Spring naar bijdragen
Forum Verslavingdebaas

Aanbevolen berichten

Ik verbaas me sowieso wel over wat ik hier soms lees, ik denk bij dagenlange terugvallen al snel: hoe kom je aan zulke hoeveelheden? Maar ik wil het eigenlijk ook niet weten! Straks kom ik zelf misschien in zó'n flow en wie weet in wat voor kronkels ik dan ga denken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei bolletje:

Ik wilde reageren op het bericht van Borrie naar Sober maar lukt niet

Je probeerde waarschijnlijk een bericht van een andere draad hier te citeren. Dat gaat niet, citeren werkt alleen binnen dezelfde draad.

Wat je wel kunt doen is het volgende:
- te citeren tekst selecteren en kopiëren naar het klembord.
- nieuw bericht aanmaken waar je het wilt plaatsen en dan de tekst vanuit het klembord daarheen plakken.
- eventueel kun je de geciteerde tekst er nog uit laten springen door hem te selecteren en dan op de dubbele aanhalingstekens boven het bericht te drukken.
- dan zelf erbij zetten waar je dat citaat vandaan hebt gehaald.

Hier is een voorbeeld, uit de Jaarpact draad

Citaat

Zondag 21 juli 2019

:rose::rose::rose: voor ons allen

Tsja, deze gepensioneerde IT-er kan het niet laten...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei bumperjim:

Goeiemorgen van de camping!

Koffie

Zonnetje

Het meer is rustig

Ik heb even een jopie gevoel

Als we de kussens niet hadden vergeten hadden we beter geslapen. Dat dan weer wel. 

Lekker, BJ, ik gun het je (jullie) van harte.

Een trui of jas opgevouwen onder je hoofd leggen was mijn alternatief vroeger, maar misschien kun je nog wat opblaaskussentjes kopen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei hub1:

[...] Ik vind dat ons begrip vóór al het andere moet liggen bij de alcoholist, en nergens anders! Ik zit hier niet om te leren om te gaan met andere problematiek of sympathie te hebben voor de capriolen van anderen. Dit forum is bedoel voor alcoholisten en die hebben recht op de steun én veiligheid die op dit forum mag worden verwacht. Ik ben er niet zo van overtuigd dat het goedpraten van dingen, hoe empathisch en goedbedoeld ook, voor iedereen die zich hier aanmeldt wel zo positief uitpakt.

Hub, waar leg je de grens tussen alcoholist en andere problematiek en capriolen?
Ik ben het met je eens dat goedpraten van dingen die niet goed zijn geen zin heeft, schadelijk is zelfs.
Maar is het ook schadelijk of stom of slecht om iemand die schadelijke capriolen uithaalt nog een beetje als alcoholist met daarbinnen een
mens van vlees en bloed te zien en op z'n minst een beetje je best te doen om je in te leven in het waarom? Om, ondanks dat iemand zich hier
'onmogelijk' maakt, toch op z'n minst te gedogen, eventueel te 'scrollen' of blokkeren, maar zo iemand de tijd (onbeperkt) te geven zonder
onderuit te halen?
Ik kwam hier destijds toen ik na de kliniek een maandje of drie, vier droog stond en het contact met m'n groepsgenoten miste. Dit forum, waar
ik door m'n vrouw op attent gemaakt werd, bleek een welkom klankbord omdat ik het nodig had om m'n wederwaardigheden
als (beginnend gestopt) alcoholist te delen met andere mensen met een alcoholprobleem.
Die groep mensen bleek gevarieerder dan ik in de kliniek had meegemaakt. Lastiger in te schatten ook, mede door het virtuele.
Bij mijzelf ging het na ongeveer een jaar helemaal mis toen ik in relatieperikelen verstrikt raakte en hier op het forum menigmaal onder invloed
schreef. Er was geen touw meer aan me vast te knopen en ik loog en bedroog er op los. Het forum was in mijn ogen meedogenloos en ik voelde
me onbegrepen maar toch heb ik het forum altijd (soms met moeite) rechtvaardig gevonden. Er waren gelukkig mensen die me, ondanks dat ik
mezelf ook behoorlijk onmogelijk maakte, bleven zien als alcoholist met issues, en stronteigenwijs maar ook bang en onzeker als ik was,
kwam ik van louter bluffen en liegen en terugvallen met hulp van het forum langzaam tot het besef dat het zo niet langer ging en koos het
pad van een twaalf-stappen behandeling. Daar ben ik dit forum tot op de dag van vandaag nog dankbaar voor.
Ik moet er niet aan denken hoe het verder met me was gegaan als ik destijds van dit forum was weggejaagd. De ban van twee weken
die ik destijds kreeg heeft me een klein inkijkje gegeven in hoe dat mogelijkerwijs was gegaan. Dit forum was, helemaal toen het heel slecht
met me ging en ik ook heel slecht was voor het forum, de uiterst kwetsbare strohalm waar ik me aan op heb weten te trekken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo, ik ben wandelroutes aan het uitstippelen op Tenerife. Ik kwam zoveel moois tegen, ik denk dat ik aan 12 dagen niet genoeg heb, haha! Nu nog gezond eten daar, lees: salades, en ik kom als een slanke den weer terug :D.

