Spring naar bijdragen

Dagboek Bilo


Bilo

Aanbevolen berichten

Hoi, het lijkt mij verstandig om een dagboek te beginnen. Met als doel advies te krijgen van anderen en tevens mijn gevoel/ ideeen na te lezen als ik het zwaar heb.

 

19 mei

Ik baal nog steeds dat ik vrijdag gedronken heb. Nu 2de dag erna en nog steeds een lichte kater. het is gewoon zonde om zo een mooi weekend door te brengen. Ik heb nog doelen als weer gaan daten, 10 kilo afvallen, meer sporten, klusjes in huis doen etc. En die stomme alcohol verpest dat. En het is niet meer in verhouding. Het enige wat het oplevert is een uur fijn en ontspannen voelen. Dat weegt niet op tegen het ongezonde element, de rare smsjes die ik stuur als ik dronken ben, de verspilling van geld eraan, het altijd moe voelen.

Ik heb het iig onderschat hoe ik het alcohol ritme ga doorbreken. ik dacht dat lukt me wel even. Niet dus. Dus ik zal goed beslagen ten ijs moeten komen. Wat ik in ieder geval niet meer ga doen is mezelf voorliegen. Zelfs vrijdag zei ik nog tegen mezelf " hou het gewoon bij 2 wijntjes, dan ben je ontspannen en gelukkig zonder ellende" . Pffffff, hoe vaak ga ik dat nog tegen mezelf zeggen? Het is inmiddels duidelijk datik dat niet kan; met mate drinken. Misschien ooit in de toekomst maar nu niet. Zelfde als de leugen " ja maar bilo, wijn is zo leuk en zo gezellig". Is gewoon niet waar. Eerste 3 wijntjes is leuk maar het merendeel van die avond kan ik me niet herinneren of voelde ik me *. Dus die zinnen ga ik niet meer in trappen. Morgen de zware derde dag; maar ik ga gewoon zo veel mogelijk dingen doen na het werk. als ik maar niet alleen thuis ga zitten. En dan even uitzoeken welke dingen bij mij werken

Ik merk gewoon dat ik een veel leuker mens ben naar mezelf en naar anderen als ik tijdje niet gedronken heb

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 minuten geleden zei bumperjim:

T spul niet in huis halen?

Was het maar zo makkelijk. Het gevecht in mijn hoofd begint al in de ochtend op de derde dag. Plus bier taxi rijdt hier, en twee straten verder een nacht winkel. Ik zal toch echt moeten gaan inzien dat alcohol mij alleen maar ellende brengt en niet in de leugens geloven die ik mezelf vertel. Het niet in huis hebben is helaas niet de belangrijkste factor. Ik zal echt even mijn gedrag, gevoel en gedachten totaal moeten bijsturen.

Maar als ik het niet in huis heb zal schelen, dus ik volg je advies

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je t niet in huis haalt, kan je t niet opdrinken. Das een dooddoener, maar je moet het jezelf zo makkelijk mogelijk maken. "Was het maar zo makkelijk" dat is PRECIES wat ik bedoel :) 

Ik werk met honden. Als je een hond een kunstje wil leren, moet je de eerste stap zo makkelijk maken dat het haast niet fout kan gaan. En dan flink belonen. Dan denkt de hond, hee das makkelijk verdiend, dat ga ik nog een keer doen. Maar als je direkt te veel wilt en je hond begrijpt het niet, dan is er alleen maar frustratie. 

Dat principe kan je ook op jezelf toepassen. Zo makkelijk mogelijk maken wil zeggen het spul zo ver mogelijk van je weg houden. Zeker niet in huis. Maar ook die nachtwinkel: spreek met jezelf af dat je er niet meer langs loopt. Dan loop jr maar een straatje om. Klinkt suf maar het hoort allemaal bij de taktiek. Biertaxi, als je daar het telefoonnummer van hebt: deleten. Als je mensen in je ongeving hebt die je kunnen steunen met stoppen, breng die op de hoogte en laat ze op je letten.  

