Spring naar bijdragen

Afbouw en tussentijdse ontwenning lorazepam


Leen

Aanbevolen berichten

Hi allemaal,

Nu ik steeds meer herstel van mijn depressie is het eindelijk tijd geworden om mijn lorazepam af te gaan bouwen. Ik slik al 11 maanden lorazepam (dit door vele op en afbouw van AD en mijn psychiater het tot op heden niet verantwoord vond om af te bouwen). Ik had oorspronkelijk 2 Mg en zit ondertussen op 1 Mg.  Ik neem altijd in de ochtend deze 1 mg. Dit is/was om mijn onrust/angst en zware gedachtes op te vangen. De laatste maand merk ik dat ik in de middag laatst heb van volgens mij tussentijdse ontwenning ( druk op de borst, gespannen en nerveus gevoel, hoofdpijn, etc). Vraag 1) kan dit kloppen?? En hoe kan ik dit het beste ondervangen? 

Daarnaast heb ik al 1 x eerder afgebouwd met diazepam maar hier werd ik de hele dag depressief van (normaal heb ik last van dagschommelingen en klaar ik in de middag op). Vraag 2) Is dit een bekend verschijnsel van diazepam? Ik durf daarom niet zo goed over te stappen met diazepam en wil dit doen met afbouwstrips. Wat is jullie advies/ervaring? 

Alvast heel erg bedankt voor jullie moeite en ik vind het heel spannend om te starten maar ik wil er zo graag vanaf. Ik heb ook het idee dat het mijn verdere herstel van de depressie in de weg staat. De vlag gaat uit als ik er vanaf ben en het komt mijn huis nooit meer in. 

Heleen 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi @Leen, Lorazepam is relatief kortwerkend. Jij hebt 1 innamemoment per dag, het kan daarom heel goed zo zijn dat je in de loop van de dag, wanneer de Lorazepam wat raakt uitgewerkt, last krijgt van tussentijdse ontwenningsverschijnselen (interdose withdrawal).

Wellicht is het een idee (maar overleg het met je behandelaar) om de Lorazepam te verspreiden over 2 innamemomenten per dag van 0,5 mg, dan is de schommeling veel minder heftig. 

Overstappen naar Diazepam is aan te bevelen, maar het klopt dat dat niet bij iedereen even goed valt. Vaak moet je lichaam ook wennen aan de Diazepam. 
Afbouwen met afbouwstrips is natuurlijk prima, op die manier went het lichaam op de gemakkelijkste manier aan de steeds lagere dosering. 

Sterkte en succes! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Cyclad58bedankt voor je antwoord. Ik ben bang dat ik idd laatst heb van ernstige tussentijdse ontwenning maar ook van tolerantie ontwenning. Ik heb zulke rare klachten de laatste tijd en mijn depressie lijkt toch echt wel gezakt te zijn. Wat is de beste weg om hier door heen te komen??  En wat zou een goed afbouwschema zijn? @Kannietmeer zou je ook mee willen denken? Ik zie dat jij veel ervaring hebt? Bedankt alvast. Echt balen, ben ik van mijn depressie af moet ik hier nog doorheen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Leen:

Hi allemaal,

Nu ik steeds meer herstel van mijn depressie is het eindelijk tijd geworden om mijn lorazepam af te gaan bouwen. Ik slik al 11 maanden lorazepam (dit door vele op en afbouw van AD en mijn psychiater het tot op heden niet verantwoord vond om af te bouwen). Ik had oorspronkelijk 2 Mg en zit ondertussen op 1 Mg.  Ik neem altijd in de ochtend deze 1 mg. Dit is/was om mijn onrust/angst en zware gedachtes op te vangen. De laatste maand merk ik dat ik in de middag laatst heb van volgens mij tussentijdse ontwenning ( druk op de borst, gespannen en nerveus gevoel, hoofdpijn, etc). Vraag 1) kan dit kloppen?? En hoe kan ik dit het beste ondervangen? 

Daarnaast heb ik al 1 x eerder afgebouwd met diazepam maar hier werd ik de hele dag depressief van (normaal heb ik last van dagschommelingen en klaar ik in de middag op). Vraag 2) Is dit een bekend verschijnsel van diazepam? Ik durf daarom niet zo goed over te stappen met diazepam en wil dit doen met afbouwstrips. Wat is jullie advies/ervaring? 

