Spring naar bijdragen

Nieuw


Penny

Aanbevolen berichten

Hoi Penny,

ben gelijk jouw draadje op gaan zoeken en inderdaad, we hebben veel gemeen: (bijna) 50ers, dronken allebei 2 tot 3 liter wijn op een dag, startten vaak al in de ochtend, willen/durven allebei niet naar de huisarts en zijn bijna op hetzelfde moment gestopt ( jij 28 augustus en ik 29 augustus). Tot nu toe gaat het mij goed af. Geniet nu vooral van het met een fris hoofd opstaan. Zojuist hoorde ik dat de broer van mijn moeder (mijn oom dus) vanochtend een hartstilstand heeft gehad en nu in kritieke toestand is opgenomen. Hij wordt in coma gehouden. Mijn moeder stuk van verdriet. Nu lonkt direct de fles. Een paar glazen wijn om de zinnen te verzetten. Maar ik duw de gedachte weg. Heb niks in huis en ga ook niet naar de supermarkt. Ben zo blij nu de hel van de ontwenningsverschijnselen zo goed als achter de rug te hebben. Dat is het niet waard. Ook moet het hoofd helder zijn om troost te bieden en te bellen en overleggen met mijn neef en nicht. 

Hoe gaat het bij jou Penny? Wat zijn de mooie momenten en welke dingen vind jij moeilijk nu je 16 dagen droog staat? Super knap dat jou dat lukt in je eerste stoppoging!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen @Maja,

Hoe gaat het nu met je oom? Wel heerlijk toch dat je moeder je nu op elk moment vd dag om steun kan vragen en dat je gewoon kunt gaan, omdat je niet onder invloed bent. Dat is voor mij een van de grote voordelen, het kunnen als iemand een beroep op mij doet. Buiten dat ben ik ook blij dat ik bij het opstaan niet hoef te braken, geen spuitpoep meer heb (nog niet normaal maar gaat de goede kant op). Mijn bloeddruk was altijd hoog en is nu gezakt, geen zuurbrand, niet meer trillen omdat er echt weer wijn in moet. Geen ondergewicht meer. Geen waterige/rode/gelige ogen meer, gezicht ziet er zwz beter uit omdat ik wat aangekemen ben. 

Wat me tegenvalt: dat ik door hier op het forum te lezen er achter ben gekomen of me besefte,  dat mensen het ws aan mij geroken/gezien hebben. Op het schoolplein, bij de super, de buren. En ook haalde ik mijn wijn bijna dagelijks bij de zelfde super, wel samen met de dagelijkse boodschappen, maar toch.

 

bewerkt door Penny
Toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Penny,

Net bericht gehad over mijn oom. Nacht redelijk doorgekomen maar nog niet stabiel. Zodadelijk wordt besloten of ze hem in slaap houden of langzaam wakker laten worden. Dan wordt duidelijk hoeveel schade zuurstof tekort heeft opgeleverd. Ik heb me aan mijn belofte gehouden en niet gedronken. En ja, dat voelde heerlijk. Niet alleen nu, maar alle dagen ben ik blij dat ik fris en fruitig op sta. Het zorgt er voor dat ik trots op mijzelf ben. Schaamte was ook een belangrijke reden om te willen stoppen. Iedere dag bedenken hoe ik aan genoeg drank in huis kwam. Alles stond in het teken van drank halen, drinken, flessen afvoeren en nieuwe voorraad halen. Kwam ik onverwacht mensen tegen dan was ik bang dat de alcohol walm om mij heen hing. Niemand heeft ooit iets gezegd, maar toch. Ik denk wel dat ze iets vermoeden. Zeker is het de medewerkers van de plaatselijke supermarkt opgevallen. Iedere dag 1 of 2 literflessen wijn  en 2-4 blikken zwaar bieren het mandje. Ik probeer hier maar niet te veel aan te denken, maar juist vooruit te kijken. Maak maar kennis met mijn ‘ik’ van vroeger. Ook een plus: geen maagpijn meer. Zodra ik iets meer energie heb ga ik het huis goed opruimen. Veel laten versloffen. Nu naar buiten, flinke wandeling maken in het bos en genieten van de zon. Ga jij ook de buitenlucht opzoeken? Dag 17 is goed begonnen:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Maja, hallo, ik hoop dat het beter gaat met je oom?

