Spring naar bijdragen

Afbouwschema Bromazepam naar Diazepam


Huisvrouw

Aanbevolen berichten

Hallo, zou iemand mij kunnen helpen aan een afbouwschema van Bromazepam naar Diazepam?

Ik gebruik dit al vele jaren, zat op 3 mg per dag (meestal 2 keer een halve) en soms s'nachts Temazepam. Vorige week bedacht ik me in een keer te stoppen= geen goed idee dus. Heb de Ashton Manual gelezen en ben vanmorgen bij de HA geweest voor Diazepam. Heb 5mg tabletten meegekregen. Ik dacht dat Bromazepam kortwerkend was maar het schijnt ook langwerkend te zijn? Ik slik nu 3 keer per dag 1/4 tablet (0.75mg) Bromazepam, dus 2.25 mg per dag (yeah al wat afgebouwd). De HA stuurde me door naar de apotheek om het afbouwschema aan te passen maar de apotheek kon me niet echt verder helpen. Ik wilde graag een geleidelijke overgang van Bromazepam naar Diazepam. Ze raadde me echter aan om een keer de middag weg te laten en dan s'avonds gelijk met de 5 mg Diazepam te beginnen en dan s'ochtends nog 0.75 mg Bromazepam houden voor een tijdje. Volgens de HA is de 3 mg Bromazepam gelijk aan de 5 mg Diazepam. Zo ja dan slik ik toch een tijdje te veel? Weet iemand waar ik een afbouwschema kan vinden? Alvast heel erg bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo @Huisvrouw Welkom! Volgens mijn berekening is 3 mg Bromazepam gelijk aan 3 mg Diazepam. Dat zou betekenen dat je iets te veel gehad hebt. Het zou een stuk makkelijker zijn als je huisarts 2 mg Diazepam tabletjes voor zou schrijven. Je zou dan i.p.v wat de apotheek je adviseerd kunnen proberen om 2 mg in de ochtend te nemen en 2 mg in de avond. De werking van Diazepam is veel langer als die van Bromazepam. 2 innames hiervan is voldoende om geen tussentijdse klachten te ontwikkelen. Met een tablet van 5 mg is het niet mogelijk om geleidelijk af te bouwen. De 2 mg tabletjes kan je op verschillende manieren afbouwen. De meeste mensen die hier actief zijn (geweest) gebruiken daar een vijl en weegschaal voor. Ikzelf doe het met taperingstrips, het tabletje breken is ook een mogelijkheid maar meestal niet de meest prettige manier. Het tempo van afbouwen is nogal persoonlijk. Je zou 1 mg per 2 of 3 weken kunnen proberen en dan eerst de ochtend inname afbouwen. Als je met dit tempo toch klachten krijgt dan ga je gewoon nog langzamer. Het is moeilijk om voor jouw een gepast afbouwschema te maken. Omdat het juist belangrijk is dat je hier zelf de regie over hebt.

bewerkt door Robbin
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Robbin bedankt. Ook voor je snelle reactie. Ja dat zou dan idd makkelijker geweest zijn dan, die 2 mg Diazepam. De HA zei dus dat die 5mg Diaz. gelijk was aan de 3 mg Brom. Ik dacht eigenlijk dat ik problemen zou krijgen met het in ene overschakelen van Bromazepam naar Diazepam. Zijn er mensen die dat gewoon gedaan hebben? Dus gewoon gestopt met de een en verder gegaan met de ander? Ik ben behoorluijk geschrokken van de ontwenningsverschijnselen afgelopen week. Niet dat dat door zo een overschakeling weer terugkomt.

Ik voel me net een wiskundige die zit te puzzelen met zijn pillen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Huisvrouw:

Ik dacht eigenlijk dat ik problemen zou krijgen met het in ene overschakelen van Bromazepam naar Diazepam. Zijn er mensen die dat gewoon gedaan hebben? Dus gewoon gestopt met de een en verder gegaan met de ander?

Ja er zijn genoeg mensen die dat gedaan hebben met allemaal verschillende ervaringen. Bij mij is het ook gebeurd. 

Als je de 2 mg tabletten zou hebben is het voor jouw simpel op te lossen. Je vervangt dan bijvoorbeeld eerst je ochtend inname en wacht een weekje of misschien wel 2. Vervolgens doe je dat ook met de avond dosis en begin je na 1 a 2 weken rustig af te bouwen.

