Spring naar bijdragen

onze h.kamer 22-5-2019


Aanbevolen berichten

3 minuten geleden zei Robbin:

Jouw woorden @Kannietmeer ;)

dan waren mijn woorden verkeerd gekozen. De medicatie is inderdaad verslavend maar ook afhankelijkmakend. Ik heb geen cravings en nooit gehad, ik heb nooit meer gebruikt dan ik voorgeschreven kreeg, zelf minder. Ik heb korter gebruikt dan ze me aanraden en ik ben door 10 verschillende zorgers verteld dat ik me geen zorgen moest maken. En mijn verhaal is niet uniek! Er zijn velen zoals ik, die gewoon niet wisten wat ze gebeurden toen ze probeerden hun medicatie af te bouwen. Voor mij was het niets meer en niets minder dan een recept dat ik kreeg van de dokter en wat mij hielp door de hel van een AD ontwenning heen te gaan.

  Geen informatie waar ik mee kon instemmen, sterker nog, verkeerde informatie is gebruikt die mij heeft overgehaald dit medicijn te gebruiken. Verkeerde informatie wordt hier ook tot de dag van vandaag over verspreid; de nonchalante houding van huisartsen en psychiaters en zelfs verslavingsartsen is ten hemel schreiend.


Ik voel me diep geraakt en beledigd en onbegrepen als iemand mij een verslaafde zou noemen, in plaatst van een slachtoffer van medicatie die enorme lichamelijke afhankelijkheid veroorzaakt met het meest vreselijke en lange ontwenningssyndroom waar je in je ergste nachtmerries nog niet over gedroomd hebt. Niemand die deze medicatie krijgt voorgeschreven wordt van goede informatie voorzien, er is geen instemming met de risico's, en er is geen begeleiding of kennisoverdracht over de gevolgen als je wilt afbouwen en vervolgens kom je in de verslavingszorg waar ze je een verslaafde noemen en ze verslavingsgedrag willen bespreken.

Misschien raakt het jou helemaal niet Robbin, en misschien ben jij iemand die wel verslaafd was en val je daarom wel in die catagorie van mensen die ook die verslavingszorg nodig heeft.  En dat is prima, want ook dat is reëel en gebeurd en is niets mis mee, en heb ik ook geen oordeel over.


De mensen die ik help en die ik nu verdedig, waaronder mijzelf, zijn verbijsterd door wat hen overkomt en vallen zeker niet in de catergie van verslaafden en vertonen geen klassiek verslavingsgedrag.
En voor die mensen verlang ik naar andere taal voor deze dingen. Want het is pijnlijk om zo onbegrepen en verkeerd gelabeld te worden, en vandaaruit verkeerde zorg te krijgen, of geen zorg.
In de UK zijn ze daar gelukkig al heel ver in en noemen ze "addiction " en "depency" en "withdrawalsyndrom" heel duidelijk en mag iemand die door een recept van de huisarts afhankelijk is geworden niet behandeld worden als verslaafde, en er wordt aan gewerkt dat deze mensen niet in een verslavingskliniek komen naast een alcohol of cocaine verslaafde omdat ze daar totaal niet op hun plaats zouden zijn qua problematiek of behandeling van de problematiek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Eleo31:

 Dank je voor dit heldere antwoord . Ik ben ook niet depressief maar wel soms moedeloos en hopeloos dat het zo lang duurt bij mij zit nu al 19 maanden op nul ! Heb overmatig veel last van geluid wat veel te hard binnenkomt – en de stijve  nekspieren die me af en toe lijken  te kelen ! Ik hoop zo dat ik van deze klachten af kan komen , Soms ga ik daar helaas  weer aan twijfelen! Ik word zo onzeker van dit alles,  Kan mijn lichaam   alles  reguleren zoals het was ! 