Alvast heel erg bedankt voor jullie moeite en ik vind het heel spannend om te starten maar ik wil er zo graag vanaf. Ik heb ook het idee dat het mijn verdere herstel van de depressie in de weg staat. De vlag gaat uit als ik er vanaf ben en het komt mijn huis nooit meer in. 

Heleen 

Hey @Leen 

Ik gebruik nu 8 jaar lorazepam. En ben nu aan het afbouwen met de lorazepam. Ik heb 6.5 mg en bouw af door middel van te veilen. Iedere dag 0.004mg eraf veilen. Dit is de rustigste manier en de minste kans op heftige ontwenning.

Groetjes lynn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

39 minuten geleden zei Leen:

@Lynn86 wat goed van je. Hoever ben je nu?? Ik ga waarschijnlijk de afbouwstrips gebruiken. Heb jij geen last van tolerantieontwenning of tussentijdse ontwenning? 

Nee nog niet. Als ik dadelijk minder mg heb komt er bij mij ook meer tijd tussen de innames. En dan zal dat ook wel af en toe voorkomen dat ik tussentijdse ontwenning heb. Ik heb ooit afgebouwd tot 1mg per dag. Dus ik weet dat ik het kan. Hoe ik dat toen voor elkaar heb gekregen vraag ik me nu nog steeds af. Toen stond ik er niet bij stil en sportte ik extreem veel. Misschien daardoor. Ik train nu weer 3x per week en ik merk wel dat ik me daardoor beter voel.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 9-6-2019 om 09:48 zei Cyclad58:

Hoi @Leen, Lorazepam is relatief kortwerkend. Jij hebt 1 innamemoment per dag, het kan daarom heel goed zo zijn dat je in de loop van de dag, wanneer de Lorazepam wat raakt uitgewerkt, last krijgt van tussentijdse ontwenningsverschijnselen (interdose withdrawal).

Wellicht is het een idee (maar overleg het met je behandelaar) om de Lorazepam te verspreiden over 2 innamemomenten per dag van 0,5 mg, dan is de schommeling veel minder heftig. 

Overstappen naar Diazepam is aan te bevelen, maar het klopt dat dat niet bij iedereen even goed valt. Vaak moet je lichaam ook wennen aan de Diazepam. 
Afbouwen met afbouwstrips is natuurlijk prima, op die manier went het lichaam op de gemakkelijkste manier aan de steeds lagere dosering. 

Sterkte en succes! 

@Cyclad58mijn psychiater heeft dit ook al voorgesteld en dit heb ik nu een aantal dagen geprobeerd. Ik heb dan tussendoor best veel last van angst en paniek. Ook zo ernstig dat ik huilend mijn man op bel omdat ik het helemaal niet meer zie zitten. Ik krijg nu wel psychotherapie dus hopelijk als ik daar wat stevigheid krijg dat het me wel lukt. Andere opties zijn er niet toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Benzo's en de meeste antidepressiva remmen de aanmaak van melatonine en zorgen voor verlies van vitaminen en mineralen. En je  lichaam leert het af om zelf allerlei neurotransmitters te reguleren. Met de juiste voeding en bepaalde voedingssupplementen kun je ook veel bereiken. Slik zelf een voedingssupplement voor de aanmaak van serotonine en melatonine.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
Op 9-6-2019 om 11:22 zei Lynn86:

Hey @Leen 

Ik gebruik nu 8 jaar lorazepam. En ben nu aan het afbouwen met de lorazepam. Ik heb 6.5 mg en bouw af door middel van te veilen. Iedere dag 0.004mg eraf veilen. Dit is de rustigste manier en de minste kans op heftige ontwenning.

Groetjes lynn

Kan jij slapen lynn want op 5mg lorazepam sliep ik niet meer. Die is 4mnd geleden afgebouwd. Ik heb nog 125 mg imipramine en 25 mg quetapine. Slaap al maanden niet meer of een uurtje. Oja alprazalom heb ik ook nog

bewerkt door Wanhopige
Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Wanhopige:

Kan jij slapen lynn want op 5mg lorazepam sliep ik niet meer. Die is 4mnd geleden afgebouwd. Ik heb nog 125 mg imipramine en 25 mg quetapine. Slaap al maanden niet meer of een uurtje. Oja alprazalom heb ik ook nog

Jeetje wat heavy.

Ik schrik ervan.

Ik ben terug gevallen op 7mg 

Dus erg balen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...