Spring naar bijdragen

Nieuw hier! Shanti34


Shanti34

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik heb eindelijk de stap genomen om mijn leven te beteren! Ik zal jullie mijn verhaal vertellen...

Ik ben een jonge moeder van 34 jaar. Ik woon samen met mijn man en 2 kids in Noord Holland. Ik heb in mijn leven al veel ups en downs meegemaakt en altijd verslaving gevoelig geweest. Ik begon al jong met roken en rookte uiteindelijk ruim een pakje per dag. Ik raakte op mijn 21e zwanger van mijn man en stopte met roken. Na de bevalling kreeg ik een flinke post partum depressie. Na vele onderzoeken bleek dat door mijn zwangerschap mijn hormoonhuishouding compleet van slag was. therapie en antidepressiva zorgde dat ik er weer bovenop kwam. Mijn rook verslaving maakte plaats voor een eetverslaving waardoor ik op een gegeven moment 130 kg woog. Na jaren jojo'en met mijn gewicht kwam ik in aanmerking voor een gastric bypass oftewel maagverkleining. Ik viel goed af en leefde gezond. Tussendoor overleed mijn vader, kreeg mijn man een heftig ongeluk (waarbij hij nooit meer helemaal de oude is geworden) kortom een zware dobber...

Ongeveer een jaar na mijn gastric bypass sloop het er steeds meer in dat ik steeds meer alcohol ging drinken. Ik had het zelf in eerste instantie helemaal niet in de gaten. Totdat ik vorig jaar een artikel las dat mensen die een gastric bypass hebben laten doen vaak voor die tijd een eetverslaving hadden en onbewust wordt de kans dus vergroot dat je een andere verslaving ontwikkeld. Toen ging er bij mij een lampje branden. Dit heb ik nog een jaar volgehouden totdat ik merkte dat ik steeds meer in mezelf gekeerd raak, en steeds verder weg kom te staan van mijn gezin. Maar door schaamte durf ik er met niemand over te praten. Totdat afgelopen dinsdag de bom barstte in huis. Mijn man was in tranen omdat hij er niet meer tegen kan. We hebben een heftig maar heel goed gesprek gehad en toen wist ik, ik MOET stoppen! voor mezelf, maar ook voor mijn gezin die ik absoluut niet kwijt wil!!  Ik heb daarom toen ook rigoreus alle flessen die ik nog had door de gootsteen gespoeld! en per direct besloten te stoppen.

Ik lees dat dit afgeraden wordt, dat je beter af kunt bouwen... maar dat gaat voor mij niet werken. Ik ben een bindge- drinker. Ik kom uit mijn werk en begin te drinken Rond 16.00 uur. en tegen 20.00 uur zijn er 3 flessen wijn doorheen en val ik in coma in slaap.

De schaamte is zoooo groot! Ik durf ook echt niet naar de huisarts! Ik ben al blij dat mijn man mij steunt en voor me klaar staat. Ik heb nu niets meer gedronken sinds afgelopen dinsdagochtend. Ik heb gister op mijn vrije dag het hele huis schoongemaakt om maar afleiding te zoeken en deed 's nachts geen oog dicht! ik heb een gespannen, opgejaagd gevoel. Ik ben misselijk en heb hoofdpijn, maar ik MOET dit doorzetten! Ik hoop hier een beetje mijn ei kwijt te kunnen en ben blij dat ik niet de enige ben.

 

Groet, Shanti

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei Lika:

Wekom. Wat goed van je! Een afspraak met de huisarts is wel goed om te doen. Ik begrijp je schaamt, maar het hoeft echt niet. 

Maar wat fijn dat je man je steunt. Hoe oud zijn je kinderen?

Dank je Lika!

Ja de schaamte heeft echt de overhand op het moment. Ik probeer voor nu ook zoveel mogelijk feestjes te vermijden om maar geen drank af te hoeven slaan, om vragen te voorkomen. (iedereen kent mij als een gezelligheids mens die geen wijntje afslaat!) Mijn man steunt me meer omdat hij er ook klaar mee is... maar hij is zeker bereid me te helpen gelukkig! Mijn kinderen zijn 8 en 11. 

