Spring naar bijdragen

Klachten na volledige afbouw


Annie87

Aanbevolen berichten

Hoi lieve benzo strijders, 

Ik heb eigenlijk een vraagje aan de mensen die er al langere tijd vanaf zijn. Ik ben nu bijna 4 maanden benzo vrij na een half jaar benzo gebruik inclusief afbouw. Elke dag is nog ontzettend zwaar en normaal functioneren is er nog niet bij. Voor de mensen die er al langere tijd vanaf zijn; hoe is het jullie vergaan? Hebben jullie nog veel klachten? Ging dit met veel ups en downs? Kregen jullie ook nieuwe/andere symptomen naar verloop van tijd? 

Veel symptomen zijn momenteel weg of bijna weg bij mij, maar ook een heleboel niet. Ook heb ik het idee dat ik nieuwe symptomen krijg; ik heb sinds een aantal weken een soort lichte schokjes en krakend geluid vanuit mijn nek/achterhoofd. Dit had ik eerst niet. Kregen jullie na zoveel maanden ook opeens nieuwe symptomen? 

Herkennen jullie ook dat je sommige symptomen amper kan omschrijven? Ik heb vaak zulke vreemde sensaties in mijn lichaam die zo afschuwelijk voelen. Vooral in de avond in bed als ik wil gaan slapen begin ik me heel vreemd te voelen. Heel raar zweverig, echt letterlijk en dan schok ik vaak en schrik ik vaak en gaat mijn hartslag weer omhoog. Het voelt alsof ik dan niet lekker in mijn eigen lichaam zit ofzo. Ik weet eigenlijk amper hoe ik deze sensaties moet omschrijven. Is het depersonalisatie? Geen idee. Ik heb wel depersonalisatie gehad dat mijn eigen bewegingen niet van mij voelden en mijn eigen stem leek alsof het niet van mij was. Dat was heel gek, maar is nu over. 

Ik heb vaak de angst voor permanente schade, ook al lees ik dat veel mensen toch herstellen. Maar hoe ga je jaren lang zo je leven doorbrengen? Zoals ik me nu voel heb ik moeite met alles; huishoudelijke taken, sociale contacten, werken zou ik nu echt niet kunnen. Gewoon omdat ik me zo ziek voel en elke dag nog standje overleven is. Mensen zien niks aan me, dat zie ik zelf ook. Aan de buitenkant zie je helaas niks. 

Artsen snappen er helemaal niks van en schuiven echt alles op stress. Ik zit wel in een stressvolle periode maar kan het onderscheid maken. Als ik een dag contact heb gehad met mijn ex dan tril ik idd ook van zenuwen etc, maar die gevoelens zijn anders. En trekken ook snel weg. Ook wordt er gezegd; “wat knap dat als je je zo voelt je er toch vanaf kan blijven”. Dat zegt mij dat er echt niet geluisterd wordt. Ik heb me nooit een verslaafde gevoeld van dit middel, nooit de hunkering zoals zovelen en ga nog liever dood dan dat er ooit weer een benzo in mij komt. Ik heb me nooit goed gevoeld op de benzo’s. 

Vele lichamelijke sensaties kan ik echt amper omschrijven. Ik voel me niet mezelf en vreemd, voel me raar in mijn hoofd alsof ik een soort lichte hersenschudding heb; duizelig en een rare druk vanuit mijn hoofd op mijn oren en kaken. 

Hoe vergaat het de mensen die er al langer vanaf zijn? Herkennen jullie dingen? Kregen jullie nieuwe klachten en vervaagden oude? Was/is het verloop heel grillig met ups en downs of gaat het langzaam beter? 

Liefs 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Annie,

laat ik beginnen met te zeggen dat je echt weer zal genezen, net als iedereen. Iedereen geneest, dit is geen permanente status. De benzo is uit je lijf en je kan er vanuit gaan dat je lichaam vooral heel hard bezig is de schade te herstellen en dus geen energie overlaat voor activiteiten die jij wilt ondernemen. Het kost je lichaam enorme veel om het CZS weer af te stellen. Het is een mega verbouwing in je lichaam. 

