Spring naar bijdragen

Opnieuw even voorstellen


Bert1953

Aanbevolen berichten

Mijn naam is Bert,

Ik heb vanaf eind 2016 tot ergens in 2017 mijn bijdrage geleverd, ik lees nog steeds bijna dagelijks mee op dit forum.

Maart 2015 heb ik voor het eerst hulp gevraagd bij een loodzware depressie en een fors alcoholprobleem. Na een ziekenhuisopname door naar detox en daarna nog zes weken klinische opname. Ik wilde als vervolg dagbehandeling, maar er was een wachtlijst van een maand. Dus een maand alleen thuis doorgebracht, wat helemaal mis liep. Direct weer fors drinken en terugvallen in oud gedrag. Eenmaal in dagbehandeling is er iets opmerkelijks gebeurd. Ik had mijzelf met een smoes ziek gemeld en heb stiekem zo'n drie dagen gedronken. Op tijd gestopt, zodat bij terugkeer mijn urine schoon zou zijn en heb mijn stiekeme drinken dus niet gemeld. Daarna volgde een dag of tien mooi weer spelen in dagbehandeling, terwijl de emoties meer en meer door mijn lijf gierde. Angst om eruit gegooid te worden, schaamte over mijn oneerlijkheid, boosheid over mijn leugenachtige gedrag, verdriet over het toenemende besef hoe ik in het leven stond. Al die emoties streden om voorrang en slapen lukte steeds minder. Uiteindelijk heb ik het op een avond zittend in mijn stoel uitgeschreeuwd, "Nooit meer", "Nooit meer zal ik die krampachtige, onzekere, angstige man zijn". Er werd iets doorbroken op dat moment, het voelde alsof ik een diepere laag aan boorde. Ik was gesloopt maar tegelijkertijd kwam er ook veel energie vrij. Natuurlijk de volgende dag alles eerlijk opgebiecht in dagbehandeling. Ik werd grondig doorgezaagd en kreeg een officiële waarschuwing, omdat ik mijn drinken had verzwegen. Het daarop volgende jaar heb ik mijzelf grondig onder de loep genomen op alle levensgebieden, ben ook als een puber voor mij nieuw gedrag gaan uitproberen. Na een klein jaar, elf maanden om precies te zijn heb ik besloten om weer wat te gaan drinken. Voor ik dat deed heb ik alle levensgebieden opgeschreven waar mijn leven aan moest blijven voldoen. Een week daarna heb ik mijn eerste glas ingeschonken. Ik drink nu drie jaar drie bier per dag. Het nieuwe draadje "Minderen & gecontroleerd drinken" en hoe dit tot stand kwam heeft mij doen besluiten weer mijn bijdrage te willen leveren. Er valt voor mij nog veel te ontdekken op dat terrein.

Met vriendelijke groet, Bert

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo zeg Bert, wat een verhaal.
Maar wat moest je diep gaan in jezelf he eer de knop om was.
Ik snap dat er nog veel te ontdekken valt voor je.
En als dit zo werkt voor je dan ben (of lijk?) je adb
persoonlijk blijf ik 3 per dag nog veel vinden hoor. en weet
niet of het glazen, flessen, 1/2 liters zijn en gewoon of sterk bier.
Maar ik denk dat het erom gaat dat jij tevreden bent, toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Bert, welkom terug en goed dat je je verhaal hier doet. Pittig traject heb je achter de rug. 

Drie jaar drie bier per dag. Ik neem dan aan dat je het over 1 liter hebt in totaal, van pils. Eerder had ik voor mezelf uitgeprobeerd dat dit het ideale aantal biertjes is; je voelt wel iets van een roesje, maar hebt er niet echt nadelen van de volgende dag. Daar ben ik nu niet meer tevreden mee. Ik voel me energieker zonder alcohol. 

Wat is jouw streven, om voorlopig 3 bier per dag te drinken? Gaat het je goed af, ook op feestjes of als je emotioneel bent? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo dames,

Dank voor jullie welkom hier.