 Sorry dat ik zo vaak weer naar bevestiging vraag naar dit kan ik helaas niet laten ! Jij bent toch ook AD aan het afbouwen ? Ik hoop voor jou dat jouw energie weer op peil komt dat gaat vast lukken !En wat goed dat jij mensen zoals wij gaat coachen als  beroep ,Dit kun jij als de beste dat bewijs jij maar steeds op deze site!  Ik reageer niet zo vaak op iedereen omdat ik zo bang ben dat ik mensen ontmoedig.  Omdat het bij mij zo vreselijk lang duurt ! Je hebt me overtuigd dat ik geen AD  Gaan slikken en deze rit moet uitzitten en hopelijk weer de oude wordt en ik me eigen ik weer terug zou krijgen ! Liefs elo

Oorsuizen en overgevoeligheid voor geluid was de reden dat ik dagelijks temazepam ging gebruiken en steeds een hogere dosis nodig had (in overleg overigens met de huisarts). Afgezien voor de slaap, dempt het de klachten ook daadwerkelijk...tijdelijk. Begrijp ik het goed, dat je overgevoeligheid is ontstaan na een snelle afbouw en nog steeds niet weg is (misschien minder)? Ik heb het vooral bij schelle geluiden (bestek, vogels, schreeuwende kinderen, winkelkarretjes, verkeer). Of en hoe snel het beter wordt, kan ik je niet zeggen; wel dat alle therapeuten aanraden om zoveel mogelijk 'normaal' geluid niet weg te moffelen met oordoppen en koptelefoons, maar langzaamaan meer toe te laten zodat hopelijk de grenzen verlegd worden. Daarnaast oefenen met prettige geluiden (zee, wind, natuur). Mocht je er meer over willen weten, vraag gerust, ik heb vanaf ruim het laatste half jaar de nodige artsen en therapeuten gezien, boeken gelezen en websites en fora bezocht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 minuten geleden zei Kannietmeer:

dan waren mijn woorden verkeerd gekozen. De medicatie is inderdaad verslavend maar ook afhankelijkmakend. Ik heb geen cravings en nooit gehad, ik heb nooit meer gebruikt dan ik voorgeschreven kreeg, zelf minder. Ik heb korter gebruikt dan ze me aanraden en ik ben door 10 verschillende zorgers verteld dat ik me geen zorgen moest maken. En mijn verhaal is niet uniek! Er zijn velen zoals ik, die gewoon niet wisten wat ze gebeurden toen ze probeerden hun medicatie af te bouwen. Voor mij was het niets meer en niets minder dan een recept dat ik kreeg van de dokter en wat mij hielp door de hel van een AD ontwenning heen te gaan.

  Geen informatie waar ik mee kon instemmen, sterker nog, verkeerde informatie is gebruikt die mij heeft overgehaald dit medicijn te gebruiken. Verkeerde informatie wordt hier ook tot de dag van vandaag over verspreid; de nonchalante houding van huisartsen en psychiaters en zelfs verslavingsartsen is ten hemel schreiend.


Ik voel me diep geraakt en beledigd en onbegrepen als iemand mij een verslaafde zou noemen, in plaatst van een slachtoffer van medicatie die enorme lichamelijke afhankelijkheid veroorzaakt met het meest vreselijke en lange ontwenningssyndroom waar je in je ergste nachtmerries nog niet over gedroomd hebt. Niemand die deze medicatie krijgt voorgeschreven wordt van goede informatie voorzien, er is geen instemming met de risico's, en er is geen begeleiding of kennisoverdracht over de gevolgen als je wilt afbouwen en vervolgens kom je in de verslavingszorg waar ze je een verslaafde noemen en ze verslavingsgedrag willen bespreken.

Misschien raakt het jou helemaal niet Robbin, en misschien ben jij iemand die wel verslaafd was en val je daarom wel in die catagorie van mensen die ook die verslavingszorg nodig heeft.  En dat is prima, want ook dat is reëel en gebeurd en is niets mis mee, en heb ik ook geen oordeel over.


De mensen die ik help en die ik nu verdedig, waaronder mijzelf, zijn verbijsterd door wat hen overkomt en vallen zeker niet in de catergie van verslaafden en vertonen geen klassiek verslavingsgedrag.
En voor die mensen verlang ik naar andere taal voor deze dingen. Want het is pijnlijk om zo onbegrepen en verkeerd gelabeld te worden, en vandaaruit verkeerde zorg te krijgen, of geen zorg.
In de UK zijn ze daar gelukkig al heel ver in en noemen ze "addiction " en "depency" en "withdrawalsyndrom" heel duidelijk en mag iemand die door een recept van de huisarts afhankelijk is geworden niet behandeld worden als verslaafde, en er wordt aan gewerkt dat deze mensen niet in een verslavingskliniek komen naast een alcohol of cocaine verslaafde omdat ze daar totaal niet op hun plaats zouden zijn qua problematiek of behandeling van de problematiek.

