Spring naar bijdragen

Ik wil er vanaf!


JohannaEliesje

Aanbevolen berichten

Hallo,
 
Als gevolg van mijn ziekte, COPD gold 4, is mijn leven sinds vorig jaar februari in een stroomversnelling terecht gekomen. Door een burn-out kwam ik thuis te zitten en werd ik met m’n neus op de feiten geduwd: met COPD en longcapaciteit van ca. 30% kun je niet meer 40 uur per week lesgeven op een basisschool. 
Na 3 x geprobeerd te hebben om te reïntegreren, wat niet lukte, ook niet part-time, ben ik nu, sinds juni, 100% IVA afgekeurd. Dit geeft rust, maar voor mij kwam het te laat. In het afgelopen jaar heb ik door de benauwdheid van COPD, de spanningen rond de toekomst én de burn-out kennisgemaakt met angstaanvallen. Soms zo heftig, vooral ‘s nachts, dat de ambulance er na het bellen van 112 aan te pas moest komen. Zo is oxazepam in mijn leven gekomen. Eerst voor ‘zo nu en dan’, dat lukte vrij redelijk. Maar het werd al meer een ‘houvast’ om de dag door te komen. 
De laatste tijd (Sinds begin juli) merkte ik, dat ik er wel 3 op een dag nodig had; ‘s morgens, ‘s middags en ‘s avonds voor het slapen gaan. Dat heb ik weten terug te brengen tot 2 x per dag. De ochtendpil heb ik gewoon steeds meer uitgesteld naar de middag. Nu merk ik, dat ik zo rond 2 uur ‘s middags onrustig, opgejaagd word en heb dan een pil nodig. Ook, als ik niet benauwd ben. 
Ik heb van juni vorig jaar tot maart dit jaar ook nog anti-depressiva gebruikt, Citalopram, maar die heb ik zelf in maart afgebouwd. Dat ging eigenlijk vrij gemakkelijk. Ook ben ik inmiddels gestopt met roken, dmv nicotinepleisters en een sterke wil om te stoppen. 
Ook Oxazepam heeft zijn nut gehad, maar ik denk, dat het nu wel moet stoppen. 
Ik ga vanaf vandaag ‘s middags een halve Oxazepam nemen en dan ‘s avonds één. Dat wil ik een week doen en dan naar ‘s avonds ook een halve. En zo door, kijken wat voor effect dat  heeft.
’s Avonds: Dit ging goed. Morgen weer.
 
Inmiddels is het vandaag, zaterdag en ik merkte dat ik de hele middag door gespannen/opgejaagd was door die halve oxazepam ipv een hele. Dus heb ik om 18.00 uur nog een halve genomen. Met het plan om 22.00 uur de andere helft te nemen. Maar dat wordt wel een hele, want een halve doet haast niks bij mij, heb ik vandaag gemerkt. Hoe nu verder? 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen @JohannaEliesje
Heftig verhaal zeg, angstaanvallen, COPD en burnout is niet niks...
Over de oxazepam, ik denk persoonlijk dat je dan misschien te snel afbouwt, maar dat is voor iedereen persoonlijk en iedereen reageert anders. Ik heb niet afgebouwd, dat moet je sowieso niet doen ;) Heb je de Asthon Manual gelezen? Je kan ook door middel van taperingstrips afbouwen of door middel van vijlen en wegen (microtaperen). @Kannietmeer @Robbin en @Cyclad58 weten heel veel meer en kunnen je misschien ook nog adviseren. Sterkte en succes! Hoe dan ook, het komt goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier, @JohannaEliesje

Ik lees bij jou een sterke wilskracht, dat is fijn en nodig om op een goede wijze van de Oxazepam af te komen. Als ik het goed begrijp slik je de Oxazepam nog niet zo lang (2 maanden?) 

Helaas is het dan wel zo, dat de afhankelijkheid al kan zijn ingetreden en dat je daardoor bij afbouwen last hebt van afbouwverschijnselen zoals door jou beschreven. 
Wat @EefjeJ zegt onderschrijf ik, door middel van (micro)taperen kun je de verschijnselen beperken. Je doet er dan wel langer over. 
Oxazepam heeft al nadeel dat je de pillen lastig kunt delen. Om die reden en omdat het inde regel minder klachten geeft is omzetting naar Diazepam ook een optie. 20 mg Oxazepam is ongeveer gelijk aan 7 mg Diazepam. Diazepam is leverbaar in tabletten van 2 mg en is daardoor veel beter deelbaar. 

