Spring naar bijdragen

Zondag 21 juli


niks

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei hub1:

 [...] Ik vind dat ons begrip vóór al het andere moet liggen bij de alcoholist, en nergens anders! Ik zit hier niet om te leren om te gaan met andere problematiek of sympathie te hebben voor de capriolen van anderen. Dit forum is bedoel voor alcoholisten en die hebben recht op de steun én veiligheid die op dit forum mag worden verwacht. Ik ben er niet zo van overtuigd dat het goedpraten van dingen, hoe empathisch en goedbedoeld ook, voor iedereen die zich hier aanmeldt wel zo positief uitpakt.

Hub, waar leg je de grens tussen alcoholist en andere problematiek en capriolen?
Ik ben het met je eens dat goedpraten van dingen die niet goed zijn geen zin heeft, schadelijk is zelfs.
Maar is het ook schadelijk of stom of slecht om iemand die schadelijke capriolen uithaalt nog een beetje als alcoholist met daarbinnen een
mens van vlees en bloed te zien en op z'n minst een beetje je best te doen om je in te leven in het waarom? Om, ondanks dat iemand zich hier
'onmogelijk' maakt, toch op z'n minst te gedogen, eventueel te 'scrollen' of blokkeren, maar zo iemand de tijd (onbeperkt) te geven zonder
onderuit te halen?
Ik kwam hier destijds toen ik na de kliniek een maandje of drie, vier droog stond en het contact met m'n groepsgenoten miste. Dit forum, waar
ik door m'n vrouw op attent gemaakt werd, bleek een welkom klankbord omdat ik het nodig had om m'n wederwaardigheden
als (beginnend gestopt) alcoholist te delen met andere mensen met een alcoholprobleem.
Die groep mensen bleek gevarieerder dan ik in de kliniek had meegemaakt. Lastiger in te schatten ook, mede door het virtuele.
Bij mijzelf ging het na ongeveer een jaar helemaal mis toen ik in relatieperikelen verstrikt raakte en hier op het forum menigmaal onder invloed
schreef. Er was geen touw meer aan me vast te knopen en ik loog en bedroog er op los. Het forum was in mijn ogen meedogenloos en ik voelde
me onbegrepen maar toch heb ik het forum altijd (soms met moeite) rechtvaardig gevonden. Er waren gelukkig mensen die me, ondanks dat ik
mezelf ook behoorlijk onmogelijk maakte, bleven zien als alcoholist met issues, en stronteigenwijs maar ook bang en onzeker als ik was,
kwam ik van louter bluffen en liegen en terugvallen met hulp van het forum langzaam tot het besef dat het zo niet langer ging en koos het
pad van een twaalf-stappen behandeling. Daar ben ik dit forum tot op de dag van vandaag nog dankbaar voor.
Ik moet er niet aan denken hoe het verder met me was gegaan als ik destijds van dit forum was weggejaagd. De ban van twee weken
die ik destijds kreeg heeft me een klein inkijkje gegeven in hoe dat mogelijkerwijs was gegaan. Dit forum was, helemaal toen het heel slecht
met me ging en ik ook heel slecht was voor het forum, de uiterst kwetsbare strohalm waar ik me aan op heb weten te trekken.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, ik ben wandelroutes aan het uitstippelen op Tenerife. Ik kwam zoveel moois tegen, ik denk dat ik aan 12 dagen niet genoeg heb, haha! Nu nog gezond eten daar, lees: salades, en ik kom als een slanke den weer terug :D.

Oké, waar is ook alweer mijn plattegrond, kan ik verder gaan uitstippelen. Voorpret is eigenlijk ook al leuk. Zoek zoek...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog een weekje en dan vertrekken wij ook. We hadden bedacht om op de heenweg de veerboten (Puttgarden en Helsingor) te nemen maar door onzekere
wachttijden en twee honden aan boord hebben we besloten om toch maar (weer) via de bruggen naar Zweden te gaan.
Die bruggen hebben een stukje (zeemans)'romantiek' weggenomen maar er een heleboel gemak tegenover gezet. Zonder honden hadden we
voor de 'romantiek' gekozen. Gemak is niet altijd gelijk aan leuk. Maar wel lekker makkelijk. :)
Nog een weekje dus. Ellendig, want dan bedenk ik steeds meer wat nodig mee moet. Terwijl eigenlijk alles al klaar is voor vertrek.
Nou ja, aan de ene kant bedenk ik steeds meer wat nodig mee moet, aan de andere kant bedenk ik dan ook weer wat eigenlijk niet mee hoeft...
al met al druk weekje dus nog... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 minuten geleden zei hub1:

Ik denk dat we elkaar in het echt best aardig vinden, virtueel komt soms niet alles zo over als het wordt bedoeld.

Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jou zit, maar ik vind jou hier al erg aardig hoor. Daar hoef ik niet voor naar Limburg te komen, wat weer niet wil zeggen
dat... pfffff...... :wacko:
Bij mij vallen er ook nog steeds kwartjes door reacties hier. Ik ben verre van alwetend en dat is ook echt niet mijn streven. Sterker nog, ik voel me
hier in de loop der jaren steeds dommer worden maar dat zit waarschijnlijk (hopelijk) meer tussen m'n oren.
En wat betreft grenzen, ja, ook ik heb het daar moeilijk mee zoals dat een goed alcoholist betaamt. Ik ben vaak jaloers op mensen die ze
op een gegeven moment toch weten te trekken. Ik blijf wat dat betreft maar rotzooien, dan weer hier, dan weer daar. Daarbij ben ik
vaak te goedgelovig, je kunt het onbenullig noemen. Door diezelfde onbenulligheid kan ik echter ook geheel onterecht achterdochtig worden.
M'n 'mentor' zei me ooit dat ik 'door de stappen danste'. Probleem/misverstand is dat ik niet echt dans maar zwalk. Ik ben er mooi klaar mee.
Ik dwaal weer af. Dat gezwalk ook... :(
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zwaait even

Nog volop drukte, zag ik, met aardig wat bekende namen nog ook. Hai. 

Drukte hier, jaar afgerond, iets met zomervakantie. En ik haat vakantie. En zomer. Dus groot feest. Maar goed, ik hoef niks. En ik drink niet. En over een week ben ik 53, hell, waarom?? 

En aan de positieve kant, baan opgezegd. Na al die jaren tijd om eens verder te kijken dan de uni :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...