Spring naar bijdragen

Huiskamer 31 juli 2019


Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

De huiskamer begint vandaag met een lang verhaal. Over mezelf. Sommigen kennen het, anderen niet. 
Ik ben de laatste dagen keihard teruggevallen en zit weer op benzo's, omdat ik het niet trek. Maar waarom? Ik weet het niet. 

Ik was 48 toen ik in 2006 vanwege een lichte burnout paroxetine kreeg. Daar heb ik het 10 jaar erg goed op gedaan. Vervolgens mocht ik afbouwen van de arts (kwam ze pas na 10 jaar mee). Afbouwen ging goed, tot laatste stukje van 2 naar 0 mg. Veel klachten, vooral jeuk en slapeloosheid. Dokter oordeelde dat ik weer aan de paroxetine moest. Onwetende ik stemde in. Dat was eind 2016. En toen begon de ellende. Lijf wilde niet meer, sloeg letterlijk op slot. Oxazepam en Clonazepam werkten niet. Via crisisdienst 9 dagen in opname geweest. Lorazepam gekregen, dat hielp wel. 
Eind 2017 was ik er vanaf, na gestage afbouw. Best veel ellende in de afbouw gehad, voornamelijk ook door angst en onrust. GGZ diagnosticeerde mij met angststoornis. Therapieën gehad, hielpen niet. IS het wel een angststoornis? Of chemische angst door de afbouw? 

Na de afbouw ups and downs. Soms ging het goed, dan weer even niet. Slapen bleef een probleem, angst soms ook. Huwelijksproblemen gehad (kan er met partner ook niet over praten), sterfgevallen in familie en vriendenkring en in maart 2019 ging het echt niet meer. Oxazepam gekregen en Temazepam. Oxazepam 3 weken geslikt, netjes afgebouwd, maar sinds die tijd gaat het toch niet goed. Veel onrust bij het ontwaken. Er zitten goede dagen, soms weken bij, maar ook heel slechte. Bij slecht slapen nam ik soms een Temazepam (2 of 3 keer per maand) en dat gaf eigenlijk geen problemen.

Tot nu. Prima weekend gehad, maar zondagnacht bekroop me een enorme angst. Zomaar. Temazepam erin. Dat fenomeen herhaalde zich maandagnacht. Weer Temazepam. Ik slaap dan wel, maar was overdag super onrustig. Gisteravond weer naar bed. Na een uur slaat de onrust weer keihard toe. En weer pak ik een Temazepam. Amper 2 uur op geslapen. Dat was de druppel, ik wist het echt niet meer. Oxazepam ingenomen. Werd even rustig maar nu, 4 uur later is het echt mis. 
Onrust, angst, zweten, spiertrekkingen, tintelingen in armen, zwaar rotgevoel in buik, somber en tegen het depressieve aan. En eerlijk, zo ken ik mezelf niet. Dit is wel heel heftig. Werk ingeseind dat ik even niet kom. Ben tot niets in staat, kan alleen maar wat op de bank zitten en voor me uit kijken. En dat terwijl ik 3 dagen terug nog een ontspannen topdag had. 
Gek genoeg kan ik geen reden verzinnen. Op het werk bestaat de kans dat ik voor 25% ontslagen word, maar dat wist ik eigenlijk al en dat veroorzaakt bij mijn weten de enorme terugval niet. 

Ik slik nog steeds 20 mg Paroxetine en 25 mg Quetiapine voor de nacht. Ben nu 61 en wil genieten zonder zorgen en zonder onrust. Soms lukt dat, maar nu is het zo ontzettend ver weg. Wat heeft de toekomst nog voor mij in petto? 
Ik denk er sterk over om te stabiliseren nu, desnoods weer op Oxazepam. Ik ben bang dat ik er echt aan onderdoor ga als ik dat niet doe, maar aan de andere kant wil ik het helemaal niet. 