Lekker he, dat trots zijn op jezelf! Bij mij is de maag en slokdarm pijn ook over. Eerder begon ik optijd met drinken en verdoofde zo de pijn. Dat van het huis een grondige beurt geven herken ik ook, vandaag zou een mooie dag daarvoor zijn, met die regen. Ik laat je weten of het gelukt is ; )

Woon jij alleen, heb je kinderen?

bewerkt door Penny
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Penny, ja stom he extra gaan drinken omdat je de maagpijn wilt verdoven. Ben ik ook keer op keer ingestonken. En een spijt daarna, enkel uitstel van executie. En van hoeveel feestelijke etentjes heb ik nauwelijks kunnen genieten omdat ik zonodig in moest drinken van te voren met maagpijn, misselijkheid en diarree als gevolg. Doodzonde en ongezellig. Ik merk wel dat ik bij spannende zaken of bij een chagrijnige bui een stemmetje in mijn hoofd blijft zeggen. Pak lekker een fles wijn en laat de boel de boel. Verleidelijk, maar ik doe het niet. Lichamelijk nu geen klachten en ik kan nu ook weloverwogen reageren om verdrietige zaken zoals de hartstilstand van mijn oom en mijn moeder tot steun zijn bij haar angst haar broer te verliezen. Dat was mij tot voor kort niet gelukt. Kreeg net bericht dat mijn oom wakker is gemaakt maar dat de situatie qua contact maken nog niet te beoordelen is en ook dus niet welke onherstelbare schade er is door gebrek aan zuurstof. 

Wat betreft mijn situatie: ik woon alleen in een klein huisje met voor en achtertuin en een achterom voor schuur en fietsenstalling. Precies goed. Veel bossen op nog geen 100 meter afstand en strand en duinen ook lopend of fietsend goed te bereiken. Werk in kunst sector voor brede doelgroep : van kinderen tot bejaarden. Ga ook regelmatig bij kunstenaars langs. 

De laatste tijd ben ik ook veel bij mijn moeder die veel zorg nodig heeft ivm forse fysieke problemen. Zwaar, iedere dag mantelzorg bieden, maar ik blijf het doen tot het echt niet meer anders kan. Wel is het een duidelijke trigger geweest voor steeds meer drinken. Je bent moe, kort lontje, verhouding moeder-dochter verandert en je zoekt ontspanning op een simpele en snelle manier. En zo kom je snel uit op steeds meer en steeds vroeger gaan drinken. Toen ik daarbij toch van vermoeidheid inklapte en somberheid en lusteloosheid de overhand kregen en ik door de huisarts ad kreeg + verwijzing psycholoog, besloot ik dat het nu echt tijd is om alles serieus aan te pakken. Dus ook het drinken. Deze keert voelde ik ook van binnen uit dat mij dit nu ook ging lukken. Alle seinen stonden op rood. Ben nu 18 dagen adb. En ik voel me er goed bij. Net voor 2e keer aangeneld voor weekpact.  

Probeer meer me-time vast te leggen ( ben slecht in nee zeggen naar anderen). Richt dat nu in met werken in de tuin, opruimen en diamond painting. Ga beginnen met schildercursus in atelier in het bos dicht bij huis. Ene moment denk ik leuk, ga ik doen. Volgende moment, hoe ga ik dat doen? Sleep met moeite van de bank. Gewone dingen zijn dan al een super klus. Afwasmachine inruimen, was opvouwen, enz. Hoop dat energie na langere tijd stoppen weer verbetert.

Hoe ziet jouw thuissituatie eruit? Relatie, kinderen, werk, woonomgeving,...

En hoe gaat het met droog staan? Jij alweer 19 dagen. Hartstikke goed! 

Groetjes aan jou en alle prille medestrijders alcohol de baas te worden. We zijn met best een grote groep. Dat inspireert. We kunnen elkaars tips gebruiken en struikelmomenten met elkaar delen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Maja

Ik heb ook moeite me ergens toe te zetten. Wel ben ik blij dat mijn eetlust terug is en ik nu weer de tijd neem om te koken ipv me er makkelijk vanaf te maken. Dimond painting heb ik ook eens naar gekeken, me nog niet toe kunnen zetten. 

We hebben een liefdevol gezin en we hebben het goed. Wel is mijn jeugd moeilijk geweest, ik ben erg gevoellig voor meningen van anderen en ben een pleaser. Dat heeft mij erg kwetsbaar gemaakt. Al merk ik wel dat ik sterker word, ik denk door de gesprekken weekelijks met de psygoloog en wellicht ook de leeftijd?

Dit is de eerste keer dat ik gestopt ben met drinken, ik drink al zolang ik weet dagelijks. De laatste 5 jaar zo een 2,5 a 3 flessen per dag. Ik begon ‘s ochtend na de koffie. 

