Spring naar bijdragen

verslaving aan lormetazepam


Fantasia

Aanbevolen berichten

Geachte medeleden,

Hierbij wilde ik graag mijn ongerustheid uitdrukken ivm mijn gebruik van lormetazepam. Deze benzo gebruik ik al ongeveer 7 jaar, eerst in kleine hoeveelheden (1/2), wat ik tamelijk lang heb volgehouden, maar vooral de laatste jaren neem ik onregelmatige hoeveelheden, soms tot 5 (in diverse keren) en nu en dan ook overdag. Ik zou er alles voor overhebben om van deze verslaving af te raken, maar ik raak anderzijds niet in slaap zonder dat tabletje. Kan iemand mij hierover raad verstrekken ? Ik wil hier nog aan toevoegen dat ik zelf al ettelijke keren heb geprobeerd te werken met natuurlijke middelen (pillen op basis van kruiden of kruidenthee),maar dat deze methode maximum een maand werkt.

 

bewerkt door Fantasia
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo @Fantasia, dat is best een aardige hoeveelheid die je gebruikt. Soms 5 = gelijk aan 50 mg Diazepam toch? Krijg je het zo voorgeschreven? 

5 uur geleden zei Fantasia:

Ik zou er alles voor overhebben om van deze verslaving af te raken,

Wanneer zou je willen starten?

De keren dat je probeerde te slapen met natuurlijke middelen, heb je toen geen Lormetazepam aangeraakt? 

Je hebt jezelf er de laatste jaren heel erg van overtuigd dat je niet meer kan slapen zonder die pil, maar dat is niet zo. Het zit nu grotendeels tussen je oren en daar zul je op een andere manier mee om moeten leren gaan. 

De benzo verbeterd de kwaliteit van het slapen niet. Het zou verstandig zijn om het langzaam af te bouwen en te leren om weer op een natuurlijke manier te slapen.

Welkom hier!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei Robbin:

Hallo @Fantasia, dat is best een aardige hoeveelheid die je gebruikt. Soms 5 = gelijk aan 50 mg Diazepam toch? Krijg je het zo voorgeschreven? 

Wanneer zou je willen starten?

De keren dat je probeerde te slapen met natuurlijke middelen, heb je toen geen Lormetazepam aangeraakt? 

Je hebt jezelf er de laatste jaren heel erg van overtuigd dat je niet meer kan slapen zonder die pil, maar dat is niet zo. Het zit nu grotendeels tussen je oren en daar zul je op een andere manier mee om moeten leren gaan. 

De benzo verbeterd de kwaliteit van het slapen niet. Het zou verstandig zijn om het langzaam af te bouwen en te leren om weer op een natuurlijke manier te slapen.

Welkom hier!

Citaat

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Robbin,

Hartelijk dank voor je antwoord. Ik weet wel dat 5 lormetazepams veel te veel is en natuurlijk krijg ik die niet voorgeschreven ! Het maximale voorschrift is tot nu toe 1 geweest. (lange tijd 1/2). Ik ben als de dood, wanneer er geen doosje in huis is, omdat ik ervan overtuigd ben dat ik in ieder geval hierdoor in slaap geraak, zij het dat ik weet dat de slaapkwaliteit via medicatie niet zo goed is. Telkens ik probeer af te bouwen, slaap ik niet meer. Pogingen met natuurlijke middelen helpen de laatste tijd niet meer. Mijn huisarts heeft al diverse andere dingen voorgeschreven, die nog zwaarder zijn (valium, mogadon). Ik heb deze slechts korte tijd geprobeerd. Het enige waaraan ik blijf hangen is lormetazepam. Wel is het zo dat ik altijd in slaap val met warme melk met honing, maar dan midden in de nacht wakker word en dan aan de benzo's begin. Kunnen we misschien verder nog berichten uitwisselen over deze zaak ? Zou je mij eventueel over je eigen ervaringen willen vertellen met slaapmedicatie ?