Zo maak je alles klaar voor de nieuwe start in je leven. En vervolgens is het een kwestie van je aan je eigen afspraak houden. Niet meer in huis halen, niet meer naar de kroeg. Eerst helemaal de stekker eruit. Kappen met die verslaving. Niet teveel vooruit denken. Eerst vandaag niks drinken. En morgen komt morgen. 

Dit is de enige manier als je echt wilt stoppen. Als je zegt ik wil stoppen maar je haalt het toch in huis (en ik neem aan dat je nuchter bent als je het in huis haalt) dan is het dus niet duidelijk in je hoofd, dan ben je heel dubbel bezig. Stoppen is stoppen. Spreek het met jezelf af. 

Succes :) 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei bumperjim:

Ik werk met honden. Als je een hond een kunstje wil leren, moet je de eerste stap zo makkelijk maken dat het haast niet fout kan gaan. En dan flink belonen. Dan denkt de hond, hee das makkelijk verdiend, dat ga ik nog een keer doen. Maar als je direkt te veel wilt en je hond begrijpt het niet, dan is er alleen maar frustratie. 

 

Haha ik ben een enorme hondenliefhebber dus deze uitleg bevalt me wel. Dank je

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Etty:

Misschien kun je vandaag jezelf observeren en kijken waarom je denkt dat deze dag, de derde dag, zo zwaar voor je is. En waarom drank daar dan een oplossing voor lijkt.   Een notitieblok bij de hand en opschrijven wat je zoal denkt op zo'n dag.    Wat je voelt. Een soort ontdekkingstocht.  Zou je dat kunnen doen?   Het hoeft dus niet een fantastische dag te worden, een gewone derde dag.  Met als verschil dat je niet drinkt maar eens kijkt: wat gebeurt er eigenlijk allemaal?  Wat mis ik?  Als ik heel eerlijk naar mezelf ben, wat heb ik nodig? 

De eerste en tweede dag lukt het om van de wijn af te blijven.  De kater is er nog, en ook het besef: als ik zo doorga kan ik nooit mijn doelen bereiken.  Maar dan de derde dag, zo zwaar, wat maakt het zwaar?  Voelt het rot om alleen thuis te zijn?

Ga ik doen Etty. Erg bedankt voor je steun en advies

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei rapilos:

Hoe gaat het nu Bilo ?

Gisteren twee glazen wijn gedronken. Beter dan mijn normale twee flessen maar niet wat ik in gedachten had. Dus vind mezelf even een slappe zak.

Ik heb wel veel geleerd van mijn triggers en mijn gedachten. Straks na werk zal ik ze hier in mijn dagboek zetten. Maar wat ik eerder zei is waar, dit stoppen met alcohol is zwaarder dan ik dacht. Maar gaat mij wel lukken.

Erg bedankt voor je interesse

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 minuten geleden zei Ties:

Je bent geen slappe zak, je brein speelt spelletjes met je en jij wilt je probleem aanpakken dus je bent het tegenovergestelde van een slappe zak!!! 

Het is ook mega moeilijk, vanavond droog? 

ja vanavond en morgen geen alcohol. Maar dat is voor mij ook niet moeilijk. Heb nog kater dus moet niet aan alcohol denken. Het gaat mij om de 3de en 4de dag. En die slag heb ik nog niet gewonnen. Maar dat komt wel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 mei

Gisteren op mijn 3de dag helaas dus weer gedronken. Ik heb op Etty's aanraden toch eens mijn gedrag en gedachten bestudeerd en ze op papier gezet. Ik merk dat er een tweedeling is in lichamelijke en psychische verslaving. De lichamelijke verslaving zocht ervoor dat ik op de 3de dag gespannen en bijna trillend van adrenaline ben. mijn lichaam vraagt echt om alcohol en snakt naar die rust. Dus ook al drink ik niet elke dag is mijn lichaam zo gewend om op die 3de dag alcohol te krijgen.