Ik was bang voor mijn gezondheid, pijn in de slokdarm, in de zij, gal spugen in de ochtend, waterdunne ontlasting de hele dag, niet eten voor dagen, mager, ingevallen gezicht. Ik ben nu al 5 kg aangekomen en zie er goed uit, heerlijk! Ik wou stoppen met roken, maar dacht; dat kan niet als je onder invloed bent, dus eerst dit onder de knie en dan stap twee.

 

bewerkt door Penny
Foutje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Penny,

Hoe gaat het met jou? Lukt het je het alcoholmonstertje het zwijgen op te leggen. Mij is het tot nu toe gelukt. Bij erge trek ben ik afleiding gaan zoeken door klusjes in huis te doen met de muziek lekker hard op mijn koptelefoon ( in huis geen drank, dus mijn redding) of ik vroeg vrienden om mee te gaan uitwaaien in de duinen. Genoeg verwijderd van de strandtenten om toe te geven aan de roep om binge drinken. Ben benieuwd hoe het met je gaat. Mijn oom is nog steeds op ic na hartstilstand. Eerst uit coma gehaald en beademingsbuis weg. Maar hij reageerde niet goed.Te weinig zuurstof en veel onrust.  Nu weer in slaap gebracht in de hoop op meer herstel organen en terugbrengen rust. Heel spannende en verdrietige situatie. Normaal reden om een paar flessen troost wijn te halen voor de avond en de nacht. Nu een pot kruidenthee. En eerlijk is eerlijk. Werkt ook goed. Geen roes maar wel een heldere kop. Kan zo familie echt  en oprecht tot steun zijn. 

Hoop iets van je te horen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi @Maja, het gaat goed met mij, dank je! Vandaag precies een maand zonder drank en het doet me niets om niet meer te drinken. Zojuist, zonder met mijn ogen te knipperen, de drankkast weer aangevuld voor man en visite. Vooralsnog merk ik alleen maar voordelen. Ik merk wel dat als ik hier op het forum lees, ik een gevoel over me krijg dat ik best zielig ben, dat ik niet meer drink. Maar gewoon heb ik dat helemaal niet. Ik ben erg blij dat ik een maand geleden de knop heb omgezet van jaren lang de hele dag, elke dag, veel drinken. En dat het nu al zo gewoon voelt. Ik denk ook dat dit komt omdat het leven nu veel leuker is, doordat ik nu echt leef!

Hoe gaat het met je oom?

Hoor graag weer van je

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wauw Penny wat goed. Een maand en dat het je zo goed af gaat. Nee hoor wij zijn helemaal niet zielig. Het is maar een enkeling die hier verkondigt dat het continu afzien is, dat niet drinken.

Voor sommigen is het misschien beter om niet te vaak rond te hangen hier op het forum. Voor mij geldt dat ik wel alert moet blijven, het helpt mij. En vooral de fijne positieve reacties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Penny! Jee, wat ga jij goed! Helemaal niet zielig. Als de vermoeidheid, na jarenlang gebruik, uit je lijf verdwijnt, is het heerlijk! Helder, energiek, daadkrachtig, licht gevoel, trots op jezelf, .... een nieuwe levensstijl. Zo voelt het nu voor mij. Maar laten we alert blijven. Ga door op het heldere en nuchtere pad Penny!:)

bewerkt door Roosje01
Spelfout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dat is waar Penny .wij begrijpen het van elkaar.

Mijn rillingen zijn wel minder, veel minder,  maar nog niet helemaal. Het lijkt wel van binnen uit mijn lichaam te komen. Misschien is dit ook nog wel stress wat ik nu voel.  Ik weet Het niet zo goed. Ik ben wel nog ontzettend moe. Mijn buik voelt ook raar. Enige voordeel dat ik had van alcohol is dat mijn stoelgang, van mijn normale opstoppingen,, maar een vlottestoelgang was gegaan. Geen water zoals jullie omschrijven maar wel dun. voor mij was dat alleen maar fijn.  Mijn ogen zijn het laatste jaar ineens veel slechter geworden, verziend en erger in de ochtend en avond dus ik zit nu met gestrekte armen te typen. Gekke is dat het met stoppen nog erger lijkt te zijn geworden.  Heb je daar wel eens vaker van gehoord? Of is dat toeval?