Hartelijke groet,

Fantasia

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi @Fantasia , ja hoor we kunnen erover praten hier. Wat zou je willen weten? Het word een beetje lang verhaal om mijn ervaringen hier weer op te schrijven, je kan het wel terug vinden op het forum.

Ik had er niet vanop gekeken hoor, als je het wel van een arts zou krijgen. Met Lormetazepam ben ik zelf niet bekend, wel met redelijk wat andere benzo’s, maar dat maakt niet zoveel uit. Het is niet gek als je minder goed slaapt tijdens een afbouw poging. Ik krijg de indruk dat je heel erg met het slapen bezig bent. Het is belangrijk hoe je ermee omgaat, als je continu bezig bent met het slapen en blijft denken ik kan vanavond niet slapen dan slaap je ook niet. Je moet gaan leren om er anders mee om te gaan, je moet het zien als iets wat bij het dagelijks leven hoort. Je proberen er niet zo druk over te maken en denken als ik niet slaap vanavond jammer dan, dan slaap ik morgen wel weer. Als je nu wel in slaap valt met een beker warme melk, prima! Maar als je je van te voren al in gaat prenten zodra ik wakker word neem ik snel een tabletje dan ga je nooit zelf leren slapen. Ik zag dat je het inmiddels ook overdag slikt, hoe gebruik je het nu? Zit er een vast patroon in, of neem je het als jij het denkt nodig te hebben? Heb je voorderest klachten die misschien op ontwenningsverschijnselen kunnen duiden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op ‎11‎-‎6‎-‎2019 om 14:54 zei Fantasia:

Geachte medeleden,

Hierbij wilde ik graag mijn ongerustheid uitdrukken ivm mijn gebruik van lormetazepam. Deze benzo gebruik ik al ongeveer 7 jaar, eerst in kleine hoeveelheden (1/2), wat ik tamelijk lang heb volgehouden, maar vooral de laatste jaren neem ik onregelmatige hoeveelheden, soms tot 5 (in diverse keren) en nu en dan ook overdag. Ik zou er alles voor overhebben om van deze verslaving af te raken, maar ik raak anderzijds niet in slaap zonder dat tabletje. Kan iemand mij hierover raad verstrekken ? Ik wil hier nog aan toevoegen dat ik zelf al ettelijke keren heb geprobeerd te werken met natuurlijke middelen (pillen op basis van kruiden of kruidenthee),maar dat deze methode maximum een maand werkt.

 

Dag @Fantasia, allereerst hartelijk welkom hier!

Lormetazepam is een slaapmiddel, dat zou je overdag sowieso niet moeten slikken. Je schrijft dat je huisarts je al andere, zwaardere middelen heeft voorgeschreven zoals valium. Nu is Valium de populaire naam voor Diazepam, en juist Diazepam is een geschikte benzo om de Lormetazepam af te bouwen. Niet omdat het zwaarder is (het aantal mg's zegt niets over de zwaarte, 1 mg Lormetazepam is gelijk aan ongeveer 10 mg Diazepam!). Diazepam verblijft langer in je lichaam en is daarom geschikter om ontwenningsverschijnsleen tegen te gaan. 

Ik wil je als advies geven om terug te gaan naar je (huis)arts en voor te stellen om de Lormetazepam om te zetten in Diazepam en vervolgens langzaam af te bouwen. Bijkomend voordeel van Diazepam is dat je het ook overdag kunt slikken zonder dat het een slaapverwekkend effect heeft, in elk geval minder dan de Lormetazepam. 

En wat @Robbinzegt, het is ook van belang dat je wanneer je gaat afbouwen sowieso een vast innamepatroon aanwendt. 

Ik nodig je ook uit om me te praten in onze dagelijkse huiskamer. Deze vind je bij Ditjes Datjes en Dagdraad. Hierin komen lotgenoten en ervaringsdeskundigen bijeen en zijn wel elkaar tot steun.