Naar welke afbouw methode zou je voorkeur uit gaan? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb helaas niet de 2mg tabletten. Ik heb nu die 5mg en daar moet ik het dan maar even mee doen  (ik durf dus gewoon niet volgende week te bellen om die andere te vragen). Verder zit ik al de hele middag te puzzelen en ik eigenlijk maak ik het denk veel te ingewikkeld. Waarom niet komende week s'ochtends 0.75mg Brom (is 1/4 tablet) houden en s'avonds 2.50 mg Diazepam (is een 1/2 Tablet). De week er op die 1/4 tablet (is 0.75mg) Brom s'ochtends laten vallen (als het goed gaat) en vervangen door 1/8 Diazepam(=0.625mg). Dat dan even zo houden tot ik weer toe ben aan het laten vallen van de ochtenddosis en dan alleen maar s'avonds die 2.50 mg Diazepam. Tot dat ook weer stabiel voelt en dan 2 mg Diazepam aan te vragen en dan verder afbouwen. Dan werk ik dus wel vrij snel de Bromazepam eruit en werk naar alleen s'avonds toe.

Klinkt dat wat?

Bedankt voor het meedenken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Huisvrouw Heb je op dit moment veel last van klachten? Ik lees dat je erg geschrokken bent van de ontwenningsverschijnselen dus ga ik ervan uit dat je het op de meest veilige manier zou moeten doen. Wij zijn natuurlijk geen arts of apotheker hier, maar wel mensen die zelf ervaring met deze medicijnen hebben. Over het algemeen zijn huisartsen niet heel erg goed op de hoogte hiermee. Ik zou je toch willen adviseren om de arts maandag te bellen en om 2 mg tabletjes te vragen. Als jij denkt dat 1 mg Diazepam in de ochtend voldoende is kan dit natuurlijk ook, dan bouw je bijvoorbeeld 1 en 2 mg af. Persoonlijk vind ik het er een beetje ingewikkeld uit zien wat je allemaal schrijft. Als jij je daar goed bij voelt ben ik de laatste die je tegen houd, maar met het oog op de minste klachten denk ik dat je anders beter af bent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Huisvrouw:

Had ik maar eerst hier gevraagd.

Geen man overboord nog @Huisvrouw (leuke naam trouwens :)). Als het goed is zijn artsen er om je te helpen (al lijkt het er vaak niet op hiermee). Ik zou gewoon even bellen, dat kan echt geen kwaad. We kunnen nog vragen wat anderen ervan denken. @Cyclad58? Dat is één van de ouwe rotten hier op het forum ;)@Kannietmeer ken je waarschijnlijk ook al van het forum? Kannietmeer heeft deze week nachtdienst hier, maar die wil straks vast wel even kijken. Je kan ook altijd je verhaal kwijt in de huiskamer. Daar zitten nog veel meer lotgenoten.

bewerkt door Robbin
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt! Heb gisteravond (eigenwijs) 1/4 tablet Brom genomen en 1/8 (ongeveer :-)) Diaz en heb eigenlijk een heel goede nacht gehad.Dat geeft de burger moed. Jij vertelde dat je in een keer naar Diaz overging. Is dat bevallen? Bedankt voor de tips. Ja, ik heb de andere namen voorbij zien komen. Heb al enkele threads gelezen. Natuurlijk is ieders situatie uniek maar ik probeerde mensen te vinden die ook van Brom af gingen naar Diaz en die vond k (nog) niet. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Huisvrouw:

Bedankt! Heb gisteravond (eigenwijs) 1/4 tablet Brom genomen en 1/8 (ongeveer :-)) Diaz en heb eigenlijk een heel goede nacht gehad.Dat geeft de burger moed. Jij vertelde dat je in een keer naar Diaz overging. Is dat bevallen? Bedankt voor de tips. Ja, ik heb de andere namen voorbij zien komen. Heb al enkele threads gelezen. Natuurlijk is ieders situatie uniek maar ik probeerde mensen te vinden die ook van Brom af gingen naar Diaz en die vond k (nog) niet. 

 

Welkom, @Huisvrouw
Bromazepam is als benzo niet veel voorgeschreven, daarom zul je relatief weinig ervaringsverhalen lezen over omzetting Bromazepam naar Diazepam. 
Bromazepam en Diazepam hebben dezelfde "waarde", omzetting kan dus qua aantal mg nagenoeg 1 op 1. 
In het algemeen wordt afbouwen met Diazepam het beste verdagen en zijn dan de onttrekkingsverschijnselen relatief mild. 

Het is wel een goed idee om de omzetting geleidelijk te doen, zoals je al eerder schreef. 