Tenslotte: de afbouw van de Lorazepam is bij mij destijds goed gegaan en heeft mij geholpen. Ik heb de pech gehad dat bepaalde levensgebeurtenissen mij teruggeworpen hebben, samen met het te snel willen reïntegreren in werk. Dit scenario is dan ook beslist niet exemplarisch voor jullie!

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Cyclad58:

Tot nu. Prima weekend gehad, maar zondagnacht bekroop me een enorme angst. Zomaar. Temazepam erin. Dat fenomeen herhaalde zich maandagnacht. Weer Temazepam. Ik slaap dan wel, maar was overdag super onrustig. Gisteravond weer naar bed. Na een uur slaat de onrust weer keihard toe. En weer pak ik een Temazepam. Amper 2 uur op geslapen. Dat was de druppel, ik wist het echt niet meer. Oxazepam ingenomen. Werd even rustig maar nu, 4 uur later is het echt mis. 
Onrust, angst, zweten, spiertrekkingen, tintelingen in armen, zwaar rotgevoel in buik, somber en tegen het depressieve aan. En eerlijk, zo ken ik mezelf niet. Dit is wel heel heftig. Werk ingeseind dat ik even niet kom. Ben tot niets in staat, kan alleen maar wat op de bank zitten en voor me uit kijken. En dat terwijl ik 3 dagen terug nog een ontspannen topdag had. 
Gek genoeg kan ik geen reden verzinnen. Op het werk bestaat de kans dat ik voor 25% ontslagen word, maar dat wist ik eigenlijk al en dat veroorzaakt bij mijn weten de enorme terugval niet. 

Ik slik nog steeds 20 mg Paroxetine en 25 mg Quetiapine voor de nacht. Ben nu 61 en wil genieten zonder zorgen en zonder onrust. Soms lukt dat, maar nu is het zo ontzettend ver weg. Wat heeft de toekomst nog voor mij in petto? 
Ik denk er sterk over om te stabiliseren nu, desnoods weer op Oxazepam. Ik ben bang dat ik er echt aan onderdoor ga als ik dat niet doe, maar aan de andere kant wil ik het helemaal niet. 

Joh @Cyclad58, wat vervelend man! 5 jaar geleden verloor ik ook iemand waardoor ik uiteindelijk meer ben gaan slikken, bij mij was het m'n eigen kind. Uiteindelijk ben ik er zoals je hebt kunnen lezen niet beter op geworden. Wat nou als er geen benzo zou bestaan? Dan zouden we het toch ook anders op moeten lossen?

Als ik dit laatste stukje lees van je, krijg ik het gevoel dat de benzo's een probleem zijn voor jouw. Met het idee dat er Temaze en Oxazepam in het nachtkastje ligt, snap ik wel dat je steeds terugvalt als je niet kan slapen. 

Ik vraag me ook met grote zorgen af of je kan gaan genieten van een toekomst zonder onrust en zorgen als je nu weer Oxazepam zou gaan slikken. Je geeft nu al aan dat je klachten ervaart na het gebruik ervan. Ik begrijp heel goed dat het lastig is voor je, maar is het geen idee om de tabletjes de deur uit te bonjouren en op een andere manier om te leren gaan met problemen? Pas dan geloof ik dat je echt weer gelukkig kunt worden. Zet hem op he Cyclad !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Cyclad58

ontzettend heftig. Zelf denk ik dat de medicatie het probleem is. Ik heb vandaag ook een enorme wave gehad. Werd wakker met hevige onrust die toenam. Daarna pijnklachten, zo erg tot huilend toe. Om 12 uur was het over. Niet dat ik me nu helemaal goed voel, er is altijd wel iets zoals duizeligheid en derealisatie. Maar die extreme onrust en pijn is weer weg. Ik denk dan ook vaak; doe ik iets verkeerd? Komt het door de stress van de scheiding en alles? Maar dat is niet logisch. Waarom heb ik het nu dan niet? Het is echt zo’n golven patroon na afbouwen en het enige logische wat ik eigenlijk kan bedenken zijn de benzo’s. Ik denk dat bij jou de medicatie ook het probleem is. In elk geval lijkt het me niet goed om weer een benzo te nemen. Ik denk dat je daardoor nu weer hevigere verschijnselen hebt gekregen. 

