Spring naar bijdragen

Donderdag 9 mei 2019


Aanbevolen berichten

Lieve mensen,

Ik hoop dat jullie beter hebben geslapen dan ik. Gelukkig kan ik het soms overdag nog even bijwerken (toevallig vandaag in ieder geval wel ruimte). 
Hoe is het met jullie allemaal vandaag? Ik weet dat jullie niet allemaal even lekker gaan, dus vanuit Rotterdam een warme knuffel en aanmoediging. Het gaat echt goedkomen en je al je weer normaal voelen op een dag. We weten dat we soms lang moeten wachten, maar bedenk maar dat deze dag, net als die van gisteren ook voorbij zal gaan, en dit gaat net zo lang door totdat je bij je gezonde zelf terug bent.  Ik kom straks weer even checken hoe het met jullie is. :heart:

Goedemorgen Gifs
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemiddag! Ik heb duidelijk een griepje er bovenop opgelopen, misselijk, verkouden etcetera. Ik denk niet dat ik verder als de bank ga komen vandaag, misschien een klein wandelingetje vanmiddag. @Bianca78 je kan het niet meer terugdraaien, dus accepteren en weer verder gaan waar je gebleven was ;). @doorbijter heel veel succes en ben benieuwd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Kannietmeer bedankt voor je warme knuffel ^_^ altijd fijn... Hopelijk slaap je aankomende nacht beter! Ook een warme knuffel voor jou x

@Bianca78 wat vervelend, snap dat je baalt... Maar niks aan te doen en idd gewoon verder gaan waar je was gebleven... Sterkte 

@doorbijter Ik las al dat het niet zo best met je gaat :( ik hoop echt van harte dat je nu de hulp krijgt die je wilt en verdient! Succes en een dikke knuffel 

@Robbin He vervelend! Veel beterschap :rose:

Ik vraag me ook af hoe het met @Annie87 is... Hou vol kanjer x 

Na een iets betere nacht wel een lekker duf hoofd... Het lijkt soms wel hoe langer ik slaap hoe duffer ik ben ;) Vanmorgen naar de psycholoog geweest en net een stuk gewandeld met mijn hond. Nu even op de bank met de pootjes omhoog :) Gisteravond zat ik voetbal te kijken en als het dan een beetje spannend is, voel ik gelijk wat onrust in mijn lijf... Ik heb het zelfs soms bij gtst, komt dat door mijn weke zenuwstelsel? 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

44 minuten geleden zei EefjeJ:

komt dat door mijn weke zenuwstelsel? 

ongeacht of prikkels positief of negatief zijn, moet je ze zo veel mogelijk vermijden. Spanning, ook positieve, moet door je centrale zenuwstelsel worden verwerkt. Buiten lopen is ontspannend, maar is ook een prikkel. Een gesprek kan fijn zijn, maar is ook een prikkel. Alles wat er maar gebeurd overdag geeft prikkeling. Dus de extra dingen, harde muziek, een feestje, een spannend verhaal (zelfs soms in een boek) kan teveel prikkels geven en dat zal je merken in je symptomen.  Onrust, hartkloppingen en soms angst vliegen dan snel omhoog. 

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei doorbijter:

@Kannietmeer mag ik vragen hoe je tot deze wijsheid bent gekomen. Dat elke prikkel in tijd van afbouw te veel kan zijn? Ik ervaar dat eigenlijk ook, helemaal nu de afbouw zwaar is, maar kan er nergens iets over vinden. Ook niet in de ashton manual. Het zou voor mij heel veel verklaren

ehm, goede vraag. Het is voor mij gewoon logisch denk ik...  ^_^ MIsschien dat ik deze wijsheid gewoon beetje bij beetje vergaard heb de afgelopen jaren in combinatie met wat ik al weet van het menselijk lichaam en prikkels. Ik heb veel gelezen en onderzocht de afgelopen 2 jaar en doe nog steeds onderzoek naar het hele concept van ontwenning en wat er gebeurd. Ik ga binnenkort officieel mijn bedrijf starten als afbouwcoach, maar heb ondertussen ook al een 20 tal mensen geholpen. Mogelijk dat ik ook steeds meer weet door de grote variatie aan verhalen die ik hoor.

