Spring naar bijdragen

Woensdag 8 mei 2019


Aanbevolen berichten

Goedemorgen. 

Weer een dag vrij. Zo maar eens even de planning bellen. 

@Sonnetje  Accepteren, ja. Overgave, wellicht, ja.

Is het een gevecht? Of is het moeilijk? Twee verschillende dingen. 

Doel? Welk doel? Heb je dat  wel zo geformuleerd voor jezelf dat dat doel ook na 3 weken, 3 maanden, 3 jaar overeind blijft?

"God geef mij.....<...>....en de wijsheid tussen beide het onderscheid te zien"

:)

 

 

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach.... @Sonnetje

Ik bedoel eigenlijk meer: na geruime tijd (3 maanden? Ok, 3 maanden) zonder alcohol komt er ook ruimte (dus noodzaak?) voor punt 2 van dat AAgebed: "veranderen wat ik kan veranderen"...

...en daarbij kan diezelfde overgave, datzelfde "slechts accepteren" contraproductief zijn of blijken. 

Dus ja, ik geloof wél in een moeilijker moment na een maand of 3. Je ziet ineens! Patronen. Andere mensen. Relaties. Gedrag....

En het "goed leven" blijkt ineens méér te vragen dan alleen niet drinken. Dat was slechts voorwaarde. Dat blijft slechts voorwaarde (denk ik). 

Wel mooi om jou zo goed te zien.gaan trouwens. Ik had je geen stuiver gegeven 3 maanden geleden, en toch.... je flikt t toch maar mooi!

 

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Bor:

Hoe? Door stap 1 te zetten?

Stap 1. "Wij erkenden dat wij machteloos stonden tegenover de alcohol, dat ons leven stuurloos was geworden". (AA)

Ja ik heb makkelijk praat ... ik heb hem zelf (herhaaldelijk) gedaan maar blijkbaar sta ik er niet achter want anders zou ik wel helemaal gestopt zijn.

Drink je soms nog? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Bor:

Ja. Af en toe. Ik ben geen geheelonthouder @Erizo

Laat ik even voorop stellen dat ik diep respect heb voor mensen die dat wel zijn. Het is daarom dat ik hier op het forum blijf zodat ik lees dat het wel mogelijk is en ik niet verval in waar ik vandaan kom.

Ieder doet het op zijn manier.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het snijdt hout. 

Ik weet van @lady jane dat zij ook een dergelijke (negatieve) argumentatie had in den beginne. Ik zelf ook. Meerderen, vermoed ik. 

Wat jou helpt, helpt jou (of mij etc). De grap is natuurlijk dat ontdekken. 

Waarbij wat jou helpt iets anders is dan wat voor jou (en mij) nu, vandaag, meteen, lekker is. 

En toen waren we weer rond. 

Tokking to myself btw

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...en.... in beweging! Klein en voorzichtig, maar wél.

Eind gefietst. Niet te ver, niet te hard, zonder doel, zonder moeten. Alleen en enkel: "als je maar gáát "

En ik ben gegaan. En zit nu buiten op mijn trapje. Niet binnen kleumend bij een kachel. Het is ineens niet meer koud overal.

Vogels. Druppels die tikken op het dakje en de bladeren.... ik hoor het weer. Ruik het gras, de natte aarde...

Voorzichtig begin weer. 

Herstel moet voor mij alleen. Maar alleen is dan nog eenzaam. Daar kan ik doorheen door bewegen en door in de natuur te zijn. Maar oef, die eerste stap....

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Ik kan mij zo vinden in de berichten van Bor de laatste tijd, alsof ik hetzelf had kunnen tikken. Trots op jou en daarmee ook op mezelf. Want ook dit vereist veel kracht en een plan.

En van Jopie haar berichten wordt ik altijd stil en bijna nederig. En dat ben ik totaal niet maar is soms heel goed voor mij. Mooi geheel zo.

Sonnetje echt heel goed bezig. Ik zie je nog steeds zittend op straat bij je huis op de stoep nadat ze je bij de eerste hulp naar huis hadden gestuurd. Later wel weer gelukkig terug daar. Toen ik dat las wilde ik bijna naar je toe rijden. Wat een stoer mens ben je ,dat je zover nu al bent gekomen!

Met mij alles okay. Spannende tijden. 

Fijne avond.

 

bewerkt door Smaragd
Toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei jopie:

...en.... in beweging! Klein en voorzichtig, maar

. Alleen en enkel: "als je maar gáát "

Soms kan ik dat helemaal niet, zoals de laatste dagen. Geen beweging, vastgelijmd lijkt het wel. 

Vastgelijmd betekent voor mij ook heel alleen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet drinken is inderdaad (slechts) een voorwaarde voor al het andere... Ja , zo ervaar ik het ook. 

Zonder dat kan er niets, gebeurt er in ieder geval niets. 

Nu op vakantie loop ik wat af. Ben ik niet meer constant op zoek naar ‘gezellige’ terrasjes. Zie veel. Met de aandacht die het verdient. Ben op tijd wakker zonder murw-gevoel. Ja, ook moe als ik moe ben. 

