Spring naar bijdragen

Donderdag 11 juli 2019


nancy

Aanbevolen berichten

4 uur geleden zei bumperjim:

Wat weer de theorie bevestigt dat intelligentie niet gelukkig maakt, integendeel :)

Maar ik wil wel graag reageren op "maakt geen indruk op mij" in je 1e alinea. Als je naar een psycholoog gaat dan is dat niet om onder de indruk te raken. De psycholoog hoeft ook niet van jou onder de indruk te raken. Hoogstens, als je persé het woord indruk wil gebruiken, zou je van jezelf onder de indruk kunnen raken, via de spiegel die de paycholoog je voorhoudt. Want uiteindelijk kunnennwe alleen onszelf helpen. En gelukkig, trouwens, want dan ben je niet van iemand anders afhankelijk. 

Je klinkt als iemand die het allemaal van buiten zoekt. "Niets geeft mij vreugde", maar dat kan ook helemaal niet. Vreugde is iets dat je zelf maakt. Als jij besloten hebt, bewust of onbewust, dat je nergens blij mee zult zijn, dan gebeurt dat ook zo en daar kan je niemand de schuldnvan geven buiten jezelf. 

Zoek het eens in jezelf. 

Ik weet niet of je een boekenmens bent, maar bv dit is een tip https://www.ankh-hermes.nl/gelukkiger-dan-je-denkt-van-alan-watts/

Klinkt misschien zweverig maar dit is gewoon boeddhisme voor beginners.

En als je de oplossing in jezelf vindt dan heb je ook die alcohol niet meer "nodig".

Ik bedoel ook niet dat de persoon indruk hoef te maken al heb ik wel een voorkeur maar meestal die cases, methodes maken geen indruk op mij, in de zin dat ze niet aanslaan.

Ben nooit een groot lezer geweest vanwege de drukte in mijn hoofd maar misschien moet ik dat wat meer gaan doen.

Spiritualiteit is wel een interesse maar vanwege diep denken vind ik er nooit rust in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Stier:

Ik bedoel ook niet dat de persoon indruk hoef te maken al heb ik wel een voorkeur maar meestal die cases, methodes maken geen indruk op mij, in de zin dat ze niet aanslaan.

Ben nooit een groot lezer geweest vanwege de drukte in mijn hoofd maar misschien moet ik dat wat meer gaan doen.

Spiritualiteit is wel een interesse maar vanwege diep denken vind ik er nooit rust in.

Zen boeddhisme is juist gericht op kalmte creëren in je hoofd. Omdat je niet bewust kan stoppen met nadenken, komt dat vooral neer op het laten "uitrazen" van je gedachtenmachine en je te realiseren dat het slechts gedachten zijn. En dat emoties slechts emoties zijn. En dat, uiteindelijk, alles slechts alles is :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

59 minuten geleden zei Etty:

Mijn zoon heeft ADHD, hij zei laatst;  misschien moet ik accepteren dat er geen rust is in mijn hoofd.  Moet ik dat niet nastreven.  En dat zou me rust kunnen geven.  Wat vind jij? Ik vond dat wel logisch.   

Aanrader: boeken van Jan Geurtz, of kende je die al? 

Dat is erg zen, ja. Dat lijkt me de juiste weg. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei bumperjim:

Zen boeddhisme is juist gericht op kalmte creëren in je hoofd. Omdat je niet bewust kan stoppen met nadenken, komt dat vooral neer op het laten "uitrazen" van je gedachtenmachine en je te realiseren dat het slechts gedachten zijn. En dat emoties slechts emoties zijn. En dat, uiteindelijk, alles slechts alles is :) 

Dat klinkt alleen te zweverig in mijn oren maar ik zou graag willen dat ik bepaalde dingen naast mij neer zou kunnen leggen want irriteer mij aan heel veel dingen waar ik feitelijk geen controle over heb maar wel mee geconfronteerd wordt.
 

 

1 uur geleden zei Etty:

Mijn zoon heeft ADHD, hij zei laatst;  misschien moet ik accepteren dat er geen rust is in mijn hoofd.  Moet ik dat niet nastreven.  En dat zou me rust kunnen geven.  Wat vind jij? Ik vond dat wel logisch.   

Aanrader: boeken van Jan Geurtz, of kende je die al? 

ADHD is van de hak op de tak, bij ADD is dat anders bedraad, ik ben op zich een rustig persoon denk alleen diep over dingen. Ik ken geen enkele schrijver buiten Annie MG Schimdt :) ik lees bijna nooit.

 

54 minuten geleden zei Etty:

Eens. met nog als toevoeging: de realiteit hoeft niet rooskleuriger afgespiegeld te worden, maar ook niet negatiever.  Je zou de realiteit als neutraal kunnen beoordelen, proberen te veranderen wat je kunt in jouw hoedanigheid, en accepteren wat je niet kunt veranderen.  

Hoe is het nu? 

Maar dat is het em, ik kan dat niet veranderen. Ik zie met eigen ogen hoe bijvoorbeeld deze regering en de EU west Europa in de afgrond stort. Incidenten nemen jaar op jaar toe, ik zie de ellende hier in de stad toenemen alsmede alle grote steden in west Europa en dat is dan de toekomst. Ik zou het graag willen los laten maar hoe? Je wordt gewoon gedwongen om het maar te accepteren. Enige oplossing is vertrekken wat ik ook in de toekomst van plan ben maar dat is niet iets wat 123 gedaan is.

Dus ja, buiten de ellende momenteel in de familie en het bovenstaande wat mij al lang irriteert heb ik inderdaad moeite om nog maar iets positiefs of leuks te zien, dat deed ik maar dan wanneer ik gedronken had.

Het gaat op zich verder wel, minder trek vandaag maar wel weer irritatie.

 

bewerkt door Stier
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Irritatie dat zijn dus gewoon gedachten. Irritatie komt en gaat net als regen. Je kan ook verhuizen omdat het hier teveel regent. Ga je ergens anders wonen, gaat het dáár regenen :( 

Kan je wéér gaan verhuizen. Net zolang tot je beseft dat je zelf het probleem creëert. En met je meeneemt. 

Wat niet wil zeggen dat je nooit moet verhuizen. Ik ben ook geëmigreerd. Dat kan iedereen. Maar verwacht er geen wonderen van :) 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...