Spring naar bijdragen

Huiskamer 5 juli 2019


Aanbevolen berichten

Goedemorgen allen,

Allemaal goed geslapen? Ik slaap sinds de omzetting op diazepam wat minder vast. Ben eerder wakker, maar dan vaak nog zoo moe en val dan steeds nog weer even in slaap. Zelfs als de kinderen naar school gaan, Ben ik nog niet uit bed te porren. En soms ook overdag nog moe.

Maar moe is stukken beter dan onrust en overprikkeling. De onrust is nagenoeg weg, de overprikkeling nog niet. Gisteren even naar de bieb geweest en hoewel ik echt niet mag klagen vergeleken met voor de omzetting, dan toch wat teleurgesteld dat het niet zo gaat zoals gehoopt. Stom eigenlijk, terwijl ik al zo blij ben hoe het nu gaat. 

Vanmorgen nog even rustig aan doen totdat de kinderen van school komen. 

Ik hoop voor iedereen op een mooie dag

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen iedereen :)

Wat fijn @doorbijter dat de onrust nagenoeg weg is! Dat zal wel een opluchting zijn... Snap ik wel hoor dat je dan toch evengoed wat teleurgesteld bent...je wil je zo graag weer "normaal" voelen...dat zal nog geen realistisch beeld zijn, maar je bent echt goed bezig, zo fijn om je weer zo positief te zien :D top!!

Ik heb redelijk geslapen, ook evengoed nog moe, maar het vergt ook wel wat van je lichaam en geest pfoe... Vandaag ook een rustig dagje, het weekend drukker, dus nu even relaxen :)

Fijne dag allemaal! Het is jullie gegund ^_^

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hi allemaal

@doorbijterverwachting  echt bijstellen is wel moeilijk he? Maar af en toe er mee worstelen, zelfs dagelijk , is wel heel normaal. Vergeet niet dat het ook gewoon echt allemaal veel van je vraagt en je hebt er al een hele lange tijd last van. Je herinnering weet nog hoe fijn dingen kunnen zijn ,en alles is nu toch gewoon moeilijker en alles kost veel meer energie dan je  denkt. Je bent goed bezig! Onthoud dat voor alles.

Ik ben zelf ook moe en probeer toch beetje bij beetje wat te doen. Mijn eten gemaakt een de ramen gelapt, wat een heel gedoe is op de 4 verdieping zonder balkon of rand om je ramen te doen. Bijna onmogelijk kan ik wel zeggen. Ben nu moe van die klus en blijf denk ik vooral zitten de rest van de middag. Wel heerlijk weer buiten trouwens. Echt fijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Kannietmeer @doorbijter@Robbin 

Hi allemaal, even update. Zoals jullie weten heb ik al veel last van tussentijdse ontwenning van de lorazepam. Ik zou as maandag starten met tapering maar mijn ontwenningsverschijnselen nemen met de dag toe. Eerlijk gezegd begon ik te twijfelen hoe ik dit nog 3 maanden (afbouwperiode) of langer ga trekken.

Vandaag psychiater gesproken en die had 2 voorstellen. 

1) in klinische opname  versneld de lorazepam afbouwen 

2) lorazepam toch omzetten naar diazepam en dit thuis verder langzaam afbouwen. Dit zou dan 1 Mg lora tegen 6 Mg diazepam waarbij ik de eerste week start met 0,5 Mg lora en 4 Mg dia en dan over naar 6 Mg dia. 

Jullie ervaring lezende heb ik voor het laatste gekozen. Dit ondanks mijn slechte ervaring vorige keer met de diazepam. Ik denk dat mijn depressie toen erg op de voorgrond lag en ik daarom steeds somberder werd. Ik hoop dat de diazepam me meer rust gaat geven. 

Wat vinden jullie ervan?? Is dit een goed schema of nog tips???

ik hoor het graag. 