De stress van je baan verliezen snap ik maar al te goed. Ik weet ook niet hoe ik het ga doen; sta letterlijk op straat nu met de scheiding. Getrouwd onder slechte huwelijkse voorwaarden. Man trok het niet meer. Wil me ook nog eens met niks nalaten. Heel gevecht met advocaten maar ga er niet uitkomen met hem want hij is belasting aan het ontduiken (heeft een eigen bedrijf). Ik logeer al tijden dan weer daar en dan weer daar. Ik ga in het huis van mijn vader wonen, wat idioot is want dat is een bouwval. Die is nu met spoed een slaapkamer aan het afmaken zodat ik daar kan slapen. Hij woont er zelf nog niet eens. Dat is mijn leven nu geworden door deze rotzooi. Ik kom ook tot niks omdat de ontwenningsverschijnselen zo extreem hevig zijn. Ik weet niet hoe ik deze tijd moet gaan doorbrengen en hoe lang mijn leven zo zal zijn. Ik voel de druk vanuit het UWV terwijl die toch echt moeten begrijpen dat als ik nu aan het werk kon ik het meteen zou doen. Zou zoveel schelen! Alsof ik voor de lol terug ga naar mijn vader en in een bouwval ga zitten. Maar ik zal absoluut niet vrijwillig een benzo nemen. Ik lees overal dat als je er weer 1 neemt of als je alcohol neemt, je er weer slechter aan toe bent. Ik denk dat dat bij jou het geval is.

je kan het alleen helaas niet meer terugdraaien. Ik hoop dat het snel minder heftig wordt. Mijn leven ligt al in puin en toch neem ik er geen. Jij kan het ook. Ik snap je frustratie en angst om je baan kwijt te raken, maar deze rommel is niet de oplossing maar waarschijnlijk de oorzaak. 

Dikke knuffel voor jou 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allemaal dank voor de fijne en meelevende berichten! 

Ja, het beste zou zijn als ik de benzo's de deur uit kon flikkeren (excusez le mot). Dat is me toch nog een brug te ver. 

Het gaat er bij mij meer om hoe het nou komt dat ik zonder reden zo diep terugval steeds. Na een topweekend was dat wel het laatste wat ik zou verwachten.  
Ik stel me wel wat vragen: 
- werkt mijn AD nog wel? Ik heb het nu na de heropstart alweer 3 jaar, het kan zijn werking verliezen. 
- moet ik mijn voedingspatroon wijzigen? Ik eet voor zover ik weet gezond en gevarieerd.
- is er sprake van een vitamine tekort? Ik zal dat eens laten testen

Ik denk er over na om te wenden tot een natuurarts, maar dan wel iemand die weet waarover hij/zij het heeft. 

Vanmiddag een stukje hardgelopen. Eigenlijk ging het voor geen meter, maar toch wel lekker dat ik het gedaan heb. Toch weer ruim 3,5 kilometer in de benen, prima. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Ad, 

 

misschien kan ik antwoord op je vraag geven;