Oké, waar is ook alweer mijn plattegrond, kan ik verder gaan uitstippelen. Voorpret is eigenlijk ook al leuk. Zoek zoek...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Kohtje:

Om, ondanks dat iemand zich hier
'onmogelijk' maakt, toch op z'n minst te gedogen, eventueel te 'scrollen' of blokkeren, maar zo iemand de tijd (onbeperkt) te geven zonder
onderuit te halen?

Het forum was in mijn ogen meedogenloos en ik voelde
me onbegrepen

Ik moet er niet aan denken hoe het verder met me was gegaan als ik destijds van dit forum was weggejaagd. 

1. Van onderuit halen is geen sprake, zeker niet forumbreed. Aangeven dat de geloofwaardigheid geheel weg is, is niet meer dan een logisch gevolg en niet meer dan in de echte wereld ook gebeurt. Sterker nog, wat andere schrijvers hier, zoals ik, ook best mogen schrijven. Die tellen namelijk ook, hebben ook gevoel, zitten hier ook niet voor hun schimmeltenen. 

3. Dat zien als wegjagen, sterker nog, dat bevestigen, doe jij nu, zelf. Ja, lastig niet meer vertrouwd te worden door enkelen, maar er zijn gelukkig nog anderen en.... ga er maar doorheen, ook daardoorheen. Moesten we allemaal ooit. Merken dat de wereld niet vergaat of vergaan is, al lijkt 't even wel zo. 

2. Meedogenloos, maar je staat wel waar je nu staat, toch? 

Vul de postings waar je je aan stoort aan met jouw postings, zoals je doet en deed. Het geheel maakt 't waardevol, iets om daadwerkelijk uit te kiezen wat je helpt. Wat de persoon zelf dan kiest is een keuze. Wat anderen er zelf mee doen is een keus. 

Maar snoer mij niet de mond aan te geven dat ik, na alle onjuistheden,  na het gedrag van Sober zelf, geen drol meer geloof. Van niets. Wellicht ooit weer, maar nu niet. Dat hoort hier namelijk ook bij, vind ik. 

Zo gaat dat namelijk met liegen. Bij mij. 

bewerkt door jopie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Al heel lang heb ik een onderbuik gevoel bij de verhalen van sober , waarvoor ik mezelf strafte , iemand die zoveel op haar bordje heeft,  mocht ik toch niet veroordelen . Als dan op een gegeven moment zoveel tegenstrijdigheden worden gemeld en ik zet daar voorzichtig mijn vraagtekens bij ...... haar buitensporige reactie hierop en een forum wat "ontploft" . Dat is nooit mijn bedoeling geweest,  maar misschien wel goed dat het gebeurd . Want ja liegen en bedriegen blijft in het dagelijks leven ook niet onbestraft . En toen ik het uiteindelijk kon uiten , kon ik er voor mijn gevoel ook mee stoppen haar opbeurende reacties te geven en mezelf te straffen, dat ik een onmens ben door haar niet te geloven.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog een weekje en dan vertrekken wij ook. We hadden bedacht om op de heenweg de veerboten (Puttgarden en Helsingor) te nemen maar door onzekere
wachttijden en twee honden aan boord hebben we besloten om toch maar (weer) via de bruggen naar Zweden te gaan.
Die bruggen hebben een stukje (zeemans)'romantiek' weggenomen maar er een heleboel gemak tegenover gezet. Zonder honden hadden we
voor de 'romantiek' gekozen. Gemak is niet altijd gelijk aan leuk. Maar wel lekker makkelijk. :)
Nog een weekje dus. Ellendig, want dan bedenk ik steeds meer wat nodig mee moet. Terwijl eigenlijk alles al klaar is voor vertrek.
Nou ja, aan de ene kant bedenk ik steeds meer wat nodig mee moet, aan de andere kant bedenk ik dan ook weer wat eigenlijk niet mee hoeft...
al met al druk weekje dus nog... ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoiets ja. In de praktijk valt dat gelukkig meestal reuze mee. En daar komt bij dat we niet naar onbewoond en onontgonnen gebied gaan.
Overal winkels.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Belangrijkste is het speciale voer en de pilletjes voor de hond. Nou, dat komt wel goed, dat vergeet ik niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kohtje:

