Spring naar bijdragen

Extreme angst, niet slapen en gevoel niks te kunnen


Aanbevolen berichten

Hi allen, 

Zit nu na opnieuw herinstalleren op 4 mg diazepam op 1.5 mg, na een eerdere snelle kliniekafbouw van 14 naar 0 mg in 6 weken. 

Ik heb vijf jaar geleden eerder een periode diazepam geslikt en langzaam afgebouwd toen, sliep wel slecht en had klachten, maar die was ik nadat de hele epIsode afgelopen was min of meer vergeten.

Nu merk ik dat ik al een aantal weken minder last heb van pure lichamelijke klachten, behalve mijn stoelgang, en natuurlijk slecht slapen, maar de bizar grote angst, negatief denken, bijna niet slapen met bizarre nachtmerries en het gevoel dat ik bij bijna alles wat ik onderneem (ook al Is het de deur uitgaan) zo veel moeite moet doen. Ik hou van mensen maar voel me constant angstig en geagiteerd en dat uit zich ook in gezelschap.

Ik durf bijna niet alleen te zijn, ben al maanden thuis bij mijn ouders en kom soms wel eens in mijn eigen huis maar echt met momenten en het liefst niet alleen. Daarnaast ga ik nu weer reintegreren op werk na lang gesteggel en moet ik ook weer solliciteren omdat mijn contract afloopt per 31 december. 

Ik ben zooo onzeker over mezelf en wat ik kan, ten opzichte van wat ik kon en wie ik drie kwart jaar geleden was... maar vooral die angst 24/7 en die niet aflatende stroom van negatieve gedachten, doemscenario's en gedachten dat ik alles kwijtraak en mijn huis moet verkopen, zijn vermoeiend en maakt dat ik er soms geen licht meer in zie. Het is alsof het beloningseffect van dopamine weg is gevallen in alle activiteiten die ik leuk vind...

Hebben jullie ook zo'n last extreme angst en nachtmerries, alsof er evolutionair gezien een kudde beren aankomt maar ik rationeel weet dat die er niet is en het toch constant voel... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Probeer dan eens rationeel te blijven tijdens die angsten, M Adam, als dat kan. Als je die angst voelt dan proberen te denken dat het komt door de ontwenning van lichaam en geest. Probeer de hele dag een goed gevulde maag te hebben en genoeg te drinken dan spoel je jezelf van binnen schoon.

En en das misschien wel het belangrijkste probeer die angst te accepteren.  Ga niet bij de pakken neer  zitten maar ga iets leuks doen. Positieve gevoelens zijn goed voor je. Het wordt beter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@bolletje bedankt voor de tips. Ik ben idd superrationeel, alleen het lichamelijke, hyperalerte neemt het regelmatig van me over en ademhalingsoefeningen als ik op het randje van hyperventilatie zit, zijn zelfs moeilijk om me weer niet misselijk te krijgen (ik ben dan bang om te kokhalzen). 

Ik weet dat de angst voorlopig nog niet weg is een aangeziek superslecht en weinig slaap en as maandag weer op kantoor moet beginnen en weer moet gaan solliciteren, ben ik van tevoren al zo bang... tegelijkertijd doe ik de afgelopen tijd veel te weinig en heb ik daardoor ook weinig afleiding van al deze doemscenario's. 

Andere mensen die veel last hebben gehad van angst die geleidelijk minder werd en de bijbehorende doemgedachten en hyperalertheid van het lichaam ook? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

24 minuten geleden zei Meisjeamsterdam:

Andere mensen die veel last hebben gehad van angst die geleidelijk minder werd en de bijbehorende doemgedachten en hyperalertheid van het lichaam ook? 

Dat is echt een veel voorkomend verschijnsel bij de afbouw van benzo's. 

Ik herken het. Niet zozeer de doemgedachten, maar wel de hyperalertheid van lichaam en de onrust vooral als het slapen niet ging. Dat leverde vervolgens dan weer angst op. 
Het is bij mij nog niet helemaal weg, maar wel een heel stuk beter. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei Meisjeamsterdam:

Hi allen, 

Zit nu na opnieuw herinstalleren op 4 mg diazepam op 1.5 mg, na een eerdere snelle kliniekafbouw van 14 naar 0 mg in 6 weken. 

Ik heb vijf jaar geleden eerder een periode diazepam geslikt en langzaam afgebouwd toen, sliep wel slecht en had klachten, maar die was ik nadat de hele epIsode afgelopen was min of meer vergeten.

Nu merk ik dat ik al een aantal weken minder last heb van pure lichamelijke klachten, behalve mijn stoelgang, en natuurlijk slecht slapen, maar de bizar grote angst, negatief denken, bijna niet slapen met bizarre nachtmerries en het gevoel dat ik bij bijna alles wat ik onderneem (ook al Is het de deur uitgaan) zo veel moeite moet doen. Ik hou van mensen maar voel me constant angstig en geagiteerd en dat uit zich ook in gezelschap.

Ik durf bijna niet alleen te zijn, ben al maanden thuis bij mijn ouders en kom soms wel eens in mijn eigen huis maar echt met momenten en het liefst niet alleen. Daarnaast ga ik nu weer reintegreren op werk na lang gesteggel en moet ik ook weer solliciteren omdat mijn contract afloopt per 31 december. 

Ik ben zooo onzeker over mezelf en wat ik kan, ten opzichte van wat ik kon en wie ik drie kwart jaar geleden was... maar vooral die angst 24/7 en die niet aflatende stroom van negatieve gedachten, doemscenario's en gedachten dat ik alles kwijtraak en mijn huis moet verkopen, zijn vermoeiend en maakt dat ik er soms geen licht meer in zie. Het is alsof het beloningseffect van dopamine weg is gevallen in alle activiteiten die ik leuk vind...

Hebben jullie ook zo'n last extreme angst en nachtmerries, alsof er evolutionair gezien een kudde beren aankomt maar ik rationeel weet dat die er niet is en het toch constant voel... 

Ik ook. Was blij op quetamine geslapen. Heb een lijst vol met activiteiten gemaakt maar ben de hele dag angstig. Toch nog. MIJN lichaam staat nu in brand

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Benzo's remmen de aanmaak van melatonine en zorgen voor verlies van vitaminen en mineralen. Door een tekort aan melatonine kan je weer hyper worden en onrustiger slapen. En je lichaam leert het af om zelf allerlei neurotransmitters aan te maken. Met volwaardige voeding en wat voedingssupplementen kan je ook een heel eind komen. Zelf bijna vijfentwintig jaar medicijnvrij. Vooral zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel, door geen losse koolhydraten te eten. Om te ontspannen kan de rescue remedie voor de nacht helpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...