De officiële GGZ richtlijnen https://www.ggzstandaarden.nl/richtlijnen/stoornissen-in-het-gebruik-van-cannabis-cocaine-amfetamine-ecstasy-ghb-en-benzodiazepines/benzodiazepines maken een duidelijk onderscheid tussen verslaving en therapeutische afhankelijkheid, hulpverleners behoren dit protocol te kennen. Zelf maakt de naam me niet veel uit, het echte probleem is dat er voor de groep gebruikers die maanden of jaren hun recepten verlengd zagen, bitter weinig ondersteuning is.
Voor de forummers die hier verantwoord proberen af te bouwen (het grote merendeel schat ik zo in), maakt het weinig uit denk ik. Er is nu eenmaal weinig georganiseerde zorg rond langzame afbouw in Nederland, er zijn geen zelfhulpgroeten met bijeenkomsten etcetera. Je zult het zelf thuis moeten doen. En er hier over praten...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou weetje ik heb jaaaren lang benzo’s voorgeschreven gekregen van de huisarts zonder mij maar één keer op het matje te roepen om te vertellen wat de gevaren en gevolgen zouden kunnen zijn etcetera, ik moest gewoon het medicijn blijven gebruiken, dus als je het zo wilt noemen ben ik inderdaad net als jouw slachtoffer geworden. Maar ik hou er persoonlijk niet zo van om in die slachtoffer rol te blijven hangen. Ja mijn halve leven is naar de gallemiezen geholpen door de huisarts. Maar het is ook bekent dat benzodiazepines een verslavende werking hebben en dat je daardoor afhankelijk kan worden van het middel. Dusja in welk hokje moet je het plaatsen? Ik heb het zelf als zeer vervelend ervaren om voor benzo’s in een verslavingskliniek te zitten tussen heroïne verslaafde etc. Ik kan je vertellen dat ook zeker hun ontwenning er vervelend uitzag, maar ik denk dat de ontwenning van benzo’s toch net even iets heftiger was zullen we maar zeggen. Het is gewoon drugs wat de dokter voorschrijft  waar je afhankelijk van word zonder dat er goede uitleg over gegeven word. Ik ben het met het woord afhankelijk eens, maar ik zie ook een verband in verslaafd en afhankelijk. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei Kannietmeer:

@Briba @Eleo31 hebben jullie dit wel eens gepobeerd? Ik heb het niet dus ik weet niet of het zou helpen als het van benzo's komt of van iets anders. 

 

Ja, er zijn een aantal varianten hierop die gemeen hebben, dat ze de tinnitus (meestal) verlichten gedurende korte tijd, maar helaas komt die weer net zo hard terug...en je kunt dit niet 24/7 doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Robbin:

Nou weetje ik heb jaaaren lang benzo’s voorgeschreven gekregen van de huisarts zonder mij maar één keer op het matje te roepen om te vertellen wat de gevaren en gevolgen zouden kunnen zijn etcetera, ik moest gewoon het medicijn blijven gebruiken, dus als je het zo wilt noemen ben ik inderdaad net als jouw slachtoffer geworden. Maar ik hou er persoonlijk niet zo van om in die slachtoffer rol te blijven hangen. Ja mijn halve leven is naar de gallemiezen geholpen door de huisarts. Maar het is ook bekent dat benzodiazepines een verslavende werking hebben en dat je daardoor afhankelijk kan worden van het middel. Dusja in welk hokje moet je het plaatsen? Ik heb het zelf als zeer vervelend ervaren om voor benzo’s in een verslavingskliniek te zitten tussen heroïne verslaafde etc. Ik kan je vertellen dat ook zeker hun ontwenning er vervelend uitzag, maar ik denk dat de ontwenning van benzo’s toch net even iets heftiger was zullen we maar zeggen. Het is gewoon drugs wat de dokter voorschrijft  waar je afhankelijk van word zonder dat er goede uitleg over gegeven word. Ik ben het met het woord afhankelijk eens, maar ik zie ook een verband in verslaafd en afhankelijk. 

