Spring naar bijdragen

Af komen van Clonazepam (en andere middelen)


AJkwak

Aanbevolen berichten

Beste lezers ,

Ik wil mijn verhaal met jullie delen en tevens vragen welke adviezen jullie voor mij hebben. Ik heb heel wat gelezen op dit forum en op Internet (bijv Ashton manuaal), maar ook gesprekken gevoerd met hulpverleners, van psycholoog tot verslavingsarts in een kliniek). Maar ondanks dat weet ik nog niet hoe ik het aan moet pakken. 

Achtergrond

Ruim 20 jaar geleden aan de clonazepam gegaan, en de laatste 10 jaar op 2mg per avond gebleven (equivalent van 40 mg valium) 
Vier jaar geleden kwam daar Venlafaxine bij (antidepressivum) , 75mg
En de laatste paar jaar ook nog een paar glazen whisky op een avond. 
Ook heel wat therapieën ondergaan. Angststoornis en vroeg kinderlijk trauma is de diagnose, en ik snap nu ook waarom ik ooit aan de middelen gegaan ben. 

Huidge situatie

Ik kan eigenlijk vrij makkelijk van de alcohol afblijven is me opgevallen;  ALS  ik maar in een goede stemming ben. Maar als het even tegenzit, is dat de variabele die toegevoegd wordt. Maar nooit meer dan een paar glazen. Daarmee gaat de ergste spanning eraf en kom ik in mijn - inmiddels geliefde -  'bubbel' waar ik me in kan terugtrekken. 

Een goede zet die ik heb gedaan 2 maanden geleden is gaan trainen met een personal trainer. Ik heb hem mijn verhaal verteld, en de trainingen zijn ook afgestemd om me beter te laten voelen en zijn fysiek erg zwaar. Maar inmiddels voel ik me fysiek wel een stuk beter en sterker. 

Uiteraard heb ik wel last van de middelen: emotioneel afgevlakt, suf en duf in de ochtend en - wat ik hier meer lees - allerlei vage fysieke klachten. Vooral last van minder goed kunnen denken, minder scherp. En als ZZP'er heeft me dat al een paar keer een opdracht gekost en is redelijk beroerd voor je zelfvertrouwen. Daarom heb ik besloten om een poosje vrij te nemen. Kan het me veroorloven om een half jaar aan mijn gezondheid te werken. En ik wil het ook graag voor mezelf en mijn gezin van 2 jongen kinderen en vrouw. Zelf ben ik begin 40. 


De oplossing?

Ik heb gelezen en youtube gekeken over tapering, lijkt effectief te zijn maar duurt lang. Ook ben ik bij de kliniek geweest die een afkickkliniek heeft in Schotland (hier ook al eerder genoemd). Zij willen het relatief snel doen, maar ik krijg de indruk dat ze niet heel veel benzo- kennis in huis hebben ? 

Vragen die ik onder andere heb, waar ik maar moeilijk zelf uitkom: 

- Is opname effectiever dan tapering ? 
- Is er een aan te bevelen volgorde van afbouw van middelen ? Kan het tegelijk ? Kliniek zegt van wel....
- Zijn er klinieken die ervaring hebben met mijn situatie ? Ik zal waarschijnlijk ook aan de bak moeten op therapiegebied. 
- Is hier iemand waar ik een keer mee van gedachten kan wisselen en die mij op weg wil helpen ?

Meedenken wordt zeer op prijs gesteld. Wie weet zet het mij op gedachten die ik nog niet eerder langs had zien komen en/of een aanpak die ik nog niet eerder overwogen had. 

Groet,
Alfred

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zijn vragen die ik mezelf ook heb gesteld, dus ik wil heel graag meedenken. Heel kort een introductie van mezelf: ik heb een kleine 20 jaar temazepam en alprazolam gebruikt, tot eind vorig jaar niet dagelijks maar wel in toenemende mate. Eind vorig jaar werd het temazepamgebruik dagelijks (30 mg) en ik merkte na een paar maanden dat ook deze dosis niet voldoende zou blijven. Voor de onderliggende oorzaak was er inmiddels ook een antidepressivum aan toegevoegd.

De vage fysieke klachten plus de dosisverhoging deden me rondkijken, hier, op benzobuddies.org en nog een paar buitenlandse sites. Ik zocht contact met mijn huisarts en apotheker en belde ook met een kliniek om te onderzoeken of dat een optie zou kunnen zijn.

