Spring naar bijdragen

Afbouwen Oxazepam


Mriek

Aanbevolen berichten

5 minuten geleden zei Bailey2703:

Ik slik al ruim 4 jaar dagelijks temazepam. Sinds vorige week krijg ik het opeens niet meer voorgeschreven van de huisarts. Hij zegt ik het al te lang slik en moet het verder maar uitzoeken (werking zou er toch al niet meer zijn). Maar mijn lichaam en geest denken hier anders over. Ik ben toch wel afhankelijk geworden! Ik slaap nu al bijna een week niet meer. Hooguit 2 uurtjes per nacht. Paniek en zweten. Huisarts geloofd niet in afbouwen, maar dat mij lijkt juist dus heel onverstandig...Hoelang moet ik dit volhouden voordat ik uberhaupt weer een paar uurtjes slaap. 

Ben echt radeloos ;(

Wat je huisarts doet kan echt niet. Hij laat je cold turkey stoppen met een benzo die je 4 jaar dagelijks geslikt hebt. 

Ik begrijp goed dat je zweetaanvallen krijgt, paniek ervaart en niet meer kan slapen. Dat zijn regelrechte ontwenningsverschijnselen die grotendeels kunnen worden voorkomen als je langzaam afbouwt. 

Sterkte!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Bailey2703:

begon met 1 tot 2 keer per week. Maar na half jaar dagelijks 20 mg door traumatische scheiding. Al snel gewenning. Ben er totaal niet suf of neerslachtig van. Ik slaap er meestal hoogstens 5 uurtjes op en ben daar weer helemaal fit. Kan niet begrijpen dat de huisarts zomaar kan stoppen met voorschrijven!! Ik kan pas over 2 weken bij hem terecht. Maar wat moet ik in de tussentijd doen....

 

Ik vind het prima dat je huisarts meent  dat je moet stoppen. Wat ik niet begrijp is dat hij je niet wil laten afbouwen. Dat is echt een risico dat een huisarts nooit mag lopen met een patiënt. Kun je niet eerder terecht bij je huisarts of eventueel een andere huisarts bezoeken? Je moet echt aandringen  op een rustige afbouw 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Cyclad58:

Ik vind het prima dat je huisarts meent  dat je moet stoppen. Wat ik niet begrijp is dat hij je niet wil laten afbouwen. Dat is echt een risico dat een huisarts nooit mag lopen met een patiënt. Kun je niet eerder terecht bij je huisarts of eventueel een andere huisarts bezoeken? Je moet echt aandringen  op een rustige afbouw 

Ik had niet het idee dat ik serieus werd genomen door de assistente. Ik moest het zelf maar met de huisarts overleggen, want ik heb het zelf te lang laten duren. Ik vond het inderdaad ook wel prima zo...Ga morgen maar weer proberen erdoorheen te komen. Ik moet ook gewoon werken, maar zo kan ik niet functioneren. Ben heel kortaf en huilerig.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Bailey2703:

Ik had niet het idee dat ik serieus werd genomen door de assistente. Ik moest het zelf maar met de huisarts overleggen, want ik heb het zelf te lang laten duren. Ik vond het inderdaad ook wel prima zo...Ga morgen maar weer proberen erdoorheen te komen. Ik moet ook gewoon werken, maar zo kan ik niet functioneren. Ben heel kortaf en huilerig.

 

Hoi @Bailey2703, nog van harte welkom op dit forum! Ik antwoord nu even uitgebreider, achter de laptop toch gemakkelijker dan op een GSM.

Ja, je moet echt teruggaan en aangeven dat je dit niet trekt en allerklei klachten krijgt die je je nachtrust en je functioneren belemmeren. Dat kan en mag niet de bedoeling zijn! 
Wat de opties zijn:
- de Temazepam via een langzaam schema afbouwen. Zoek eens naar het Ashton Manual, daarvan is ook een Nederlandse versie en wordt als de benzobijbel beschouwd. 
- beter is het om de Temazepam om te zetten naar Diazepam. Equivalent voor 20 mg Temazepam is 10 mg Diazepam. Temazepam is kortwerkend, Diazepam verblijft veel langer in je systeem en is daardoor gemakkelijker om af te bouwen. Bovendien is Diazepam in tabletten van 2 mg te verkrijgen en daarmee beter te doseren dan Temazepam. Degene die met Diazepam hebben afgebouwd hebben daar goede ervaringen mee. De klachten zijn er dan ook wel, maar beter hanteerbaar en milder.