Ik vind ook niet dat we ons als slachtoffers moeten opstellen. Ik probeer juist te voorkomen dat de volgende generatie door dezelfde shit heen moet omdat artsen en overheden weigeren hun ogen open te doen en te zien wat al 50 jaar geleden bekend was en waar voor Prof Ashton de wereld rondvloog. Het is gewoon een grof schandaal en een misstand en daar strijd ik tegen. Dat is geen slachtoffer, dat is een weerbare en eerbare strijdersmentaliteit. Elk slachtoffer,  elk nieuw verhaal, breekt mijn hart een beetje.  Ik vind het erg.  De pijn is onwezenlijk groot,  het aantal mensen te hoog. En ik denk dat iedereen die de benzo overwint heel duidelijk een strijder is. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Kannietmeer:

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/02/18/verslaafd-aan-een-pilletje-voor-het-slapen-a1592642


Oke, Ik vind in mijn zoektocht ineens een voor mij nieuw artikel, en die maakt me woest omdat ik gewoon weer zie dat verslaving wordt gebruikt in plaats van afhankelijkheid. Voor mij maakt die aanvliegroute een enorm groot verschil. Wat vinden jullie hiervan?

@Cyclad58 @Robbin @Eleo31 @Annie87
 

 

@Kannietmeer verslaving vind ik absoluut verkeerd gebruikt .Wij hebben deze pillen deze shit niet illegaal gekocht,  waar is ons voorgeschreven door een arts !!!!!!!!!!!!!!   

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 minuten geleden zei Eleo31:

@Kannietmeer verslaving vind ik absoluut verkeerd gebruikt .Wij hebben deze pillen deze shit niet illegaal gekocht,  waar is ons voorgeschreven door een arts !!!!!!!!!!!!!!   

Ik geloof dat ik het vannacht helder heb gekregen: Natuurlijk zijn er mensen die er verslaafd aan zijn.  Maar de meesten die ik spreek en lees zijn onvrijwillig afhankelijk en gaan ineens door de hel zonder dat ze ooit wisten wat hun te wachten stond toen ze met het recept van de dokter vertrokken. Het verhaal van deze groep,  onze groep,  wordt in dit artikel niet verteld.  Dit is niet ons verhaal.  Ik vermoed dat als ik het zo vertel ik geen afbreuk die aan  het feit dat er inderdaad ook mensen  zijn die verslaafd zijn aan deze medicatie en toch kan zeggen dat het mijn verhaal niet is en het niet de problematiek weergeeft waar ik me voor in wil zetten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Kannietmeer:

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/02/18/verslaafd-aan-een-pilletje-voor-het-slapen-a1592642


Oke, Ik vind in mijn zoektocht ineens een voor mij nieuw artikel, en die maakt me woest omdat ik gewoon weer zie dat verslaving wordt gebruikt in plaats van afhankelijkheid. Voor mij maakt die aanvliegroute een enorm groot verschil. Wat vinden jullie hiervan?

@Cyclad58 @Robbin @Eleo31 @Annie87
 

 

Ik snap je gevoel, maar als je opzoekt wat verslaving betekent staat erbij; fysieke of mentale afhankelijkheid. Dus eigenlijk klopt het woord verslaving wel. Alleen het beeld wat mensen en artsen van verslaving hebben klopt niet. Niet iedereen heeft last van craving. Dat was ook altijd mijn beeld van verslaving; ik dacht ook aan  een onbedwingbare drang om het middel steeds in te nemen. Heb ik nooit gevoeld. Het voelt voor mij ook altijd alsof ik dat moet uitleggen. Alsof ik er misbruik van gemaakt heb. Ik denk dat daarom zoveel artsen het ook niet herkennen. Want als je het gebruikt zoals voorgeschreven is er toch niks aan de hand? Pfff nou wij weten wel beter....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Annie87:

Ik snap je gevoel, maar als je opzoekt wat verslaving betekent staat erbij; fysieke of mentale afhankelijkheid. Dus eigenlijk klopt het woord verslaving wel. Alleen het beeld wat mensen en artsen van verslaving hebben klopt niet. Niet iedereen heeft last van craving. Dat was ook altijd mijn beeld van verslaving; ik dacht ook aan  een onbedwingbare drang om het middel steeds in te nemen. Heb ik nooit gevoeld. Het voelt voor mij ook altijd alsof ik dat moet uitleggen. Alsof ik er misbruik van gemaakt heb. Ik denk dat daarom zoveel artsen het ook niet herkennen. Want als je het gebruikt zoals voorgeschreven is er toch niks aan de hand? Pfff nou wij weten wel beter....