De sensaties herken ik en voelen heel vreemd. Ze jagen mij echter totaal geen angst aan.
We zitten gewoon nog met een niet totaal hersteld lichaam en dat doet  keihard zijn best. De dingen die je voelt zijn gewoon tekenen dat het nog niet over is. Concentratie is minder goed te meten of gevoelsn en waarom je je zovoelt, maar die spierschokjes en tintelingen en sensatie en gevoel te zweven, laten je weten dat je niet optimaal hoeft te functioneren omdat je lichaam echt nog niet klaar is met de verbouwing. Voor mij zijn het bevestigingen van de onzichtbare schade en daarnaast leg ik het vertrouwen dat mijn lichaam herstellen zal. 
Geef jezelf gewoon alle tijd. Vroeger dachten ze dat als je schade aan je hersenen of zenuwstelsel had, dit nooit meer zou genezen. Wij weten gelukkig veel meer en weten dat het wel kan genezen, zeker als het gaat om benzo-ontwenning.

 

1 uur geleden zei Annie87:

Ik heb vaak de angst voor permanente schade, ook al lees ik dat veel mensen toch herstellen. Maar hoe ga je jaren lang zo je leven doorbrengen?

Het blijft niet zo. Het is nu nog behoorlijk vers en je hebt een hele rappe afbouw gedaan. Voor mij begon ik verschil te merken  in herstel na 6 maanden klaar te zijn met de afbouw, en mijn afbouw was 1mg Diazepam per maand. Vele malen langzamer dan jij het hebt gedaan. Dus ik zou het zeker de tijd geven.

Wat je nog wel kan doen voor jezelf is het volgende:
-Ga puur en basic eten ( paleo). Gooi alle geraffineerde suikers uit je voeding/eten en doe alle granen en melkproducten eruit, en van de groenten eet je wel koude maar geen warme aardappel,  geen tomaten, paprika's en geen bonen en linzen/erwten. Dit zorgt voor een hele gezonde basis in je darmen om echt gezond te functioneren. Dit is super belangrijk voor het functioneren van je hersenen/hormonen/zenuwstelsel.  Je  kan op internet veel lezen over het Paleo dieet die goede ondersteuning kan bieden in hoe je dat moet doen.
- Ga naar een natuurarts of orthomoleculair arts en zoek uit wat je lichaam nodig heeft op dit moment en waar je mogelijk tekort komt. Dit kan een groot verschil maken in hoe je je voelt en hoe snel je lichaam kan herstellen. Je sluit hiermee ook uit dat de basis in je lichaam niet nog een defect heeft in voedingsstoffen.  Ik merkte zelf na  3 weken werken met een natuurarts een goede verandering in mijn energie ik ging me echt beter voelen.
- Probeer genoeg te bewegen. Benzo's worden opgenomen in je vet en kunnen nog lang voor klachten zorgen nadat je afgebouwd bent. Bewegen kan zelfs in bed liggend, of op de plaats wandelende bewegingen maken. Ja het is vermoeidend, maar het is goed om te beseffen dat de rommel uit je lichaam moet.
- Drink voldoende water elke dag.

Het komt goed Annie.  Kijk naar hoe je was en geloof dat je een ervaring rijker dan daarvoor, gezond en wel in het leven zal kunnen deelnemen en je je stralende zelf gewoon terug zal krijgen.  Kijk niet naar je klachten, geloof dat jij van binnen gewoon dezelfde bent en die zal gewoon weer naar buiten komen. Net als bij mij, net als bij @Cyclad58

Het herstel duurt trouwens misschien wel lang, maar zoals je zelf al opmerkte zijn er ook dingen al verdwenen. Zo is het met veel dingen: daar loop je niet jaren mee rond, maar ze komen en verdwijnen en soms keren ze later weer een beetje terug in een andere vorm of intensiteit. Je zal niet jaren van je leven zo doorbrengen.  ;-) het zal blijven verbeteren en veranderen. :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Annie. Wat herkenbaar zeg wat je allemaal schrijft. Ik zou het zelf geschreven kunnen hebben. 