Ik wil je ook uitnodigen mee te praten met lotgenoten en ervaringsdeskundigen in onze dagelijkse huiskamer.  Je vindt de huiskamer onder Ditjes datjes en Dagdraad. 
Veel sterkte!

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 minuten geleden zei Cyclad58:

Hoi @Bailey2703, nog van harte welkom op dit forum! Ik antwoord nu even uitgebreider, achter de laptop toch gemakkelijker dan op een GSM.

Ja, je moet echt teruggaan en aangeven dat je dit niet trekt en allerklei klachten krijgt die je je nachtrust en je functioneren belemmeren. Dat kan en mag niet de bedoeling zijn! 
Wat de opties zijn:
- de Temazepam via een langzaam schema afbouwen. Zoek eens naar het Ashton Manual, daarvan is ook een Nederlandse versie en wordt als de benzobijbel beschouwd. 
- beter is het om de Temazepam om te zetten naar Diazepam. Equivalent voor 20 mg Temazepam is 10 mg Diazepam. Temazepam is kortwerkend, Diazepam verblijft veel langer in je systeem en is daardoor gemakkelijker om af te bouwen. Bovendien is Diazepam in tabletten van 2 mg te verkrijgen en daarmee beter te doseren dan Temazepam. Degene die met Diazepam hebben afgebouwd hebben daar goede ervaringen mee. De klachten zijn er dan ook wel, maar beter hanteerbaar en milder.

Ik wil je ook uitnodigen mee te praten met lotgenoten en ervaringsdeskundigen in onze dagelijkse huiskamer.  Je vindt de huiskamer onder Ditjes datjes en Dagdraad. 
Veel sterkte!

 

 

Dank voor je reactie Cyclad58!

Ik ben morgen precies een week verplicht cold turkey afgekickt. Heeft het dan nog zin om over te stappen op de Diazepam? en dat ik daar dan weer van moet afkicken...Ik wel een strip oxazepam in huis, maar dat doet heel weinig bij mij...eigenlijk merk ik daar helemaal niks van!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Bailey2703:

Dank voor je reactie Cyclad58!

Ik ben morgen precies een week verplicht cold turkey afgekickt. Heeft het dan nog zin om over te stappen op de Diazepam? en dat ik daar dan weer van moet afkicken...Ik wel een strip oxazepam in huis, maar dat doet heel weinig bij mij...eigenlijk merk ik daar helemaal niks van!

Oxazepam is lichter dan Temazepam. Slik je de Oxazepam nu? Omzetten naar Diazepam kan zeker. In feite is dat een soort herinstallatie, maar als je nu heel veel klachten ervaart geeft je dat wel weer meer rust en kun je gestaag afbouwen. Ik zou het zeker bespreken met je arts! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Cyclad58:

Oxazepam is lichter dan Temazepam. Slik je de Oxazepam nu? Omzetten naar Diazepam kan zeker. In feite is dat een soort herinstallatie, maar als je nu heel veel klachten ervaart geeft je dat wel weer meer rust en kun je gestaag afbouwen. Ik zou het zeker bespreken met je arts! 

Nee, ik slikte alleen Temazepam. Had wel een strip Oxazepam van een vriendin gekregen. Strip Oxazepam is overigens nu al 3 maanden over de datum hahah. Heb het geprobeerd maar merkte er helemaal niks van (vriendin slaapt er wel heerlijk op). 

bewerkt door Bailey2703
aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Bailey2703:

Nee, ik slikte alleen Temazepam. Had wel een strip Oxazepam van een vriendin gekregen. Strip Oxazepam is overigens nu al 3 maanden over de datum hahah. Heb het geprobeerd maar merkte er helemaal niks van (vriendin slaapt er wel heerlijk op). 