Wat de psychische verslaving betreft viel het mij op hoe vaak wijn door mijn gedachten speelt en het rare is dat ik het zowel bij fijne als nare momenten heb. Bij nare begrijp ik; een vervelend gesprek waardoor je minder voelt op werk en wijn kan afleiding bieden en je beter laten voelen. Maar ook na een leuk moment gisteren op werk zoals een zonnetje dat doorbreekt, gesprekken over vakantie, een leuke meeting:..dan denk ik "dit moet ik vieren met wijn, het leven is zo leuk". Voor nu denk ik aan de volgende aanpak:

Lichamelijke verslaving: zit niets anders op dan hier doorheen te komen. Ik ga voortaan op de 3de/ 4de dag mijn sportspullen meenemen naar werk en dan meteen na werk naar de gym en fietsen en bewegen. Dan zal ik hopelijk ook wat van de spanning en adrenaline kwijt raken. Daarnaast heb ik wel de problematiek dat ik een angststoornis heb. Dat is met psychische verslaving geen problem. Maar omdat ik normaliter al vrij gespannen ben na een werkdag, wordt dat door die lichamelijke verslaving alleen maar versterkt. Dus dubbel gespannen. Ik ga er alles aan doen om deze week niet te drinken. Maar voor de zekerheid heb ik volgende week vrij genomen van werk. Dan kan ik mijn dagen erg ontspannend inrichten en in rust die lichamelijke verslaving opvangen. Tevens drink ik geen thee maar veel koffie. Dat zal ik eens gaan veranderen. Weet iemand wat een ontspannende thee is?

Psychische verslaving: ik zal mezelf moeten tegen blijven spreken. En ook cognitieve gedragstherapeutische oefeningen moeten opschrijven, Net zolang tot de kromme gedachten in mijn hoofd minder zijn. Nee, alcohol is helemaal niet leuk. Nee je wordt er niet vrolijk van (ja 1 uur waarna je je 48 uur slechter voelt), nee het ontspant niet, het verlamd, nee je mist niets als je niet drinkt etc etc. 

En vaak op dit forum blijven komen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Bilo,

Je bent er serieus mee bezig ADB te worden. Mooi.

Ik heb zelf veel baat gehad bij een online training van Novadic. Dat waren ook soort van cognitieve gedragsoefeningen. Er zijn meer instanties die dit soort trainingen aanbieden. Ik weet van mijn maatje dat Tactus dat ook doet. Het heeft mij veel inzichten gegeven en ook positief bijgedragen aan mijn herstel.

Succes!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei kruidenthee67:

Hoi Bilo,

Je bent er serieus mee bezig ADB te worden. Mooi.

Ik heb zelf veel baat gehad bij een online training van Novadic. Dat waren ook soort van cognitieve gedragsoefeningen. Er zijn meer instanties die dit soort trainingen aanbieden. Ik weet van mijn maatje dat Tactus dat ook doet. Het heeft mij veel inzichten gegeven en ook positief bijgedragen aan mijn herstel.

Succes!

 

Dank je. Ik ben nu begonnen aan online cursus bij newhealthcollective. Maar na een week moet ik bekennen dat ik die oefeningen wel erg basaal vind. Zulke voor de hand liggende vragen en bijna geen persoonlijk contact. Ik ga het nog even doorzetten en anders bij novadic kijken.

Gezien jouw naam kan je mij vast ook wel helpen met mijn thee vraag?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welke theevraag?

 

Ik heb de training gedaan in combi met gesprekken.

En had in eerste instantie erg veel weerstand tegen dat invullen...(dacht het allemaal wel te weten ;))

Dat basale lijkt me niet zo n probleem dus...maar kan me voorstellen dat persoonlijk contact wel handig is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei kruidenthee67:

Welke theevraag?

 

Ik heb de training gedaan in combi met gesprekken.

En had in eerste instantie erg veel weerstand tegen dat invullen...(dacht het allemaal wel te weten ;))

Dat basale lijkt me niet zo n probleem dus...maar kan me voorstellen dat persoonlijk contact wel handig is.

Oh wellicht heb je er dan overheen gelezen. Ik vroeg in mijn vorige post of iemand een goede thee kent die ik overdag kan drinken die ontspannend werkt. Ik ken valariaan thee maar dat lijkt me meer iets voor het slapen gaan. Alvast erg bedankt voor het meedenken.