Ik ben zelf nu 13 maanden benzovrij waarvan de afbouw van 4mg clonazepam binnen 3 maanden is gegaan (vrij rap dus). Het is voor mij maandenlang overleven geweest. De batterij was elke dag heel snel op. Probeer elke dag iets te ondernemen, een stukje wandelen bijvoorbeeld. Ik ben al weer vrij snel begonnen met werken, dit was van de ene kant zwaar, maar heeft mij ook wel weer geholpen. Momenteel ben ik de overlevingsmodus voorbij en gaat het elke maand ietsje beter. 

Ik heb helaas geen wonderadvies voor je, alleen dat je heel veel geduld moet hebben. Ik heb mijzelf ook vaak afgevraagd of het nog wel goed zou komen. Ik merkte gelukkig steeds kleine stapjes vooruitgang en hier putte ik hoop uit. Een aantal dagen geleden schreef ik dat ik de beste periode heb gehad tot nu toe. Helaas sinds gisteren voel ik weer een kleine terugslag. Dit is voor mij accepteren en weer doorgaan. 

Veel succes en sterkte. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Cura:

Hallo Annie. Wat herkenbaar zeg wat je allemaal schrijft. Ik zou het zelf geschreven kunnen hebben. 

Ik ben zelf nu 13 maanden benzovrij waarvan de afbouw van 4mg clonazepam binnen 3 maanden is gegaan (vrij rap dus). Het is voor mij maandenlang overleven geweest. De batterij was elke dag heel snel op. Probeer elke dag iets te ondernemen, een stukje wandelen bijvoorbeeld. Ik ben al weer vrij snel begonnen met werken, dit was van de ene kant zwaar, maar heeft mij ook wel weer geholpen. Momenteel ben ik de overlevingsmodus voorbij en gaat het elke maand ietsje beter. 

Ik heb helaas geen wonderadvies voor je, alleen dat je heel veel geduld moet hebben. Ik heb mijzelf ook vaak afgevraagd of het nog wel goed zou komen. Ik merkte gelukkig steeds kleine stapjes vooruitgang en hier putte ik hoop uit. Een aantal dagen geleden schreef ik dat ik de beste periode heb gehad tot nu toe. Helaas sinds gisteren voel ik weer een kleine terugslag. Dit is voor mij accepteren en weer doorgaan. 

Veel succes en sterkte. 

Hoi Cura, dank voor je reactie, zojuist ook jouw heftige verhaal gelezen. Jeetje zeg! Super dat je van de rommel af bent! Je hebt ook heel snel afgebouwd van een hoge dosering zeg. Dank voor je reactie. Welke klachten heb je nog voornamelijk? 

Veel liefs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Kannietmeer:

Lieve Annie,

laat ik beginnen met te zeggen dat je echt weer zal genezen, net als iedereen. Iedereen geneest, dit is geen permanente status. De benzo is uit je lijf en je kan er vanuit gaan dat je lichaam vooral heel hard bezig is de schade te herstellen en dus geen energie overlaat voor activiteiten die jij wilt ondernemen. Het kost je lichaam enorme veel om het CZS weer af te stellen. Het is een mega verbouwing in je lichaam. 