Haha, dan inderdaad maar niet meer innemen.  :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Bailey2703:

is Diazepam vergelijkbaar met Oxazepam? 

Ja en nee. Het zijn allebei kalmeringsmiddelen, maar Oxazepam heeft een korte halfwaardetijd en Diazepam een veel langere. Bovendien metaboliseert (omzetting in stofwisseling) Diazepam en Oxazepam niet. Diazepam stapelt door de lange halfwaardetijd, Oxazepam is vrij snel weer uit je lichaam en systeem. Om die reden is afbouwen van Oxazepam veel lastiger dan van Diazepam. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei Cyclad58:

Ja en nee. Het zijn allebei kalmeringsmiddelen, maar Oxazepam heeft een korte halfwaardetijd en Diazepam een veel langere. Bovendien metaboliseert (omzetting in stofwisseling) Diazepam en Oxazepam niet. Diazepam stapelt door de lange halfwaardetijd, Oxazepam is vrij snel weer uit je lichaam en systeem. Om die reden is afbouwen van Oxazepam veel lastiger dan van Diazepam. 

Lastig hoor zo noodgedwongen afkicken en er geen goede begeleiding bij te krijgen. Voel me heel machteloos. Hoop dat ik idd in aanmerking kom voor Diazepam en dat het werkt! Vooralsnog zie ik alweer als een berg op tegen bedtijd ;((. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

52 minuten geleden zei Bailey2703:

Lastig hoor zo noodgedwongen afkicken en er geen goede begeleiding bij te krijgen. Voel me heel machteloos. Hoop dat ik idd in aanmerking kom voor Diazepam en dat het werkt! Vooralsnog zie ik alweer als een berg op tegen bedtijd ;((. 

hetis niet alleen lastig, het is echt tegen de regels. Je arts handelt echt raar door je een cold turkey te geven. Ik vraag me werkelijk af wat de reden daarachter is.  

Wat @Cyclad58 adviseert, sluit ik me wel bij aan. Ga terug naar de huisarts en vraag om begeleiding en vertel deze je klachten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben vanmiddag bij de huisarts geweest. Zij dacht dat mijn klachten door spanning kwamen. Ik zei: Nee, het zijn ontwenningsklachten! Ik hou me ook bij mijn/dit gevoel en mening. Spanning kan wel de ontwenningsklachten wat verergeren natuurlijk, dan wanneer je je heel ontspannen enz. voelt.

Ik had zelf bedacht met twee kwartjes oxa per dag af te bouwen. Huisarts dacht iets hoger, maar ging toch voor mijn idee.

Nu een week en dan nog een week een kwart. Hoop dat het lukt want ik voel me erg beroerd. Ook hele heftige hoofdpijn, lijkt migraine, duizelig en misselijk, enz.

Bailey, ik zou ook echt met de huisarts in overleg gaan voor een goede afbouw. Heb je naast niet slapen nog meer  klachten van ontwenning? Het kan zijn dat het niet slapen een rebound effect is en vanzelf weer goed komt. Daar moet je dan weer even doorheen. Heb je veel last van vanalles dan rustig afbouwen en eventueel overstappen op Diazepam. Maar je bent al een week gestopt lees ik?  Sterkte ook!

Cyclad, hoe is jouw eigen situatie nu? Je geeft i.i.g goede adviezen en steun. Bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha @Moedig, wat fijn dat je huisarts met jouw afbouwvoorstel instemt. Het gaat je lukken! 

Ik heb in 2017 na 2 maanden Lorazepam 4 mg afgebouwd, rond 2017 was ik daarvan af. In maart  2019 door rottige omstandigheden 3 weken Oxazepam gehad. Dat herft me teruggeworpen, maar het kon niet anders. Ik kreeg de Lora destijds omdat ik verkeerd reageerde op Paroxetine. Heb gewoon pech gehad. Ben nog niet helemaal de oude, maar het gaat beter en ik eerk ook weer 6 uur per dag. Al met al mag ik niet mopperen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Cyclad58:

Ha @Moedig, wat fijn dat je huisarts met jouw afbouwvoorstel instemt. Het gaat je lukken! 