Groetjes Heleen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Leen Ik denk dat het goed is om dat te doen. Maar, mogelijk is 6 mg wel echt aan de lage kant. Ik heb het met 5 mg gedaan en dat vloerde me volledig. Wel is het zo dat iedereen anders is, en ook stabiliseerde na een paar weken en ben nog steeds blij dat ik het zo gedaan heb. Dat is makkelijker achter te zien dan vooraf of middenin, dat kan ik je wel vertellen. Als je besluit dit te doen, moet je gewoon wachten totdat de overstap volledig is en je drie weken verder bent. Dat is mijn dringende advies: geef het de tijd die overstap. Het kan moeilijk ze de eerste dagen.
Vraag aan de psychiater ook, als die er open voorstaat, te evalueren of die 6 mg wel voldoende is. Want er zijn er dus die 5 mg hanteren en die 10 mg hanteren en daar zit nogal een verschil in zoals je zal begrijpen.
Daarna  gewoon een microafbouw doen, met een dagelijkse minimale verlaging. Dat is verreweg het beste. Eventueel kan ik je helpen bij het aanschaffen van een weegschaaltje om de microafbouw te doen.

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Kannietmeer:

@Leen Ik denk dat het goed is om dat te doen. Maar, mogelijk is 6 mg wel echt aan de lage kant. Ik heb het met 5 mg gedaan en dat vloerde me volledig. Wel is het zo dat iedereen anders is, en ook stabiliseerde na een paar weken en ben nog steeds blij dat ik het zo gedaan heb. Dat is makkelijker achter te zien dan vooraf of middenin, dat kan ik je wel vertellen. Als je besluit dit te doen, moet je gewoon wachten totdat de overstap volledig is en je drie weken verder bent. Dat is mijn dringende advies: geef het de tijd die overstap. Het kan moeilijk ze de eerste dagen.
Vraag aan de psychiater ook, als die er open voorstaat, te evalueren of die 6 mg wel voldoende is. Want er zijn er dus die 5 mg hanteren en die 10 mg hanteren en daar zit nogal een verschil in zoals je zal begrijpen.
Daarna  gewoon een microafbouw doen, met een dagelijkse minimale verlaging. Dat is verreweg het beste. Eventueel kan ik je helpen bij het aanschaffen van een weegschaaltje om de microafbouw te doen.

@Kannietmeer dan ga ik je zeker benaderen. Ik stabiliseer niet meer op de lora nu dus dat zouden nog een aantal zware maanden worden. Ik denk ook dat de overstap op de dia toch de beste keuze is. Wat is jullie ervaring met de omzetting dus 1e week 0,5 Mg lora en 4 Mg dia en dan over op 6 Mg dia? 

Ik hoor het graag 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Leen:

@Kannietmeer dan ga ik je zeker benaderen. Ik stabiliseer niet meer op de lora nu dus dat zouden nog een aantal zware maanden worden. Ik denk ook dat de overstap op de dia toch de beste keuze is. Wat is jullie ervaring met de omzetting dus 1e week 0,5 Mg lora en 4 Mg dia en dan over op 6 Mg dia? 

Ik hoor het graag 

ik vermoed dat het aan de lage kant kan zijn die tweede stap. Eerste stap is perfect denk ik. Dus vraag aan de psychiater of hij wel wil meekijken als het echt niet gaat en mogelijk toch ook de laatste stap met 4 mg te doen, zodat je op 8 mg uitkomt.

maar alleen als het nodig blijkt, anders is het prima

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Leen:

@Kannietmeer @doorbijter@Robbin 

Hi allemaal, even update. Zoals jullie weten heb ik al veel last van tussentijdse ontwenning van de lorazepam. Ik zou as maandag starten met tapering maar mijn ontwenningsverschijnselen nemen met de dag toe. Eerlijk gezegd begon ik te twijfelen hoe ik dit nog 3 maanden (afbouwperiode) of langer ga trekken.

Vandaag psychiater gesproken en die had 2 voorstellen. 

1) in klinische opname  versneld de lorazepam afbouwen 

2) lorazepam toch omzetten naar diazepam en dit thuis verder langzaam afbouwen. Dit zou dan 1 Mg lora tegen 6 Mg diazepam waarbij ik de eerste week start met 0,5 Mg lora en 4 Mg dia en dan over naar 6 Mg dia. 