“Allereerst door het bevorderen van de biologische beschikbaarheid van monoaminen, in het bijzonder serotonine en noradrenaline, in de synaps (mechanismen A, B en C van figuur V.1). Dit effect treedt direct na gebruik van een antidepressivum op. Een tweede effect is een adaptatie van de postsynaptische receptoren (mechanisme D van figuur V.1). Ten gevolge van de grotere beschikbaarheid van transmitter in de synaps treedt een vermindering van het aantal postsynaptische receptoren op ("down regulation"). Dit tweede effect treedt tegelijk met het therapeutisch effect op, namelijk twee tot drie weken na aanvang van de antidepressivumbehandeling. Antidepressiva bevorderen allen de downregulation. Het eerste effect, de vermeerderde beschikbaarheid van de neurotransmitter in de synaps, kan op één of meerdere van de volgende wijzen tot stand komen”  

deze tekst komt van deze site:

http://epicasus.homestead.com/files/Antidepressiva_web.htm

wat ik hieruit begrijp, en iedereen die het anders leest, vul me gerust aan of verbeter mij;

het verhoogt serotonine maar tegelijk vermindert je hoeveelheid receptoren. Dus tja....Naar mijn idee slik je je paroxetine puur alleen nog om ontwenningsverschijnselen tegen te gaan en niet meer voor de werking. Daarom wordt er volgens mij ook geadviseerd om niet langer dan een jaar te slikken.  En als ik dit lees geloof ik daarom ook niet echt in de werking van anti depressiva en ben ik, mede door eigen ervaringen super sceptisch geworden. 

bewerkt door Annie87
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Robbin , bedankt voor je interesse. Ik heb weinig gepost vanwege andere medische problemen (netvlies) wat veel spanning gaf. Vandaag weer (2 uur) daaraan behandeld en dan ben ik helemaal op...lig nu op bed.

Qua afbouw ben ik nog steeds bij de temazepam gebleven, inmiddels van 30 mg naar zo'n 17 mg met het weegschaaltje van @Kannietmeer.

Meestal is het te doen, de onrust, gespannen nek en schouders, angst vooral bij opstaan, zal velen bekend doen klinken. @Robbin zit jij nu tussen de 7 en 8 mg dia?

Ik heb een vraag over microtaperen: de strips voor diazepam halen er elke dag een beetje af, maar voor temazepam is het in stukjes van .5 mg, dus bijvoorbeeld 17-16.5-16.5-16-16-16. Is daar een reden voor? Zelf haal ik in principe er elke dag wat af, tenzij het tegenzit. Maar zou het misschien beter zijn om steeds 1 of 2 dagen te stabiliseren zodat de GABA-receptoren kunnen wennen, ben heel benieuwd naar jullie ideeen. En soms als het zwaar tegenzit zoals vannacht neem ik wel eens een reddingsdosis...1 keer maar en daarna terug op taperschema. Overkomt jullie dat ook wel eens, is het erg dom (ja ik weet dat Ashton zegt:geen updose, geen reinstate) voor die ene keer?

@Cyclad58 al heb ik weinig gereageerd, ik leef wel mee, de balans tussen werk en gezondheid is moeilijk als je net als ik ouder bent. Zelfde geldt voor alle anderen, ik zal proberen vaker te reageren maar ben soms zo moe...

bewerkt door Briba
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Cyclad58:

Ja, het beste zou zijn als ik de benzo's de deur uit kon flikkeren (excusez le mot). Dat is me toch nog een brug te ver. 

Maar waarom dan precies? Wat zijn dan de voordelen voor jou om het in huis te hebben? Geeft het een veilig gevoel? 

Als er vanacht een doosje placebo tabletjes ligt i.p.v. Temazepam en jij weet dat niet. Zou je dan ook gerust in slaap vallen denk? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Robbin:

Maar waarom dan precies? Wat zijn dan de voordelen voor jou om het in huis te hebben? Geeft het een veilig gevoel? 

Als er vanacht een doosje placebo tabletjes ligt i.p.v. Temazepam en jij weet dat niet. Zou je dan ook gerust in slaap vallen denk? 