Maar vind de stap echt heeel groot om naar mijn huisarts te gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

door overmatig alcohol gebruik word thiamine B1 niet goed opgenomen door je lichaam, ik zit nu op dag 14, maar heb weer voor een maand nieiwe b1 tabletjes meegekregen.. volgens de huisarts om korsakov tegen te gaan. misschien een idee om die erbij te slikken voor in ieder geval de eerste 14 dagen? Ik heb dit nu al vaak naar nieuwe leden getypt.. ik lijk wel de verkoper maar dat is niet zo :) succes! en welkom, dapper deze stap

Link naar opmerking
Deel via andere websites

29 minuten geleden zei Denise79:

Welkom, wat knap dat je de stap gaat nemen. Dronk je elke dag 3 flessen in 4 uur tijd?Toevallig heeft pas iemand zich hier aangemeld ook met 3 flessen per dag en wil ook geen hulp van huisarts of iets dergelijks. Maar dat gaat nu best goed geloof ik :) dat onrustige gevoel zal uiteindelijk streeds minder worden. Succes :rose:

Die andere die er haar hand niet voor omdraait om 3 flessen weg te tikken ben ik. Het gaat idd erg goed. Ik durf de stap naar de HA ook niet te zetten. Ik vermijd geen feestjes, ik wil het graag zo snel mogelijk normaal maken dat ik gewoon niet drink. Afgelopen weekend heb ik ook zoals altijd wat Malibu Cola’s voor mijn man gemaakt. 

Knop om en ga er voor, je kunt het!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Denise79:

Welkom, wat knap dat je de stap gaat nemen. Dronk je elke dag 3 flessen in 4 uur tijd?Toevallig heeft pas iemand zich hier aangemeld ook met 3 flessen per dag en wil ook geen hulp van huisarts of iets dergelijks. Maar dat gaat nu best goed geloof ik :) dat onrustige gevoel zal uiteindelijk streeds minder worden. Succes :rose:

Bedankt voor het hartelijke welkom! Ja elke dag  2 a 3 flessen per dag in gemiddeld 4 a 5 uur tijd. De reden dat ik zelf weer proberen is echt puur schaamte...! Ik hoop dat dat onrustige gevoel inderdaad gauw afneemt! Dank je wel!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Lonster:

Welkom Shanti. Zoals al hier gezegd is het onbegeleid stoppen een waagstuk. Laat je goed adviseren. Veel succes!

Dank je wel Lonster, denk dat ik morgen toch de huisarts ga bellen en samen met mijn man een afspraak maak. Dan maar even proberen niet aan mijn schaamtegevoel denken! Wish me luck! :wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Shanti

Ik kan ook alleen maar zeggen, stap naar de huisarts. Ik heb het ook héél lang niet gedurfd. Wilde het zelf doen. Maar na jaren modderen toch gegaan. En weer wat jaren later ook opgebiecht aan mijn naasten. Die openheid maakte dat het stoppen lukte. Door het écht toe te geven en in de (beperkte) openheid te brengen, kon ik er aan gaan werken. En ja je schaamt je dood. Maar dat doe je ook na zo'n binge de volgende dag! En...een huisarts ziet heus gekkere dingen dan een vrouw die te veel alcohol drinkt ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Penny:

Die andere die er haar hand niet voor omdraait om 3 flessen weg te tikken ben ik. Het gaat idd erg goed. Ik durf de stap naar de HA ook niet te zetten. Ik vermijd geen feestjes, ik wil het graag zo snel mogelijk normaal maken dat ik gewoon niet drink. Afgelopen weekend heb ik ook zoals altijd wat Malibu Cola’s voor mijn man gemaakt. 

Knop om en ga er voor, je kunt het!

Dank je! Ik zit nu op dag 3 dat ik nuchter ben... moet ook wel heel erg wennen dat ik nu ineens van alles 'voel'... klinkt dat gek? Denk dat ik al die tijd niets heb gevoeld door de alcohol. Ik viel ook altijd als een blok in slaap om vervolgens rond een uur of 4 wakker te worden omdat ik mijn roes uit had geslapen... Nu slaap ik voor geen meter en kan de hele dag wel janken! Ook speelt er nu erg een schuldgevoel op... Als ik nu naar mijn kinderen kijk breekt mijn hart! Hoe heb ik dat kunnen doen?! al die avonden dat ik 'wasted' op de bank hing en geen aandacht had voor mijn kids! Dit gaat nog wel even emotioneel zwaar worden denk ik! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je! Ik zit nu op dag 3 dat ik nuchter ben... moet ook wel heel erg wennen dat ik nu ineens van alles 'voel'... klinkt dat gek?

Dit klinkt doodnormaal.Ook je schuldgevoel en ook je schaamte.

Maar hé! Je gaat je kinderen nu kunnen laten zien hoe je jezelf kunt optillen. Dat er een andere weg is. Dat je altijd kunt kiezen het anders te doen.:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Shanti34:

Dank je! Ik zit nu op dag 3 dat ik nuchter ben... moet ook wel heel erg wennen dat ik nu ineens van alles 'voel'... klinkt dat gek? Denk dat ik al die tijd niets heb gevoeld door de alcohol. Ik viel ook altijd als een blok in slaap om vervolgens rond een uur of 4 wakker te worden omdat ik mijn roes uit had geslapen... Nu slaap ik voor geen meter en kan de hele dag wel janken! Ook speelt er nu erg een schuldgevoel op... Als ik nu naar mijn kinderen kijk breekt mijn hart! Hoe heb ik dat kunnen doen?! al die avonden dat ik 'wasted' op de bank hing en geen aandacht had voor mijn kids! Dit gaat nog wel even emotioneel zwaar worden denk ik! 

