Spring naar bijdragen

Even voorstellen


vallendester

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik drink al jaren te veel alcohol en ben zelfs al in behandeling, maar het lukt me tot nu toe niet om helemaal te stoppen. Wilde het via dit forum op een nieuwe manier proberen... 

Samengevat: Ik ben een vrouw, 40 jaar, geen relatie of kinderen en door omstandigheden laatste jaren geen baan noch studie meer. Sinds jaren drink ik 1 liter wijn of een halve liter wodka per dag. Het werd langzamerhand steeds meer. Achteraf gezien had ik het feit dat ik op een gegeven moment overstapte van wijn naar wodka als een alarmsignaal op moeten pakken (ik lust eigenlijk niet eens wodka, echt idioot dat ik het drink). En dat ik 's ochtends al begon te drinken om de kater weg te drinken en dan de hele dag door dronk.

Heb me in 2017 aangemeld voor ambulante behandeling in de verslavingszorg en werd toen een paar keer in groepen geplaatst (Detox, Cognitieve therapie enz.) maar had daar toch geen baat bij. Vervolgens ben ik afgelopen winter zelfs opgenomen geweest en was daardoor van de winter dus 3 maanden clean. De opname was geen succes omdat het voor mij niet de juiste plaats bleek te zijn door mijn autismespectrumstoornis (die diagnose heb ik ook nog naast de alcohol-verslaving, sinds 5 jaar weet ik het officieel, dat was al voor de alcohol echt uit de hand liep). Het was een veel te drukke, lawaaige, prikkelrijke omgeving met een erg vol programma (je moest een verplicht rooster volgen van 07:30 's ochtends tot 17:00, plus drie avonden per week...) dus toen ik thuis kwam was ik verschrikkelijk moe, overprikkeld, gespannen en verdrietig (de opname was een week eerder dan gepland afgebroken omdat ik het echt niet meer trok).

Tussen haakjes, zijn er trouwens nog anderen hier met zowel verslaving als autisme? Ik heb het idee dat het elkaar beinvloed en ben benieuwd hoe dat bij anderen is. In de verslavingszorg en bij het bezoeken van groepen viel me op dat heel veel verslaafde mensen ADHD hebben, maar ik heb nog nooit iemand anders met autisme en verslaving ontmoet.

Van Februari t/m Juni weer dagelijks gedronken... Sinds Juli ben ik in behandeling bij een psychiater, niet in de verslavingszorg maar voor het omgaan met mijn autisme en stemmingsklachten, want er was een tweesporenbeleid nodig. Door de psychiater en de extra zorg van de verslavingszorg (ik heb inmiddels individuele begeleiding) gaat het sinds Juli beter in de zin van dat ik niet meer dagelijks of al vroeg op de dag drink, maar helaas nog wel ca. 1 keer week en dan wel veel.

De druppel die de emmer water deed overlopen, waardoor ik nu heb gezegd: dit wordt ècht mijn definitieve stopdatum, en mij hier heb aangemeld:

Afgelopen vrijdag had ik gedronken en ben toen met de fiets gevallen en met m'n gezicht op het stuur geklapt. M'n gezicht bont en blauw en gezwollen, vooral rondom m'n oog; het ziet er echt vreselijk uit. En vanochtend was ik op bezoek bij m'n psychiater en die schrok van hoe ik eruit zag, heeft het even onderzocht (een psychiater is natuurlijk, in tegenstelling tot een psycholoog, ook arts) en zei dat ik langs de huisarts moest gaan omdat ik misschien wel een botbreuk opgelopen heb (ik was er niet voor naar de huisarts / SEH gegaan omdat het eigenlijk niet eens zoveel pijn deed/doet, ik schrok alleen van hoe erg het eruitzag). Ik heb nu morgen een afspraak bij de huisarts; had bij de val ook m'n knie bezeerd dus kan daar ook meteen naar gekeken worden.

Ik wijt dit ongeluk aan de drank, en besef nu echt dat ik moet stoppen. Ik had eerder al vaak dat ik onder invloed viel en blauwe plekken opliep (of dat ik gedronken had en dan wakker werd met blauwe plekken waarvan ik me niet kon herinneren hoe ik eraan kwam), maar nog nooit zo erg. En ik word er keihard mee geconfronteerd als ik in de spiegel kijk. Dit was echt m'n eye-opener (ironisch woord, nu m'n oog bijna dicht zit door de zwelling).

 

Dus, nu stoppen (ik wilde aanvankelijk schrijven "nieuwe poging", maar ik ga het geen "poging" meer noemen. Do or don't do, there is no try. )

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Vallendester
fijn dat Cleo zich meteen heeft gemeld, en ja er zijn hier vaker mensen
met autisme en een verslaving. Iedereen hier heeft een eigen verhaal, sommigen een
erkende stoornis/aandoening, sommigen (nog?) zonder, maar allemaal worstel(d)en
we met een alcoholprobleem op deze draad van verslavingen de baas. Elders ook andere verslavingen.
Mijn zoon, met Asperger heeft een game/pc verslaving en bij hem is het nog een stand in overleven.
Mooi wat Cleo schreef is ook dat discipline een voordeel kan zijn in definitief stoppen, daar had ik destijds wel
wat méér van willen hebben. En nog☺ Het komt er dus op neer om, zonder verdoving, te leren leven. Liefst
op een dusdanige manier, dat je er vrede mee hebt, en het ook weer de moeite waard gaat worden. Leuk ook.
Stoppen met drinken betekent niet dat het leven gemakkelijker wordt. Maar omdat we sterker worden, wel beter
mee om te gaan, te plannen en verantwoording ervoor te nemen.
Onderstaand filmpje geeft een duidelijk beeld wat er gebeurt als je probeert "matig" te drinken. Voor mij hielp het erg
goed om te snappen waarom ik vele jaren tevergeefs heb geworsteld, geminderd, controle afdwong, en op wilskracht
probeerde "normaal" te zijn in mijn drinken. Nu ik weet dat niets in dit geval mij meer goed doet dan alles of weinig op
drankgebied, valt het me helemaal niet meer moeilijk. Trouwens ik hoef niet meer, heb genoeg gehad voor één leven.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...