Spring naar bijdragen

Fles wijn per dag


Angel28

Aanbevolen berichten

Ik drink al zeker 20 jaar. Soms een paar glazen per dag.  Wijn, maar ook bier en whisky. Er zijn ook dagen bij van een fles wijn of meer. Ik zie erg op tegen de ontwenningsverschijnselen. Ben sinds een week gaan minderen. En drink nu 1 glas per dag. Is het verantwoord dit op eigen houtje te doen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een fles wijn of een fles whisky per dag? 

Afkicken van een fles wijn per dag kan wel in je eentje. "Verantwoord", t is sowieso al niet verantwoord om het te drinken, kweet niet of het onverantwoorder is om het niet te drinken :) Je zal iig zeker de eerste niet zijn om zo te stoppen. 

Als je nu al bij 1 glas bent aangekomen dan ben je vreselijk goed bezig. Volgende stap (moet je snel nemen nu) is helemaal droog en dat een paar maanden lang, beter nog een jaar, om helemaal van de verslaving af te komen. En dan zie je verder.

veel sterkte  

 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor je feedback bumperjim. Het is inderdaad 1 fles wijn per dag gemiddeld, met uitschieters naar boven en beneden. Morgen ga ik voor het eerst helemaal niks meer drinken. Laat dan het ene glaasje houvast ook voor wat het is. Morgen ben ik vrij van mijn werk, dat voelt beter. 

Ik denk ook zeker dat het me gaat lukken. Ben alleen bang dat het werken me wat minder af zal gaan. En ik hoop voor de kinderen gezellig te zijn in hun vakantie.

Deze keuze is er eentje die echt moet. Merkte dat ik wel vaker een beetje een agressieve dronk over me kreeg. Dit is vorige week gebeurd naar mijn vriend, die niet rookt, drinkt, vegetarisch eet en geen drugs gebruikt. We hebben driekwart jaar een relatie en ik heb mijn drinken altijd behoorlijk verborgen weten te houden. Eentje per dag, zei ik en vaak ook niet. Of alleen met vrienden drink ik wat meer. Ik heb vorige week mezelf echt onder de loep genomen. Mijn gedrag was beneden alle peil en drank was de oorzaak. Ik heb hem inmiddels eerlijk verteld dat ik dagelijks dronk (dronk ;-) en al heel erg lang. Mijn onzekerheid (met drank ben ik leuker) en mijn hectische leven (volledig alleen opvoedend) is denk ik de oorzaak geweest; het losser worden of juist verdoven na een lange dag. Het was nogal een ontboezeming. Heb dit nooit eerder iemand verteld. Mijn verslaving was voor de buitenwereld immers nooit te merken; vrolijke goed verzorgde moeder, werkend, sociaal leven.....Het was een opluchting dat ik mijn verhaal aan hem vertelde. En meteen een stok achter de deur. Wil niet meer stiekem drinken,....Ik wil niet meer drinken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel goed. Een coming out werkt altijd motiverend. Dan krijg je wel wat controlerende blikken, maar wel goed bedoeld moet je dan maar denken :) 

De bijwerkingen zijn meestal positief hoor. Je voelt je 's ochtends natuurlijk veel fitter. Wel vaak wekenlang vermoeidheid omdat je lichaam moet detoxen en dat duurt veel langer dan ontnuchteren. 

Het zou wel goed zijn een nieuwe gewoonte te ontwikkelen ipv dat ene overgebleven glas. Ipv te zitten kniezen "ik mag niet drinken" lekker wat anders drinken of een ommetje maken.

ik ben zelf gered door de thee maar het is niet echt theeweer nu :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb momenteel water met citroenen en limoenen in de koelkast staan. Drink de hele dag door, haha. Ik voelde me sinds de ochtend van de ene glaasje inderdaad fitter. Vandaag erg moe en hoofdpijn, maar dat kan ook toeval zijn. Ik heb werkelijk geen idee wat me te wachten staat, want er zijn behoorlijk wat horrorverhalen te lezen online. 