De sensaties herken ik en voelen heel vreemd. Ze jagen mij echter totaal geen angst aan.
We zitten gewoon nog met een niet totaal hersteld lichaam en dat doet  keihard zijn best. De dingen die je voelt zijn gewoon tekenen dat het nog niet over is. Concentratie is minder goed te meten of gevoelsn en waarom je je zovoelt, maar die spierschokjes en tintelingen en sensatie en gevoel te zweven, laten je weten dat je niet optimaal hoeft te functioneren omdat je lichaam echt nog niet klaar is met de verbouwing. Voor mij zijn het bevestigingen van de onzichtbare schade en daarnaast leg ik het vertrouwen dat mijn lichaam herstellen zal. 
Geef jezelf gewoon alle tijd. Vroeger dachten ze dat als je schade aan je hersenen of zenuwstelsel had, dit nooit meer zou genezen. Wij weten gelukkig veel meer en weten dat het wel kan genezen, zeker als het gaat om benzo-ontwenning.

 

Het blijft niet zo. Het is nu nog behoorlijk vers en je hebt een hele rappe afbouw gedaan. Voor mij begon ik verschil te merken  in herstel na 6 maanden klaar te zijn met de afbouw, en mijn afbouw was 1mg Diazepam per maand. Vele malen langzamer dan jij het hebt gedaan. Dus ik zou het zeker de tijd geven.

Wat je nog wel kan doen voor jezelf is het volgende:
-Ga puur en basic eten ( paleo). Gooi alle geraffineerde suikers uit je voeding/eten en doe alle granen en melkproducten eruit, en van de groenten eet je wel koude maar geen warme aardappel,  geen tomaten, paprika's en geen bonen en linzen/erwten. Dit zorgt voor een hele gezonde basis in je darmen om echt gezond te functioneren. Dit is super belangrijk voor het functioneren van je hersenen/hormonen/zenuwstelsel.  Je  kan op internet veel lezen over het Paleo dieet die goede ondersteuning kan bieden in hoe je dat moet doen.
- Ga naar een natuurarts of orthomoleculair arts en zoek uit wat je lichaam nodig heeft op dit moment en waar je mogelijk tekort komt. Dit kan een groot verschil maken in hoe je je voelt en hoe snel je lichaam kan herstellen. Je sluit hiermee ook uit dat de basis in je lichaam niet nog een defect heeft in voedingsstoffen.  Ik merkte zelf na  3 weken werken met een natuurarts een goede verandering in mijn energie ik ging me echt beter voelen.
- Probeer genoeg te bewegen. Benzo's worden opgenomen in je vet en kunnen nog lang voor klachten zorgen nadat je afgebouwd bent. Bewegen kan zelfs in bed liggend, of op de plaats wandelende bewegingen maken. Ja het is vermoeidend, maar het is goed om te beseffen dat de rommel uit je lichaam moet.
- Drink voldoende water elke dag.

Het komt goed Annie.  Kijk naar hoe je was en geloof dat je een ervaring rijker dan daarvoor, gezond en wel in het leven zal kunnen deelnemen en je je stralende zelf gewoon terug zal krijgen.  Kijk niet naar je klachten, geloof dat jij van binnen gewoon dezelfde bent en die zal gewoon weer naar buiten komen. Net als bij mij, net als bij @Cyclad58

Het herstel duurt trouwens misschien wel lang, maar zoals je zelf al opmerkte zijn er ook dingen al verdwenen. Zo is het met veel dingen: daar loop je niet jaren mee rond, maar ze komen en verdwijnen en soms keren ze later weer een beetje terug in een andere vorm of intensiteit. Je zal niet jaren van je leven zo doorbrengen.  ;-) het zal blijven verbeteren en veranderen. :heart:

Thx lieve Liz, 

sorry zit er af en toe zo doorheen, zoals iedereen natuurlijk hier. Ik weet amper hoe ik mijn leven moet inrichten. Ik heb vannacht geprobeerd ergens anders te slapen maar werd helemaal gek; nieuw bed, andere geluiden in Amsterdam meer auto’s en lawaai. Pfff ben midden in de nacht terug gereden omdat ik wist dat ik geen oog dicht zou gaan doen. In zoveel opzichten en op elk aspect heeft het invloed op mijn leven. Op vakantie gaan zou niet kunnen, niet eens ergens logeren. Maar ik wil waarschijnlijk veel te snel en het ongeduld is zo groot. In plaats van dat ik kijk naar wat allemaal al wel weer lukt; boodschappen doen, ik kan weer op een terras zitten (al is dat soms met moeite). Angst is bij mij ook vrijwel weg inmiddels. Heb ik wel extreem gehad, zonder te weten waarvoor (chemische angst).