Duidelijke vraag met een duidelijk antwoord: de angst om de controle te verliezen. Dat heb ik 3 jaar terug al eens meegemaakt, dat kostte me 9 dagen ziekenhuis en een verslaving aan de Lorazepam. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Briba:

 

Ik heb een vraag over microtaperen: de strips voor diazepam halen er elke dag een beetje af, maar voor temazepam is het in stukjes van .5 mg, dus bijvoorbeeld 17-16.5-16.5-16-16-16. Is daar een reden voor? Zelf haal ik in principe er elke dag wat af, tenzij het tegenzit. Maar zou het misschien beter zijn om steeds 1 of 2 dagen te stabiliseren zodat de GABA-receptoren kunnen wennen, ben heel benieuwd naar jullie ideeen. En soms als het zwaar tegenzit zoals vannacht neem ik wel eens een reddingsdosis...1 keer maar en daarna terug op taperschema. Overkomt jullie dat ook wel eens, is het erg dom (ja ik weet dat Ashton zegt:geen updose, geen reinstate) voor die ene keer?

@Cyclad58 al heb ik weinig gereageerd, ik leef wel mee, de balans tussen werk en gezondheid is moeilijk als je net als ik ouder bent. Zelfde geldt voor alle anderen, ik zal proberen vaker te reageren maar ben soms zo moe...

Waarom de temazepam zo verdeeld is weet ik niet, maar ook op die manier is de afbouw gestaag. Waarschijnlijk is het alleen deelbaar in halve milligrammen? 
En zo'n rescuedosis, dat heb ik juist 3 nachten gedaan. Ik ben van de Lorazepam af, maar heb rescue doses Temazepam en Oxazepam gekregen van de psychiater. 
Hoeveel is je rescuedosis? 20 mg? 

En ja lieve @Briba, de balans tussen werk, gezondheid  en privé is lastig, vooral als het zoals bij mij in vlagen komt, Van erg goed naar minder naar slecht. Ik kan er geen touw aan vastknopen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Annie87:

Lieve Ad, 

 

misschien kan ik antwoord op je vraag geven;

“Allereerst door het bevorderen van de biologische beschikbaarheid van monoaminen, in het bijzonder serotonine en noradrenaline, in de synaps (mechanismen A, B en C van figuur V.1). Dit effect treedt direct na gebruik van een antidepressivum op. Een tweede effect is een adaptatie van de postsynaptische receptoren (mechanisme D van figuur V.1). Ten gevolge van de grotere beschikbaarheid van transmitter in de synaps treedt een vermindering van het aantal postsynaptische receptoren op ("down regulation"). Dit tweede effect treedt tegelijk met het therapeutisch effect op, namelijk twee tot drie weken na aanvang van de antidepressivumbehandeling. Antidepressiva bevorderen allen de downregulation. Het eerste effect, de vermeerderde beschikbaarheid van de neurotransmitter in de synaps, kan op één of meerdere van de volgende wijzen tot stand komen”  

deze tekst komt van deze site:

http://epicasus.homestead.com/files/Antidepressiva_web.htm

wat ik hieruit begrijp, en iedereen die het anders leest, vul me gerust aan of verbeter mij; 

het verhoogt serotonine maar tegelijk vermindert je hoeveelheid receptoren. Dus tja....Naar mijn idee slik je je paroxetine puur alleen nog om ontwenningsverschijnselen tegen te gaan en niet meer voor de werking. Daarom wordt er volgens mij ook geadviseerd om niet langer dan een jaar te slikken.  En als ik dit lees geloof ik daarom ook niet echt in de werking van anti depressiva en ben ik, mede door eigen ervaringen super sceptisch geworden. 

Annie, dank je wel. Ik denk wel dat je het juist vertaalt. 

Wat mij ook interesseert is de aangepaste levensverwachting bij het slikken van antidepressiva, Antipsychotica en benzodiazepines.

Van antipsychotica is bekend dat bij schizofrenie de levensverwachting ongeveer 20 jaar minder is, maar geldt dat ook als je slechts 25 mg Quetiapine slikt voor het slapen? (Off label? )
Daar vind ik niets over. Antidepressiva lijken niets aan de levensverwachting te knabbelen, van benzo's is in Zweden ooit een onderzoek gedaan waaruit blijkt dat langdurige benzogebruikers een kortere levensverwachting hebben, maar dat niet bewezen kan worden dat dat aan de benzo's ligt. 