Precies daarom is het gebruik van andere woorden voor deze conditie belangrijk.  Het duidt op een andere probleem en dus leidt het daarom ook naar een andere oplossing.  Wanneer je dezelfde taal gebruikt voor verslavingen en benzodiazepine ontwenning, krijg je de verkeerde oplossing.  Precies wat we steeds zien gebeuren.

Wanneer deze taal wordt gebruikt in een artikel,  gaat het niet over mijn probleem of de jouwe. En dat probleem krijgt dus ook geen aandacht.  De verbijstering en pijn en het verlies wordt totaal niet erkent in zo'n artikel en het echte probleem blijft onbesproken. 

 

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Kannietmeer Ik vind dit persoonlijk een nogal zinloos onderwerp! Ik wil zeker niet het woord verslaafd verdedigen, ook ik zou het zeer vervelend vinden als ik de stempel verslaafd zou krijgen. Ik zou ook tegen je willen zeggen als dit soort artikelen je niet aan staan lees ze dan gewoon niet en ga opzoek naar de artikelen waar jij je wel in kan vinden. Ik vind het persoonlijk nogal cru om te zeggen ik help alleen mensen met zo ongeveer een zelfde verhaal als ik. Uiteindelijk is iedereen in de problemen gekomen door dit medicijn en is dat bij de dokter begonnen. Ik ben er ook heilig van overtuigd dat als iemand zou weten van de  ‘hel’ waar die in beland is er wel zes keer over na zou denken of het wel zo verstandig zou zijn om er mee te beginnen. 

4 uur geleden zei Eleo31:

 

16 uur geleden zei Kannietmeer:

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/02/18/verslaafd-aan-een-pilletje-voor-het-slapen-a1592642


Oke, Ik vind in mijn zoektocht ineens een voor mij nieuw artikel, en die maakt me woest omdat ik gewoon weer zie dat verslaving wordt gebruikt in plaats van afhankelijkheid. Voor mij maakt die aanvliegroute een enorm groot verschil. Wat vinden jullie hiervan?

@Cyclad58 @Robbin @Eleo31 @Annie87
 

 

@Kannietmeer verslaving vind ik absoluut verkeerd gebruikt .Wij hebben deze pillen deze shit niet illegaal gekocht,  waar is ons voorgeschreven door een arts !!!!!!!!!!!!!!   

 

Ja het is door de Arts voorgeschreven, het zou echt verboden moeten worden :). Maar toch vind ik dit een beetje kort door de bocht. Een kratje bier of een fles sterke drank is ook gewoon te koop in de supermarkt, dus dit koop je ook niet illegaal. Hoevaak heeft er wel niet iemand naast me gestaan in de apotheek met een receptje van de dokter en dat de medewerkster van de apotheek nog zegt mevrouw hiervoor moet u wel zelf betalen hé, deze medicijnen kunnen verslavend werken. Nee doet u mij toch dat doosje pillen maar. Dus ja. Het is echt super vervelend voor iedereen incl ikzelf maar om nou wakker te gaan liggen over dit onderwerp vind ik een beetje teveel van het goede. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Robbin:

@Kannietmeer Ik vind dit persoonlijk een nogal zinloos onderwerp! Ik wil zeker niet het woord verslaafd verdedigen, ook ik zou het zeer vervelend vinden als ik de stempel verslaafd zou krijgen. Ik zou ook tegen je willen zeggen als dit soort artikelen je niet aan staan lees ze dan gewoon niet en ga opzoek naar de artikelen waar jij je wel in kan vinden. Ik vind het persoonlijk nogal cru om te zeggen ik help alleen mensen met zo ongeveer een zelfde verhaal als ik. Uiteindelijk is iedereen in de problemen gekomen door dit medicijn en is dat bij de dokter begonnen. Ik ben er ook heilig van overtuigd dat als iemand zou weten van de  ‘hel’ waar die in beland is er wel zes keer over na zou denken of het wel zo verstandig zou zijn om er mee te beginnen. 