Hub, waar leg je de grens tussen alcoholist en andere problematiek en capriolen?
Ik ben het met je eens dat goedpraten van dingen die niet goed zijn geen zin heeft, schadelijk is zelfs.
Maar is het ook schadelijk of stom of slecht om iemand die schadelijke capriolen uithaalt nog een beetje als alcoholist met daarbinnen een
mens van vlees en bloed te zien en op z'n minst een beetje je best te doen om je in te leven in het waarom? Om, ondanks dat iemand zich hier
onderuit te halen?
Ik kwam hier destijds toen ik na de kliniek een maandje of drie, vier droog stond en het contact met m'n groepsgenoten miste. Dit forum, waar
ik door m'n vrouw op attent gemaakt werd, bleek een welkom klankbord omdat ik het nodig had om m'n wederwaardigheden
als (beginnend gestopt) alcoholist te delen met andere mensen met een alcoholprobleem.
Die groep mensen bleek gevarieerder dan ik in de kliniek had meegemaakt. Lastiger in te schatten ook, mede door het virtuele.
Bij mijzelf ging het na ongeveer een jaar helemaal mis toen ik in relatieperikelen verstrikt raakte en hier op het forum menigmaal onder invloed
schreef. Er was geen touw meer aan me vast te knopen en ik loog en bedroog er op los. Het forum was in mijn ogen meedogenloos en ik voelde
me onbegrepen maar toch heb ik het forum altijd (soms met moeite) rechtvaardig gevonden. Er waren gelukkig mensen die me, ondanks dat ik
mezelf ook behoorlijk onmogelijk maakte, bleven zien als alcoholist met issues, en stronteigenwijs maar ook bang en onzeker als ik was,
kwam ik van louter bluffen en liegen en terugvallen met hulp van het forum langzaam tot het besef dat het zo niet langer ging en koos het
pad van een twaalf-stappen behandeling. Daar ben ik dit forum tot op de dag van vandaag nog dankbaar voor.
Ik moet er niet aan denken hoe het verder met me was gegaan als ik destijds van dit forum was weggejaagd. De ban van twee weken
die ik destijds kreeg heeft me een klein inkijkje gegeven in hoe dat mogelijkerwijs was gegaan. Dit forum was, helemaal toen het heel slecht
met me ging en ik ook heel slecht was voor het forum, de uiterst kwetsbare strohalm waar ik me aan op heb weten te trekken.

Kohtje, jouw vraag is eigenlijk ook de mijne. Waar leg je de grens? Ik sluit niet uit (ik gaf zelf ook al aan dat ik op het gebied van empathie nog wel wat kon leren) dat ik het allemaal wat te hard of te zwart/wit zie, maar mijn mening is dat gevraagde hulp inzake alcohol hier op dit forum altijd moet prevaleren boven hulp op ander gebied. Als gebruiker kun je elk probleem, elke situatie, terugvoeren op je gebruik. Als ik brokken maak met de auto kan ik voor de stress wellicht weer een sigaretje opsteken. Maar het gaat me te ver om dan op het rokersforum de verkeersproblematiek aan de orde te stellen. Ik sluit de mogelijkheid, dat mensen hier met hun alcoholprobleem wegblijven omdat dit forum door andere problemen als niet betrouwbaar of “bezet” overkomt niet uit. En ja, dit is voor mij een grens, want dit is het Alcoholdebaas-forum. Overigens zijn reacties zoals die van jou voor mij aanleiding om verder over dingen na te denken. Misschien valt jouw kwartje ook nog ooit bij mij. Mocht je je eend ooit zover krijgen de strijd met de Limburgse heuvels aan te gaan, kom gerust langs. Ik denk dat we elkaar in het echt best aardig vinden, virtueel komt soms niet alles zo over als het wordt bedoeld.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...