Overigens vind ik kwaliteit van leven belangrijker dan de levensverwachting an sich. maar ik vroeg het me ineens af. Heel veel kan ik er niet over vinden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo @Briba. Goed om weer eens van je te horen. Het zit jouw ook niet mee he! Beterschap daarmee. Wel nog steeds netjes aan het afbouwen goed hoor! Mijn advies is nog steeds om het doen op een manier waar jij je goed bij voelt. Als dat met af en toe een pauze is prima toch. Ik zit nu bijna op 6 mg Diazepam en verwacht wel dat ik het zo ga afmaken hoe het nu gaat. Ik weet niet of het wel zo verstandig is om af en toe een extraatje te nemen, je zal toch echt moeten leren om het weer zonder te doen en dat helpt daar natuurlijk niet echt aan mee. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Cyclad58:

Annie, dank je wel. Ik denk wel dat je het juist vertaalt. 

Wat mij ook interesseert is de aangepaste levensverwachting bij het slikken van antidepressiva, Antipsychotica en benzodiazepines.

Van antipsychotica is bekend dat bij schizofrenie de levensverwachting ongeveer 20 jaar minder is, maar geldt dat ook als je slechts 25 mg Quetiapine slikt voor het slapen? (Off label? )
Daar vind ik niets over. Antidepressiva lijken niets aan de levensverwachting te knabbelen, van benzo's is in Zweden ooit een onderzoek gedaan waaruit blijkt dat langdurige benzogebruikers een kortere levensverwachting hebben, maar dat niet bewezen kan worden dat dat aan de benzo's ligt. 

Overigens vind ik kwaliteit van leven belangrijker dan de levensverwachting an sich. maar ik vroeg het me ineens af. Heel veel kan ik er niet over vinden. 

Ik weet van anti psychotica dat het eigenlijk heel slecht is. Wist je dat ze in Duitsland ook een heel ander beleid hebben? Zo kort mogelijk gebruiken. Omdat het slecht voor je is. Bizar toch dat het per landen zo verschilt. Alles wordt maar te pas en te onpas voorgeschreven tegenwoordig voor de raarste dingen zoals slapeloosheid idd. Ik ben blij dat ik het nooit gehad heb van de psychiater. Ik was zo hevig in de war tijdens afbouwen dat ik ook dacht iets nodig te hebben maar ik was er ook bang voor, vanwege ernstige bijwerkingen die ik overal op kreeg. Ben blij dat ze me niks gegeven hebben maar ik was toen zo wanhopig, 

maat kwaliteit van leven vind ik ook belangrijker. Maar... is de kwaliteit van leven wel beter met deze medicatie? Of is de medicatie juist de oorzaak? Ik gruwel inmiddels van deze middelen. Maar het is moeilijk te achterhalen want je moet eerst door een ontwenningshel en wie weet hoe lang die weer duurt. Ik vind dat een lastige beslissing. Afbouwen van alle psychische medicatie gaat gepaard met vrijwel dezelfde klachten. Al hoor/lees ik wel vaak dat benzo’s het ergste zijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Robbin en allemaal. Ik was op vakantie en het is goed gegaan, veel minder stress als anders. Een van de leukste vakanties! Ik zit nog steeds op 2.5 mg Dia maar ga eind deze week naar de 2 mg zakken. Wat ik wel geleerd en besproken heb met man is dat ik echt "iets" aan die angsten moet doen. Als we ergens heen gingen ging ik op de achterbank, als de kinderen meegingen (als we met zijn tweeen weg waren niet, want dat ziet er wat vreemd uit hahaha). Maar het zou niet nodig moeten zijn. Ik zie overal gevaren die zouden KUNNEN gebeuren (kind valt bij zwembad, man rijdt door vangrail op berg, huurauto krijgt schade etc) die ontspannen moeilijk maken. Het viel wel op dat ik deze vakantie veel vrolijker was als anders, we hadden ook een heel fijn huis gehuurd. Ja, het gaat goed met mij, ik ben tevreden met hoe ik het doe.