Ja het is door de Arts voorgeschreven, het zou echt verboden moeten worden :). Maar toch vind ik dit een beetje kort door de bocht. Een kratje bier of een fles sterke drank is ook gewoon te koop in de supermarkt, dus dit koop je ook niet illegaal. Hoevaak heeft er wel niet iemand naast me gestaan in de apotheek met een receptje van de dokter en dat de medewerkster van de apotheek nog zegt mevrouw hiervoor moet u wel zelf betalen hé, deze medicijnen kunnen verslavend werken. Nee doet u mij toch dat doosje pillen maar. Dus ja. Het is echt super vervelend voor iedereen incl ikzelf maar om nou wakker te gaan liggen over dit onderwerp vind ik een beetje teveel van het goede. 

Goed, jij vindt het prima. Dat mag. Je hoeft dat ook helemaal niet hetzelfde te voelen.
Ik lees alle artikelen, en deel de wijze en interessante artikelen en linkjes regelmatig. Nu deel ik er 1 die me boos maakt, wat ook niet de eerste keer is trouwens. Zeggen dat ik gewoon niet moet lezen wat me niet aanstaat vind ik echt een bijzonder slecht argument en geen idee ook waarom je dat zegt.


Mij maakt het pissig dat het artikel het ware probleem  helemaal niet benoemd. Voor mij is dit wel een probleem en ik lig daar inderdaad wakker van. Het is precies waar ik geraakt wordt en waar ik de mensen wil helpen. Ik zou het liefst voorkomen dat ik mijn leven lang slachtoffers van deze medicatie moet helpen, omdat de media/ artsen en farmaceutische industrie gewoon doen alsof het niet zo'n probleem is en weigeren er iets aan te doen, of doen alsof het probleem bij de gebruiker, namelijk "de verslaafde", ligt. Het probleem zit in de medicatie en de manier waarop die voorgeschreven wordt.

En niet omdat ik me slachtofferig wil gedragen, maar omdat ik het echt heel graag wil veranderen. Omdat ik wil dat er andere informatie wordt verstrekt, en dat mensen gewaarschuwd worden. Dat is hun plicht. Heel simpel. En ze doen het niet.

 

Dat maakt me inderdaad woedend en dat is al duidelijk vanaf het moment dat ik op het forum ben. En ik heb alle recht om boos te zijn.
Jouw houding hierin is me echt een raadsel. Ik uit kritiek op een artikel en jij bekritiseerd mij. Ik uit kritiek en stel vragen bij een behandeling, en jij bekritiseerd mij.... waarom?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Annie87:

Ik snap je gevoel, maar als je opzoekt wat verslaving betekent staat erbij; fysieke of mentale afhankelijkheid. Dus eigenlijk klopt het woord verslaving wel. Alleen het beeld wat mensen en artsen van verslaving hebben klopt niet. Niet iedereen heeft last van craving. Dat was ook altijd mijn beeld van verslaving; ik dacht ook aan  een onbedwingbare drang om het middel steeds in te nemen. Heb ik nooit gevoeld. Het voelt voor mij ook altijd alsof ik dat moet uitleggen. Alsof ik er misbruik van gemaakt heb. Ik denk dat daarom zoveel artsen het ook niet herkennen. Want als je het gebruikt zoals voorgeschreven is er toch niks aan de hand? Pfff nou wij weten wel beter....

Weet je wat gek is Annie: waarom zeggen ze dan dat AD niet verslavend is? Je bent wel degelijk Fysiek afhankelijk  van een AD.
Mij is verteld dat dat is omdat de werking een stabiele dosis is en niet opgehoogd hoeft te worden. Ondertussen weten we dat ook de AD receptoren verzadigd raken en dat je dan moet overstappen naar een andere AD. Net zo verslavend dan toch? Waarom willen ze het daar wel ontkennen?
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei Kannietmeer:

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/02/18/verslaafd-aan-een-pilletje-voor-het-slapen-a1592642


Oke, Ik vind in mijn zoektocht ineens een voor mij nieuw artikel, en die maakt me woest omdat ik gewoon weer zie dat verslaving wordt gebruikt in plaats van afhankelijkheid. Voor mij maakt die aanvliegroute een enorm groot verschil. Wat vinden jullie hiervan?