Sterkte en succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt @Cyclad58 Ik zit nu overal te lezen en het lijkt me dat mijn 3 mg Brom wel erg weinig is om daar zo moeilijk over te doen. Wat een muts ben ik ivm de anderen hier. Bewondering voor iedereen. Toch had ik in mijn ene week CT zodanige verschijnselen dat ik wel snel begreep dat dit niet zo een slimme zet was geweest. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Cyclad58@Robbin @Huisvrouw volgens mijn Ashton Manual is 1 bromazepam, 2 diazepam??  (Bromazepam 5-6/ Diazepam10...   staat in haar overzicht)
In mijn ervaring staat haar overzicht dichter bij een veilige en functionele overstap naar Diazepam dan de overzichten die her en der worden gebruikt. Misschien omdat zij het ook echt onderzocht heeft (??). De halfwaardetijd van Bromazepam is 10 tot 20 uur. 3 x per dag in nemen, om de 8 uur is dan wenselijk. Maar wanneer je het omzet naar Diazepam is het prima om over te gaan naar 2 inname momenten.

Ik zie het zo: je gebruikt al jaren 3mg Bromazepam. Om in 1 keer te stoppen is niet gezond en dat heb je gemerkt. Maar of je heftig reageert of mild, dat weet je nog niet Huisvrouw. Dus de beste manier om af te bouwen blijft Diazepam, die je moet omzetten. In mijn ogen zou de omzetting 1 x kunnen, naar 2,5 in de ochtend en 2,5 in de avond.
Daarna naar 2 in de ochtend, 2, 5 in de avond. Stapjes kunnen harder aankomen dan elke dag wat afvijlen, maar dat moet je ondervinden. Als je niet echt hoeft te veilen, zou ik zeker gewoon stapjes nemen.

Stel gerust je vragen. Je bent van harte welkom.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Kannietmeer Ah dan zat de HA er toch niet naast? Ik kon het namelijk niet met zekerheid opmaken uit de manual (of snapte het niet). Bedoel je dit> "The approximate equivalent doses to 10mg diazepam (Valium) are given". En dan staat er achter "Bromazepam 5-6". Ja ,als ik terug lees wat jij schreef moet dit het zijn. Dus 2 gram Diazepam is dan ong 1 gram Bromazepam volgens mebrouw Ashton.  Wowie daar gaan mijn berekeningen weer hahaha.

Dus jij denkt dat het op zich niet zo een probleem zal zijn als ik in een keer overstap? Ik heb nu alleen s'ochtends nog een nerveus gevoel (ondanks mijn "wilde actie vorige week) gelukkig. Dus geen al te grote schade (denk ik). Slapen is nog niet geweldig maar dat is het nooit echt geweest (zit in de familie). Ik heb via deze groep dat slaapartikel gevonden en dat was werkelijk een eye-opener.

Ik zal vanavond de 2.5 Diazepam nemen. Als ik dan morgenochtend zombie ben dan was het te hoog is en zal ik s'ochtends minder nemen. Als ik weet waar ik nu even stabiel bij ben is mijn doel er toch zeker 2 weken op te blijven na mijn gerommel van de afgelopen twee weken.

Ik bericht terug.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Kannietmeer:

@Cyclad58@Robbin @Huisvrouw volgens mijn Ashton Manual is 1 bromazepam, 2 diazepam??  (Bromazepam 5-6/ Diazepam10...   staat in haar overzicht)
In mijn ervaring staat haar overzicht dichter bij een veilige en functionele overstap naar Diazepam dan de overzichten die her en der worden gebruikt. Misschien omdat zij het ook echt onderzocht heeft (??). De halfwaardetijd van Bromazepam is 10 tot 20 uur. 3 x per dag in nemen, om de 8 uur is dan wenselijk. Maar wanneer je het omzet naar Diazepam is het prima om over te gaan naar 2 inname momenten.


 

Zo zie je maar weer dat de medische wetenschap het niet eens is wat betreft de equivalenten van Diazepam. Ik ben het wel met je eens Liz @Kannietmeer, de Ashton verdeling is veilig en betrouwbaar, dan heb je in elk geval niet de kans dat je al tijdens de omzetting keihard aan het ontwennen bent. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Huisvrouw:

Als ik dan morgenochtend zombie ben dan was het te hoog is en zal ik s'ochtends minder nemen.

de overstap is niet een vlekkeloze overgang. Je is mogelijk dat je je wat ziek voelt door de overgang of dat je onrustig bent of juist doffer. Dat wil niet zeggen dat je direct minder moet nemen (in geval van dufheid) of dat de overstap niet werkt ( als je je ziek voelt). Je lichaam heeft gewoon tijd nodig  om zich aan te passen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

34 minuten geleden zei Huisvrouw:

Ah dan zat de HA er toch niet naast?