Sterkte! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste mevrouw of mijnheer,

Dank voor uw advies. Het is echter zo dat ik wel heel graag van die lormetazepam zou afraken, maar heel veel last heb van slaapproblemen. Die natuurlijk zullen verergeren, als ik de lormetazepam stopzet. U merkt zelf op dat diazepam minder slaapverwekkend is, maar ik heb dus juist dat slaapverwekkende effect nodig. Trouwens, is diazepam niet eveneens verslavend ?

Met vriendelijke groet,

Fantasia.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

49 minuten geleden zei Fantasia:

Beste mevrouw of mijnheer,

Dank voor uw advies. Het is echter zo dat ik wel heel graag van die lormetazepam zou afraken, maar heel veel last heb van slaapproblemen. Die natuurlijk zullen verergeren, als ik de lormetazepam stopzet. U merkt zelf op dat diazepam minder slaapverwekkend is, maar ik heb dus juist dat slaapverwekkende effect nodig. Trouwens, is diazepam niet eveneens verslavend ?

Met vriendelijke groet,

Fantasia.

 

 

Fantasia, je kunt niet van de Lorametazepam overstappen op een ander middel dan een benzodiazepine, omdat je dan grote kans hebt op heftige ontwenning. De beste oplossing is de Lorametazepam omzetten naar het inderdaad ook verslavende Diazepam en dat vervolgens afbouwen. Alternatief is om de Lorametazepam rechtstreeks af te bouwen, maar dat geeft doorgaans meer afkickverschijnselen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Op 12-6-2019 om 19:14 zei Fantasia:

Beste mevrouw of mijnheer,

Dank voor uw advies. Het is echter zo dat ik wel heel graag van die lormetazepam zou afraken, maar heel veel last heb van slaapproblemen. Die natuurlijk zullen verergeren, als ik de lormetazepam stopzet. U merkt zelf op dat diazepam minder slaapverwekkend is, maar ik heb dus juist dat slaapverwekkende effect nodig. Trouwens, is diazepam niet eveneens verslavend ?

Met vriendelijke groet,

Fantasia.

 

 

hi Fantasia

De gewenning die is opgetreden voor de lormetazepam is de afhankelijkheid die het lichaam opbouwt voor benzodiazepines. De werking is nagenoeg gelijk van alle benzodiazepines, alleen de verwerking van het lichaam is anders. Diazepam/Valium is slechts een vervanger, zoals @Cyclad58hiervoor  adviseert en waar ik me volledig bij aansluit. Het is niet zo dat je een nieuwe afhankelijkheid opbouwt als je overstapt, het is juist verstandig om met zo min mogelijk ontwenningsverschijnselen af te bouwen.

Dat je op dit moment problemen ervaart met de slaap is mogelijk al door de benzo zelf en niet zozeer je eigen slaapprobleem. Als je minder goed gaat slapen bij de afbouw, is dat ontwenning en niet het eigen slaapprobleem. Mogelijk dat met een stabiele Diazepamafbouw, deze klachten minder aanwezig zijn dan je nu verwacht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Op 11-6-2019 om 14:54 zei Fantasia:

Geachte medeleden,

Hierbij wilde ik graag mijn ongerustheid uitdrukken ivm mijn gebruik van lormetazepam. Deze benzo gebruik ik al ongeveer 7 jaar, eerst in kleine hoeveelheden (1/2), wat ik tamelijk lang heb volgehouden, maar vooral de laatste jaren neem ik onregelmatige hoeveelheden, soms tot 5 (in diverse keren) en nu en dan ook overdag. Ik zou er alles voor overhebben om van deze verslaving af te raken, maar ik raak anderzijds niet in slaap zonder dat tabletje. Kan iemand mij hierover raad verstrekken ? Ik wil hier nog aan toevoegen dat ik zelf al ettelijke keren heb geprobeerd te werken met natuurlijke middelen (pillen op basis van kruiden of kruidenthee),maar dat deze methode maximum een maand werkt.

Melatonine kan je proberen. Groetjes Wilhelmina

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...