Het was inderdaad een pittig traject eer de knop om ging. Maar dan vooral de knop om als het gaat om mijzelf open en eerlijk onder ogen te komen. Toen was negen maanden niet drinken voor mij niet zo moeilijk. Het was nodig om grondig met mijzelf aan de slag te gaan. Die laatste twee nuchtere maanden was ik steeds meer bezig met de vraag, kan ik weer wat gaan drinken. Het hield me dagelijks bezig op een manier die je dwingend zou kunnen noemen. Vandaar mijn keuze om alle levensgebieden een stevige lijn te trekken, ik heb daar ruim de tijd voor genomen.

Om op jullie vragen in te gaan, ik drink dagelijks 3 pijpjes Grolsch van 5 procent. Van mijn kant een vraag, je schrijft "En als dit zo werkt voor je dan ben (of lijk?) je adb" Wat houdt adb precies in lady jane? Dan de vraag of ik hier tevreden mee ben. Dat is één van de redenen waarom ik hier weer schrijf. Ik ben aardig tevreden over hoe ik vandaag in het leven sta. Die drie bier per dag geven mij soms het gevoel dat ik nog te actief verslaafd ben. Het geeft een dubbel gevoel. Dus echt tevreden ben ik niet. Ja Lonster als ik emotioneel ben kan ik daar aardig goed mee uit de voeten vandaag. Het is geen reden om meer te gaan drinken. Met emoties, tegenslagen, teveel aan mijn kop kan ik wel omgaan. Ik heb mijzelf aangewend om naast mijn activiteiten iedere dag even in mijn luie stoel te zitten om te voelen hoe het voelt daar van binnen. Op feestjes drink ik eigen nooit, het is misschien krom, maar ik vermoed dat ik mijzelf nog steeds moet bewijzen naar anderen toe. Toevallig heb ik een maand geleden voor het eerst met een aantal collega's op een terrasje zittend één biertje besteld. Maar mijn eerste drankje moest gewoon een watertje zijn, dat dan weer wel.   

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Steffen,

In mijn geval duurde detox in Amsterdam maar een paar dagen en leverde weinig problemen op. Ik moet er wel bij vertellen dat ik daarvoor drie dagen in het ziekenhuis heb gelegen. Ik had een aardige serie lichamelijke problemen, zoals een longontsteking, uitgedroogd, aan van alles tekort. Men heeft mij daar aardig wat medicatie toegediend, waardoor ik mij van die dagen nog maar weinig herinner. De detox afdeling was wel oké, maar na een paar dagen werd ik overgeplaatst naar een andere groep. Het was de enige plek in de regio waar toen plaats was. Dit was eerlijk gezegd geen positieve ervaring. Het was een opvangplek voor mensen die al lang uitbehandeld waren met daarnaast forse psychiatrische problemen. De sfeer was er vaak gespannen en van behandeling was amper sprake. Als mensen daar weer vertrokken ging men vaak rechtstreeks naar het Leger des Heils voor noodopvang. Maar nogmaals dit is niet de normale gang van zaken op een detox kliniek. De ervaringen die ik hoor zijn vaak vrij positief, het stoppen met drinken wordt vaak ook ondersteund met medicatie, zodat de bijverschijnselen goed te hanteren zijn. Ik zat toen op de Vlaardingenlaan in Amsterdam.  Kan me goed voorstellen dat je er tegenop ziet, wel dapper dat je het aan gaat. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom terug Bert. Fascinerend dat moment wat je beschrijft waarop je jezelf als het ware schreeuwend uit het diepst van de put hebt bevrijd en weer echt begon te leven. Dat dagelijkse rustmoment in je luie stoel lijkt me ook een hele goede gewoonte. Laat het stuwmeer van emoties dat zich gedurende je leven heeft opgebouwd nu maar wat leeglopen zodat er minder druk op staat. Rustig aan, steeds een beetje minder spanning is al een goed tempo.

bewerkt door Bob
typefoutje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bert adb is een uitdrukking
jij bent alcohol de baas
en alcohol niet langer jou de baas
dat is het streven hier
en ieder heeft zijn eigen weg daarin
ik kan me, jou lezende, wel het dubbele gevoel indenken
fijn dat je hierdoor weer terug bent
in contact blijven met anderen hier en jezelf integer onder de loep nemen
momenten van introspectie inbouwen (soort van Mindfulness?)
en alert blijven op je valkuilen. meer kun je niet doen denk ik?

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Bert1953:

Die drie bier per dag geven mij soms het gevoel dat ik nog te actief verslaafd ben. Het geeft een dubbel gevoel. Dus echt tevreden ben ik niet.  

