastig om onder controle te houden, zo niet onmogelijk.

Je schrijft het zelf al, droog is het allerbeste, waarom dan proberen dat na te jagen wat blijkbaar maar niet lijkt te lukken?

Welkom Klaar, ik hoop dat je wat aan het forum gaat hebben, en wens je een droge dag toe!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei lady jane:

de profs in de sektor verslavingen raden niet voor niets aan 1 jaar
niet te drinken, en dan eventueel pas besluiten of je weer matig kunt en vooral, nog wilt.
Dat is niet voor niets zo.
Ik word er een beetje moedeloos van als ik steeds weer vage dingen lees: langere tijd, een paar maanden.
Het is gedoemd te mislukken en wekt valse hoop en verwachtingen. En stelt zo echt adb worden juist uit.
De enkeling die zegt het zo wel te kunnen is de uitzondering die de regel bevestigt en zelfs daaraan
twijfel ik nog, want zie ook in die situaties teveel wat me zorgen baart.
Iedereen mag het doen op de manier die werkt, em soms is eigenwijs zijn eigen wijsheid. Maar vaker niet.

Natuurlijk is het een vage aanduiding, er is geen magische tijdslimiet en alles hangt ervan af. Ik bedoel ook niet dat je na een paar maanden "weer mag". Sowieso het gevoel "ik mag weer" betekent de beer is los, ik ben nog verslaafd. OK zeg een jaar, natuurlijk is een jaar beter dan een paar maanden, maar dat kan eindeloos lang lijken en dan kan je juist ook uitstelgedrag krijgen. Enfin. Whatever de profs zeggen is juist, luister niet naar mij :P 

Hoofdzaak van mijn boodschap was dat je niet moet doorgaan in het weekend x glazen te willen drinken zolang je verslaafd bent. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is idd beter. Vandaag ook maar weer pleister geplakt voor nicotine. Vanavond afspraak met vriendin en ik denk toch dat ik aan de thee ga. Is gewoon beter, geen gevaar om boven de limiet uit te komen. Fijn hier een forum te hebben. Ik ken veel mensen met problemen met alcohol. Il ben er op zich over het algemeen wel open over. Maar doordat ik het niet volhou wordt ‘t een beetje een ongeloofwaardig verhaal. Dat is de andere worsteling. Het gaat erom waar ik zelf in geloof, niet wat anderen denken wat mij wel of niet lukt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze discussies helpen ons ook om scherp te blijven. Je moet ook weer van het roken afkomen begrijp ik. Roken en drinken hoort bij elkaar, dus goed om dat ook weer aan te pakken. 

Ik ben twee jaar geleden gestopt met roken en ben nog steeds bijna dagelijks blij dat het me gelukt is, na jaren aanmodderen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...