Spring naar bijdragen
Forum Verslavingdebaas
Yvonne

Dinsdag 30 juli 2019

Aanbevolen berichten

@Denise79 Meestal zijn we hier erg lief hoor. Dus blijf vooral vrolijk meeschrijven. En als het hier ontploft is dat meestal pas nadat iemand met een aansteker liep te spelen. Zolang je niet met open vuur binnenkomt is het eigenlijk bijna altijd een tempel van verdraagzaamheid. Geen zorgen dus.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei spirit:

Snap ook de commotie niet hoor op de postings van Niels.

Waarom reageren sommigen hier zo fel op? 

Weet ik ook niet en snap ik ook niet zo goed.

Wat mij persoonlijk betreft heeft hij gelijk. Kijk...ik kan wel zeggen dat ik minderaar ben of gecontroleerd drinkster, whatever..maar eerlijk en daar gaat het om; eerlijk zijn:

Ben ik dat niet. Iemand die drinken onder controle heeft drinkt niet 10 dagen constant achtereen, en een gecontroleerd drinker die wil stoppen stopt. Deze, ik dus niet, ik moest nog een ruim een week overmatig doordrinken om tot stoppen te komen.

Overal waar een dossier van mij bestaat is de eerste vetgedrukte regel bovenaan: Alcoholmisbruik.
Als ik medicatie moet, wordt dat afgestemd op de soort die kan gebruikt worden icm alcohol.
Ik drink bij tijd en wijle en bij willens en wetens mijn lichaam kapot.

Het maakt mij een alcoholiste, een echte, een die hard eersteklas, een ouwe rot in het vak en een lijdende alcie;  niets meer en niet minder.

Een gecontroleerd drinker of minderaar heeft niet zulke terugvallen. Ik wordt er zelf naar van om dit over mezelf toe te geven maar het is wel zo.

@Niels zei wat mij betreft niks verkeerd. Ik vind het jammer dat hij dan nu weg gaat want niemand drinkt voor niks, niemand die van tevoren denkt laat ik eens gezellig alcie worden. Als iemand stopt en gestopt en blijft, zoals Niels dus dan is daar ook heel wat aan vooraf gegaan, die weet dan heus wel waarover hij/ zij praat. Ik zou er misschien nog van kunnen leren.

bewerkt door Bor

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

En aanvullend daarop; Misschien stop ik wel nooit echt maar als iemand, als is het maar 1 iemand, die zo aanstoot heeft aan mijn rotverhalen hierover en ik daardoor mee help om diegene droog te houden dan heb ik toch nog iets goed gedaan in mijn door alcohol doordrenkt leven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou dat doet wel wat met mij @knakker.

Weet je ik hoef niet perse lief gevonden te worden en ik hoef niet geholpen te worden met mijn drinken want alles wat gezegd wordt weet ik volgens mij al wel. En ik denk ook te snappen hoe machteloos het moet voelen als iemand, ik, na eerst net uurtjes uitzitten hier weer meld ' gecontroleerd' te gaan drinken.

Ik ken het van mijn heit/ vader en ik doe hetzelfde. Het is bizar. Het is de waanzin die verslaving heet.

Ik vraag niets, behalve dat ik er, hier mag zijn. Met m'n grote mond soms, met m'n onhandige uitdrukkingen soms, met m'n rare uitspattingen soms and zo on.

Ik denk dat @Niels het wel zo bedoeld heeft maar zich ook wat onhandig of te direct uitgedrukt heeft en we zijn allemaal al zo gevoelig maar Niels ook denk ik.

En waarom het trollen, het kabouter gehalte zo hoog ligt de laatste tijd is me een raadsel. Ik hou bijna m'n hart vast als een nieuwe zich hier meld. Dit mag toch nooit de bedoeling zijn hier?