Als t zo'n vast ritme is, dan is het een gewoonte. En een alcoholische gewoonte is vaak een verslaving, dat is een beetje inherent aan het spul (dat is dan weer niet jouw schuld).

Ik zou zeggen (maar wie ben ik, maar ik zeg het toch), varieer het gewoon. Een dag 3, een dag niks, een dag eentje, gewoon hoe het uitkomt. Omdat jij het wilt. Geen vast programma. Geen "dan mag ik weer". Niet van tevoren over nadenken. Niet centraal zetten. Misschien heb je per ongeluk niks in huis, drink je ook niks, geen issue. Net als iemand die nooit verslaafd is geweest. 3 max. Misschien maakt het je tevredener, dat is waar het uiteindelijk om gaat.

 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor jullie waardevolle reacties, ze raken aan een onderwerp wat mij nu al drie jaar actief bezig houdt. Dat onderwerp is "Balans". Tot vier tot vijf jaar geleden was ik die innerlijke balans kwijt. De laatste drie jaar heb ik daar hard aan gewerkt met redelijk succes. Toen ik met 17 jaar in de gezondheidszorg ging werken, was die balans al ver te zoeken. Het werk gaf mij een hoog stress niveau, waardoor ik 's avonds een halve liter wodka dronk om deze de baas te blijven. Door zo krampachtig in het leven te staan, ben ik ook forse depressies gaan ontwikkelen en heb ik uiteindelijk ook een alcoholverslaving opgebouwd. Uiteindelijk heb ik spiraal kunnen doorbreken. Balans in mijn leven is vandaag nog steeds een belangrijk onderwerp.  Dat stuwmeer zoals Bob het noemt is inderdaad leeg gelopen en minder spanning is inderdaad vandaag het geval. Maar voor mij betekent balans ook dat er een zekere spanning moet zijn. Ik vertaal dat in mijn motto: "Stel jezelf kleine doelen waarbij je het gevoel krijgt dat je er toe doet en ga er dan voor". Daar staat tegenover dat ik ook tijd voor mijzelf wil nemen. Alleen thuis, rommelen in mijn tuin, beetje lezen, TV kijken, simpele dingen. Bumperjim je schrijft: Als t zo'n vast ritme is, dan is het een gewoonte. En een alcoholische gewoonte is vaak een verslaving, dat is een beetje inherent aan het spul (dat is dan weer niet jouw schuld). Als ik dat vertaal naar balans zoeken is voor mij een vast ritme, gewoontes, zelfs als het gaat om alcoholgebruik niet perse verkeerd, misschien zelfs noodzakelijk. Maar goed, zo werkt het voor mij. Ik moet mijzelf goed blijven monitoren. Zo heb ik de laatste drie maanden mijn antidepressivum langzaam afgebouwd naar nul. Het is nu de eerste week dat ik zonder dat medicijn functioneer. Daar ligt nu even mijn prioriteit. 

Het is precies zoals je het beschrijft lady jane: " in contact blijven met anderen hier en jezelf integer onder de loep nemen momenten van introspectie inbouwen (soort van Mindfulness?) en alert blijven op je valkuilen. Misschien gaat het voor mij wat verder dan mindfullness, ik heb dit een jaar vrij intensief beoefend, het in het hier en nu leven. Het is een instrument geworden om mijzelf open en eerlijk te blijven onderzoeken op een wat dieper niveau, daar waar mijn eigenwaarde zetelt. Dat klinkt misschien wat soft, maar dat is het niet. Niet als je op basis daarvan vandaag keuzes maakt en je gedrag er op af stemt. Dan wordt het soms zelfs hard werken.

Fijn om op deze manier zo mijn ei te leggen en dank voor jullie bijdragen.

  

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik hoor er niet bij!?