Ik ga ervoor en probeer het als een uitdaging te zien. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn ook mensen die zeggen geen enkel probleem te hebben. 

Ikzelf herken de grote vermoeidheid, das eigenlijk het enige. 

Don't worry. Niet drinken is veel gezonder dan zo veel drinken, ook al kan het ff een turbulente passage zijn. 

Je gaat ook dingen over jezelf leren. Ik heb nog nooit zoveel geleerd als de afgelopen bijna 2 jaar. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Angel,

Wat een goede stappen heb je gezet! Je bent al zelf geminderd met het drinken en dronk 1 glas per dag. Afbouwen geeft minder kans op heftige ontwenningsverschijnselen. Of het wel of geen risico is om zelf af te bouwen of te stoppen met alcohol is per persoon verschillend. Afhankelijk van hoeveel je drinkt, hoe je lichamelijke gezondheid is (Heb je bijvoorbeeld altijd goed gegeten) en of er een gevoeligheid is voor een delier of insulten. Daarnaast is het ook verstandig dat iemand in je omgeving op de hoogte is, zodat deze kan ingrijpen als het niet goed gaat. Als je veel drinkt en je wilt ineens stoppen, is het verstandig een huisarts of verslavingsarts mee te laten kijken. Ook na enkele dagen stoppen kunnen mensen nog klachten krijgen.

Je zou nog wel met de huisarts kunnen overleggen om Vitamine B1 te nemen (thiamine). Meer informatie hierover vind je op de website.

Succes Angel: je bent op de goede weg!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de fijne reactie. Inmiddels is het mijn derde geheel droge dag. Voel me beetje vreemd, maar zeker niet slecht. Inmiddels al behoorlijk wat keren in een soort van verleidingsmoment gekomen en er niet aan te gegeven. Dit koste me minder moeite dan gedacht. Bijvoorbeeld kleine financieele tegenslag, vrienden op bezoek die wel drinken. Ik denk dat ik altijd wel geluk heb gehad dat ik goed gegeten heb. Alles vers, nooit kant en klaar. Eigenlijk stond het drinken ook haaks op de rest van mijn levensstijl. Denk dat ik daarom ook altijd wat extra reserves had om de zoveelste roofbouw deels op te vangen. Daarnaast was ik denk ik een maatschappelijk aanvaarde drinker. Ik werkte immers, was een goede moeder en ikzelf en huis waren verzorgd. Niemand die ooit vraagtekens heeft gezet.

Ik was vooral bang voor angst en paniekgevoelens. Met name omdat ik een verleden heb met angsten en fobieën. Mijn angst is me niet goed voelen, omdat ik me jaren zo heb gevoeld door mijn angst. Angst voor de angst. Maar het gaat zover goed. Ik kreeg gisteren zelfs een compliment dat ik er goed uitzag. Ben je op vakantie geweest, ofzo? En ik geloof dat ik wat meer rust voel, ondanks enkele gespannen momenten. Ik ervaar nog steeds wel een katergevoel bij het opstaan. Erg veel dorst. Rond vier uur een dipje. Slecht slapen en gespannen spieren bij het opstaan. Maar ook al enkele voordelen; mijn huid is gladder, mijn beetje buikvet slinkt, en mijn ogen staan helderder. Ook ben ik denk ik wat alerter.

Op dit moment is mijn bijdrage erg eenrichtingverkeer. Ik hoop dat ik over een tijdje ook hier adviezen kan geven en mijn positieve ervaring uitwisselen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is omdat je in het vraag het de hulpverlener gedeelte zit. Als je een draadje aanmaakt in de wie is wie, en/of meedoet in de dagdraad, krijg je veel meer reacties van de anderen. 

Goed bezig! Tis nog maar 3 dagen hè, je bent pas begonnen met detoxen, daar gaan nog weken overheen. Niet vergeten te leven in de tussentijd ;) detoxen kan je lichaam wel in zn uppie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...