Hoe lang ben jij nu precies gestopt? En hoe voel jij je?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hallo @Saya, ik ben nu 7 weken gestopt. Dat slecht zien heb ik ook, al heb ik dat altijd aan mijn leeftijd gekoppeld en niet aan de drank. Interessant punt wel, ik zal het eens googelen. Ik heb wel erg veel last van mijn benen sinds het stoppen, maar dat zal er wel niks mee van doen hebben.  Verder voel ik me erg goed, lichamelijk en geestelijk. De momenten dat het door mijn hoofd flitst dat ik wel een wijntje lust vertel ik mezelf dat ik niet meer drink en dan is het over. Uit automatisme heb ik wel eens bij het open trekken van de koelkast dat ik de fles wijn pak, ook dan realiseer ik me gelijk dat ik niet meer drink. Er wordt hier in huis nog volop gedronken, dat doet me gelukkig niks. Ik ben dus een erg tevreden niet drinker. Hoe gaat het nu met je rillingen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat ben ik ook @Lonster, dat komt vooral omdat ik me voordat ik stopte, hier wat ingelezen had. Uit de dingen die ik las maakte ik op dat als ik zou stoppen, er geen weg terug was, geen ruimte voor onderhandeling. Dit omdat ik bij veel mensen de strijd las van de tiende stop “poging” etc. Ik wou het geen poging noemen, maar ik zou stoppen. Het enige wat me even aan het wankelen bracht was toen ik me hier op DE dag aanmelde en aangaf te stoppen met mijn 2,5/3 flessen wijn, ik berichten kreeg dat dit niet verstandig was zo ineens. Ik weet dat dit puur bezorgdheid en goed bedoeld was, maar toch, het maakte boos omdat dit mijn plan in de war schopte. Gelukkig zette ik door en gelukkig ging dat goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Penny,

Jouw bericht kon zo het mijne zijn: ik besloot ook, na zeker drie maanden meegelezen te hebben op het forum, in 1x zelf te stoppen met drinken (minstens 3 liter wijn of zwaar bier per dag) zonder hulp van buitenaf. Ik schrok ook van de waarschuwingen op de verschillende websites en op het forum. Maar ik wist ook dat het voor mij alles of niets zou zijn en dat ik het nu op eigen kracht wilde doen. De ambulante therapie had eerder niet gewerkt. Ik was niet overtuigd en praatte iedereen naar de mond. Stond zo na 6 weken er weer zelf voor. Deze keer was de knop echt om. De motivatie kwam echt uit mijzelf en dat is zo gebleven. Ondanks tegenslagen (burn out en depressie door slaapstoornis en het van slag zijn door hartstilstand oom met blijvend forse schade en voortaan leven als een kasplantje) heb ik volgehouden. Afkickverschijnselen waren fors (rillen, trillen, hartkloppingen, zweten, maagpijn, enz) bij zowel stoppen drinken als daarna stoppen met oxazepam. Maar het is het allemaal waard geweest. Sta nu 48 dagen droog. En ben eindelijk weer trots op mezelf. Ook geen gedoe meer als ‘zullen ze wat geroken hebben’, waar verstop ik de lege en volle flessen, wanneer zijn de winkels weer open, is de voorraad zwaar bier aangevuld in de plaatselijke supermarkt, overbodige bezorgmaaltijden bestellen zodat je ook extra wijn kon binnensmokkelen, en ga zo maar door. Bij moeilijke momenten log ik in op het forum om te lezen en soms ook te posten. Bier en wijn zijn vervangen door kruidenthee, water met een smaakje en warme anijsmelk. Geheugen en concentratie zijn met sprongen vooruit gegaan. Maagpijn geheel verdwenen. Wel ben ik nu verslaafd aan truffelpepernoten bij de thee... 

@Penny : keep up the good work! Ik voel me aan je verwant als begin 50 er die ook cold turkey is gestopt met het drinken van 2-3 liter wijn per dag. Jij bent dacht ik 1 dag eerder gestopt dan ik (stopdatum 29 augustus 2919).

ik heb mij aangemeld bij @Bob voor het jaarpact. Ook iets voor jou? 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heerlijk bericht Maja, idd heel herkenbaar. Al is mijn nieuwe verslaving Engelse Drop en doppinda’s.:D Jaarpact is niks voor mij. Ik weet niet precies waarom, het voelt dan als een soort groepsdruk of zo? Terwijl ik het graag zelf wil doen. Maar dat is echt een dingetje van mij hoor, ik snap goed dat het ook steun en saamhorigheid kan bieden. Vandaag ga ik al 8 weken alcoholvrij door het leven en het voelt alsof het altijd zo geweest is , raar he. Heb een fijne dag Maja :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...