Spring naar bijdragen

Dinsdag 30 juli 2019


Yvonne

Aanbevolen berichten

Ik was niet van plan nogmaals te reageren op de dinsdagpagina.
Maar doe het toch.
Ja, ik was boos, heel boos.
Dat iemand wat dramt en zijn / haar gelijk wil hebben of halen, ach dat is het punt niet eens zo.
Maar waar ik mij  over opwind is als mensen die oprecht moeite hebben hun alcoholgebruik onder controle te krijgen worden weggezet als ‘would-be alcoholisten’ , dat vind ik kwetsend en respectloos.
Net zoals er gesproken werd over pathetisch zelfmedelijden even geleden, kwetsend.
Of mensen die ‘alleen een beetje op gevoel en voor de likes hier meebeppen’ , het zal je maar gezegd worden…
Dan gaat er iets borrelen bij mij.
Dit zijn nog maar een paar van de puntjes…
En op zeker moment plof ik dan.
En reageer ik heftig, té heftig misschien.
Als dat zo ervaren wordt dan bied ik daar mijn excuses voor aan.
En zal in het vervolg eerder en anders reageren. 

Ja, dit forum heeft de bedoeling helpend en ondersteunend te zijn.
Voor heel mensen ging en gaat dat ook op.
Maar daarnaast lijkt het forum ook verdraaid veel op een afspiegeling van het gewone leven.
Dus ook met onhebbelijkheden, misverstanden en af en toe iemand die de kluit bedondert.
Dat is iets waar wij allemaal rekening mee moeten houden, zowel hier als irl.

Cleo, jij houdt je mond niet meer tegenwoordig als je het ergens niet mee eens bent, fijn meis.
Als het forum daar ook maar voor een klein beetje aan toe heeft bijgedragen is dat mooi.
En Denise, ja, af en toe is het hier een soort van GTST, mag je zelfs een eigen rol in spelen ;) 
En voor de nieuwelingen, ach, ik denk dat de meesten die op dit forum nieuw binnen komen rollen eerst de kat even uit de boom kijken en dan als snel zullen merken dat het allemaal wel meevalt…
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Interessant verhaal. Ik vond als bron de website https://www.therecoveryvillage.com/ maar helaas staan er geen exacte verwijzingen naar de wetenschappelijke bronnen. Toch interessant. Ik merk echter op dat in elk geval dit verhaal je eerdere beweringen over "vrijwel kansloos" niet onderbouwt omdat het ten eerste niet over percentages gaat van mensen die beperkt drinken toelaten en ten tweede over tientallen procenten gaat en één keer over 15% en dan is de aanduiding "vrijwel kansloos" veel te sterk. Verder wil ik erop wijzen dat de definitie van alcoholisme die hier gehanteerd wordt inhoudt dat het iets chronisch is, dus blijvend. Pas op dat je daar geen conclusies uit trekt. 

Ik zit nu al intypend steeds per ongeluk te enteren dus hou ik even op. Misschien bereid ik een langere reactie op een kladje voor om het straks te posten.

 

[Later toegevoegd]

Dit is de volledige link:

https://www.therecoveryvillage.com/alcohol-abuse/related-topics/alcohol-relapse-statistics/#gref

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 31-7-2019 om 11:57 zei Niels:

De harde jongens echter, waartoe ik mijzelf, maar ook zeker Smaragd reken, maken statistisch gezien (Trimbos Instituut) bijzonder weinig kans om hun problemen door pogingen tot minderen de baas te zullen worden.

Om te spreken over "statistisch gezien bijzonder weinig kans" zal de ingeschatte kans rond de 2% of lager moeten liggen, lijkt me. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of er onderzoek bestaat waaruit iets te concluderen valt over minderen als alternatief voor helemaal stoppen gedurende enige tijd. Het bovenstaande verhaal van The Recovery Village zet echter langere termijn abstinentie uit tegen terugvalpercentages, en dat is wat anders.

