Spring naar bijdragen

2e kamer overleg afbouwen medicatie


Aanbevolen berichten

Had ik vanmorgen in mijn mailbox, hopelijk komt er een doorbraak in het afbouwen. 

 

 

Betreft:           Afbouw medicatie in de 2e Kamer

Geachte heer / mevrouw,
In het verleden heeft u gebruik gemaakt van de apotheekbereide afbouwmedicatie (Taperingstrips) of u bent momenteel nog in uw behandeling hiermee.

Over de vergoeding van afbouwmedicatie is a.s. donderdag 20 juni in de Tweede Kamer overleg in de 2e kamer: 
https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/commissievergaderingen/details?id=2019A01954

Voor dat overleg is ter onderbouwing het volgende document ingediend:  
https://www.taperingstrip.nl/wp-content/uploads/GvO_Verantwoord_afbouwen_wat-is-daarvoor-nodig.pdf

De Vereniging Afbouwmedicatie maakt zich sinds haar oprichting hard voor meer bekendheid van de mogelijkheden om af te bouwen en de vergoeding van de medicatie die noodzakelijk is voor verantwoord afbouwen. 




 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor het plaatsen van de link, @Annie87 .
In hoofdstuk 5 van het pdf-document staan een paar tabellen over het afbouwen van specifiek SSRIs, ze noemen het hyperbolisch afbouwen. Ik sta er behoorlijk van te kijken, de grafiekjes suggereren dat je in het begin van de afbouw behoorlijk grote stappen kunt (eigenlijk moet) maken. Nu weten we van benzodiazepinen ook dat de laatste loodjes zwaar kunnen zijn, maar er wordt over het algemeen geadviseerd om maximaal 5-10% van de laatste dosis per enkele weken af te bouwen (en dus ook om zo te beginnen). @Kannietmeer , @Robbin en anderen: is het anders voor benzo's dan voor antidepressiva?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Briba:

Bedankt voor het plaatsen van de link, @Annie87 .
In hoofdstuk 5 van het pdf-document staan een paar tabellen over het afbouwen van specifiek SSRIs, ze noemen het hyperbolisch afbouwen. Ik sta er behoorlijk van te kijken, de grafiekjes suggereren dat je in het begin van de afbouw behoorlijk grote stappen kunt (eigenlijk moet) maken. Nu weten we van benzodiazepinen ook dat de laatste loodjes zwaar kunnen zijn, maar er wordt over het algemeen geadviseerd om maximaal 5-10% van de laatste dosis per enkele weken af te bouwen (en dus ook om zo te beginnen). @Kannietmeer , @Robbin en anderen: is het anders voor benzo's dan voor antidepressiva?

@Briba ik kon in het begin ook steeds grotere stappen nemen, laatste loodjes waren steeds erger en moest dmv taperingstrips en zelf toen was het eigenlijk niet te doen. Ik weet gewoon niet hoe ik het doorstaan heb. En ik ervaar nog zoveel klachten dat ik amper weet hoe ik het doe. Maar op de 1 of andere manier doe ik het. Ik put mijn kracht uit hoop, hoop van de verhalen van mensen die zeggen dat het over gaat. 

@Kannietmeer erg he die “werkzaamheid” van anti depressiva. Het is gewoon allemaal drugs alleen is dit helaas legaal. Ik heb er geen goed woord voor over eigenlijk. Er zullen vast mensen zijn die er baat bij hebben. Maar laat de farmaceutische industrie met eerlijke feiten komen en patiënten voorlichten. Laat ze zelf dan kiezen op basis van de risico’s. Als we dit hadden geweten hadden we het nooit genomen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Briba:

Bedankt voor het plaatsen van de link, @Annie87 .
In hoofdstuk 5 van het pdf-document staan een paar tabellen over het afbouwen van specifiek SSRIs, ze noemen het hyperbolisch afbouwen. Ik sta er behoorlijk van te kijken, de grafiekjes suggereren dat je in het begin van de afbouw behoorlijk grote stappen kunt (eigenlijk moet) maken. Nu weten we van benzodiazepinen ook dat de laatste loodjes zwaar kunnen zijn, maar er wordt over het algemeen geadviseerd om maximaal 5-10% van de laatste dosis per enkele weken af te bouwen (en dus ook om zo te beginnen). @Kannietmeer , @Robbin en anderen: is het anders voor benzo's dan voor antidepressiva?

@Briba, ik heb 3 jaar terug paroxetine 20 mg in 7 maanden lineair afgebouwd, ongeveer 2 mg per 3 weken. Op voorspraak van mevrouw de huisarts. Wist ik veel. Ik kreeg nadat ik op 0 stond heftige klachten die tot benzogebruik leidden. Dat had dus niet gehoeven. Herstel, dat had niet MOGEN gebeuren.

Juist is het afbouwen van SSRI procentsgewijs vanaf de laatste stap, dan gaat het in het begin harder dan aan het eind qua mg's, maar de afbouw gaat gelijkmatiger. Je snapt dat de lineaire stap van 2 mg in vergelijking met de stap van 20 mg naar 18 mg gelijk is qua mg's, maar procentueel is het veel meer dus doet het ook veel meer. Voor benzo's zie ik dat eigenlijk niet anders. Wat SSRI's betreft: ik ken iemand ie nu nog 3,24 mg paroxetine heeft en er maandelijks 0,1mg afhaalt. Zij is al 3 jaar bezig en er komt nog wel wat bij. Wellicht niet helemaal representatief, maar zij luistert wel naar haar lichaam. Beter te langzaam afbouwen dan iets te snel. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

@Briba@Annie87 @Cyclad58

Als je dit document leest  dat in September 2018 is opgesteld, krijg ik nog steeds kromme tenen. (Mogelijk omdat ik zelf iemand ben die zo heftig op alles reageert en ik enigzinds getraumatiseerd ben door de benzo afbouw, en natuurlijk door de vreselijke verhalen die ik regelmatig zie en hoor.)

Ik zal hem hier linken, omdat op basis van dit document waarschijnlijk beslissingen genomen gaan worden. Want zelfs DSW verzekeringen zegt dat naar aanleiding van dit document niet alle stapjes in afbouwmedicatie meer als  rationeel gezien kunnen worden. Dat baart me toch zorgen.

 

Citaat

Positionering DSW  voor 20 juni 2019: Het betoog dat alle afwijkende sterktes standaard rationeel zijn, kan onzes inziens sinds het verschijnen van het document, niet meer ondersteund worden. De rechter heeft dit recent ook in een kort geding duidelijk gemaakt (ECLI:NL:RBGEL:2019:563).

 

 

We zullen zien lieve mensen, hoever ze komen. Ik hoop ver. Maar ik vrees dat we er nog lang niet zijn.

 

 

Wat wel ook interessant is, is de uitspraak in dit zelfde document over de richtlijn voor AD afbouw: Het onderbreken of abrupt staken van antidepressiva kan leiden tot een complex fysiologisch en neuropsychiatrisch syndroom aangeduid als het antidepressivumdiscontinueringssyndroom (ADS) [Warner 2006, Vlaminck 2005, Groot 2013b, Fava 2013]. De symptomen die bij dit syndroom optreden, worden onttrekkingsverschijnselen genoemd om verwarring met de term onthouding (‘withdrawal’), dat bij middelenmisbruik en afhankelijkheid optreedt, te voorkomen.

Nu de benzo's nog.

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...