Liever iets meer dan te weinig @Huisvrouw, dat is zonder meer waar. Volgens de manual zou ik bijna 30mg Diazepam tekort hebben gekregen, die rekent namelijk voor Oxazepam 20mg - 10mg Diazepam. alle andere omrekentabellen rekenen 50mg Oxazepam naar 15mg Diazepam om. Ik kreeg voor 150 mg Oxazepam- 50mg Diazepam en dat was voldoende. Ik denk zelf dat een tekort van bijna 30mg niet onopgemerkt voorbij zou zijn gegaan aangezien ik er zo gevoelig als wat voor ben.

Op 7-6-2019 om 14:45 zei Huisvrouw:

Ik slik nu 3 keer per dag 1/4 tablet (0.75mg) Bromazepam, dus 2.25 mg per dag (yeah al wat afgebouwd).

Je staat rond de 2mg Bromazepam dus die 2x 2mg wat ik vertelde zou het prima moeten doen denk ik, maar 2x 2.5mg voor de zekerheid is ook prima toch? Ik blijf er alleen wel bij dat je uiteindelijk beter af bent met 2mg tabletjes i.p.v de 5mg tablet om af te bouwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

26 minuten geleden zei Cyclad58:

Zo zie je maar weer dat de medische wetenschap het niet eens is wat betreft de equivalenten van Diazepam. Ik ben het wel met je eens Liz @Kannietmeer, de Ashton verdeling is veilig en betrouwbaar, dan heb je in elk geval niet de kans dat je al tijdens de omzetting keihard aan het ontwennen bent. 

Ik zie in ieder geval maar al te vaak dat ze in Nederland die andere equivalenten gebruiken en mensen verschrikkelijk ziek worden en dan zeggen: ik kan niet tegen diazepam, of ik haat de werking ervan of het werkt niet voor mij. 

Ik sprak pas iemand die van 20 lorazepam naar 30 Diazepam is overgezet:o...... Hoe kan dat vraag je je dan af!?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

29 minuten geleden zei Kannietmeer:

Ik zie in ieder geval maar al te vaak dat ze in Nederland die andere equivalenten gebruiken en mensen verschrikkelijk ziek worden en dan zeggen: ik kan niet tegen diazepam, of ik haat de werking ervan of het werkt niet voor mij. 

Ik sprak pas iemand die van 20 lorazepam naar 30 Diazepam is overgezet:o...... Hoe kan dat vraag je je dan af!?

 

Onvoorstelbaar. Ik heb op een ander forum gelezen dat in Nederland iemand met 15 mg Dormicum en 2,5 mg Lorazepam is overgezet naar...…...15 mg Diazepam. Ik denk echt dat sommige artsen maar wat doen. Schandalig. En 20 mg Lorazepam? Dat is bijna moorddadig, zo'n hoge dosering. Is dus gewoon 200mg Diazepam :face-icon-small-shocked:

Wat ik ook regelmatig hoor (heb het zelf meegemaakt) dat een arts of psych zegt: "jij reageert heftig op medicijnen, het is echt onverstandig om te switchen van Lorazepam (of welke pam dan ook) naar Diazepam". Dat misverstand moet ook maar eens de wereld uit. 

bewerkt door Cyclad58
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Kannietmeer:

k zie in ieder geval maar al te vaak dat ze in Nederland die andere equivalenten gebruiken en mensen verschrikkelijk ziek worden en dan zeggen: ik kan niet tegen diazepam, of ik haat de werking ervan of het werkt niet voor mij. 

Ik sprak pas iemand die van 20 lorazepam naar 30 Diazepam is overgezet:o...... Hoe kan dat vraag je je dan af!?

Allememaggies.... Was die persoon nog wel in staat om zelf te praten? Die arts moet dan toch gewoon uit z’n functie worden gezet, dat kan gewoon niet. Als je als arts niet goed weet wat je ermee aan moet, wat ik best kan begrijpen met iemand voor je neus die 20 mg Lorazepam gebruikt.... Maargoed dan ga je toch op z’n minst even in overleg of kijken hoe zoiets een beetje zit i.p.v zo klakkeloos gewoon maar iets te doen.