Ik heb in 2017 na 2 maanden Lorazepam 4 mg afgebouwd, rond 2017 was ik daarvan af. In maart  2019 door rottige omstandigheden 3 weken Oxazepam gehad. Dat herft me teruggeworpen, maar het kon niet anders. Ik kreeg de Lora destijds omdat ik verkeerd reageerde op Paroxetine. Heb gewoon pech gehad. Ben nog niet helemaal de oude, maar het gaat beter en ik eerk ook weer 6 uur per dag. Al met al mag ik niet mopperen. 

Heb jij de Lorazepam in 2 maanden afgebouwd? Want dat is toch wel een wat sterkere benzo?

En hoe ging dat met de 3 weken Oxa? Soms vangt de AD de ontwenning van benzo's wat op, maar dat was bij jou dus niet het geval. Heb je nog steeds een AD?

Goed dat je 6 uur per dag werkt !

In het verleden liep het bij mij helemaal verkeerd met alle medicatie die ik had gekregen. Eerst een hele tijd Oxazepam. Moest om de vier uur wat nemen om de intervallen te overbruggen, want dan kreeg ik al last van onttrekking. Van psychiater eerst Promethazine (tegen prikkels) erbij en daarna Citalopram (AD). Toen moest ik van de psychiater de Oxa cold turkey stoppen. Had ook nog Flurazepam voor de nacht en maagbeschermers. Ik dacht dat ik gek werd. Want van de AD opstarten had ik ook erg veel last. En tegelijkertijd de oxa moeten stoppen.

Ik vergeet nog dat ik toen ook nog alprazolam erbij kreeg. Ik kreeg door deze combinaties last van angstaanvallen en was zwaar overbelast. Toen gaven ze me de diagnose angststoornis. De omgekeerde wereld, want die angstklachten kwamen van de medicatie. Fijn die hulpverlening!

Nu hoop ik er weer snel vanaf te zijn.

bewerkt door Moedig
aanvullen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het erge is ook nog dat ik de eerste keer oxa kreeg voor eczeem. Na allerlei crèmepjes, enz. wat niet hielp, zei de huisarts dan zal het wel van de spanning zijn en schreef 2 x daags oxazepam voor. Zo is mijn Benzo verhaal begonnen. Vreselijk achteraf gezien. Maar toen was ik nog helemaal onwetend en vertrouwde natuurlijk op de artsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Moedig:

Heb jij de Lorazepam in 2 maanden afgebouwd? Want dat is toch wel een wat sterkere benzo?

En hoe ging dat met de 3 weken Oxa? Soms vangt de AD de ontwenning van benzo's wat op, maar dat was bij jou dus niet het geval. Heb je nog steeds een AD?

Goed dat je 6 uur per dag werkt !

In het verleden liep het bij mij helemaal verkeerd met alle medicatie die ik had gekregen. Eerst een hele tijd Oxazepam. Moest om de vier uur wat nemen om de intervallen te overbruggen, want dan kreeg ik al last van onttrekking. Van psychiater eerst Promethazine (tegen prikkels) erbij en daarna Citalopram (AD). Toen moest ik van de psychiater de Oxa cold turkey stoppen. Had ook nog Flurazepam voor de nacht en maagbeschermers. Ik dacht dat ik gek werd. Want van de AD opstarten had ik ook erg veel last. En tegelijkertijd de oxa moeten stoppen.

Ik vergeet nog dat ik toen ook nog alprazolam erbij kreeg. Ik kreeg door deze combinaties last van angstaanvallen en was zwaar overbelast. Toen gaven ze me de diagnose angststoornis. De omgekeerde wereld, want die angstklachten kwamen van de medicatie. Fijn die hulpverlening!

Nu hoop ik er weer snel vanaf te zijn.

Nee, ik heb de Lorazepam 2 maanden geslikt, daarna ben ik gaan afbouwen. Dat heeft alles bij elkaar zo'n 11 maanden geduurd.
ik heb nu nog paroxetine 20 mg en 25 mg Quetiapine. Of dat wat doet weet ik niet goed.
De 3 weken Oxa leken goed te gaan, (was in maart na een rotperiode) maar daar ben ik nu niet meer zeker van. Het jojoot bij mij heel erg. Soms gaat het weken prima, en dan ineens helemaal niet meer. Vannacht ook heel slecht geslapen en je wilt niet weten hoe ik me nu voel.