Verder heb ik geen problemen met het invullen van dingen. Juist het repetitieve eraan werkt om je gedachten bij te sturen. Echter is het echte model achter cognitieve gedragstherapie erg uitgebreid met beschrijven van diverse stimuli, responses etc. Ik had verwacht zulke dingen in te vullen. Maar het enige is "wat dacht je, en wat deed je". En dat dan in 1 lijn. Ik had gehoopt wat dieper te gaan. Wellicht klinkt dat vreemd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Neuh...dat klinkt helemaal niet vreemd. Herkenbaar..daar zat ook mijn weerstand...je kunt voor jezelf natuurlijk ook gaan schrijven, naast dit traject, en daarin diepgang aanbrengen.  Voor mij was het zoeken van diepgang ook wel een valkuil. Juiste het 'eenvoudige' liet me veel zien.

Ik drink zelf van allerlei merken  de 'ontspannings theeën'... vraag me af of ze echt effect hebben. Maar vind ze ook lekker.

Valeriaan, en dan los uit natuurwinkel, heb ik ook wel eens gebruikt. Inderdaad om te ontspannen/slapen. Dat deed wel wat. Lavendel is ook ontspannend. Ik ben geen expert hoor, maar drink veel kruidenthee. Ik weet wel dat je kruidenthee niet meer dan twee koppen moet gebruiken anders gaat het juist het tegenovergestelde effect geven. Heb ik me laten vertellen, ben geen expert. Nu weer verse munt uit de tuin en gember schijfjes..lekker.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zit theine in thee = hetzelfde als cafeine, hoewel het langzamer vrijkomt in thee. In sommige thee zit er nogal veel van in (meer in zwarte dan in groene bv) en daarvan kan je 's avonds beter niet te veel of gewoon niet van drinken. Ik ben dol op sencha maar als ik op mn werk de hele dag sencha drink dan sta ik aan het eind vd dag helemaal strak. Das dus meer voor de ochtend.

Alternatief voor 's avonds is rooibos of inderdaad andere kruidenaftreksels dus niet van de theeplant. 

Eventueel kan je je theeblaadjes met heet water een aantal seconden doorspoelen voordat je er thee van zet, dan raak je de meeste theine kwijt, maar das ook een beetje zonde van de smaak :) 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei kruidenthee67:

Voor mij was het zoeken van diepgang ook wel een valkuil. Juiste het 'eenvoudige' liet me veel zien.

 

Valeriaan, en dan los uit natuurwinkel, heb ik ook wel eens gebruikt. Inderdaad om te ontspannen/slapen. Dat deed wel wat. Lavendel is ook ontspannend. 

 

 

Je hebt gelijk, dat kan inderdaad een valkuil zijn. Tegen jezelf schaak spelen win je nooit. Bedankt voor die tip.

Ik zal eens beginnen met goede rooibos thee. Een vriendin van mij zweert erbij. En daarna lavendel proberen.

Sowieso is het stoppen met 11 koppen koffie per dag al goed begin. Door de vermoeiende werking van mijn antidepressiva neem ik koffie. Maar ben beetje in doorgeslagen 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei bumperjim:

 

Alternatief voor 's avonds is rooibos of inderdaad andere kruidenaftreksels dus niet van de theeplant. 

 

Oh ik was even de theïne vergeten. Ja dan is rooibos inderdaad een goede optie. Bedankt voor het meedenken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben gewoon verschillende soorten thee eens gaan uitproberen en misschien is dat ook voor jou een goed idee. Het is op zichzelf al een leuke bezigheid. Na een tijdje zijn er bij mij een paar soorten overgebleven die ik afwisselend drink en waarvan sommige mijn voorkeur hebben op bepaalde tijden van de dag. Het wemelt van allerlei tips en adviezen als je ernaar gaat zoeken, maar wat goed aanslaat zal wel niet voor iedereen hetzelfde zijn.

Bij (online) begeleiding en cursussen ligt soms de nadruk vooral op de eerste periode (het minderen of stoppen dus) terwijl andere ook of vooral ingaan op de onderliggende zaken die je aan kunt pakken als vervolgtraject en als voorwaarde om de roer definitief om te kunnen gooien. Ik was en ben nog steeds erg tevreden over de online cursus van Petra Moes (te vinden op petramoes.nl). Die valt in de tweede categorie.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...