Als ik lees dat sommige mensen 3 of 5 jaar last hebben dan denk ik pfffff.... hoe moet dat nou. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

55 minuten geleden zei Annie87:

Als ik lees dat sommige mensen 3 of 5 jaar last hebben dan denk ik pfffff.... hoe moet dat nou

 

Daar moet je jezelf helemaal niet mee gaan vergelijken, zoveel zijn dat er nou ook weer niet. Lees je ook wel eens positieve dingen? Bij het grootste gedeelte gaat het na 6 maanden namelijk al stukken beter.

Ik zou ook heel graag op vakantie willen maar dat gaat nu helaas even niet, jammer dan. Heb geduld, je hebt nog een heel leven voor je. De dingen die al wel weer goed gaan bij je is al heel wat. Probeer je eerst daar op te richten en dat langzaam uit te breiden, de rest komt wel weer.

Stay strong @Annie87! De zon gaat echt weer schijnen!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei Robbin:

 

Daar moet je jezelf helemaal niet mee gaan vergelijken, zoveel zijn dat er nou ook weer niet. Lees je ook wel eens positieve dingen? Bij het grootste gedeelte gaat het na 6 maanden namelijk al stukken beter.

Ik zou ook heel graag op vakantie willen maar dat gaat nu helaas even niet, jammer dan. Heb geduld, je hebt nog een heel leven voor je. De dingen die al wel weer goed gaan bij je is al heel wat. Probeer je eerst daar op te richten en dat langzaam uit te breiden, de rest komt wel weer.

Stay strong @Annie87! De zon gaat echt weer schijnen!

 

Thx Robbin, ik weet dat jij ook heel wat voor je kiezen hebt gehad en er nog lang niet bent. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Annie87

Ik ben nu 6 maanden benzo vrij, af en toe heb ik alleen nog een tinteling bij mijn neus en wat ongewenste gedachte die me irriteren. Voor de rest gaat het goed met me. Voor mijn verder herstel ben ik nu bezig met het programma en boek van Dr. Joe Dispenza. Jij bent de placebo. Hier wordt tot op cel niveau uit gelegd over epigenitica, neuroplasticiteit en DNA en hoe je die kan veranderen voor een optimaal herstel van je lichaam en geest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

54 minuten geleden zei Deligaf1:

@Annie87

Ik ben nu 6 maanden benzo vrij, af en toe heb ik alleen nog een tinteling bij mijn neus en wat ongewenste gedachte die me irriteren. Voor de rest gaat het goed met me. Voor mijn verder herstel ben ik nu bezig met het programma en boek van Dr. Joe Dispenza. Jij bent de placebo. Hier wordt tot op cel niveau uit gelegd over epigenitica, neuroplasticiteit en DNA en hoe je die kan veranderen voor een optimaal herstel van je lichaam en geest.

Ha Tim! Wat ontzettend fijn om te horen dat het met jou goed gaat en dat je waarschijnlijk snel geneest van de rotzooi. Ben echt blij voor je en hoop dat de laatste klachten ook snel weg gaan trekken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Tim, fijn dat het met jou goed gaat! 

@Annie87, ik kan me helemaal aansluiten bij de woorden van @Kannietmeer

Ik ben nu anderhalf jaar ruim Lorazepamvrij, heb niet afgebouwd met Diazepam maar rechtstreeks op de Lora. Achteraf niet de beste keuze vrees ik. 