Ik heb de diagnose angststoornis ook gekregen, maar kan er niets mee.  Op goede dagen ken ik totaal geen angst, op slechte dagen slaat de onrust toe. Is dat ontwenning? Zeg het maar. 
Heb je de Citalopram en Promethazine nog steeds? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Cyclad58:

Nee, ik heb de Lorazepam 2 maanden geslikt, daarna ben ik gaan afbouwen. Dat heeft alles bij elkaar zo'n 11 maanden geduurd.
ik heb nu nog paroxetine 20 mg en 25 mg Quetiapine. Of dat wat doet weet ik niet goed.
De 3 weken Oxa leken goed te gaan, (was in maart na een rotperiode) maar daar ben ik nu niet meer zeker van. Het jojoot bij mij heel erg. Soms gaat het weken prima, en dan ineens helemaal niet meer. Vannacht ook heel slecht geslapen en je wilt niet weten hoe ik me nu voel.

Ik heb de diagnose angststoornis ook gekregen, maar kan er niets mee.  Op goede dagen ken ik totaal geen angst, op slechte dagen slaat de onrust toe. Is dat ontwenning? Zeg het maar. 
Heb je de Citalopram en Promethazine nog steeds? 

Dan heb jij ook een lange afbouwperiode gehad, wat een ellende he. Heeft iemand jou daarbij begeleid?

Heb jij de Quetiapine om te slapen? En hoefde je de Oxa niet af te bouwen?

Ze geven nogal snel de diagnose angsstoornis. maar bij mij klopt het niet want ik kreeg angst door de ontwenningsverschijnselen van de benzo's. Eigenlijk maakt dat steeds mij hele lijf van slag.

En soms moeten ze die diagnose geven voor de verzekering om een vergoeding te krijgen.

Nee, de Citalopram heb ik zelf afgebouwd omdat de huisarts die ik toen had er ook weer niets van af wist. Heb ik eigenlijk ook veel te snel gedaan achterf gezien.

En de Promethazine daar kon ik zo meer stoppen, dat is een soort anti-allergie middel en daar wordt je wat rustiger van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Moedig:

Dan heb jij ook een lange afbouwperiode gehad, wat een ellende he. Heeft iemand jou daarbij begeleid?

Heb jij de Quetiapine om te slapen? En hoefde je de Oxa niet af te bouwen?

Ze geven nogal snel de diagnose angsstoornis. maar bij mij klopt het niet want ik kreeg angst door de ontwenningsverschijnselen van de benzo's. Eigenlijk maakt dat steeds mij hele lijf van slag.

En soms moeten ze die diagnose geven voor de verzekering om een vergoeding te krijgen.

Nee, de Citalopram heb ik zelf afgebouwd omdat de huisarts die ik toen had er ook weer niets van af wist. Heb ik eigenlijk ook veel te snel gedaan achterf gezien.

En de Promethazine daar kon ik zo meer stoppen, dat is een soort anti-allergie middel en daar wordt je wat rustiger van.

In  de huiskamer van 18-7 heb ik mijn verslagje gezet van mijn bezoek aan GGZ. Ik heb ook geen angststoornis (ben in principe nergens bang voor) op zich, maar heb wel anticipatieangst voor hetgeen in mijn lichaam gebeurt, vooral als ik slecht slaap. 

De Quetiapine heb ik om te slapen, maar dat doet niet veel meer. De Oxa hoefde ik niet af te bouwen, maar heb ik wel gedaan: 1e week 3 x10mg, 2e week 2 x 10 mg en derde week 10 mg. 