Dus :
Ik zeg dit omdat alles in het dagelijks leven ook energie kost. En bij alles wat je doet, leuke en minder leuke dingen is het zenuwstelstel betrokken. Altijd. Als je de hele dag door leuke dingen doet ben je aan het eind van de dag reuze moe. Het is niet zo dat als je maar leuke dingen doet je altijd door kunt gaan. Alles kost energie. Als ik naar een rock concert zou gaan, ( ik hou van muziek) zou ik zonder benzo ontwenning ook een dreun voelen in mijn zenuwstelsel. 

Wanneer ik dus spreek over prikkelvermijding, gaat dit echt over alle prikkels. Licht is een prikkel, geluid is een prikkel, kou is een prikkel ( warmt ook maar een zachtere),  en ook drukte  en emoties (ook blij zijn kost energie). Als je teveel prikkels krijgt zal je je zieker voelen. Dat komt omdat je hersenen prikkels normaal gesproken de gogo signalen in balans brengen met rustgevende signalen met bijvoorbeeld gaba. Aangezien de receptoren verminderd zijn, komen die signalen amper binnen. Bij stimulerende prikkels die je normaal heel leuk vind, onstaat er dus een gogogo signaal die geen hohoho signaal daar tegenover krijgt. Je lichaam krijgt daardoor een overload en gaat in overdrive met de vervelende klachten tot gevolg.


Dit geld trouwens ook voor het 'normale' leven. Als je last hebt van een burnout, hoeft dat niet te betekenen dat het altijd komt van teveel stress. Mensen die alleen maar geweldig leuke dingen doen en gewoon te weinig rust nemen om hun lichaam te laten herstellen, kunnen ook ziek worden, last krijgen van slapeloosheid en angsten, gewoon omdat het lichaam hersteltijd nodig heeft en downtime. Een feestje kan zorgen voor een overprikkeld zenuwstelsel en daarmee ook zorgen voor onrust en paniekaanvallen.  Je lichaam vraagt je dan gewoon dringend om op te houden met overprikkeling en wil dat je je terugtrekt uit de stimulerende omgeving.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Kannietmeer dank voor je uitgebreide en heldere uitleg. Ik kan me daar helemaal bij aansluiten en geeft mij weer een stukje meer rust. Ik vond altijd al dat vooral rust, of beter gezegd, het vermijden van extra prikkels, er voor zorgde dat ik weer uit een dal klom. 

Kunnen we ergens al iets vinden over je eigen bedrijfje? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi lieve allemaal,

sorry volg het forum op het moment niet zo. Het gaat echt slecht met me. Mijn man laat me keihard vallen. Ik kan er momenteel niet echt over praten. Ik raak absoluut geen benzo aan, hoe slecht ik me ook voel en slaap bijna niet. Alle klachten zijn weer 10x zo hevig. Maar ik wilde even een teken van leven geven. Ik leef nog maar daar is het ook wel een beetje mee gezegd. Hoop dat het met jullie allemaal beter gaat. Dikke knuffel 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Annie87 Ik ben wel 'blij' om even wat van je te horen... Al vind ik het verschrikkelijk dat het zo slecht met je gaat :( Wat ontzettend *dat hij je zo laat vallen. Ik hoop echt dat er een goede oplossing voor je komt dat jij in alle rust, voor zover mogelijk, kunt herstellen... Hou vol! Knuffel x

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 minuten geleden zei EefjeJ:

@Annie87 Ik ben wel 'blij' om even wat van je te horen... Al vind ik het verschrikkelijk dat het zo slecht met je gaat :( Wat ontzettend kl*te dat hij je zo laat vallen. Ik hoop echt dat er een goede oplossing voor je komt dat jij in alle rust, voor zover mogelijk, kunt herstellen... Hou vol! Knuffel x

 

Dankje Eefje zit nu noodgedwongen bij mijn moeder. Die zijn er gelukkig wel voor me en zorgen goed voor me, maar die staan ook met verbazing te kijken. Veel liefs 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 minuten geleden zei Annie87:

Dankje Eefje zit nu noodgedwongen bij mijn moeder. Die zijn er gelukkig wel voor me en zorgen goed voor me, maar die staan ook met verbazing te kijken. Veel liefs 

