Spring naar bijdragen

Maandag 23 september 2019


nancy

Aanbevolen berichten

@Bor dat wil je nooit meer.

Dat wil ik nooit meer. En ik weet dat het altijd weer kan. Dat houdt me alert. En scherp. En maakt dat ik op geen enkele manier bagatelliserend over alcoholverslaving wil zijn. Voor mezelf.  Ik las je reactie op wie is wie en zachte heelmeesters. Ook voor mij was de 'confrontatie' nodig.  Tegelijkertijd het onvoorwaardelijke vertrouwen van mijn partner en app maatje. Dat vertrouwen en de confrontatie samen is krachtig. Daardoor durfde ik de waarheid zelf onder ogen te zien. Ja, zelf gedaan, niet alleen. En durfde ik ook te vertrouwen om mijzelf, dat het mogelijk is om de drank te laten staan, het leven op een nuchtere manier te leven. Verantwoording te nemen voor mijn eigen welzijn.

De 'het komt wel goed' en 'het valt allemaal wel mee' -houding werkte niet. Werkt niet. Timing is wel een ding. 

Elke dag denk ik hier even aan. Door contact met mijn maatje, of door hier even te zijn. Dat is niet zwaar of beladen, maar noodzakelijk om te werken aan  mijn herstel. 

Dag voor dag.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmm...vind het lastig om te omschrijven, maar ga het toch proberen. Omdat het me bezig houdt.

Ik merk dat ik het 'lastig' vind...de wie is wie draadjes, waarbij ik lees over onderliggende problematieken. Depressies, gedachtes over suïcide, persoonlijkheidsproblematieken, relatieproblematiek.....dat er relaties is met verslavingsproblematiek, ja. Dat weet ik zelf, mijn persoonlijke ervaring, maak ik mee in mijn AA groep en lees ik hier. 

Wat vind ik lastig...euh...ik denk zeker dat de intenties van de reacties hierop, de problematieken,  goed zijn. Maar soms denk ik ook: oei..of au...of mwah...is dit nou wel handig? Hoe ver ga je in je reactie..en goedbedoelde adviezen? In de groep proberen we dat 'alcohol gerelateerd' te houden.  Dat vind ik wel een prettige afbakening. Ongevraagd advies laten we achterwege..althans dat proberen we of we wijzen elkaar erop. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:D

Lastig...om te omschrijven wat ik bedoel. En het zegt iets over mij he? Mijn gevoel bij wat ik lees. Ik denk dat ik getriggerd wordt als ik de rol van helper, redder meen te zien...dat roept iets op bij mij...'niet helpend'..voor beide partijen. Wat ook weer zwart wit is van  mijn kant.  En te snel confronteren ook...zoiets. En problematieken en verslaving zijn op één of andere manier verbonden...ach ja...ingewikkeld allemaal....één ding blijft simpel...euh...als je wilt dat er iets verandert is niet drinken toch wel prioriteit nummer één wat mij betreft.

Bij AA bespreken we de 12 stappen.  En we bespreken hoe het afgelopen week is gegaan. En soms ervaar ik het allemaal als heel zinvol, en soms niet. Net als hier op het forum:P

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O, het is weer eens zover. AA deugt weer eens niet.
Ik heb er dan wel m'n abstinentie aan te danken, maar dat zal wel puur toeval zijn.
De vooroordelen heb ik terzijde geschoven, de wat minder goede ervaringen toen ik wel ging heb ik ook terzijde
geschoven, of nee, in me opgenomen en er lering uit getrokken en ik ben naar meetings blijven gaan. Zowel de meetings
waar de ervaringen minder waren alsook meetings waar ik mezelf helemaal in kon vinden. Daaruit leerde ik dan weer dat ik
uiteindelijk meer profijt had, betreffende herstel, aan de meetings die minder waren dan aan die zgn. comfortabele meetings.
Een beetje masochisme, een beetje uit m'n comfortzone stappen, een beetje pijn en ergernis, deed me duidelijker mezelf zien
dan als ik mezelf in een wollen dekentje wikkelde. En mezelf zien gaf me de mogelijkheid aan mezelf te 'sleutelen'.
Ik ben nog steeds dezelfde Koh als toen ik nog dronk. Alleen ben ik nu anders 'afgesteld'.
Drank? Lekker puh.. lekker belangrijk.. hahaha. Dat komt door dat nieuw 'afgesteld' zijn..