Tijdens de afbouwperiode ben ik vooral begeleid hier op het forum en formeel bij GGZ. Ik heb heel veel gehad aan de adviezen hier, vooral van @Kannietmeer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Moedig:

Het erge is ook nog dat ik de eerste keer oxa kreeg voor eczeem. Na allerlei crèmepjes, enz. wat niet hielp, zei de huisarts dan zal het wel van de spanning zijn en schreef 2 x daags oxazepam voor. Zo is mijn Benzo verhaal begonnen. Vreselijk achteraf gezien. Maar toen was ik nog helemaal onwetend en vertrouwde natuurlijk op de artsen.

nee......!!!!!:huh::mellow::blink:
Dat je zo in deze ellende verzeild bent geraakt is weer zo'n geweldig bewijs dat het niets met de mens of voorgaande klachten te maken heeft, maar alles te maken heeft met de schade die benzo's aanrichten in je lichaam. De gevolgen zijn groot.
Wat een verschrikking zeg!

Lieve moedig, ik wil voor de lange termijn onderzoeken of we samen een rechtzaak zouden kunnen starten, of in ieder geval onze krachten kunnen bundelen om zo verandering te brengen in deze gang van zaken. Zou jij bereid zijn je verhaal te doen en hier aan mee te werken? ( kan nog heel lang duren voordat ik zover ben misschien, maar ik vraag het maar gewoon alvast) Als je je verhaal op een dag officieel zou willen delen, dan zou je alvast je medische dossiers kunnen opvragen.

Verhalen als de jouwe hebben we hierin juist nodig, omdat wanneer mensen eerst al antidepressiva slikten, verbergen artsen zich achter het verhaal dat die gewoon al deze klachten al hadden en dat het uit een 'ziek' brein voortkomt. In jou geval is het duidelijk aantoonbaar dat de ontwenningsverschijnselen los staan van je oorspronkelijke klachten en  volledig toe te wijzen zijn aan de benzo's.

Denk je erover om over te stappen naar Diazepam , als je dokter dat toelaat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Cyclad58:

Nee, ik heb de Lorazepam 2 maanden geslikt, daarna ben ik gaan afbouwen. Dat heeft alles bij elkaar zo'n 11 maanden geduurd.
ik heb nu nog paroxetine 20 mg en 25 mg Quetiapine. Of dat wat doet weet ik niet goed.
De 3 weken Oxa leken goed te gaan, (was in maart na een rotperiode) maar daar ben ik nu niet meer zeker van. Het jojoot bij mij heel erg. Soms gaat het weken prima, en dan ineens helemaal niet meer. Vannacht ook heel slecht geslapen en je wilt niet weten hoe ik me nu voel.

Ik heb de diagnose angststoornis ook gekregen, maar kan er niets mee.  Op goede dagen ken ik totaal geen angst, op slechte dagen slaat de onrust toe. Is dat ontwenning? Zeg het maar. 
Heb je de Citalopram en Promethazine nog steeds? 

Het is echt wel duidelijk dat je geen angststoornis hebt voor mij, maar een lichamelijk verstoring. Benzo's zorgen voor het meest grillige helingsproces dat er is, en daardoor is het ook zo verwarrend en ongrijpbaar. Maar met alle verhalen van iedereen naast elkaar is het zo duidelijk te zien, dat dit steeds weer voorkomt en erg lang kan aanhouden.
Jou genezing is in mijn ogen nog niet compleet. Daarnaast is het ook nog eens zo dat ik geloof dat het ons zenuwstelsel zo heeft aangetast, dat het overgevoelig blijft reageren, ook als we al een behoorlijke tijd ( zeg jaren) weer goed en functioneel zijn en nergens last van lijken te hebben. Jennifer Leigh en Don Killian, twee grote strijders in de benzo communicty, hebben beiden na jaren gezond te zijn geweest een enorme terugslag gehad. Puur vanuit het centraalzenuwstelsel getriggerd. Waarom dat gebeurd weet ik niet, maar het bewijst voor mij dat de kwetsbaarheid nog steeds aanwezig was. 
Mogelijk blijft de kwetsbaarheid ook echt in het lichaam sluimeren. Misschien voor iedereen, misschien alleen voor een paar.... we weten het niet zonder onderzoek en zo'n onderzoek gaat er voorlopig niet komen.