Prettig dat het zo weer kan. Alsof het heel gewoon is. Ik geniet er bijzonder van.

Voorwaarde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei Sonnetje:

Ik ook niet en mijn omgeving nog minder... die wilden me echt op laten nemen. Mijn vriendin zei vdw nog, knap dat je er zelf uit bent gekomen. Dat hadden we nooit verwacht. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. 

Wat je zegt over ruimte herken ik wel. Tijd ook, ineens, zoveel over! Continue terug denken aan alle ellende van begin dit jaar, het helpt echt. Ik moest tijdens de behandeling een noodplan maken voor een terugval. Als helpende gedacht na een fout had ik opgeschreven; als ik drink, verlies ik mijn kinderen. De behandelaren vonden het te negatief, ik moest het omdraaien. In de trant van; als ik niet drink ben ik een leukere moeder. Ik zeg; dat helpt mij helemaal niet. Want ik vind mezelf met drank op net zo leuk. Ik moet het voor mezelf in het negatieve houden (qua drankgebruik), er veel mee bezig zijn. Dat helpt. 

Ik heb niet zoveel met AA. Het gebed en hogere macht. Maar een ding is wel een grote steun vanuit de AA. Vandaag drink ik niet. Morgen bestaat nog niet. Ik wil het ook niet groter maken dan het is. 

Snijdt het nog hout wat ik zeg/ bedoel want mijn hoofd loopt soms over...

Ja het is niet zo dat na het stoppen alles ineens positiever, leuker wordt. Na de eerste euforische periode (ja want je hebt wèl ff jezelf overwonnen en je voelt je veel frisser) moet je wel verder leven zonder verdoving. 

Alsof je blind was en ineens kan zien. Geweldig natuurlijk maar misschien krijg je wel koppijn van al die nieuwe visuele indrukken en denk je soms, laat mij maar weer lekker blind naar een zwart gat kijken. 

En even later denk je weer, ach nee het is toch beter zo ;) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat positivisme zwaar overschat wordt. Ook al is het natuurlijk veel fijner als je je positief voelt.
Maar als notoire drinker is positief zijn bijna een onmogelijk iets is mijn ervaring.
Toen ikzelf bijna rockbottom zat was ik al heel lang depressief. Door omstandigheden en door drinken.
Mijn dochter was toen 13 en had een echt "foute" vriendin die zij heel hoog had zitten.
En ik was ervan overtuigd dat dat mijn schuld was en ja, hoe kon ik ooit een goed voorbeeld zijn als ik zelf
zo afhankelijk bleef van drinken. Ik had geen greintje eigenliefde destijds en van haar hield ik zielsveel.
En voor haar kon ik dus wel stoppen, wat mij jarenlang voor mijzelf, niet was gelukt.
Ik zelf vind dit geen negatieve manier van denken. Het had mooier geweest als ik  voor mezelf had kunnen stoppen (misschien?)
maar wie oh wie kan een ideaal pad volgen in zo'n fase? Ik niet dus.
En het mooie kwam toch wel, want al was dochter de aanleiding, ikzelf ging natuurlijk ook drastisch profiteren.
Al was dat 1e jaar nog hel af en toe, ik voelde me sterker worden, ging eindelijk weer in mezelf geloven en kon er voor haar
zijn toen zij, 3 maanden na mijn stoppen, stom dronken thuis werd gebracht. En de fase erna.
Uieindelijk gaat het om het resultaat, hoe de weg ook loopt. Niemand kan echt van te voren bedenken hoe het werkt.
En niemand kon van te voren bedenken, hoe het zo ver zou komen met drinken, toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het enige wat ik kon bedenken is waar ik zou eindigen met doorgaan met drinken en liegen en bedriegen. 

Het 'positieve' kwam later.  En ook het negatieve. Beiden kunnen aankijken en er nuchter  mee dealen. 

Ik merk dat de opmerking 'ik vind me met drank op net zo leuk' me raakt. Ik vond mezelf met drank op verschrikkelijk. Zelfmedelijden, drankjank,  niet aanwezig zijn, black out's, onzin uitkramen en ruzie zoeken. Ook het stiekeme en liegen, de loze beloftes...de schuld en schaamte die ik daarbij voelde, de machteloosheid....vind mezelf nuchter toch een stuk prettiger in de omgang. Niet perse makkelijker.  En mijn omgeving ook, kreeg ik onlangs nog terug van partner. 

De weg loopt voor iedereen anders. Denk ik...zie ook wel patronen en wetmatigheden in het ADB proces...

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat "ik vind mezelf met drank zo leuk" betekent denk ik eerder "ik vind mezelf zonder drank zo waardeloos". Dat betekent volgens mij niet dat diegene dan maar veel moet gaan drinken, maar beter in nuchtere toestand eens met dat waardeloze gevoel aan de slag gaat.  

Ik vond mezelf met drank op ook niet echt een toonbeeld van leuk. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...