Of snap ik iets niet..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

We roepen wel Don"t feed the trolls' maar dat doen we zelf op deze manier. We wakkeren het zelf steeds aan, we houden het ' levendig'. Als ik even in meervoud mag schrijven..

Vind ik.

bewerkt door Bor

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja maar ik heb nu het gevoel dat een onschuldig iemand is weg gejaagd.

Ik don't like that. Het zit me niet lekker dit.

bewerkt door Bor

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hoop het, want eigenlijk wilde ik eerder op deze draad wat met @Niels doorbomen over de statistieken die hij noemde, maar de sfeer was al zo dreigend dat ik daar toen maar van af zag.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is misschien wel een idee iets meer met thema-draadjes te gaan werken hier. De dagdraad is leuk voor koe en kalf, maar vaak ontspinnen zich daar ook best boeiende discussies die dan wegzakken domweg omdat het een andere dag is. Dat is wel jammer. Maar ik vind bij een boeiende discussie de datum waaronder die toevallig is gerangschikt van minder belang dan de discussie zelf. Daarom praat ik bij gebrek aan een passender locatie nu ook maar gewoon door onder dinsdag.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Interessant verhaal. Ik vond als bron de website https://www.therecoveryvillage.com/ maar helaas staan er geen exacte verwijzingen naar de wetenschappelijke bronnen. Toch interessant. Ik merk echter op dat in elk geval dit verhaal je eerdere beweringen over "vrijwel kansloos" niet onderbouwt omdat het ten eerste niet over percentages gaat van mensen die beperkt drinken toelaten en ten tweede over tientallen procenten gaat en één keer over 15% en dan is de aanduiding "vrijwel kansloos" veel te sterk. Verder wil ik erop wijzen dat de definitie van alcoholisme die hier gehanteerd wordt inhoudt dat het iets chronisch is, dus blijvend. Pas op dat je daar geen conclusies uit trekt. 

Ik zit nu al intypend steeds per ongeluk te enteren dus hou ik even op. Misschien bereid ik een langere reactie op een kladje voor om het straks te posten.

[Later toegevoegd]

Dit is de volledige link:

https://www.therecoveryvillage.com/alcohol-abuse/related-topics/alcohol-relapse-statistics/#gref

bewerkt door Bob

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 31-7-2019 om 11:57 zei Niels:

De harde jongens echter, waartoe ik mijzelf, maar ook zeker Smaragd reken, maken statistisch gezien (Trimbos Instituut) bijzonder weinig kans om hun problemen door pogingen tot minderen de baas te zullen worden.

Om te spreken over "statistisch gezien bijzonder weinig kans" zal de ingeschatte kans rond de 2% of lager moeten liggen, lijkt me. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of er onderzoek bestaat waaruit iets te concluderen valt over minderen als alternatief voor helemaal stoppen gedurende enige tijd. Het bovenstaande verhaal van The Recovery Village zet echter langere termijn abstinentie uit tegen terugvalpercentages, en dat is wat anders.

Maar als we op dit thema door willen borduren is het misschien inderdaad beter er een aparte draad voor aan te maken. Ik herinner me echter van eerdere keren dat er een draad over "minderen" was dat hetzelfde probleem ontstond dat we hier gezien hebben. Er wordt al heel snel persoonlijke dreiging gevoeld, en kwaad en insinuërend gereageerd omdat de materie kennelijk erg gevoelig ligt. En dan verdwijnt het eigenlijke thema al snel onder water. Jammer eigenlijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit zie ik ook zo @Bob interessant stukje maar er is in dit geval geen vergelijk tussen de harde 0 versus terug naar een beetje. Het zou interessant zijn wat de wetenschap hierover roept, is het mogelijk om vanuit alcoholisme terug te keren naar “verantwoord” gebruik en zit er dan verschil in succesratio t.o.v. De zwaarte van misbruik in het verleden? Zou ik best te weten willen komen

Ik zit zelf zit met mijn overtuiging in het 0-kamp omdat ik een beetje drinken ben gaan zien als lopen dicht langs een ravijn. Misschien gaat het goed maar waarom zou ik het risico nu nog nemen om er terug in te vallen? Jammer idd dat het zo beladen is, een inhoudelijk goede discussie staat of valt met het uitgangspunt dat iedereen als ok wordt gezien ongeacht mening, zienswijze en of woordkeuze. Zolang er op de bal en niet op de man/vrouw wordt gespeeld kan het misschien wel mooie inzichten geven ook al ben ik het er wellicht niet mee eens.

