Spring naar bijdragen

Afkicken alprazolam


Chris72

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb 18 maanden lang 2 mg alprazolam per dag gebruikt vanwege mijn angst en paniekklachten. Ik ben sinds 6 weken aan het afbouwen en heb 3 dagen geleden mijn laatste 0.25mg tablet geslikt. Ik heb echter behoorlijk last van bijwerkingen..

- hele stijve en pijnlijke nek en schouderspieren en heel veel hoofdpijn.

- suizingen en piepen in mijn oor.

- hevige angst en paniekaanvallen

- slecht slapen.

- hevig werkende darmen ( heel veel winden laten enzo..)

komt iemand dit bekend voor ? Overigens gebruikte ik naast Alprazolam ook nog 1 tablet oxazepam en citalopram als antidepressivum. De oxazepam moet ik ook nog af gaan bouwen. Ik doe dit uiteraard in overleg met mijn psychiater, maar zou graag van anderen tips en trucs horen..

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier, @Chris72,

Je hebt wel erg snel afgebouwd. Heb je het afbouwschema van een arts of psychiater gekregen? Zij laten veel gebruikers in 6 weken afbouwen, maar de realiteit is dat dat in de meeste gevallen echt veel te snel is.
Je hebt 18 maanden een behoorlijke dosis Alprazolam geslikt. 2 mg Alprazolam is het equivalent van 40 mg Diazepam. 

De ontwenningsverschijnselen die jij beschrijft zijn bekend, dat zijn ook meteen de meest voorkomende ontwenningsverschijnselen. 
Ik begrijp dat je ook nog Oxazepam slikt, hoeveel? 10 mg? 10 mg Oxazepam is ongeveer gelijk aan 4 mg Diazepam. Ik maak die vergelijking bewust, omdat Oxazepam net als Alprazolam een kortwerkende benzo is en afbouwen van kortwerkende benzo's is lastiger dan het afbouwen van een langwerkend middel als Diazepam.
Mijn advies om voordat je de Oxazepam afbouwt dit omzet in diazepam en van daaruit rustig gaat afbouwen. 

Ik nodig je bij deze ook uit om mee te praten met lotgenoten en ervaringsdeskundigen in onze dagelijkse huiskamer. Deze vind je onder Ditjes datjes en Dagdraad. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Cyclad 58

 

dank voor je antwoord ! Dat stelt me wel gerust. Ik gebruik 10 mg oxazepam elke avond. Zal dat ook bewust gaan afbouwen, want ik wil wel graag blijven slapen.

horen die oorsuizingen/piep in de oor er ook bij ?

ik zal me aanmelden bij de dagelijkse huiskamer

 

 

 

 

bewerkt door Chris72
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Chris72:

Hallo Cyclad 58

 

dank voor je antwoord ! Dat stelt me wel gerust. Ik gebruik 10 mg oxazepam elke avond. Zal dat ook bewust gaan afbouwen, want ik wil wel graag blijven slapen.

horen die oorsuizingen/piep in de oor er ook bij ?

 

 

Ja, tinnitus is een veel gehoorde afbouw- en ontwenningsklacht. Ik ken een aantal mensen die na het afbouwen van Clonazepam of Lorazepam last hebben van tinnitus. Bij het ontwennen van Alprazolam zal dat niet anders zijn. Het is uiteraard zeer irritant, maar uiteindelijk gaat dat wel over of wordt in elk geval stukken minder. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jazeker. Ik ben in oktober 2016 op 4 mg Lorazepam gezet en dat ben ik na een dikke maand gaan afbouwen. 4 mg Lorazepam is vergelijkbaar met 2 mg Alprazolam. Over het afbouwen heb ik ruim 11 manden gedaan. Mijn meeste klachten zijn wel weg, heb alleen af en toe een mindere nacht en wat last van onrust bij het opstaan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jij hebt dus maar een maand gebruikt ?

als mijn psychiater niet met pensioen was gegaan zat ik nog aan de aprazolam, maar mijn nieuwe psychiater gaf aan dat ik er mee moest stoppen.

wist niet dat het zo moeilijk zou worden. Maar het blijven gebruiken was ook geen optie omdat mijn cognitieve vaardigheden steeds slechter werden en ik mijn werk haast niet meer kon doen.

ben nu 6 weken thuis om af te kicken, maar moet maandag weer naar de bedrijfsarts..

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, ruim 1 maand therapeutisch gebruikt (ook na angstklachten na een vervelende gebeurtenis) en vervolgens langzaam afgebouwd. Alles bij elkaar dus wel 1 jaar geslikt (inclusief afbouw) 

Ik ben ook wel weer gaan werken tijdens mijn afbouw, al werk ik nog niet 100% (nu 7 van de 8 uur).

Het is prima dat je 6 weken thuis bent om af te kicken, maar houd er rekening mee dat je daarna je werkuren ook weer moet opbouwen. Als het goed is zal de bedrijfsarts daar rekening mee houden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Op 20-11-2019 om 16:34 zei Roeltje31:

Hallo, 

Ik ben al een poosje bezig om de alprazolam af te bouwen. De eerste poging zonder succes. Nu 4 week geleden opnieuw gaan minderen met halve tablet per 2 weken. Maar wat voel ik me slecht. Super onrustig/zenuwachtig van binnen. Kan het gevoel niet eens omschrijfen. Duizelig, druk in hoofd net een hamer, depressief gevoel door te draaien. Is dit normaal? Iemand ervaring?

 

Roeltje ik ben pas 2wk geleden begonnen met afbouwen alprazolam. Had daarvoor al 3 jr verschillende benzos. Ik heb 2 mg alprazolam imipramine antidepressiva 125 mg en gebruik 25mg quetapine om te slapen. Ik mocht er maar een kwart ervan afhalen per 4 weken maar ben zelf eigenwijs naar 1mg gegaan. Ik blijf me angstig voelen. Soms krijg ik wel slaap als ik me goed concentreer op een film op de tv dan neem ik geen quetapine. Ik ga gelijk naar bed en word precies rond 03.00 u of 04.00 wakker met hevige angst wat de hele dag aanhoudt. In het begin van 2mg zakte de angst binnen een kwartier. Maar later niet meer. Mijn psyhiater zegt dat als ik de alprazolam afbouw mijn slaap terug gaat komen. Ik weet niet of ik hem moet geloven. Ik kon voor de benzos heel goed slapen maar ik kreeg paniek aanvallen door trauma 3 jr geleden al deze pillen voorgeschreven. Als ik dit eerder had geweten wat me te wachten stond dan had ik deze rommel nooit geslikt. Ik heb al 3 opnames achter de rug en verschillende therapieën maar niks heeft geholpen. Ik probeer nu gewoon de dag door te komen en niet als een angsthaas op bed blijven liggen. Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Roeltje en Jolly, ik ben heel snel van 2 mg naar 0 gegaan. Ik heb veel lichamelijke klachten, maar ik merk dat het goed is om lichamelijk bezig te blijven en te zorgen dat je elke dag een doel hebt. Ik plan een week van te voren afspraken, visites en bezoek zodat ik gedwongen word uit bed te komen en dingen te doen. Al is het maar bladeren vegen of boodschappen, zorg dat je uit bed en huis komt en iets van voldoening krijgt. Dan lukt het vaak ook de volgende keer beter!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...