Jullie ervaring lezende heb ik voor het laatste gekozen. Dit ondanks mijn slechte ervaring vorige keer met de diazepam. Ik denk dat mijn depressie toen erg op de voorgrond lag en ik daarom steeds somberder werd. Ik hoop dat de diazepam me meer rust gaat geven. 

Wat vinden jullie ervan?? Is dit een goed schema of nog tips???

ik hoor het graag. 

Groetjes Heleen

Hallo Leen.

Ik ben zelf bezig 1 mg lorazepam af te bouwen met een microtaper, waarbij ik er iedere week een heel klein beetje vanaf haal, en ga uiterst traag.

Ik heb het eerst gedaan met behulp van een precisieweegschaaltje en een glazen nagelvijltje maar ben inmiddels overgestapt op een vloeibare methode waarbij ik het tabletje volgens een bepaalde methode oplos in water (dat is, mits met de juiste methode, mogelijk) en er vervolgens met een spuit (zonder naald!) de benodigde hoeveelheid uithaal.

Dat lijkt wat ingewikkeld maar als je het eenmaal onder de knie hebt werkt het heel prettig.

Met deze methode is het mogelijk ook bij heel lage doses heel nauwkeurig te werken, omdat lorazepam zo'n krachtig middel is en de tabletjes zo klein is dat van belang, en bovendien is het heel eenvoudig het benodigde volume trefzeker af te meten, veel makkelijker dan te proberen met een weegschaaltje een grote nauwkeurigheid te bereiken.

Meer specifiek zou deze methode voor jou van belang kunnen zijn omdat het je in staat stelt de dosis te spreiden over meerdere momenten per dag en daardoor de tussentijdse ontwenning te verminderen.

Daartoe zou je er met de spuit de dagelijkse dosis uit kunnen halen, water toevoegen tot bijvoorbeeld een volume van 400 ml, even roeren en dan de dosis te spreiden over 4 momenten waarbij je er iedere keer 100 ml uithaalt.

Dit is dus misschien iets om te overwegen als alternatief voor de overstap naar diazepam.

Voor een precieze beschrijving van de methode die ik toepas zie:

https://forum.verslavingdebaas.nl/topic/11288-vloeibaar-afbouwen-lorazepam/?do=findComment&comment=1144787

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Kannietmeer:

ik vermoed dat het aan de lage kant kan zijn die tweede stap. Eerste stap is perfect denk ik. Dus vraag aan de psychiater of hij wel wil meekijken als het echt niet gaat en mogelijk toch ook de laatste stap met 4 mg te doen, zodat je op 8 mg uitkomt.

maar alleen als het nodig blijkt, anders is het prima

Ik heb as vrijdag belafspraak met psychiater dus dan kan ik dit met haar overleggen. Ze is meegaand. Ik twijfel alleen nog over hoe de doseringen over de dag in te nemen. Ik ben altijd gewend om  1 Mg lora in de ochtend te nemen. Wat zou  jouw advies nu zijn met 0,5 Mg lora en 4 Mg dia??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 Ik zou dan maar gelijk door de zure appel heen bijten en het op twee momenten gaan innemen. Een mooiere weg is er op het moment denk ik niet.  om de 12 uur innemen denk ik en dan de Ik zou de eerste dag trouwens beginnen met de1 mg  lorazepam in de ochtend en dan in de avond misschien al beginnen met 4 mg diazepam nemen ter voorbereiding van de  omzetting. Dan de volgende dag 0,5 lorazepam in de ochtend met 2 mg diazepam erbij en dan 2 mg diazepam in de avond. Ik probeer er dan rekening mee te houden dat je gewend bent het in de ochtend te nemen.  Eenmaal overgestapt op de diazeoam neem je het gewoon in de ochtend en in de avond voor een gelijkmatige spiegel en werk je eerst de ochtend dosis eraf en dan de avonddosis.