Over het omzetten.. Gelijk antwoord op je vraag aan mij @Huisvrouw. Ik werd dus in één keer omgezet van een hoge dosering, plus er werd tegelijkertijd gestart met een Ad. Wat ook niet echt lekker viel. Bij mij kwam de klap behoorlijk hard aan, maar met wat hulp werd ik uiteindelijk in een week ongeveer wel stabiel op Diazepam. De werking van Diazepam heb ik nooit echt prettig gevonden, van begin af aan kreeg ik al last van enorme mist in m’n hoofd en nog wel wat andere dingetjes. Ik denk niet zo zeer dat het te maken heeft met te weinig Diazepam krijgen in mijn geval. Ik denk dat het bij mij juist meer een vrij hoge dosis was wat die klachten veroorzaakte. Nu ik veel lager sta heb ik er nog steeds veel last van trouwens. Diazepam staat er ook wel een beetje om bekent dat het anders werkt en dat niet iedereen het als prettig ervaart. Het is wel een middel met een lange halfwaarde tijd en dat heb je gewoon nodig om (naast de evt klachten van het medicijn zelf) zonder hele ernstige onttrekkingsverschijnselen af te kunnen bouwen. Ik verwacht bij jouw niet heel veel problemen bij het omzetten.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren een half tabletje genomen, dus 2.5 mg en heel goed nacht gehad!. Voel me vanmorgen ook behoorlijk gewoon :) op wat druk om mijn hoofd na. Niet overdreven duf of zo. Misschien ook nog te vroeg na een halve omdat ik nog geen stapeling heb? Ik heb dus ook heel erg de neiging om nu gewoon 1/4 tablet te nemen maar ik ga verstandig zitten zijn en neem een halve. Dinsdag bel ik de dokter en vraag de 2 mg tabletten (Ik ga dat durven hoor, echt). Jullie hebben gelijk dat is veeel makkelijker te doseren. Ondanks dat ik jaren lang geslikt heb mag ik geloof ik nog een soort blij zijn dat ik niet hoger ben gekomen dan 3 mg Brom. Als ik alle verhalen zo lees tenminste. Petje af voor een ieder.

@RobbinWat is een Ad? Ik heb het zelfd gegoogled maar ik denk niet dat het een Associate Degree is. Ik zou wel willen vragen waar je nu nog last van hebt bij de Diazepam maar ben bang dat ik dan ook gelijk denk dat ik dat voel. Je wordt zo op je lichaam gefixeerd. Hebben jullie dat ook? Dat wil ik niet (meer).

Ik wilde nog even zeggen dat ik die Ashton Manual heel goed vind, Ik hoop dat ze die bij de HA studie als verplichte literatuur gaan krijgen. Zo herkenbaar die dingen en zo gerustgevend toch ook. Het gaat mij ook lukken!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 9-6-2019 om 08:44 zei Huisvrouw:

Wat is een Ad?

we gebruiken dat als afkorting voor Antidepressiva. Die gebruiken artsen vaak om de ellende van de benzodiazepine te dempen. Wat helaas echt niet kan omdat het helemaal niet op dezelfde receptoren werkt en de situatie in je lichaam heel vaak  eigenlijk verergert. Mocht je echt een diepe depressie hebben en voorgaande jaren ook een AD hebben gehad, zie ik dat het soms wel werkt. 

 

Op 9-6-2019 om 08:44 zei Huisvrouw:

Gisteren een half tabletje genomen, dus 2.5 mg en heel goed nacht gehad!. Voel me vanmorgen ook behoorlijk gewoon :) op wat druk om mijn hoofd na. Niet overdreven duf of zo. Misschien ook nog te vroeg na een halve omdat ik nog geen stapeling heb?

Hopen dat het zo doorgaat en dat je je goed blijft voelen bij elke stap.
En goed dat je de moed begint te verzamelen om de dokter wel te bellen. Zijn hele normale vragen hoor ;-)!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 8-6-2019 om 21:12 zei Robbin:

Allememaggies.... Was die persoon nog wel in staat om zelf te praten? Die arts moet dan toch gewoon uit z’n functie worden gezet, dat kan gewoon niet. Als je als arts niet goed weet wat je ermee aan moet, wat ik best kan begrijpen met iemand voor je neus die 20 mg Lorazepam gebruikt.... Maargoed dan ga je toch op z’n minst even in overleg of kijken hoe zoiets een beetje zit i.p.v zo klakkeloos gewoon maar iets te doen.

Deze persoon is denk ik de ziekste  die ik sprak in afgelopen 2 jaar. Hij is ook in 6 maanden nu al afgebouwd naar 10 mg.
Artsen die dit doen, weten inderdaad echt niet waar ze mee bezig zijn en deze handelingen zouden gewoon strafbaar moeten zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...