Gelukkig dat is "fijn" dat er goed voor je gezorgd wordt bij je moeder... Ik hoop echt dat je daar een beetje tot rust kan komen, al zal dat natuurlijk wel lastig zijn in deze situatie, echt bizar waar jij in terecht bent gekomen... Ik weet zeker dat je hier heel sterk uit gaat komen, ook al lijkt dat misschien nu nog niet zo, maar jij kan dit aan en daarna kan je de hele wereld aan! Nogmaals veel sterkte :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Annie87 wat fijn om even wat van je te lezen. Ik begrijp dondersgoed dat het nu echt drama is en dat je niet veel op het forum kijkt. Gelukkig kun je nu bij je moeder terecht en zorgt ze goed voor je. Ik vind het zo knap dat je van de benzos kunt afblijven nu. Dat geeft maar weer aan hoe sterk je bent en hoe sterk je hier straks uit gaat komen. Blijf daarin geloven hoor. Heel veel sterkte en een hele dikke knuffel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 9-5-2019 om 22:28 zei Annie87:

Hi lieve allemaal,

sorry volg het forum op het moment niet zo. Het gaat echt slecht met me. Mijn man laat me keihard vallen. Ik kan er momenteel niet echt over praten. Ik raak absoluut geen benzo aan, hoe slecht ik me ook voel en slaap bijna niet. Alle klachten zijn weer 10x zo hevig. Maar ik wilde even een teken van leven geven. Ik leef nog maar daar is het ook wel een beetje mee gezegd. Hoop dat het met jullie allemaal beter gaat. Dikke knuffel 

Annie wat rot voor je . Ik hoop dat alles goed met je komt. Sterkte 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 9 months later...
Op 9-5-2019 om 13:48 zei Kannietmeer:

ehm, goede vraag. Het is voor mij gewoon logisch denk ik...  ^_^ MIsschien dat ik deze wijsheid gewoon beetje bij beetje vergaard heb de afgelopen jaren in combinatie met wat ik al weet van het menselijk lichaam en prikkels. Ik heb veel gelezen en onderzocht de afgelopen 2 jaar en doe nog steeds onderzoek naar het hele concept van ontwenning en wat er gebeurd. Ik ga binnenkort officieel mijn bedrijf starten als afbouwcoach, maar heb ondertussen ook al een 20 tal mensen geholpen. Mogelijk dat ik ook steeds meer weet door de grote variatie aan verhalen die ik hoor.

Dus :
Ik zeg dit omdat alles in het dagelijks leven ook energie kost. En bij alles wat je doet, leuke en minder leuke dingen is het zenuwstelstel betrokken. Altijd. Als je de hele dag door leuke dingen doet ben je aan het eind van de dag reuze moe. Het is niet zo dat als je maar leuke dingen doet je altijd door kunt gaan. Alles kost energie. Als ik naar een rock concert zou gaan, ( ik hou van muziek) zou ik zonder benzo ontwenning ook een dreun voelen in mijn zenuwstelsel. 

Wanneer ik dus spreek over prikkelvermijding, gaat dit echt over alle prikkels. Licht is een prikkel, geluid is een prikkel, kou is een prikkel ( warmt ook maar een zachtere),  en ook drukte  en emoties (ook blij zijn kost energie). Als je teveel prikkels krijgt zal je je zieker voelen. Dat komt omdat je hersenen prikkels normaal gesproken de gogo signalen in balans brengen met rustgevende signalen met bijvoorbeeld gaba. Aangezien de receptoren verminderd zijn, komen die signalen amper binnen. Bij stimulerende prikkels die je normaal heel leuk vind, onstaat er dus een gogogo signaal die geen hohoho signaal daar tegenover krijgt. Je lichaam krijgt daardoor een overload en gaat in overdrive met de vervelende klachten tot gevolg.


Dit geld trouwens ook voor het 'normale' leven. Als je last hebt van een burnout, hoeft dat niet te betekenen dat het altijd komt van teveel stress. Mensen die alleen maar geweldig leuke dingen doen en gewoon te weinig rust nemen om hun lichaam te laten herstellen, kunnen ook ziek worden, last krijgen van slapeloosheid en angsten, gewoon omdat het lichaam hersteltijd nodig heeft en downtime. Een feestje kan zorgen voor een overprikkeld zenuwstelsel en daarmee ook zorgen voor onrust en paniekaanvallen.  Je lichaam vraagt je dan gewoon dringend om op te houden met overprikkeling en wil dat je je terugtrekt uit de stimulerende omgeving.

@Yollie ik wil je toch nog 1x wijzen op de consequenties van jouw leefstijl gedurende afbouw van benzo. Ik hoop dat je uit bovenstaande een wijze les kunt trekken en er iets mee doet. Ik denk echt dat je je dan beter zult voelen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...