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Achterliggende problematiek kan voor veel mensen een heel belangrijke rol spelen. Hulp daarbij kan ook in de vorm van interesse tonen en doorvragen, zodat de betrokkene zich beter bewust gaat worden wat er eigenlijk speelt of gespeeld heeft. Dat is dus een andere reactie dan alleen maar complimentjes geven enerzijds, of iets opdringen of met klem adviseren anderzijds.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben eigenlijk wel oprecht geïnteresseerd in hoe zo'n AA meeting zou kunnen zijn. Lees er nu verschillende dingen over. Ik ben al eens op zoek geweest naar bijeenkomsten in de omgeving maar kon toen niet iets vinden. Op het terrein hier is wel een NA groep, maar daar durf ik niet heen omdat ik dagelijks contact heb met mensen die daarheen gaan. Wordt me iets te benauwd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laat ik nou net op dit moment bezig zijn met psychodiagnostiek :wacko:.

 Lastig hoor, om iemand van adviezen te voorzien hier...ik heb besloten om maar niet de peut uit te hangen hier, ik waag me er niet aan. Maar meeleven en af en toe een tip, ja dat dan weer wel. Mmmmmm........ik denk erover na. Eerst maar even een pauze nemen nu. Koffieeeeeee..... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is nu plotseling? best wel lastig om niet heel snel naar de slijter te vliegen. :blush: Maar, vandaag 2 weken. (het zijn 12 dagen, excuus voor mn enthousiasme) Dat wil ik niet ongedaan maken. Dus.. talking some sense in to myself

bewerkt door Myle
aanpassing in aantal dagen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@nancyDat dus....Een proces,  en nog.  Balans ook...mijn en dijn....

@Kohtje Voor mij is AA één van de belangrijke stappen in mijn herstel...ook de 12 stappen die van invloed zijn op mijn leven.  Ik  vind het niet altijd 'leuk' om er te zijn. En soms leveren de minst fijne avonden het meest op. Voor mij was het van 'veilig anoniem forum' naar 'RL'.  Wat je niet kent of uitgeprobeerd hebt, ach je mag er wat van vinden...maar je ontzegt je misschien ook wat? 

@Myle Je kunt altijd binnenlopen bij een groep, soms moet je even bellen van tevoren. Op de site van AA zijn ze te vinden.  NA ken ik niet, wil ik nog wel een keer naartoe in de plaats waar ik AA bezoek. Gewoon, om eens te kijken hoe zij het aanpakken.  En anoniem...de eerste keer dat ik een dorpsgenoot tegenkwam schrok ik...en hij ook...maar he, we zitten er voor hetzelfde en dat is helemaal oke.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zodat we samen kunnen gaan @Bor? Sorry wat flauw (En hoogst ongepast) Maar ja ho ho. Je hebt gelijk hoor.

Nancy dat is niet wat ik wil. Eigenlijk plaatste ik daarom ook mijn bericht: Ik wil iets wat ik júist niet wil.

Het overvalt me alleen nogal. Het is nog best vroeg en de winkels zijn nog best lang open, en dat maakt me nu even wankel. Maar ik doe het gewoon niet.

bewerkt door Myle
toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei knakker:

Zo is dat. Het is vandaag trouwens nog niet twee weken, maar twaalf dagen ;) Gewoon weer opstappen en verder fietsen. Eventueel fietsen we gewoon wat zachter. Er is geen haast. Als we maar vooruit blijven gaan.

Ow oeps.:blush: 12 dagen ja. We fietsen gewoon lekker vooruit Knakker ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat zeker niet voor iedereen op dezelfde manier, maar het verwerken van trauma's zal voor veel mensen juist pas goed op gang komen nadat die gestopt is met drinken, want zo lang je blijft drinken verdoof je vooral. Maar dan lees je nog wel eens dat het verwachte hemelse gevoel uitblijft en valt men terug in de drank die in elk geval nog wat plezier bracht. In die gevallen beginnen klaagmodus en zelfbeklag dus juist na het stoppen. Maar hoe ga je als medeforumlid om met iemand die naar jouw gevoel maar niet opschiet? Ook aandacht geven aan achterliggende zaken als het er op lijkt dat de persoon in kwestie daar wat aan kan hebben, maar niet alleen directief en ook niet alleen met complimentjes, maar helpend door te stimuleren dat die persoon zichzelf beter leert kennen en iets van de achterliggende problematiek kan aanpakken of verwerken.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...