Het is een gevoel dat ik al in mijn jeugd kreeg omdat ik mij onveilig voelde. Nu een heel leven later is dat gevoel een stuk minder toch!? Mooi niet, het is weer terug en al een tijdje ook. hoe moet ik vandaag met dat rot gevoel om gaan? Ik ben verslaafd, maar drink al jaren dagelijks drie bier. Ik ben niet sterk genoeg om er helemaal mee te stoppen, denk ik dan. Alleen de stoppers hebben recht om hier te schrijven denk ik dan. Ik kan een ander toch niet adviseren maar eens een tijd niet te drinken, terwijl ik zelf wel drink? Ik heb het gevoel dat ik nog bij de ene nog bij de andere partij hoor. Zo heb ik verschillende zware depressies door gemaakt en ik lijk dit door hard werken aardig onder controle te hebben (de laatste was drie jaar geleden). Dan voel ik mij weer een licht gewicht in vergelijking met anderen. Ik heb anti-depressiva afgebouwd zonder ontwenningsverschijnselen, terwijl een grote groep mensen hier veel problemen bij ondervinden. Verder werk ik nu ruim 3 1/2 jaar als ervaringsdeskundige bij MEE, ook daar hoor ik met een zekere regelmaat "Ja maar jij bent een geval apart". Jij kunt wel een"cliënt" zonder bemoeienis van een professional ondersteunen . Ik heb mijn leventje aardig op orde, maar rond dit onderwerp kan ik mijn draai nog niet vinden. Zijn er mensen die hier iets in herkennen? Vaak heb ik dan de gedachte "je moet niet zeuren Bert" het gaat toch goed met je! Je gaat toch zeker niet zielig zitten doen wel! Nou zielig ben ik zeker niet, maar het maakt me wel onzeker. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iedereen mag hier schrijven en dat gebeurt ook in de praktijk. Maar het doel van het forum is alcohol de baas te worden. Wat voor veel mensen synoniem is met stoppen. Dus je zal vaak advies krijgen in die richting. Zeker als je zelf aangeeft verslaafd te zijn aan je 3 bier. Ja dan zegt men stop er dan mee :) Dat is voorspelbaar advies natuurlijk. Stoppen is lastig maar het kan wel.

Ik adviseer iedereen om eerst een hele tijd niks te drinken om van de gewoonte af te komen. Ik kreeg zelf dat advies hier in het begin, toen ik nog dacht dat ik in het weekend zou kunnen drinken en doordeweeks niet. Sinds die tijd, bijna 2 jaar geleden, drink ik zelf wel af en toe, zonder enige regelmaat en met veel mate. Ben in het begin ook een beetje tegen adviezen in gegaan wat dat betreft. Uiteindelijk gaat het erom wat je wil en wat je kan en die beide moeten met elkaar rijmen.

Regelmaat is goed, daar niet van, maar niet met een hard drug :) Als ik weer dagelijks ook al is het maar 1 glas zou drinken, liep t binnen een paar weken weer uit de hand en was ik daarna weer net zo'n kansloze zuiplap als vroeger. Maar goed dat is slechts mijn verhaal.

 

 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat om alcohol de baas zijn.En als jij keurig elke avond 3 flesjes kan drinken lijkt me dat je dat bent.Maar kennelijk voelt het voor jezelf niet meer zo goed.Ik herken het gevoel van er niet bij horen.Ben zowiezo in mijn familie nogal  de vreemde eend.Gelukkig heb ik mijn eigen kleine gezin:1 dochter.Misschien later meer hier over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet je @bumperjim ik vind zelf dat ik nog verslaafd ben nu ik dagelijks drie bier drink, sommige mensen noemen dat "drinken blijft altijd een kwetsbaarheid". Ik vind persoonlijk dat dit ook voor jou geldt. Ook af en toe wat drinken na een zeer actieve verslaving duidt op een zekere verslaving. Ik leg de grens bij drie bier, jij bij af en toe één maar niet dagelijks. Ook mensen die niet meer drinken blijven in mijn ogen kwetsbaar voor een terugval. Jij geeft mij advies onder de noemer van het is maar mijn bescheiden mening hoor! Je vindt jezelf toch verslaafd! 

Verder heb ik er ruim drie jaar geleden inderdaad het advies opgevolgd een tijd helemaal niet te drinken, elf maanden om precies te zijn. Jij drinkt nu twee jaar af en toe, ik drie jaar drie bier. Bumperjim drie jaar drie bier is inderdaad een regelmaat met een harddrug, maar in mijn ogen is af en toe maar niet dagelijks dat ook, drinken van een harddrug. Het klinkt als mij kan niets gebeuren. Blijf scherp jongen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jopie,

Opmerkelijk dat jij je mij nog herinnert (rare zin). Ik kan me zelf niet zo goed herinneren wat ik in die tijd schreef en ik kan het ook niet terug vinden.