Dat schuldgevoel tov de kinderen herken ik. Ik kon ze nooit wegbrengen naar de stad of bios, ze met de auto naar school brengen bij regen was ook geen optie want dan kon ik pas na 15 uur drinken. Toen de scholen nog op fietsafstand waren ging ik wel op de fiets naar ouderavond, zat zelfs in de OR. Maar toen de scholen later verder weg waren zagen ze me niet meer. Ik zat zelfs met een thermosbeker wijn aan het zwembad met ze.

 

ze zijn nu rond de 20, rijden zelf. Die van jou zijn nog jong. Zet hem op, dan kun jij straks wel de kinderen om 12 uur bij hun vriend(in) of uitje ophalen. Ik gun je dat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Shanti
schuld en schaamte,
het zou een apart hoofdstuk hier kunnen worden
we hebben ze aan te gaan, zoals we eigenlijk alsnog
bijna alles voor onze kiezen krijgen, wat we hebben verdoofd.
Gelukkig maar (zeg ik achteraf), het is nl ook een kans om schoon schip te maken
met het verleden en een goede en volwassen toekomst te creeren.
Maar voor nu dus, dag per dag, zo open en sterk als je kunt; investering in de toekomst
van je kinderen en jezelf! succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even over de gang naar de huisarts. Nicky schreef wat ik ook wilde zeggen. Als je naar de huisarts gaat kan dat een grote stimulans zijn om echt een besluit te maken. Ik schaamde me een paar jaar geleden ook kapot, had een belerend praatje verwacht en schampere opmerkingen over mijn depressieve klachten. Maar veel alcohol drinken doe je echt niet voor je lol. Dat weet de huisarts ook wel.

Hij heeft met me meegedacht hoe ik minder kon gaan drinken en me onderzocht op aandoeningen. Hij nam me serieus. En alleen dat al maakte dat ik er mee stopte om elke dag een fles wijn te drinken. Ik heb die confrontatie nodig gehad om er eerlijk voor uit te komen. Verder wist niemand het, ik dronk grotendeels alleen thuis.

Je kunt het ook vanuit een medisch standpunt bekijken; je hebt een aandoening die gevaarlijk kan worden als je doorgaat met je gedrag. Maar ook als je er van de een op de andere dag mee stopt.

bewerkt door Lonster
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier! 

Je hebt al veel bemoedigende woorden ontvangen.

Ja, schaamte...herkenbaar.  

Het lijkt al weer even geleden, maar ik kan de schaamte nog 'voelen'...die me ervan weerhield hulp te zoeken.  Het forum was de eerste stap. Anoniem. Daarna durfde ik de stap naar de huisarts te zetten. De schaamte voorbij. Dat was voor mij een zeer belangrijke stap. Want juist de schaamte bleef me in de weg zitten, hield deurtjes open naar drank.  

Succes op jouw weg!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Lonster herkenbaar. @Shanti34ik schaamde me ook vreselijk toen ik het aan mijn huisarts vertelde. Kon wel door de grond zakken en zag mezelf door haar ogen: een ontaarde moeder, een zwak iemand die het allemaal niet meer aankon. Maar ja ik moest een verwijsbrief hebben. Maar ze keek er niet van op en nam me gewoon serieus. Nu denk ik het is juist sterk om hulp te zoeken en je probleem onder ogen zien en aan te pakken!!!:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@NickyLJ80Dank je! Na deze berichten allemaal te hebben gelezen heb ik vanmorgen de stoute schoenen aangetrokken en een e-consult aangevraagd bij mijn huisarts. (jaja, was nog even 1 stapje te ver om hem daadwerkelijk aan te kijken en toe te geven dat ik een probleem heb.) Maar ik kreeg vrijwel meteen antwoord en zijn aardige woorden en zijn uitspraak dat het moed vergt om hulp te vragen doet me erg goed! Dat is dus stap 2! 