@Cyclad58 @Robbin @Eleo31 @Annie87
 

 

Heftig artikel toch. Vooral het feit dat er maar zo weinig benzogebruikers zich melden voor afbouwen/afkicken valt mij op, al had ik het ergens ook wel verwacht. Alleen de dapperen doen pogingen om af te bouwen en te stoppen, de meesten kiezen voor de "veilige weg" van doorslikken. Jullie snappen hopelijk waarom ik veilige weg tussen aanhalingstekens plaats. 

Dan even terug naar de discussie tussen @Robbin en @Kannietmeer
Ik zou persoonlijk ook liever spreken van afhankelijkheid, ik vind verslaving in de meeste gevallen niet van toepassing. Wellicht een kwestie van interpretatie, maakt ook niet uit. 

Over flumazenil heb ik geen mening, behalve dat ook hierin de inzichten kunnen verschillen. 
Prima dat daarover de meningen verschillen, maar laten we elkaar vooral aanspreken op de inhoud en niet als persoon. Respecteer elkaars mening, ook al begrijp je het wellicht niet. 
Een pittige discussie is niet erg, prima zelfs, maar laten we elkaar niet bekritiseren. Just my two cents. 

 

bewerkt door Cyclad58
Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Kannietmeer:

Weet je wat gek is Annie: waarom zeggen ze dan dat AD niet verslavend is? Je bent wel degelijk Fysiek afhankelijk  van een AD.
Mij is verteld dat dat is omdat de werking een stabiele dosis is en niet opgehoogd hoeft te worden. Ondertussen weten we dat ook de AD receptoren verzadigd raken en dat je dan moet overstappen naar een andere AD. Net zo verslavend dan toch? Waarom willen ze het daar wel ontkennen?
 

Is ook raar in mijn optiek ook verslavend maar omdat er ook downregulatie optreedt maar dan op een andere manier waardoor je niet steeds meer nodig hebt. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 Bij AD treffen geen cravings op en hen je in principe ook niet steeds meer nodig voor het beste resultaat. Als je stopt krijg je vaak ellende, dus afhankelijkheid: jazeker. Als je het verslaving wilt noemen is het mij ook prima. Zowel bij benzo als bij AD is de ontwenning naar, dus overeenkomsten zijn er beslist.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei Annie87:

Is ook raar in mijn optiek ook verslavend maar omdat er ook downregulatie optreedt maar dan op een andere manier waardoor je niet steeds meer nodig hebt. 

 

 

15 uur geleden zei Cyclad58:

 Bij AD treffen geen cravings op en hen je in principe ook niet steeds meer nodig voor het beste resultaat. Als je stopt krijg je vaak ellende, dus afhankelijkheid: jazeker. Als je het verslaving wilt noemen is het mij ook prima. Zowel bij benzo als bij AD is de ontwenning naar, dus overeenkomsten zijn er beslist.

ik denk dat het dus hetzelfde is. Van beide middelen was ik afhankelijk.( geen craving of psychische steun aan)  Gewenning komt ook bij AD voor en dan worden mensen geswitched. Dit gebeurd bij meer dan 25% van de gebruikers, waaronder ikzelf. De psychiater zegt dan dat je een terugval hebt en dat je medicatie niet meer afdoende is:wacko:. Maar er bestaat dus een medische term voor: Tachyfilactie.  Mijn hele drama vanaf oktober 2016 had voorkomen kunnen worden als deze informatie direct wordt verstrekt bij de medicatie. Dan was ik of eerder gaan afbouwen, of had ik in ieder geval anders gekeken naar mijn klachten. Nu werd ik zonder aanleiding ineens doodziek en zwaar depressief, en werd me verteld dat ik een terugval had. De cijfers hierover kloppen dus ook van geen kant want wanneer je AD niet genoeg receptoren meer heeft om op te werken, ontstaan er ook ontwenningsverschijnselen. Dat vind ik wat anders dan een terugval.  Gek he, dat 50% van de mensen met een depressie een terugval hebben, en na een tweede periode zelfs 70% kans op een derde. Wist je dat dat niet het geval was in de periode voor de antidepressiva? Dat mensen alleen maar zieker en minder herstel laten zien sinds de AD?