Zou je het kunnen verdelen als 0,25 lora en 2 mg Diazepam in de ochtend en in de avond?
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

27 minuten geleden zei Kannietmeer:

 Ik zou dan maar gelijk door de zure appel heen bijten en het op twee momenten gaan innemen. Een mooiere weg is er op het moment denk ik niet.  om de 12 uur innemen denk ik en dan de Ik zou de eerste dag trouwens beginnen met de1 mg  lorazepam in de ochtend en dan in de avond misschien al beginnen met 4 mg diazepam nemen ter voorbereiding van de  omzetting. Dan de volgende dag 0,5 lorazepam in de ochtend met 2 mg diazepam erbij en dan 2 mg diazepam in de avond. Ik probeer er dan rekening mee te houden dat je gewend bent het in de ochtend te nemen.  Eenmaal overgestapt op de diazeoam neem je het gewoon in de ochtend en in de avond voor een gelijkmatige spiegel en werk je eerst de ochtend dosis eraf en dan de avonddosis.

Zou je het kunnen verdelen als 0,25 lora en 2 mg Diazepam in de ochtend en in de avond?
 

Ik denk dat dat een goede overgang is. Maar ik snap niet helemaal jouw laatste voorstel van 0,25 Mg lora en 2 Mg in de ochtend en avond. Kun je dat nog toelichten? Ik heb trouwens voor het slapen nog promethazine 0,25 Mg om 23:00 uur.  Dus ik zou dan de avond dosis om 18:00 uur kunnen doen. 

bewerkt door Leen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Leen:

Ik denk dat dat een goede overgang is. Maar ik snap niet helemaal jouw laatste voorstel van 0,25 Mg lora en 2 Mg in de ochtend en avond. Kun je dat nog toelichten? 

de eerste avond neem je 4 mg erbij, ondanks dat je je dosis in de ochtend hebt genomen.
Dan  zou je de volgende dag ook de dosissen volledig kunnen verdelen naar 0,25 mg lorazepam en 2 mg diazepam in de ochend en ook 0,25 lorazepam en 2 Mg Diazepam  in de avond. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Kannietmeer:

de eerste avond neem je 4 mg erbij, ondanks dat je je dosis in de ochtend hebt genomen.
Dan  zou je de volgende dag ook de dosissen volledig kunnen verdelen naar 0,25 mg lorazepam en 2 mg diazepam in de ochend en ook 0,25 lorazepam en 2 Mg Diazepam  in de avond. 

Okay ik snap het. Super dat je zo meedenkt. Psychiater was gehaast aan de telefoon dus dit kon ik haar niet meer vragen. Het zal wel even wennen voor mijn lijf vrees ik. Ik reageer heftig op medicijnen

bewerkt door Leen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Leen:

@Kannietmeer kon jij op een gegeven moment wel weer normaal functioneren toen je goed was ingesteld op de diazepam? 

Dat kan ik niet zeggen nee. Ik had geen paniekaanvallen of angst en geen depressie. Dat was voor mij goud waard. Ik was verder overgevoelig voor prikkels en oververmoeid. Iets ondernemen was soms fijn, maar moest ik altijd bekopen met enorme vermoeidheid de dag er na. Heb ik dus ook maar een paar keer gedaan in de 6 maanden van de microafbouw. Ik besloot gewoon dat het even allemaal niet kon en dat ik maar moest wachten. Ik accepteerde het volledig.

Mijn verhaal is hier wel te volgen als je benieuwd bent naar mijn verloop. Ik was hier vanaf het begin. Is misschien even zoeken, maar wel te vinden.

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Leen:

@Kannietmeer @doorbijter@Robbin 

Hi allemaal, even update. Zoals jullie weten heb ik al veel last van tussentijdse ontwenning van de lorazepam. Ik zou as maandag starten met tapering maar mijn ontwenningsverschijnselen nemen met de dag toe. Eerlijk gezegd begon ik te twijfelen hoe ik dit nog 3 maanden (afbouwperiode) of langer ga trekken.

Vandaag psychiater gesproken en die had 2 voorstellen. 

1) in klinische opname  versneld de lorazepam afbouwen 

2) lorazepam toch omzetten naar diazepam en dit thuis verder langzaam afbouwen. Dit zou dan 1 Mg lora tegen 6 Mg diazepam waarbij ik de eerste week start met 0,5 Mg lora en 4 Mg dia en dan over naar 6 Mg dia. 