 

@Lika Dank je wel! Ja het 'voelen' heb ik heel lang niet meer gedaan. Ik was vanmiddag vrij en mijn kinderen ook en ik heb zó van ze genoten, door alleen maar naar ze te kijken hoe ze speelden en zaten te klieren! :heart:

 

@Penny Best apart hoe dat dan toch verschilt... Ik werk bijvoorbeeld ook 32 uur in de week, en op mijn werk heb ik nergens last van. Maar zodra ik in de auto terug naar huis zit weet ik niet hoe snel ik naar huis moet om een wijntje in te schenken! Ik ben nooit een 'vroege' drinker geweest. Altijd na 16.00 uur. Dank je voor je lieve woorden! Ik hoop dat ik er snel weer helemaal voor mijn kids kan zijn!

 

@Etty "Onder ogen zien wat je gedrag betekent voor je kinderen, en de keuze ze dat niet meer aandoen, vereist ook moed.   Je kunt niet meer vluchten in dat het allemaal wel meevalt, maar er is ook dit: je bent een mens en had het anders gedaan als je het had gekund.  De kunst is om van jezelf te leren houden terwijl je niet perfect bent of ooit zult zijn.   Het kàn!   En als jij nu niet meer drinkt, dan ebt dat schuldgevoel weg.  En ga je zien hoe fijn het is er voor je kids te zijn.  Na verloop van tijd weten ze niet meer beter dan dat ze een moeder hebben op wie ze kunnen terugvallen."

Dank je wel... mooie woorden! :rose:

 

@lady jane Dank je voor je warme welkom!

 

@Lonster Dank je, dat is ook zeker waar! Ik heb vandaag dus de stap gemaakt om contact te zoeken met mijn huisarts. En ben het gesprek met mijn man aan gegaan en vanmiddag ook bij mijn beste vriendin 'open kaart' gespeeld en hey, dit lucht eigenlijk al verschrikkelijk op! Ik had inderdaad ook negatieve reacties verwacht of zoiets van, ach dan drink je toch gewoon wat minder... Zo'n reactie had ik verwacht omdat ik ook voornamelijk thuis drink. (onee, dronk ;))

 

@kruidenthee67 dank je! Ik heb de eerste hordes genomen, op naar de volgende!

 

Lieve allemaal, dank jullie wel voor jullie lieve woorden, warm welkom en herkenbaarheid. Fijn dat er een forum als dit bestaat, dit is ook mijn eerste stap geweest. Op naar de volgende! Fijne avond! (By the way, dag 4 nuchter! :D maar wel nog last van trillende handen, opgejaagd gevoel, hoofdpijn!1 ppff die vervelende hoofdpijn! Paracetamol helpt ook gewoon niet! En hoop dat ik vanavond ook wat beter slaap als afgelopen nachten, maar goed, even doorbijten!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van mij ook nog een warm welkom.

Zo moedig dat je de beslissing gemaakt hebt om een e-consult aan te vragen en ook nog open kaart gespeeld bij je beste vriendin! Dat zijn al hele grote stappen. Plus, dag 4:rose: 

Dat opgeluchte gevoel herken ik zo goed. Ik was ook vol schaamte en schuld maar het heeft me enkel positiviteit opgeleverd. 

Ik hoop voor je dat het vannacht beter gaat met slapen. Het is doorbijten en doorzetten. Heel erg moeilijk maar wat ik merk aan mezelf en ook vooral lees om me heen hier, echt ontzettend de moeite waard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Shanti welkom nog.  Goed hoor, huisarts en vriendin op de hoogte gebracht. Ik las toevallig in een oude LEF over alcohol verslaving na een gastric bypass, wat een pech, van de regen in de drup.

Wat ik deze x anders deed ( na talloze halfbakken pogingen) was hulp vragen.  De huisarts stuurde me naar een ambulante behandeling. Dat vond ik overdreven, maar deed het toch. Het sloot maar ten dele aan, maar het maakte wel dat ik het heel serieus ging nemen. En er waren ook 10 sessies in een groep waar ik veel aan had. 

In het begin was er schaamte, later trots omdat ik het probleem aanpakte.

Slapen verbeterde bij mij ergens rond de 10 dagen.  Ik had lang zeurderige hoofdpijn, en moeheid, maar ook dat ging weer weg. Ik denk dat alle emoties en gevoelens die binnen komen extra energie kosten en stress geven.  Dus wees lief voor jezelf en geef jezelf veel tijd voor dit herstel. Jij en je gezin plukken vanaf dag 1 de vruchten, al voelt  dat soms misschien nog niet zo.  Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 5-9-2019 om 21:56 zei Shanti34:

 Als ik nu naar mijn kinderen kijk breekt mijn hart! Hoe heb ik dat kunnen doen?! al die avonden dat ik 'wasted' op de bank hing en geen aandacht had voor mijn kids!

Dit hier, dit kan je inlijsten en ophangen. Dit ken ik heel goed. Alleen al hierom moet je stoppen.

Slaapproblemen kunnen nog wel een paar weken duren. Moet je helaas doorheen. Sterkte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...