Wat een zooitje

Wel is het zo dat benzo's een 'prettige werking hebben' vanaf de eerste inname binnen een korte tijd, dus daar zit natuurlijk een extra verslavend makende karakter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Kannietmeer:

 

ik denk dat het dus hetzelfde is. Van beide middelen was ik afhankelijk.( geen craving of psychische steun aan)  Gewenning komt ook bij AD voor en dan worden mensen geswitched. Dit gebeurd bij meer dan 25% van de gebruikers, waaronder ikzelf. De psychiater zegt dan dat je een terugval hebt en dat je medicatie niet meer afdoende is:wacko:. Maar er bestaat dus een medische term voor: Tachyfilactie.  Mijn hele drama vanaf oktober 2016 had voorkomen kunnen worden als deze informatie direct wordt verstrekt bij de medicatie. Dan was ik of eerder gaan afbouwen, of had ik in ieder geval anders gekeken naar mijn klachten. Nu werd ik zonder aanleiding ineens doodziek en zwaar depressief, en werd me verteld dat ik een terugval had. De cijfers hierover kloppen dus ook van geen kant want wanneer je AD niet genoeg receptoren meer heeft om op te werken, ontstaan er ook ontwenningsverschijnselen. Dat vind ik wat anders dan een terugval.  Gek he, dat 50% van de mensen met een depressie een terugval hebben, en na een tweede periode zelfs 70% kans op een derde. Wist je dat dat niet het geval was in de periode voor de antidepressiva? Dat mensen alleen maar zieker en minder herstel laten zien sinds de AD?

Wat een zooitje

Wel is het zo dat benzo's een 'prettige werking hebben' vanaf de eerste inname binnen een korte tijd, dus daar zit natuurlijk een extra verslavend makende karakter.

Ik geloof het meteen, ik vind de hele farmaceutische industrie een schande. Bij veel medicatie treedt downregulatie op. Ik vind AD rommel. Alle info wat ik heb gelezen alle docu’s die ik heb gezien (stuk of 5). Het gaat alleen maar om geld. Het heeft in alle aspecten invloed op mijn leven. Ik was doktersassistente en weet niet eens of ik straks wel mijn beroep normaal kan uitoefenen. Ik kijk zo anders tegen medici aan en medicijnen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 minuten geleden zei Annie87:

Ik geloof het meteen, ik vind de hele farmaceutische industrie een schande. Bij veel medicatie treedt downregulatie op. Ik vind AD rommel. Alle info wat ik heb gelezen alle docu’s die ik heb gezien (stuk of 5). Het gaat alleen maar om geld. Het heeft in alle aspecten invloed op mijn leven. Ik was doktersassistente en weet niet eens of ik straks wel mijn beroep normaal kan uitoefenen. Ik kijk zo anders tegen medici aan en medicijnen. 

Misschien toch je kennis omvormen en gaan werken in de alternatieve geneeskunde. Bij een integrale arts ofzo? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei Kannietmeer:

Misschien toch je kennis omvormen en gaan werken in de alternatieve geneeskunde. Bij een integrale arts ofzo? 

Heb ik idd aan zitten denken. Maar goed ik kan nu nog niet werken. Dus dat is dan weer voor later een zorg. Ik heb ook nog andere diploma’s zoals pedicure en schoonheidsspecialiste dus kan daar ook mee aan de slag. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei Annie87:

Heb ik idd aan zitten denken. Maar goed ik kan nu nog niet werken. Dus dat is dan weer voor later een zorg. Ik heb ook nog andere diploma’s zoals pedicure en schoonheidsspecialiste dus kan daar ook mee aan de slag. 

fijn dat je opties hebt. Geef jezelf maar alle ruimte eerst, dit komt later wel. :heart:

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...