Spring naar bijdragen
Forum Verslavingdebaas
nancy

Donderdag 12 september 2019

Aanbevolen berichten

16 uur geleden zei Myle:

Ik weet niet in hoeverre het helpend kan zijn, maar ik ben na mijn bericht vanmorgen weer mijn bed in gegaan en er net pas weer heel brak uitgekomen. Drinken creëert een hel. Mijn excuses dat ik een van de leden van het grote dweilorkest was maar ik hoop dat het voor anderen vooral een motivatie is om er niet , nooit meer aan te beginnen. Want dit is hoe je je nooit meer wilt voelen.

Myle het moet op e eerste plaats een motivatie zijn voor jezelf om het nooit meer te doen, die anderen moeten zelf maar een goeie motivatie zoeken. Bewaar dit berichtje van jezelf en zodra je weer de behoefte krijgt, leest het dan en probeer dit moment weer te voelen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Morgon:

Ik heb ook altijd zeer de neiging om een positieve en vrolijke boodschap uit te stralen.. En ik weet ook wel dat ik zo ben, vrolijke Morgon, maar er zit ook een andere kant... Die ik lastiger vind.... Pff. Het liefste verstop ik die onder het tapijt! Achter het behang! Onder het bed.. Etc. En haha aahhww @Cleo66 dankjewel.. Ik was ook wel een beetje op mijn ziel getrapt... (zelf)spot is ook gewoon een prima coping mechanisme maar ik kon het nog even niet hebben.. Maargoed knuffel graag, danku :D Vanavond doen we het rustiger aan. Geen nachtelijke forumescapades! :P Maar ik voel me nog wel fragiel en kwetsbaar in alle eerlijkheid.. Heb ook nog steeds niet terug gelezen wat ik nu allemaal heb lopen brabbelen.. Oeioei. Nouja, dank voor alle steun :)

Misschien is het goed om juist wel terug te lezen.   Want anders blijft het verhaal in je hoofd hangen dat je iets ergs gedaan zou hebben waardoor je het verdient om verguisd te worden.  Of misschien wel: met het gevoel blijft zitten dat je verguisd wordt.  

Wat je hier zegt klinkt voor mij zo herkenbaar, en was een vast onderdeel van drinken.  Altijd opstaan met schuld en schaamtegevoelens, en dan de confrontatie met de mensen die er bij waren en die niet aan het drinken waren. Als zij deden alsof er niets was gebeurd, dan was ik opgelucht en ebden de gevoelens weg, maar als er ook maar iets was wat ze zeiden of deden dat refereerde aan mijn drankgebruik,  (punthoofd zeker?  was erg gezellig hè?) dan ging het mis in mijn hoofd.  Een vreselijke schaamte, en enorme behoefte aan bevestiging. 

Wat ik van mezelf laat zien, als ik daar de controle over kwijt ben, dan heb ik mezelf daar toestemming voor gegeven. Dan ben ik aan het dansen in een omgeving waar niemand op elkaar let.   Of deel ik mijn ervaringen met mensen waarvan ik denk aan te voelen dat ze de woorden kunnen waarderen of kunnen dealen met mijn heftige emoties.   Met drank heb ik niet die gelegenheid, van toestemming, en de volgende dag is het altijd de vraag wat ik van mezelf heb laten zien of niet.  Zonder drank heb ik meestal de controle over waar ik me kwetsbaar opstel, en die controle is ooit zo belangrijk voor me geworden, dat als ik hem niet heb, dit heel onveilig voelt voor mij.  Drinken is daarom heel onveilig, ergens, als je veel last van schaamte hebt.  Je kunt best met onveiligheid spelen, oefenen, maar dit is wel heel erg * met je afweergeschut. 

Overdag de goede kant van jezelf tonen, de meid die alles onder controle heeft, niet zeurt, haar eigen broek op kan houden.  En dan komt oiv drank de behoeftigheid naar boven die ik overdag zo graag verborgen houd.  Waar ik me eigenlijk voor schaam.  Die anderen niet mogen zien.  Ik gooit die controle elke keer onder de bus als ik drink.  

Nuchter meer de teugels laten vieren, controle loslaten, werken met de schaamte,is voor mij belangrijk geworden. Zodat ik geen alcohol nodig heb om me vrijer te voelen.  Ik ben altijd veilig, bij mezelf. Dat is fijn. 

Natuurlijk is er meestal niets om je voor te schamen als je wel een keer hebt gedronken, maar toen ik het nog deed, kwam ik gewoon niet voorbij dat schaamtegevoel en me daarna te braaf en aangepast gedragen tot de volgende binge. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...