Ik nodig je graag uit in onze dagelijkse huiskamer. Je vindt deze onder Ditjes Datjes en Dagdraad. In de huiskamer komen lotgenoten en ervaringsdeskundigen bijeen en zijn we elkaar tot steun en wisselen we tips en wetenswaardigheden uit. 
Sterkte en succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 minuten geleden zei Cyclad58:

Ik lees bij jou een sterke wilskracht, dat is fijn en nodig om op een goede wijze van de Oxazepam af te komen. Als ik het goed begrijp slik je de Oxazepam nog niet zo lang (2 maanden?) 

Ik gebruik de Oxazepam al wel langer, hoor. Sinds oktober vorig jaar voor ‘zo nu en dan’. Geleidelijk werd de pil voor het slapen gaan een blijvertje. Pas sinds twee maand gebruik ik meer dan 10 mg per dag. 

Dank voor het meedenken! Ik denk dat minderen met een halve inderdaad te hoog gegrepen is. Vandaag sta ik mijzelf toe, indien nodig, de gebruikelijke hoeveelheid te nemen, morgen neem ik contact op met de HA om te overleggen. Ik hoop dat hij ook kennis heeft van die Ashton manual. Wat kosten die tapering strips, als je ze niet vergoed krijgt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei JohannaEliesje:

Deze zin snap ik even niet.... Blijf jij dan gewoon doorgebruiken, als je niet afbouwt?

Nee ik ben in één keer gestopt, ik gebruikte nog "maar" zes weken oxazepam en dat kon wel volgens de assistente vd huisarts... Nu vijf mnd verder heb ik nog last, al gaat het wel beter hoor :)

Gewoon op je eigen tempo afbouwen en goed naar je lijf luisteren. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei JohannaEliesje:

@EefjeJ , Wow, zomaar in één keer naar niets? Hoeveel Oxazepam gebruikte je? En ben je niet door een hel gegaan dan?

Ongeveer 10 tot 15 mg per dag van half januari tot half maart, tussendoor nog tien dagen gestopt, toen kreeg ik al ontwenningsverschijnselen, maar de huisarts zei dat het mijn overspannenheid was, dus ik weer slikken... Het was wel even heel heftig, maar met slechte en betere dagen. Huisarts gelooft me nog steeds niet, maar ik weet wel beter nu. Dit forum sleept mij er doorheen :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei EefjeJ:

Ongeveer 10 tot 15 mg per dag van half januari tot half maart, tussendoor nog tien dagen gestopt, toen kreeg ik al ontwenningsverschijnselen, maar de huisarts zei dat het mijn overspannenheid was, dus ik weer slikken...

14 minuten geleden zei EefjeJ:

Het was wel even heel heftig, maar met slechte en betere dagen. Huisarts gelooft me nog steeds niet, maar ik weet wel beter nu. Dit forum sleept mij er doorheen :)

was wel even heel heftig, maar met slechte en betere dagen. Huisarts gelooft me nog steeds niet, maar ik weet wel beter nu. Dit forum sleept mij er doorheen :)

Respect! Ik ben sinds 14 dagen eindelijk afgekickt van mijn laatste 3 sigaretten (kwam van 20 pd), dit is me uiteindelijk zó meegevallen! Je moet even door wat ‘uncomfy’ momenten heen, maar het wordt steeds makkelijker. Is het redelijk om het daarmee te vergelijken? Of slaat dat nergens op.......?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@JohannaEliesje geen idee eigenlijk...ik kon niet veel de eerste weken, niet auto rijden, amper voor mijn kinderen zorgen etc... Nachten waren soms doodeng door een racend hart en soort paniekaanvallen als ik wakker schrok... Maar hier is me keer op keer verteld dat het er allemaal bij hoorde en dat hielp enorm. Nu moet je hier niet van schrikken hoor, want dit kwam echt omdat ik in één keer ben gestopt en ik ontzettend gevoelig ben voor medicatie, cafeïne etc... Maar nu gaat het al veel beter, nog wel dagelijks wat klachten, maar ik doe al best weer veel, dus een stijgende lijn :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...