Spring naar bijdragen

Anita

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum, woon in het buitenland en heb momenteel niemand om mee te praten. Mijn alcoholpreem is dat ik na het 3e glaasje (meestal wijn) geen rem meer heb. Soms drink ik weken niet maar dan voor de gezelligheid doe ik toch maar weer mee. Op zich geen probleem zouden jullie nu misschien denken. Ik verdrink de kater de volgende dag echter met een nieuw drankje, ja, soms ‘s morgens om 7 uur al en dan is er geen houden meer aan. Ik woon in een land waar geen professionele hulp is voor dit soort zaken maar ben wel al diverse malen naar een privékliniek geweest waar ik in ieder geval een detoxbehandeling heb gekregen en dan gaat het weer weken goed. Tot ik denk, gezellig, vanavond neem ik een wijntje maar niet meer dan 2. Tja, je begrijpt het al, dat lukt dan niet en kon ik de volgende dag maar gewoon lekker uitkateren maar dat lukt me niet.

ben blij dat ik even mijn verhaal kwijt kon. Misschien meerdere mensen met hetzelfde probleem en enige suggesties. En kom nu niet aan met nooit meer drinken, want diep in ons hart weten we dat allemaal maar willen het gewoon niet.

lieve groet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Anita. Om te beginnen Welkom op dit forum.
En dan meteen maar met de deur in huis.. "wat wil je nou eigenlijk?"
Diep in ons hart, en voor meerderen geldt: met héél ons hart weten we dat nooit meer drinken de ultieme oplossing is voor het 'teveel-drank-probleem'.
Dat 'we' dat gewoon niet willen is gedeeltelijk waar. Vooral voor die mensen die nog niet (langere tijd) gestopt zijn. Maar er zijn mensen die hun drankprobleem
weten te tackelen door de consumptie blijvend tot (voor hun) aanvaardbare normen terug te brengen. Dat kan ook héél goed NUL zijn.
Je zegt dat je na je 3e glaasje geen rem meer hebt. Iets verderop zeg je dat het je niet lukt om je aan je eigen afspraak te houden om niet meer
dan 2 glaasjes te drinken. Dus na je 2e glaasje is de rem er niet meer.
Ik denk dat je rem helemáál kapot is, niet pas na 3 glaasjes, niet na 2, maar dat bij het eerste glaasje de 'berg af' al onstuitbaar in beweging is gezet.

Als je wijn nodig hebt om er 'voor de gezelligheid' bij te horen, zou je je af kunnen vragen of er iets is wáár die wijn zo voor nodig is.
Ik bedoel, hoe erg is het om ergens zónder (dat eerste, en vervolgens tweede, derde...) wijntje bij aanwezig te zijn en waarom dan?
Het antwoord op die vraag bevat de kern van je drankprobleem. Je zou het je kunnen afvragen.

vriendelijke groet terug.

 

bewerkt door Kohtje
aanvulling voor wat betreft 'aanvaardbare normen'.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Anita. Ik hoop dat je hier steun en adviezen vindt die je verder helpen. Houd er wel rekening mee dat het hier niet altijd rustig voortkabbelt en dat men soms wat fel op elkaar kan reageren. Dat hoort kennelijk bij het soort dingen waar we hier met elkaar en voor ons zelf aan bezig zijn.

Je schrijft "En kom nu niet aan met nooit meer drinken". Nou ik kan je wel vast voorspellen dat je dat advies of varianten daarop veelvuldig zult krijgen hier. Hier vast één variant: wat dacht je van voorlopig niet (nooit is wel erg lang) en eens kijken hoe dat bevalt? Je probleem is dat je na het 3e "glaasje" geen rem meer hebt. Of het tweede. Dat is een heel bekend probleem en dat is nu precies wat alcohol bij veel mensen doet. Geen rem meer na een paar glazen en dan hou je het niet in de hand. Allerlei nare gevolgen en achteraf spijt en zo. En waarvoor eigenlijk? Was het echt zo genieten bij die eerste twee of drie glazen? Of is het inmiddels meer toegeven aan een ingesleten gewoonte geworden?

Zoals Koh hierboven ook schrijft: het is goed eens dieper door te denken over wat je nu eigenlijk wilt met die drank. Het patroon bij veel mensen is dat het in de loop van de jaren steeds minder goed in de hand te houden is. De kater verdrinken door 's morgens om 7 uur al weer met alcohol te beginnen is in mijn ogen al een heel gevaarlijk punt om op aangeland te zijn. Voor je het weet kan dat afglijden in iets zonder enige controle waar je echt niet in verzeild wilt raken. 

Dus nogmaals mijn advies: voorlopig even helemaal niet, en bepaal zelf hoe lang dat "even" duurt maar als je het serieus wilt aanpakken wil ik je adviseren te beginnen met drie maanden of een half jaar. Geef je lichaam en geest de tijd zich op een nieuwe gewoonte in te stellen. Dat gaat niet zomaar even. In die tijd kun je hier blijven lezen schrijven en analyseren wat je op langer termijn eigenlijk wilt. Het helpt daarbij als je je aandacht niet zozeer richt op terugkijken naar vroeger maar meer op de nieuwe mogelijkheden die er voor je liggen. Zie het als een uitdaging, niet als een straf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

haha... ja, dat aangevallen voelen ken ik. Alles en iedereen die 'aan mijn drinkgedrag zat' was aanvaller. Zélfs de verslavingszorg die ik zélf heb ingeschakeld zag
ik als aanvaller. Ik ging zelfs eigenwijs tegen die aanvallers in door me te verdedigen met (nog meer) drank, totdat op een gegeven moment tot me doordrong
dat ik niet aangevallen werd maar dat ik op m'n manier van leven/denken gewezen werd. Toen bleken ineens de 'aanvallers' degenen te zijn die ik nodig had om
mezelf in de spiegel te zien zoals ik was, en niet zoals ik dácht dat ik was.
De 'hoe's' en 'waaroms' kwamen bovendrijven, en door dáár mee aan het werk te gaan (met hulp, want je moet het wel zélf doen, maar het hoeft niet alléén) kon
ik een in mijn ogen goed genoeg leven opbouwen zónder daar drank in/voor nodig te hebben.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nog even een vraagje aan jullie, alle kenners, ik wil zo graag morgen fris opstaan en leuke dingen doen maar weet nu al dat dit niet gaat gebeuren want ik heb al een halve fles amaretto op.

hoe gaan jullie om met de ontwenningsverschijnselen, want die heb ik morgenochtend vroeg zeker weten.

 

lieve groet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ken alleen het aspirientje tegen hoofdpijn.
Ik kreeg vaak te horen: " 's avonds een kerel, dan ook 's morgens een kerel", m.a.w. bijt maar even op je tanden, eigen schuld...
Dat hielp natuurlijk ook niet. Voor vrouwen uiteraard helemaal niet.
Maar dat aspirientje is het enige waar ik soms nog een béétje baat bij had.

En verder, tja.. mijn lichaam functioneert op de menselijke manier. Dus het enige wat absoluut tegen een 'drankkater' helpt
is van tevoren niet drinken. Maar dát wil je niet horen. Dus met andere woorden: aan mij heb je niets meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...