Om met dat laatste te beginnen: een kliniek voor alleen benzogebruikers - laat staan voor gebruikers die uitsluitend netjes hun medicatie op doktersvoorschrift jaar in, jaar uit hebben gebruikt - bestaat niet. Ik heb ook gezocht in Duitsland en Belgie, zelfde verhaal. Een kliniek behandelt ook gebruikers van alcohol, opiaten etcetera en daarop is hun behandeling gericht. Ze willen in een relatief korte periode toewerken naar middelenafbouw gevolgd door therapie in vele vormen. En daar zit voor een langjarige benzogebruiker het probleem. De benzodiazepinen hebben de GABA-receptoren in de hersenen lui gemaakt, onttrekking ervan zorgt voor ontwenningsverschijnselen en het opnieuw activeren van de receptoren kost tijd, veel meer tijd dan de maximale tijd die een kliniek voor de onttrekking wil uittrekken (vaak orde grootte 6 weken). Binnen een kliniek zullen vaak genoemde acute risico's (zoals een insult) wel voorkomen worden, maar als je benzovrij maar met heel veel klachten terugkeert heb je daar weinig aan.

Langzaam afbouwen kan de receptoren de kans geven te beginnen met herstellen en ik ben bang dat het advies 'taper, taper, taper' overal terugkomt. Dat vergt geduld en een lange adem. Ik ben begin mei ongeveer begonnen en zit nu op iets meer dan de heft van mijn dosis - en naar verluidt moet je hoe lager je komt, hoe langzamer taperen.

Hier stop ik even, er zijn anderen die ervaring hebben met een kliniek, zij zullen je meer informatie van binnenuit kunnen vertellen. Als ik kan helpen (mag ook rechtstreeks), laat het me weten.

bewerkt door Briba
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bekijk het vooral ook positief: een langzame afbouw geeft je de beste kans op zo min mogelijk klachten, al zijn er geen garanties. Ik herken heel goed het gevoel om er nu van af te willen en dan liefst zo snel mogelijk en weer verder te gaan met je leven en je werk, maar dan wel op een zo verantwoord mogelijke manier.

bewerkt door Briba
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei AJkwak:

- Is opname effectiever dan tapering ? 
- Is er een aan te bevelen volgorde van afbouw van middelen ? Kan het tegelijk ? Kliniek zegt van wel....
- Zijn er klinieken die ervaring hebben met mijn situatie ? Ik zal waarschijnlijk ook aan de bak moeten op therapiegebied. 
- Is hier iemand waar ik een keer mee van gedachten kan wisselen en die mij op weg wil helpen ?

1. Een opname zou ik niet adviseren omdat je dan niet op je eigen tempo mag afbouwen, terwijl de richtlijnen duidelijk stellen dat dat de eerste vereiste is. Helaas wordt die richtlijn niet gevolgd. 
2. Tegelijk afbouwen is zeker niet verstandig, aangezien benzo's en antidepressiva ( venlafaxine is er zelfs berucht om) een heftig afbouwsyndroom met zich mee kan brengen. Beiden moeten uiterst zorgvuldig en voorzichtig worden afgebouwd. Ik bouw nu zelf Venla af, nu 20 benzo vrij, en ik zal zeker 1,5 over de Venla afbouw doen, omdat het me anders ernstige ontwenning geeft. Ik bouwde maar 1 mg per week af en ga nu zelfs naar 1mg per 2 weken omdat ik er echt ziek van begon te worden. Niet depressief, maar kotsmisselijk en buikpijn, draaierig en overgevoelig.
3. Er zijn mogelijk klinieken die ZEGGEN dat ze ervaring hebben, maar ik ken er geen één die ik kan aanbevelen omdat ze niet werken met afbouwmedicatie en niet afstemmen op de reactie van de patient. Ze hebben gewoon geen kennis van de heftige gevolgen die een snelle afbouw kan veroorzaken.
4. Ik werk sinds kort als afbouwcoach, mijn website is nog niet af dus die kan ik je niet sturen, maar ik ben zeker bereid om met je te praten om je op weg te helpen. Als je dat wilt kan je mij een privé bericht sturen en dan wisselen we informatie uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Allen, in het bijzonder @Briba en @Kannietmeer voor jullie uitgebreide reactie. 

Naar aanleiding van jullie reacties en nog wat verder lezen op dit forum ben ik weer wat verder gekomen in deze, toch wel bijzondere wereld van 'prescription based drugs'. En daarmee komen nog wat meer vragen boven. 

@Kannietmeer Ik stuur jou nog even een apart bericht om wat gegevens uit te wisselen. Ik zou wel eens willen weten wat jij precies doet. 


De vragen:

- Is er iemand op dit forum, of iemand die iemand kent die wel succes heeft gehad met de snelle methode van afbouw die ze in klinieken gebruiken ?

- Heeft iemand wat meer literatuur / gegevens over het fenomeen GABA-receptoren, liefst in het Nederlands ? 