Ja ik ben vandaag aardig in balans en sta meestal aardig stevig met twee pootjes in de klei. Ik kan tegenwoordig aardig met mijzelf overweg, maar ontdek ook dat ik wat "eigenaardige" kantjes heb. Zo vind ik mijzelf wel een sociaal mens op zijn tijd, maar tegelijkertijd ben ik ook een beetje een "lonely wolf". Aan de combinatie kan ik nog niet helemaal wennen. Zeker nu er als het om werk gaat in deze vakantietijd weinig te doen is. Ik heb geen gezin (meer) waar ik deel van uit maak. Wel een goed contact met mijn zus en zwager, wonen een end weg. Ik ontdek dus nu dat mijn contacten voornamelijk bestaan uit collega's en mensen die ik (tijdelijk) ondersteun. In zo'n periode voelt dat dan soms ineens aan als "eenzaam". Alleen zijn is vaak geen probleem als ik maar die werkcontacten heb. Dat houdt mij bezig de laatste tijd in de gewone wereld. Geen huisje, boompje, beestje voor Bert, maar wel een leven dat de moeite waard is.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lonster, dat is inderdaad een mogelijkheid die ik al eens onderzocht heb. Dat was ooit lange afstand hardlopen maar dat zit er niet meer in i.v.m. rugklachten. Eigenlijk is mijn vrijwilligerswerk als ervaringsdeskundige mijn werk en hobby. Deze zomer viel dat even bijna stil, gelukkig deze week al weer drie afspraken. Eén van mijn eigenaardigheden is dat ik niet lekker functioneer in grotere groepen. Als ik het onderwerp boeiend vind praat ik volop mee. Gaat het over het weer of babbelen over niets bijzonders dan val ik binnen tien minuten stil en ga ik me ongemakkelijk voelen. Het gekke is, dat heb ik dan weer niet als ik voor mijn werk bij iemand langs ga ter ondersteuning. Dan praat ik zo een uur vol. Ik ben meer een één op één mens. 

Mooi dat je voor nu er voor kiest om helemaal niets te drinken en dat jij je hier fitter bij voelt. Wanneer heb je die keuze gemaakt?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kiezen voor een hobby of cursus hoeft niet te betekenen dat je kiest voor een grote groep. De kunst is om er mooie een op een contacten uit te halen, dat ben ik met je eens.

Ik heb nog geen eigenaardige kantjes kunnen ontdekken in je verhaal. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik zelf wat eigenaardig ben. :rolleyes:

Op ‎14‎-‎8‎-‎2019 om 15:07 zei Bert1953:

Mooi dat je voor nu er voor kiest om helemaal niets te drinken en dat jij je hier fitter bij voelt. Wanneer heb je die keuze gemaakt?

Die keuze heb ik niet gemaakt. :ph34r: Wat ik beschreef is mijn ervaring; dat ik me fitter voel als ik geen alcohol drink. Dus niet die drie flesjes bier of twee wijn, waarvan ik eerder dacht dat ik daar wel wat voordeel van had en geen nadeel.

Ik drink af en toe en probeer dat een beetje binnen de perken te houden. De ene keer lukt dat wat beter dan de andere keer. Het helemaal niets drinken is niet een streven voor mij. Of misschien denk ik wel dat ik het niet kan. Ik ben er nog niet helemaal uit. Het zou voor mij nu teveel voelen als een verbod. Mijn streven is een onverschillige houding naar alcohol. En dat lukt soms best aardig.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo sjonnie 81,

Welkom hier, ik hoop dat je steun gaat ervaren van dit forum.

Ja een zware depressie is slopend, dan kunnen zelfs de meest basale dingen, zelfs eten moeilijk worden. Loodzwaar kan dat zijn.

Heb ik het bij het juiste eind als ik aanneem dat je ook drinkt, omdat je hier besluit te schrijven? Heeft de opname die op komst is vooral met alcohol of juist met je depressie en/of andere problemen te maken. Ook veel drinken kan een depressie veroorzaken. Of is de depressie er al veel langer?

Hoor het graag.

Groet, Bert

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...