Maar als we op dit thema door willen borduren is het misschien inderdaad beter er een aparte draad voor aan te maken. Ik herinner me echter van eerdere keren dat er een draad over "minderen" was dat hetzelfde probleem ontstond dat we hier gezien hebben. Er wordt al heel snel persoonlijke dreiging gevoeld, en kwaad en insinuërend gereageerd omdat de materie kennelijk erg gevoelig ligt. En dan verdwijnt het eigenlijke thema al snel onder water. Jammer eigenlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit zie ik ook zo @Bob interessant stukje maar er is in dit geval geen vergelijk tussen de harde 0 versus terug naar een beetje. Het zou interessant zijn wat de wetenschap hierover roept, is het mogelijk om vanuit alcoholisme terug te keren naar “verantwoord” gebruik en zit er dan verschil in succesratio t.o.v. De zwaarte van misbruik in het verleden? Zou ik best te weten willen komen

Ik zit zelf zit met mijn overtuiging in het 0-kamp omdat ik een beetje drinken ben gaan zien als lopen dicht langs een ravijn. Misschien gaat het goed maar waarom zou ik het risico nu nog nemen om er terug in te vallen? Jammer idd dat het zo beladen is, een inhoudelijk goede discussie staat of valt met het uitgangspunt dat iedereen als ok wordt gezien ongeacht mening, zienswijze en of woordkeuze. Zolang er op de bal en niet op de man/vrouw wordt gespeeld kan het misschien wel mooie inzichten geven ook al ben ik het er wellicht niet mee eens.

Wat mij betreft mag het draadje er komen 

bewerkt door Maverick
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die cijfers en statistieken zeggen dan weer niks over minderaars. Dus eigenlijk zijn we helemaal niet veel verder zo in de discussie. 

Waarom zou het forum gesloten moeten worden als er cijfers bekend zijn? Het forum gaat om motivatie en steun toch. Niet over wie er gelijk heeft over slagingskansen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan me goed voorstellen dat je er geen zin meer in hebt, @Niels, al vind ik het jammer.

De onnodige trap na die zowel @Bor als @haddock hem nu menen te moeten geven vind ik echter schandalig. Zoiets doe je gewoon niet op dit forum. Zelfs al zou je gelijk hebben dan is het een verkeerd soort reactie. Maar ook dat gelijk is twijfelachtig. Bah. Bah. Bah.

Die vergelijking met een schoolplein  was zo gek nog niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bob, als ik het goed lees heeft Niels al ruim vóór de opmerkingen van Bor en Haddock aangegeven hier niet meer verder te willen schrijven. 
Dan mag je zijn eventuele vertrek hier hen dan ook niet in de schoenen schuiven lijkt me. 
En Niels is eigenlijk helemaal geen schoolkind dat op de grond ligt en nog een paar trappen na krijgt. 
Hij is een volwassen man die zelf behoorlijk weet uit te delen en redelijk standvastig is. 
Deel hem nou geen al te grote slachtofferrol toe. 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat je hem al voldoende uitgescholden hebt, Yvonne. Je analyse van zijn uitspraken was overigens door boosheid vervormd waardoor je niet meer las wat er echt stond. Ook nu lees je weer verkeerd, want ik schuif het vertrek van Niels niet in iemands schoenen maar zeg dat ik het natrappen niet prettig vind. Maar laten we er over ophouden. Dit is nu juist niet waar dit forum voor bedoeld is.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bob, ik heb dit keer niets lelijks over Niels gezegd, lijkt mij nogal duidelijk. 
En jouw opmerking van 17.09 was eigenlijk aanleiding voor mijn idee dat jij B. en H. verantwoordelijk hield voor.... 
Fout gelezen dus. 
Wat mij betreft is dit ook mijn laatste opmerking over het hele gebeuren. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Bor:

Het onderwerp interesseert me juist wel.

Ok, sorry @Bor, mijn reactie was niet correct.