Weet jij van jezelf wat je kan doen als je slecht geslapen hebt? Welke activiteiten helpen dan om je stemming te verbeteren? Welke activiteiten moet je mijden? Welke activiteiten geven je normaal gesproken energie?  Ik weet voor mijzelf dat er dingen zijn die ik kan doen, maar soms werken die ook niet, of heb ik er simpel wel de energie niet voor, dus ik ben gewoon benieuwd hoe jij jezelf in kaart hebt daarmee. Soms vergeet ik dat ik het fijn vind om even te kleuren bijvoorbeeld. Ik moet die dingen echt helder voor mijzelf hebben in tijden dat het even niet gaat.
Heb jij zoiets voor jezelf?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Kannietmeer:

nee......!!!!!:huh::mellow::blink:
Dat je zo in deze ellende verzeild bent geraakt is weer zo'n geweldig bewijs dat het niets met de mens of voorgaande klachten te maken heeft, maar alles te maken heeft met de schade die benzo's aanrichten in je lichaam. De gevolgen zijn groot.
Wat een verschrikking zeg!

Lieve moedig, ik wil voor de lange termijn onderzoeken of we samen een rechtzaak zouden kunnen starten, of in ieder geval onze krachten kunnen bundelen om zo verandering te brengen in deze gang van zaken. Zou jij bereid zijn je verhaal te doen en hier aan mee te werken? ( kan nog heel lang duren voordat ik zover ben misschien, maar ik vraag het maar gewoon alvast) Als je je verhaal op een dag officieel zou willen delen, dan zou je alvast je medische dossiers kunnen opvragen.

Verhalen als de jouwe hebben we hierin juist nodig, omdat wanneer mensen eerst al antidepressiva slikten, verbergen artsen zich achter het verhaal dat die gewoon al deze klachten al hadden en dat het uit een 'ziek' brein voortkomt. In jou geval is het duidelijk aantoonbaar dat de ontwenningsverschijnselen los staan van je oorspronkelijke klachten en  volledig toe te wijzen zijn aan de benzo's.

Denk je erover om over te stappen naar Diazepam , als je dokter dat toelaat?

Beste Kannietmeer, ik ga niet aan de slag met een rechtszaak. Ik heb al zoveel energie gestoken in klachten en gesprekken met artsen, hulpverleners en instanties over het onbegrip en tekort aan kennis over benzodiazepines. Ik heb daar geen energie meer voor. Terwijl ik het zeker belangrijk vind dat er meer onderzoek komt en hulpverleners beter op de hoogte worden gesteld van die ontwenningsverschijnselen.

Want eigenlijk mijn nieuwe huisarts, toen ik zei nu te willen gaan afbouwen met de oxa omdat ik me er weer slecht door ga voelen, zei ook meteen als eerste reactie dat ze dacht dat de klachten van spanningen kwamen. Het lijkt wel of ze er niet aan willen dat die benzo's allerlei bijwerkingen hebben. Nou lijken de klachten van afbouw en angst en paniek, en burnout wel veel op elkaar dus dat maakt het ook wel moeilijk. Maar het is toch van belang dat je serieus genomen wordt en er geluisterd wordt, hoe moeilijk dat blijkbaar ook is voor een arts.

Zelfs een ontwenningskliniek en Eric Paling heb ik moeten overtuigen. Ze wisten niet wat ze met me aan moesten met deze klachten. Later is Eric Paling daar op teruggekomen en is informatie gaan zoeken en later onderzoek gaan doen, gelukkig. Dus het is knokken. En fijn dat er hier op het forum mensen ook deze ervaringen herkennen. Want het is een eenzaam gevoel als je maar steeds niet gehoord wordt. En ook niet door de buitenwereld, vrienden en kennissen begrijpen er helemaal niks van en denken dat je je aanstelt.

En ik heb besloten te gaan afbouwen met de oxa zelf. Neem nu 2 x daags 2,5 mg een week (of twee indien nodig) en dan nog 1 a 2 weken 1 x 2,5 mg (een kwart).

Bij de omzetting naar diazepam krijg je ook eerst wat meer last.