- IK heb het gevoel dat mijn hormoonhuishouding ook niet meer goed werkt, c.q. van slag is. Herkent iemand dat en reken je dat toe aan de medicatie ? Is er een manier om dit aan te tonen ?

- Ik lees ook eea over taperingssptrips en met name dat deze niet vergoed worden door de verzekeraar. Zijn deze strips handig / verstandig ?  Ik vraag dat omdat die youtube-filmpjes er zo 'spartaans' uitzien. Aan de slag met een excel schema, weegschaal en schaaf. Ik zag ook iemand die alles in volle melk oploste, en er dan om de zoveel weken iets vanaf deed (lees: steeds iets minder dronk). In mijn geval (2mg) verwacht ik dat het wel eens heel lang zou kunnen duren.

- Eind deze maand heb ik een gesprek met de psychiater van CC en alles wijst erop dat men het Schotland-plan voor mij klaar heeft liggen. Tegelijkertijd lees ik ook veel over een andere arts, Erik Paling van Brijder. Kan ik Brijder benaderen, voor - laten we zeggen - een second opinion ? En wat kun je allemaal met zo'n verslavingsarts ? Is dat ook een psychiater ?

Voordat ik stop met mijn vragenvuur, nog eentje die mij bezig houdt:
De laatste maanden heb ik heel wat artsen / psychologen en coaches gezien, naast mijn psychotherapeut (4 jaar) nu die cognitieve gedragstherapie toepast. Ik krijg allemaal goedbedoelde maar tegenstrijdige adviezen: de een zegt, geen cognitieve gedragstherapie, maar traumatherapie en via je lijf uiting geven. De ander zegt gewoon coaching en weer iemand zegt opname in een kliniek. Afijn, van alles en nog wat dus. 

Wat wel zo is, is dat ik nu al weet dat ik iets zal moeten doen om met  die spanning, angst en andere emoties om te gaan, anders dan met de pillen en alcohol. En dat terwijl er ook nog een heel gezin aandacht vraagt en oh ja....er ook nog ge-zzp't moet worden voor de benodigde inkomsten. Samen met al die wijze adviezen is het bijna too much to handle! 

Tot hier even. Dank voor jullie aandacht en reacties!

Hartelijke groet,

Alfred

 



 



 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei AJkwak:

-1  Is er iemand op dit forum, of iemand die iemand kent die wel succes heeft gehad met de snelle methode van afbouw die ze in klinieken gebruiken ?

-2  Heeft iemand wat meer literatuur / gegevens over het fenomeen GABA-receptoren, liefst in het Nederlands ? 

- 3 IK heb het gevoel dat mijn hormoonhuishouding ook niet meer goed werkt, c.q. van slag is. Herkent iemand dat en reken je dat toe aan de medicatie ? Is er een manier om dit aan te tonen ?

-4  Ik lees ook eea over taperingssptrips en met name dat deze niet vergoed worden door de verzekeraar. Zijn deze strips handig / verstandig ?  Ik vraag dat omdat die youtube-filmpjes er zo 'spartaans' uitzien. Aan de slag met een excel schema, weegschaal en schaaf. Ik zag ook iemand die alles in volle melk oploste, en er dan om de zoveel weken iets vanaf deed (lees: steeds iets minder dronk). In mijn geval (2mg) verwacht ik dat het wel eens heel lang zou kunnen duren.

-5  Eind deze maand heb ik een gesprek met de psychiater van CC en alles wijst erop dat men het Schotland-plan voor mij klaar heeft liggen. Tegelijkertijd lees ik ook veel over een andere arts, Erik Paling van Brijder. Kan ik Brijder benaderen, voor - laten we zeggen - een second opinion ? En wat kun je allemaal met zo'n verslavingsarts ? Is dat ook een psychiater ?

6 Voordat ik stop met mijn vragenvuur, nog eentje die mij bezig houdt:
De laatste maanden heb ik heel wat artsen / psychologen en coaches gezien, naast mijn psychotherapeut (4 jaar) nu die cognitieve gedragstherapie toepast. Ik krijg allemaal goedbedoelde maar tegenstrijdige adviezen: de een zegt, geen cognitieve gedragstherapie, maar traumatherapie en via je lijf uiting geven. De ander zegt gewoon coaching en weer iemand zegt opname in een kliniek. Afijn, van alles en nog wat dus. 

 

Meneer Alfred,;)
 Ik doe het weer even zo, lekker overzichtelijk, want je stelt je vragen ook overzichtelijk.