Ik zie wel op tegen iets als therapie voor die angsten want soms krijg ik in ene zo een snelkookpan gevoel (ik MOET die deksel erop zien te houden want anders???) snappen jullie wat ik bedoel? Ik kijk wat in de rondte, hier in het dorp heb ik iets gevonden waar ze werken met kunst maken en therapie. Ze hebben ook iets met "angsten" dus daar broed ik nu even op.

@Cyclad58 ik heb niet de kennis of de wijsheid je te helpen maar ik voel met je mee en begrijp je vertwijfeling. Ik hoop dat je weer rust kan vinden en acceptatie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Huisvrouw:

@Robbin en allemaal. Ik was op vakantie en het is goed gegaan, veel minder stress als anders. Een van de leukste vakanties! Ik zit nog steeds op 2.5 mg Dia maar ga eind deze week naar de 2 mg zakken. Wat ik wel geleerd en besproken heb met man is dat ik echt "iets" aan die angsten moet doen. Als we ergens heen gingen ging ik op de achterbank, als de kinderen meegingen (als we met zijn tweeen weg waren niet, want dat ziet er wat vreemd uit hahaha). Maar het zou niet nodig moeten zijn. Ik zie overal gevaren die zouden KUNNEN gebeuren (kind valt bij zwembad, man rijdt door vangrail op berg, huurauto krijgt schade etc) die ontspannen moeilijk maken. Het viel wel op dat ik deze vakantie veel vrolijker was als anders, we hadden ook een heel fijn huis gehuurd. Ja, het gaat goed met mij, ik ben tevreden met hoe ik het doe.

Ik zie wel op tegen iets als therapie voor die angsten want soms krijg ik in ene zo een snelkookpan gevoel (ik MOET die deksel erop zien te houden want anders???) snappen jullie wat ik bedoel? Ik kijk wat in de rondte, hier in het dorp heb ik iets gevonden waar ze werken met kunst maken en therapie. Ze hebben ook iets met "angsten" dus daar broed ik nu even op.

@Cyclad58 ik heb niet de kennis of de wijsheid je te helpen maar ik voel met je mee en begrijp je vertwijfeling. Ik hoop dat je weer rust kan vinden en acceptatie.

Ha die huisvrouw, wat goed om te horen dat het ook met jou goed gaat. Volgens mij doen alle afbouwers het hier goed en dat is top! Ik ben wel bekent met angsten, maar dat was vooral chemisch. Ook voor vanalles en nog wat, maar bij mij is het aardig weg nu. Tegen therapie hoef je niet op te zien en hoop dat je er iets aan hebt. Mijn persoonlijke ervaring met angst is dat je het zelf moet overwinnen. Dit kan je doen door de angsten onder ogen te komen, het uitdagen en juist de dingen die je angstig maken gaan doen, en dat vooral blijven herhalen en doorzetten. Net zolang dat je op een gegeven moment denkt: huh? Ik ben nu iets aan het doen wat me voorheen angstig maakte maar nu gaat het me goed af.

Ik geef je een voorbeeld: stel, je zou er tegenop zien om alleen met het openbaar vervoer te reizen, dan kan je beter 20 x met tegenzin in de bus gaan zitten en van punt a naar b reizen en weer terug dan uren erover gaan praten met een therapeut. Voor mensen met extreme angsten zal het misschien anders zijn, dat weet ik niet. Ik weet wel dat je er zelf veel aan kunt doen.

Ik wens je er veel sterkte mee in ieder geval en laat even weten hoe het gegaan is met de dosis verlaging.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...