Ook excuus aan anderen dat ik me misschien te veel liet meeslepen. Ik deed dat overigens opzettelijk hier en niet op die nieuwe draad zodat daar de inhoudelijke discussie niet verstoord hoeft te worden met persoonlijk gedoe en zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bob en Knakker: Er wordt hier niet nagetrapt, hou toch op. As if he was laying down. Was ie niet.

En zekerwetende waarheidsweters (let wel, geen vinders) werken op mijn gemoed als de bekende rode lap op n stier. Ik HAAT die calvinistische betweters

 

Deditmaalolieophetvuurinplaatsvandegolvengooiende

bewerkt door haddock
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel lang nagedacht, wel niet wel niet wel niet.

Het is nog geen dinsdag, dus het kan nog net.

Ik voelde mijzelf als een statistiek weg gezet.

En eigenlijk impliceert dat voor mij(dat vul ik natuurlijk zelf in) . Wat jij ook doet, hoe je het ook doet, je gaat toch wel fout, mislukken etc. Terwijl ik het idd op mijn manier wil doen, ik pas niet in die statistiek gevoelsmatig maar werd mij wel opgelegd door de discussie hier. Natuurlijk moet ik het zelf bewijzen.

Maar als men(Niels en het Trimbos instituut) er al vanuit gaat dat het zal misgaan. Geweldig dat vertrouwen. Heb mijn naam nog nooit zoveel in quotings/citeren zien langskomen. Lees het ook steeds weer na. Dat ben ik dan weer, kan ik in blijven hangen. Natuurlijk wil ik iets opsteken van anderen maar moet wel respectvol gaan en die cijfers kon ik zelf ook wel opzoeken en had ik natuurlijk ook gedaan.

Had iets meer van Niels zelf willen lezen/weten en daar kwam niets uit. Hij bedoelde het zeker wel goed denk ik. Anders doe je dat niet maar deze methode zoals je het bracht, werkt niet voor mij. Dat zou jij als zware jongen toch ook hebben moeten begrijpen. Daarom best in mijn ogen dan ook laf dat je dan weg gaat. Dan ga ik denken het was stoken/proberen te raken/spelen alsof je alcoholist was. Dat haal ik allemaal in mijn hoofd dan.

Zal proberen op het andere draadje te reageren, want dan kan ik het toe lichten. Ik doe heus niet iets zomaar. Ken mijzelf onderhand wel heel goed.

Nog 1 late dienst vandaag en dan 4 dagen vrij en dat is altijd de uitdaging voor mij.

En ik wilde Niels niet zo benaderen maar actie is wel altijd reactie bij mij. En dat mag hoor. Heb ik meer aan dan mensen die niets durven te zeggen. 

Dus Niels, wees en blijf je welkom voelen, je had kunnen verwachten dat men/ik/we/ze iets terug gingen tikken en je hebt veel bijval ook gekregen. Dus wees dan ook eens een echte dappere vent, een van het zware gehalte om terug te durven komen. Met jouw eigen verhaal er ook een beetje erbij. Dat verdien je wel. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pfffff, ik ben nieuw hier, durf haast niet te schrijven dat ik gisteren gedronken heb na een paar dagen goed mijn best te hebben gedaan, ik vind het hier nogal heftig aan toegaan.

Het is maandag een nieuwe week en ben positief ga heel goed mijn best doen om niet te drinken het wordt moeilijk voor mij dat wel, en hoop dat ik steun kan verwachten van jullie 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier Vernis. 
Ik hoop dat je je hier toch snel thuis zult voelen. 
Jammer dat het gisteren niet ging zoals je wilde, maar je bent op weg... 
En als je het moeilijk hebt, meld je dan hier, vaak is er wel iemand om even mee te 'praten' totdat de ergste trek weggaat... 
Je heb hebt overigens jouw reactie gezet op een draadje van bijna een week geleden. 
Het is handiger als je op 'maandag 5 augustus' verder schrijft. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...