Jullie ervaring lezende heb ik voor het laatste gekozen. Dit ondanks mijn slechte ervaring vorige keer met de diazepam. Ik denk dat mijn depressie toen erg op de voorgrond lag en ik daarom steeds somberder werd. Ik hoop dat de diazepam me meer rust gaat geven. 

Wat vinden jullie ervan?? Is dit een goed schema of nog tips???

ik hoor het graag. 

Groetjes Heleen

Hoi Leen,

ik vind dat je de juiste keuze hebt gemaakt. Ik ben ook met 6mg dia begonnen en dat heb ik in 8 maanden afgebouwd op een tempo dat mij beviel. Misschien heb ik er wel lang over gedaan om af te bouwen maar ik heb het wel als veiliger en beter ervaren. Ik hoop dat je dit keer beter op de dia reageert , succes 

liefs hypertjeee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei Leen:

Het zal wel even wennen voor mijn lijf vrees ik. Ik reageer heftig op medicijnen

Lekker bezig lees ik @Leen. We reageren allemaal heftig op medicijnen, anders waren we hier misschien wel niet -_-

Liever iets meer Diazepam dan te weinig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 5-7-2019 om 17:48 zei Leen:

@Kannietmeer @doorbijter@Robbin 

Hi allemaal, even update. Zoals jullie weten heb ik al veel last van tussentijdse ontwenning van de lorazepam. Ik zou as maandag starten met tapering maar mijn ontwenningsverschijnselen nemen met de dag toe. Eerlijk gezegd begon ik te twijfelen hoe ik dit nog 3 maanden (afbouwperiode) of langer ga trekken.

Vandaag psychiater gesproken en die had 2 voorstellen. 

1) in klinische opname  versneld de lorazepam afbouwen 

2) lorazepam toch omzetten naar diazepam en dit thuis verder langzaam afbouwen. Dit zou dan 1 Mg lora tegen 6 Mg diazepam waarbij ik de eerste week start met 0,5 Mg lora en 4 Mg dia en dan over naar 6 Mg dia. 

Jullie ervaring lezende heb ik voor het laatste gekozen. Dit ondanks mijn slechte ervaring vorige keer met de diazepam. Ik denk dat mijn depressie toen erg op de voorgrond lag en ik daarom steeds somberder werd. Ik hoop dat de diazepam me meer rust gaat geven. 

Wat vinden jullie ervan?? Is dit een goed schema of nog tips???

ik hoor het graag. 

Groetjes Heleen

Ken je de Ashton manuel. 1 mg lora is gelijk aan 10mg diazepam. Dus 6 is erg weinig. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 5-7-2019 om 23:29 zei Hypertjeee:

Hoi Leen,

ik vind dat je de juiste keuze hebt gemaakt. Ik ben ook met 6mg dia begonnen en dat heb ik in 8 maanden afgebouwd op een tempo dat mij beviel. Misschien heb ik er wel lang over gedaan om af te bouwen maar ik heb het wel als veiliger en beter ervaren. Ik hoop dat je dit keer beter op de dia reageert , succes 

liefs hypertjeee

@Hypertjeee had jij ook lorazepam en hoe verliep jouw afbouw? Kon je nog redelijk funtioneren? Ik hoor het graag. Groet heleen 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Leen:

@Hypertjeee had jij ook lorazepam en hoe verliep jouw afbouw? Kon je nog redelijk funtioneren? Ik hoor het graag. Groet heleen 

Nee ik kreeg oxazepam dat heb ik 3 weken gebruikt stopte ct ermee. Tijdens het slikken had ik het ook erg moeilijk en na stoppen werd alles moeilijker. Ben door de crisisdienst laten opnemen in een kliniek waar ik aan diazepam citalopram en quetiapine kreeg. De diazepam reageerde ik erg goed op. Begon met 6 mg en bouwde al snel weer af met microafbouw . Nu sinds 6 weken benzovrij gelukkig. En ik moet zeggen dat alles veel helderder is. 

Laat de dia gewoon inwerken. De onrust wat je nu hebt had ik ook. Ik kon er niet meer tegen zo erg was het maar uiteindelijk komt het goed. 

Succes 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...