Spring naar bijdragen

Eerste dagen


Paak

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben nieuw hier

Ik ben na minstens 5 jaar drinken ineens 3 dagen geleden gestopt. Hou het nu al drie dagen vol, ook al was dat helemaal het plan niet. Ik wou kijken of ik het 1 dag kon en het beviel me wel. Nu gaat het al bij al redelijk goed en vraag ik me af of ik misschien ineens helemaal zou stoppen.

Kvind het een ongelooflijk griezelige gedachte nog steeds, maar ik heb een enorme neiging weg te lopen van situaties waar ik niet van hou. Ruzies, moeilijke momenten, pijn, ik verdoof mezelf dagelijks met alcohol. Omdat ik dan niet hoef te voelen. 

Nu ineens voel ik alles ineens échter en beter. en ook al is dat niet zo fijn, ik voel precies dat ik dit wel nodig heb en ben wel trots op die drie dagen.

Nu zijn mijn vragen...

- hoe gingen/gaan jullie om met leegte en met pijnlijke gevoelens in de eerste dagen.

- ik vind volledig stoppen met drinken moeilijk te overzien, maar nu ik al drie dagen ver ben, wil ik precies toch graag doorbijten, maar er komen nog festivals en feestjes aan, hoe pak ik dit aan?

- nog algemene tips waar ik deze dagen nog meer kracht kan uitputten? Tips om mijn gewoontes te doorbreken?

Thx!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanuit eerdere stoppogingen weet ik dat het vinden van afleiding heel goed helpt. Inderdaad wandelen, mediteren, lezen of iets anders wat je leuk vind om te doen (maar nooit tijd voor had omdat er wijn gedronken moest worden ;)). Ook helpt het mij om alternatieve drankjes te vinden; ik ben nu gek op verse gemberthee en spuitwater met limoen en munt. Ook waterijsjes doen het de eerste periode altijd goed! :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Wat belangrijk is om te beseffen dat alleen stoppen niet voldoende is; ook niet voor je lichaam. Alcoholgebruik en zeker overmatig, zorgt ervoor dat je behoorlijk ontregeld raakt. Je bloedsuikerspiegel raakt ontregeld; het vergt veel van je enzymcapaciteit en zorgt voor een verhoogde uitstoot van vitaminen en mineralen, waaronder zink, magnesium en vitamine B. Goed voor je lichaam zorgen kan dus schelen in je beroerd voelen, waardoor je weer de neiging kan krijgen om te gaan drinken. Belangrijk is dus om te zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel en dus geen losse koolhydraten te nuttigen. Frisdrank ontregelt ook je bloedsuikerspiegel en onttrekt ook vitaminen en mineralen aan je lichaam.

Wat kan helpen je lichaam te ontgiften en de receptoren te sluiten, is Kambo. En verder zijn mensen met een verslaving niet zelden een alleengeboren tweeling. Mensen die een tweelinghelft zijn verloren in de baarmoeder, vaak in een heel vroeg stadium, kunnen dat verlies moeilijk dragen en kunnen allerhande problemen ontwikkelen, zoals opofferend gedrag en verslavingen. Zelf bij een therapeut geweest die ermee werkt.

Een verslaving is er vaak om een leegte op te vullen. (Teveel) naar festivals en feestjes gaan kan dat ook zijn. Nu ben ik zelf geen feestbeest dus het is hoe ik er tegenaan kijk. De koppeling feestje en alcohol lijkt me lastig te doorbreken; zeker als anderen wél drinken. Misschien beter die eerste tijd de feestjes vermijden, als het niet-drinken een te groot probleem is. Dan zou ik kijken naar andere activiteiten, zoals de natuur in gaan en dingen doen die dicht bij jezelf liggen. Misschien iets creatiefs, sauna (werkt ook ontgiftend), warm bad, yoga enz. En verbinding met anderen is belangrijk. Ruzie is niet zo snel aan de orde als je dicht bij jezelf blijft. Vooral ook naar je gevoel luisteren. Dat is dus wat anders dan emoties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Ja ik denk dat je beter wat anders kan gaan doen dan te gaan zitten kniezen van ik mag geen alcohol. Want hoe langer je zo denkt hoe lastiger het wordt. Dan maar beter in actie komen.

Naar verloop van tijd ga je jezelf kennen en weet je wanneer je trek krijgt (triggers). Zo zijn er bv de "HALT" triggers:

Hungry

Angry

Lonely

Tired

Daar krijgen veel mensen trek van. Niet dat je daar veel aan kan doen (OK Hungry je kan tijdig eten) maar dan zie je je trek aankomen en kan je preventief een liter water drinken of zo of iets anders gaan doen.

De eerste dagen/weken zijn heel lastig en je moet gewoon vastbesloten zijn en niet met jezelf in onderhandeling. Niks drinken is niks drinken punt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...