En de laatste keer bouwde ik af met diazepam en dat heeft 6 maanden geduurd. En ben ik echt zes maanden en daarna nog een tijdje ook heeeeel ziek geweest (was ook combinatie met burnout, dus heel erg uitgeput). Nu hoop ik wat korter last te hebben, maar wel een wat lastigere afbouw vanwege de halfwaardetijd. Ga het proberen.

bewerkt door Moedig
toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Kannietmeer:

Het is echt wel duidelijk dat je geen angststoornis hebt voor mij, maar een lichamelijk verstoring. Benzo's zorgen voor het meest grillige helingsproces dat er is, en daardoor is het ook zo verwarrend en ongrijpbaar. Maar met alle verhalen van iedereen naast elkaar is het zo duidelijk te zien, dat dit steeds weer voorkomt en erg lang kan aanhouden.
Jou genezing is in mijn ogen nog niet compleet. Daarnaast is het ook nog eens zo dat ik geloof dat het ons zenuwstelsel zo heeft aangetast, dat het overgevoelig blijft reageren, ook als we al een behoorlijke tijd ( zeg jaren) weer goed en functioneel zijn en nergens last van lijken te hebben. Jennifer Leigh en Don Killian, twee grote strijders in de benzo communicty, hebben beiden na jaren gezond te zijn geweest een enorme terugslag gehad. Puur vanuit het centraalzenuwstelsel getriggerd. Waarom dat gebeurd weet ik niet, maar het bewijst voor mij dat de kwetsbaarheid nog steeds aanwezig was. 
Mogelijk blijft de kwetsbaarheid ook echt in het lichaam sluimeren. Misschien voor iedereen, misschien alleen voor een paar.... we weten het niet zonder onderzoek en zo'n onderzoek gaat er voorlopig niet komen.

Weet jij van jezelf wat je kan doen als je slecht geslapen hebt? Welke activiteiten helpen dan om je stemming te verbeteren? Welke activiteiten moet je mijden? Welke activiteiten geven je normaal gesproken energie?  Ik weet voor mijzelf dat er dingen zijn die ik kan doen, maar soms werken die ook niet, of heb ik er simpel wel de energie niet voor, dus ik ben gewoon benieuwd hoe jij jezelf in kaart hebt daarmee. Soms vergeet ik dat ik het fijn vind om even te kleuren bijvoorbeeld. Ik moet die dingen echt helder voor mijzelf hebben in tijden dat het even niet gaat.
Heb jij zoiets voor jezelf?

Wat jij zegt over Jennifer Leigh en Don Killian bewijst dat het inderdaad mogelijk is dat de ontwenning ook bij mij nog en zeer grote rol speelt. Toch weet ik dat ik niet goed omga met vooral het slechte slapen, ik moet dat accepteren maar dat lukt me klaarblijkelijk niet (altijd). 
Er was op zich geen trigger voor, ik ben me ook niet bewust van enige stress die mij parten speelt. 

's Nachts kan ik eigenlijk niet veel meer dan blijven liggen. Uit bed heb ik wel geprobeerd, maar lezen of TV kijken of puzzelen is dan niet rustgevend.

Overdag helpt hardlopen of fietsen wel, of muziek luisteren of wat klooien op internet. Soms ook tuinieren. En ik heb natuurlijk mijn werk! 
Wat ik moet mijden weet ik ook: snoepen/snacken in de avond en toch ook koffie drinken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Moedig:

 

Want eigenlijk mijn nieuwe huisarts, toen ik zei nu te willen gaan afbouwen met de oxa omdat ik me er weer slecht door ga voelen, zei ook meteen als eerste reactie dat ze dacht dat de klachten van spanningen kwamen. Het lijkt wel of ze er niet aan willen dat die benzo's allerlei bijwerkingen hebben. Nou lijken de klachten van afbouw en angst en paniek, en burnout wel veel op elkaar dus dat maakt het ook wel moeilijk. Maar het is toch van belang dat je serieus genomen wordt en er geluisterd 

Helemaal waar. Voor een arts is een burnout of een angststoornis een stuk veiliger dan de schimmige jungle van de benzo's. 
Volledig eens dat je als patiënt serieus moet worden genomen en er is inmiddels al genoeg informatie over benzo ontwenning te vinden , dus een arts mag daar echt zijn of haar ogen niet meer voor sluiten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...