Bij mij speelt onrust nog een rol, daar heb ik soms last van. Het slapen gaat ook nog niet altijd even goed, maar het is zoveel beter dan het was. Inmiddels ben ik wel voor 75% aan het werk. 
Ik maakte de fout door te snel (na 6 maanden na de afbouw ) al fulltime te gaan werken. Samen met wat privétegenslagen genoeg om mij eind 2018 weer keihard terug te fluiten. Nu gaat de opbouw qua werk goed en krijg ik meer energie. Ook mijn cognitieve vermogens verbeteren weer. De klachten die ik heb kan ik vaak achteraf ook verklaren. Vannacht sliep ik slecht, maar het was gisteren een dag vol prikkels (wel positieve prikkels, maar toch). Het centrale zenuwgestel is nog niet zo flexibel als het was voor de benzo's, het is inderdaad nog niet klaar met de interne verbouwing. Als dat 3 jaar duurt, so be it. Dat is inderdaad niet bij iedereen zo, maar komt voor. Weet in elk geval dat veel klachten (de meeste!) echt binnen 6 maanden wel verdwenen zijn.

Liefs, Ad

Link naar opmerking
Deel via andere websites

29 minuten geleden zei Cyclad58:

Hey Tim, fijn dat het met jou goed gaat! 

@Annie87, ik kan me helemaal aansluiten bij de woorden van @Kannietmeer

Ik ben nu anderhalf jaar ruim Lorazepamvrij, heb niet afgebouwd met Diazepam maar rechtstreeks op de Lora. Achteraf niet de beste keuze vrees ik. 

Bij mij speelt onrust nog een rol, daar heb ik soms last van. Het slapen gaat ook nog niet altijd even goed, maar het is zoveel beter dan het was. Inmiddels ben ik wel voor 75% aan het werk. 
Ik maakte de fout door te snel (na 6 maanden na de afbouw ) al fulltime te gaan werken. Samen met wat privétegenslagen genoeg om mij eind 2018 weer keihard terug te fluiten. Nu gaat de opbouw qua werk goed en krijg ik meer energie. Ook mijn cognitieve vermogens verbeteren weer. De klachten die ik heb kan ik vaak achteraf ook verklaren. Vannacht sliep ik slecht, maar het was gisteren een dag vol prikkels (wel positieve prikkels, maar toch). Het centrale zenuwgestel is nog niet zo flexibel als het was voor de benzo's, het is inderdaad nog niet klaar met de interne verbouwing. Als dat 3 jaar duurt, so be it. Dat is inderdaad niet bij iedereen zo, maar komt voor. Weet in elk geval dat veel klachten (de meeste!) echt binnen 6 maanden wel verdwenen zijn.

Liefs, Ad

Dankje Ad voor je bemoedigende woorden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Kannietmeer:

dat is meestal hyperventilatie. Zou dat kunnen?

 

Fijn  dat het zo goed gaat Tim. Dat boek klinkt heel interessant!

@Kannietmeer

Het is er soms en soms niet het is helemaal aan het begin van mijn neus tussen mijn wenkbrauwen in. Een hyperventilatie aanval heb ik nog nooit gehad. 

Dankje, hoe gaat het verder met jou en de venflax afbouwen? 

Groetjes Tim.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Deligaf1:

@Kannietmeer

Het is er soms en soms niet het is helemaal aan het begin van mijn neus tussen mijn wenkbrauwen in. Een hyperventilatie aanval heb ik nog nooit gehad. 

Dankje, hoe gaat het verder met jou en de venflax afbouwen? 

Groetjes Tim.

het hoeft ook geen hyperventilatie-aanval te zijn. Verkeerd ademen kan genoeg zijn en valt daaronder. Maar ls het tussen je wenkbrauwen inzit denk ik dat het inderdaad wat anders is. De tintelingen kunnen over je hele  lichaam zijn, in jouw geval dus daar.