1. Ik ken helaas niet iemand die er met succes is afgekomen via een kliniek, maar ik vermoed dat dat de mensen zijn geen afbouwsyndroom hebben en dus ook niet naar het forum komen om uit te zoeken wat er aan de hand is, want voor hen is er niet zoveel aan de hand. Niet iedereen heeft namelijk een afbouwsyndroom. Er zijn ook mensen die gewoon kunnen stoppen zonder al te veel problemen en met een paar weken klaar zijn en opgeknapt. Of ze dan andere medicatie hebben gekregen of toch schade hebben die ze niet toeschrijven aan de benzo, maar aan iets anders is mogelijk. Maar op dit forum zijn de meeste verhalen van mensen die via een kliniek zijn afgebouwd niet erg gunstig. Vaak staan mensen na 6 weken buiten en zijn ernstig ziek en in paniek door de cluster van klachten die ze ervaren.

2. Er is veel literatuur, maar of het in het Nederlands te krijgen is weet ik niet. De Ashton Manual is wel in het Nederlands en geschreven naar aanleiding van Professor Heather Ashton haar onderzoeken in haar eigen benzokliniek. Dat lijkt is de meest wetenschappelijke literatuur die je in het Nederlands kan krijgen.  Misschien dat je google translate kan gebruiken om de volgende pagina te vertalen als je moeite hebt met Engels. Benzo.uk.org is een goede website voor informatie, vol literatuur en wetenschappelijke onderzoeken, maar dan in het engels. Hier kan je ook gratis de Ashton Manual downloaden in je eigen taal.

3. Hormonen worden beinvloed door de benzo omdat het je centraal zenuwstelsel beinvloed en beschadigd. Ikzelf menstrueerde ineens 20 dagen, had hevige bloedingen voor een lange tijd en mijn klachten zijn veel erger tijdens de periode van PMS. Het lijkt me vrij aannemelijk dat het niet alleen voor vrouwen maar ook voor mannen geldt. Ik kan je ook aanraden je vitamine's en mineralen te laten controleren, het liefst door een natuurarts. Je lichaam in de beste conditie brengen qua voedingsstoffen kan helpen om klachten in toom te houden.

4. Taperingstrips zijn fantastisch en handig. DSW vergoed ze geloof ik wel, maar eigenlijk vergoeden de meeste verzekeraars ze nog niet omdat ZIN het geen rationale pharmica vindt en dus hoeven zorgverzekeraars mensen niet te helpen. Het is belachelijk, maar het is niet anders. Je huisarts kan het voorschrijven door naar cinderella.org te gaan en daar een receptformulier in te vullen. In contact met De Regenboog apotheek kan je ook aangeven als het te snel gaat en dan schijn je heel snel , de volgende dag, een aangepaste taperstrip te krijgen. De kosten zijn wel flink.
Het weegschaaltje is minder barbaars dan het lijkt ;-), maar clonazepam is lastig af te bouwen met een weegschaaltje. Een suspentie maken is in mijn ogen de enige manier voor de clonazepam, want de stappen zijn anders te groot.  Ja, dat is intensief, maar mocht je heftig reageren op de afbouw, dan is het mogelijk alle moeite waard. Mijn vriendin heeft het 2 jaar moeten doen, en ik kan je haar 'recept' doormailen als je toch interesse mocht hebben. Het is bewerkelijk, maar voor een veilig afbouw zou ik zelf veel over hebben. Dat gaat boven gemak.

5. Ik heb Erik hierover gesproken, en het is zeker mogelijk een second opinion bij hem aan te vragen. Hij is daar heel open over. Hij kan het niet achter de rug van een andere psychiater of arts om doen, want dat is tegen de beroepsethiek. Hij weet meer van de benzo's dan menig arts, dus het is in mijn ogen een goed idee.

6. Als je in ontwenning ben, worden dingen allemaal uit zijn verband getrokken in jezelf en is therapie in mijn ogen alleen handig gericht op de coping met de klachten die je ervaart. Pas als je van de benzo af bent en je een goed stuk genezen bent, kan je in therapie goed aan jezelf werken en ook dan kan pas duidelijk worden of er echt iets met je aan de hand is, of dat het grootste probleem gewoon de medicatie is geweest. Omdat er weinig kennis bij de GGZ over benzo-ontwenning, raad ik je vooral aan daar niet je heil te verwachten wat betreft de afbouw. Ikzelf doe dus coaching, en werk met coachingstechnieken en vanuit mijn persoonlijke ervaring en ervaring met veel andere mensen die ik ondersteund heb bij hun afbouw.  Wat inhoud dat ik meedenk in je proces, gerichto op motiviatie en emotionele steun en soms in het vinden van oplossingen. Het is geen vervanging voor medische zorg of psychotherapie die je eventueel nodig mocht hebben.

Hoop dat je ik je hier weer wat mee heb kunnen helpen.

liefs, Liz
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...