Wat mij betreft mag het draadje er komen 

bewerkt door Maverick

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Niels:

Zo, hier eindig ik mijn bijdragen nu echt, want ik heb voorlopig geen zin om me nog te branden aan de schroeiende verontwaardiging van minderaars die tegengesproken krijgen dat ze goed bezig zijn.

Dit zijn de cijfers en de statistieken en die liegen er niet om. Als we dit nu allemaal goed in onze oren knopen dan kunnen we nu eindelijk behalve deze draad meteen het hele forum sluiten want zo zit het en niet anders, punt. Je hebt helemaal gelijk.

Ik wordt ineens een beetje misselijk, raar he?!

bewerkt door Bor

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die cijfers en statistieken zeggen dan weer niks over minderaars. Dus eigenlijk zijn we helemaal niet veel verder zo in de discussie. 

Waarom zou het forum gesloten moeten worden als er cijfers bekend zijn? Het forum gaat om motivatie en steun toch. Niet over wie er gelijk heeft over slagingskansen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan me goed voorstellen dat je er geen zin meer in hebt, @Niels, al vind ik het jammer.

De onnodige trap na die zowel @Bor als @haddock hem nu menen te moeten geven vind ik echter schandalig. Zoiets doe je gewoon niet op dit forum. Zelfs al zou je gelijk hebben dan is het een verkeerd soort reactie. Maar ook dat gelijk is twijfelachtig. Bah. Bah. Bah.

Die vergelijking met een schoolplein  was zo gek nog niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het ook weinig stijlvol @haddock Er worden hier pagina's vol geschreven over een gevoelig onderwerp, nog eens pagina's over hoe je zou kunnen voorkomen dat zo'n discussie ontaardt en jouw enige twee bijdragen bestaan eruit om iemand die al op de grond ligt nog even een schop te verkopen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou ik vind niet dat ik trap na geef hoor. Ik heb herhaaldelijk gevraagd naar vertel dan eens je ervaringen ermee enzo en dan krijg ik statistisch gedoe en cijfers onder m'n neus. Wat heb ik daar nou aan, die kan ik zelf ook wel opzoeken. Ik vind de mens zelf achter een verslaving veel interessanter om te lezen.

Maar deze persoon blijft liever vaag over zichzelf blijkbaar maar verkondigd intussen wel hoe ik het zou moeten doen volgens de statistieken....en daar hou ik niet van.

Vertel dan je eigen ervaringen eens maar nope..en intussen maar wijzen, dat vind ik dus pas bah bah en bah.

bewerkt door Bor

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had aangegeven dat ik best nog wat met Niels over die statistieken wilde doorbomen en nu we dat doen en hij op mijn opmerkingen reageert ga jij hem afblaffen, @Bor. Hou je er dan buiten als het je niet interesseert.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bob, als ik het goed lees heeft Niels al ruim vóór de opmerkingen van Bor en Haddock aangegeven hier niet meer verder te willen schrijven. 
Dan mag je zijn eventuele vertrek hier hen dan ook niet in de schoenen schuiven lijkt me. 
En Niels is eigenlijk helemaal geen schoolkind dat op de grond ligt en nog een paar trappen na krijgt. 
Hij is een volwassen man die zelf behoorlijk weet uit te delen en redelijk standvastig is. 
Deel hem nou geen al te grote slachtofferrol toe. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...