Mijn venlafaxine afbouw gaat voorspoedig en rustig. Ik doe maar 1 mg per week en ben over 3 weken op 37,5 terecht gekomen. Ben heel benieuwd of het dan in hetzelfde tempo door kan. Ik vind het wel spannend .....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Annie87:

Dat is top Liz! Dan heb je weer een hele tablet afgebouwd! 

klopt! Nu de tweede helft nog ... wauw, dan heb wel het gevoel dat ik iets ongelooflijks bereikt zal hebben.  Durf nog bijna niet te geloven dat het kan en goed zal gaan.  De feiten zeggen van wel, mijn ervaringen doen me huiveren. Dus met een berg moed en voorzichtigheid, sluip ik verder naar het einde van de val (tunnel)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Deligaf1:

@Kannietmeer

Goed bezig met de afbouw van de SSRI. Valt het beter dan de afbouw van benzo,s? 

 

 

zeker vele malen beter. Ik ben nog steeds in opgaande lijn, ondanks de afbouw van de Venla. Het is niet te vergelijken. Maar het is zeer belangrijk dat je dit soort medicatie met dezelfde voorzichtigheid aanpakt als de benzo. Ik doe er 1 tot 1,5 jaar over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Kannietmeer:

zeker vele malen beter. Ik ben nog steeds in opgaande lijn, ondanks de afbouw van de Venla. Het is niet te vergelijken. Maar het is zeer belangrijk dat je dit soort medicatie met dezelfde voorzichtigheid aanpakt als de benzo. Ik doe er 1 tot 1,5 jaar over.

Ik vind het echt klasse van je! De laatste loodjes wegen bij AD's zeker het zwaarst, ik heb begrepen dat bij paroxetine (bij Venlafaxine weet ik dat niet, maar het zou zomaar hetzelfde kunnen zijn) bij afbouw vanaf 20 mg de eerste 15 mg prima af te bouwen zijn, maar dat bij 5 mg (dat is 25% van de dosering) de paroxetinewerking nog minimaal 50% is. Je snapt dan dat met name de laatste loodjes het zwaarst doorwegen, de laatste 1 mg paroxetine zou nog voor 20% werkzaam zijn. Nu ik dit weet snap ik veel beter dat mijn laatste afbouwstap destijds van 2 naar 0 mg paroxetine mij zoveel nare klachten gaf. Kennelijk is ook dit fenomeen bij veel artsen onbekend (of ze vertellen het niet om je niet te ontmoedigen).

Zoals jij de afbouw doet is perfect, dan heb je sowieso gene last van ene keiharde procentuele duikelpartij, maar gaat het geleidelijk. dat werkt het beste, zo weet ik uit veel ervaringsverhalen die ik helaas pas las na mijn ervaring. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 2-7-2019 om 18:33 zei Cyclad58:

Ik vind het echt klasse van je! De laatste loodjes wegen bij AD's zeker het zwaarst, ik heb begrepen dat bij paroxetine (bij Venlafaxine weet ik dat niet, maar het zou zomaar hetzelfde kunnen zijn) bij afbouw vanaf 20 mg de eerste 15 mg prima af te bouwen zijn, maar dat bij 5 mg (dat is 25% van de dosering) de paroxetinewerking nog minimaal 50% is. Je snapt dan dat met name de laatste loodjes het zwaarst doorwegen, de laatste 1 mg paroxetine zou nog voor 20% werkzaam zijn. Nu ik dit weet snap ik veel beter dat mijn laatste afbouwstap destijds van 2 naar 0 mg paroxetine mij zoveel nare klachten gaf. Kennelijk is ook dit fenomeen bij veel artsen onbekend (of ze vertellen het niet om je niet te ontmoedigen).

Zoals jij de afbouw doet is perfect, dan heb je sowieso gene last van ene keiharde procentuele duikelpartij, maar gaat het geleidelijk. dat werkt het beste, zo weet ik uit veel ervaringsverhalen die ik helaas pas las na mijn ervaring. 

bij venla is de laatste stap 37,5  mg officieel met 80% van de werking nog aanwezig. ja.... dan vraag je om problemen. :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...